LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

AUDITO komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO

I Š V A D O S

 

DĖL VALSTYBĖS IR SAVIVALDYBIŲ TURTO VALDYMO, NAUDOJIMO IR DISPONAVIMO JUO ĮSTATYMO 17 IR 23 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR PAPILDYMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIP-514

 

2009 m. gegužės 19 d. Nr. 23

Vilnius



 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo:

Komiteto pirmininkė Loreta Graužinienė, komiteto nariai: Agnė Bilotaitė, Bronius Bradauskas, Andrius Mazuronis, Donalda Meiželytė-Svilienė, Kazimieras Uoka, Arvydas Vidžiūnas.

Komiteto biuras: vedėja Daiva Raudonienė, patarėjos: Lina Milonaitė, Rūta Petaraitienė, Rūta Petrukaitė, Milda Mačėnaitė.

Kviestieji asmenys: Krašto apsaugos ministerijos Teisės departamento direktoriaus pavaduotojas Algminas Gutauskas.

 

 


2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2009-04-15

 

 

 

1. Atsižvelgiant į juridinės technikos reikalavimus, tikslintinas oficialaus paskelbimo šaltinių sąrašas, kurį siūlytume išdėstyti taip: (Žin., 1998, Nr. 54-1492; 2002, Nr. 60-2412; 2003, Nr. 47-2065; 2006, Nr. 87-3397).

Pritarti

 

 

 

1

 

 

2. Teikiamo projekto 1 straipsniu (papildančiu Įstatymo 17 straipsnį 6 dalimi) siūloma nustatyti, kad valstybės turtas (įsigytas ar skirtas nustatytoms reikmėms) Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka gali būti neatlygintinai perduodamas ar parduodamas tarptautinėms organizacijoms, kitoms valstybės institucijoms ar jos savivaldos institucijoms, viešiesiems juridiniams asmenims, fiziniams asmenims.

Pažymėtina, kad pagal Įstatymo 17 straipsnio 6 dalies projekte nurodytą turto paskirtį, subjektus ir keliamus reikalavimus, valstybės turtas galės būti perduotas ar parduotas nurodytiems subjektams ne tik pagal tarptautines sutartis atsirandantiems valstybės įsipareigojimams bei kitiems valstybės įsipareigojimams vykdyti. Pastebėtina, kad valstybės turto perdavimo ar pardavimo reguliavimui yra keliami tam tikri reikalavimai, kuriuos įvardijo Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas 2003 m. rugsėjo 30 d., 2005 m. rugpjūčio 23 d. nutarimuose (valstybei nuosavybės teise priklausančio turto perdavimas kitų subjektų nuosavybėn turi būti grindžiamas įstatymu, nustatant šio turto perdavimo sąlygas, tvarką bei valstybės institucijas, turinčias teisę priimti sprendimus dėl turto perdavimo, ir šių   institucijų įgaliojimus perduoti minėtą turtą). Atsižvelgus į tai, kas išdėstyta, siūlytina projekto nuostatas koreguoti ir tobulinti taip:

- įvardinti konkrečias valstybės institucijas bei nustatyti jų įgaliojimus perduodant valstybės turtą kitų subjektų nuosavybėn;

- detaliai ir aiškiai apibrėžti konkrečius valstybės turto perdavimo atvejus, įvardinti kokį valstybės turtą būtų galima perduoti (pvz. materialųjį, nematerialųjį ir pan.) ir jo apimtį (kiekį, dydžius) arba nustatyti aiškius kriterijus, kuriais remiantis būtų nustatoma perduodamo turto apimtis;

- nustatyti konkrečius subjektus kurie gali gauti valstybės perduodamą turtą;

- nustatyti perduodamo kitų subjektų nuosavybėn valstybės turto teisinį režimą (naudojimo sąlygas ir tvarką);

- numatyti aiškų valstybės turto perdavimo kontrolės mechanizmą bei už tai atsakingas institucijas.

 

Pritarti

 

2.

Europos teisės departamentas, 2009-04-30

1

 

 

 Išnagrinėję pateiktą Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 17 ir 23 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektą Nr. XIP‑514, pažymime, kad, mūsų nuomone, atsižvelgiant į projekto aiškinamajame rašte išdėstytą tikslą, projekto nuostatų formuluotės yra pernelyg plačios ir nepakankamai apibrėžtos, ypač kalbant apie tokias nuostatas, kaip, pavyzdžiui, „valstybės turtas, įsigytas vykdant Lietuvos Respublikos įsipareigojimus, kylančius iš Lietuvos Respublikos narystės <...> Europos Sąjungoje <...>, arba skirtas vykdyti iš tarptautinių sutarčių atsirandantiems ar kitiems valstybės įsipareigojimams <...>“ ir „gali būti neatlygintinai perduodamas ar parduodamas tarptautinėms organizacijoms <...>, viešiesiems juridiniams asmenims, fiziniams asmenims“. Todėl siūlome projekto nuostatas konkretinti ir tiksliau apibrėžti, kokiam turtui siūloma nuostata gali būti taikoma, kokiems asmenims šis turtas gali būti perduodamas ar parduodamas.

Be to, atkreipiame dėmesį, kad Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas yra ne kartą pažymėjęs, jog poįstatyminiu teisės aktu yra realizuojamos įstatymo normos, tačiau toks teisės aktas negali pakeisti paties įstatymo arba sukurti naujų bendro pobūdžio teisės normų, kurios savo galia konkuruotų su įstatymo normomis (žr., pavyzdžiui, Konstitucinio Teismo 1994 m. sausio 19 d., 1998 m. gegužės 6 d., 2003 m. gruodžio 30 d. nutarimus). Mūsų įsitikinimu, šį Konstitucinio Teismo suformuluotą reikalavimą reikia suprasti kaip reiškiantį, kad projektu siūlomose nuostatose reikėtų įtvirtinti bent jau pagrindinius kriterijus, kuriais vadovaujantis galėtų vykti tokio turto neatlygintinis perdavimas arba pardavimas nurodytiems subjektams, o poįstatyminiame akte (t. y. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarime) šie kriterijai būtų tik detalizuojami.

 

Pritarti

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų, komisijų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas,

2009-05-06

 

 

 

 

Siūlyti pagrindiniam komitetui grąžinti įstatymo projektą iniciatoriams tobulinti atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas bei sukonkretinti įstatymo projekto tikslus ir motyvus.

 

Pritarti iš dalies

Pritarta Audito komiteto patobulintam įstatymo projektui Nr. XIP-514 ir Komiteto išvadoms.

 

2.

 

Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas,

2009-05-13

 

 

 

 

Pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui XIP-514.

 

Pritarti iš dalies

Pritarta Audito komiteto patobulintam įstatymo projektui Nr. XIP-514 ir Komiteto išvadoms.

 

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai.

7.1. Sprendimas: pritarti Audito komiteto patobulintam įstatymo projektui Nr. XIP-514 ir Komiteto išvadoms.

8. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Loreta Graužinienė.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

PRIDEDAMA:

Komiteto siūlomas įstatymo projektas, įstatymo projekto lyginamasis variantas.

 

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                                                                                                                           Loreta Graužinienė