LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

švietimo, mokslo ir kultūros komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO

IŠVADOS

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS NEPILNAMEČIŲ APSAUGOS NUO NEIGIAMO VIEŠOSIOS

INFORMACIJOS POVEIKIO ĮSTATYMO PROJEKTO xip-110

 

2009 m. gegužės 29 d. Nr. 36

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Mantas Adomėnas, Julius Dautartas, Juozas Liesys, Valentinas Mazuronis, Juozas Olekas, Valentinas Stundys, Dalia Teišerskytė. Komiteto biuro vedėjas Kęstutis Kaminskas, patarėjai Lina Joskaudaitė, Rūta Kačkutė, Rūta Norkienė, Audrius Skaistys, padėjėjos Janina Antanavičienė, Jurgita Bieliūnienė.

Pakviestieji asmenys: Vaiko teisių apsaugos kontrolierė Rimantė Šalaševičiūtė, Lietuvos radijo ir televizijos asociacijos atstovas Ąžuolas Čekanavičius, Europos Teisės departamento generalinis direktorius Deividas Kriaučiūnas, Europos Teisės departamento generalinio direktoriaus pavaduotojas Irmantas Jarukaitis, Žurnalistų etikos inspektorius Deividas Velkas, Lietuvos žurnalistų draugijos pirmininkė Marytė Kontrimaitė, Lietuvos radijo ir televizijos komisijos pirmininkas Jonas Liniauskas, Lietuvos radijo ir televizijos komisijos administracijos direktoriaus pavaduotoja Jurgita Iešmantaitė, Lietuvos radijo ir televizijos komisijos administracijos direktorius Nerijus Maliukevičius, Kultūros ministerijos Informacinės visuomenės plėtros skyriaus vedėjas Laimonas Ubavičius, Vilniaus „Caritas“ atstovė Tatjana Ščiurina, Seimo nario Kazimiero Uokos padėjėjas Romualdas Repšys, registruota lobistė Dalia Mikalauskaitė, Lietuvos gėjų lygos valdybos pirmininkas Vladimir Simonko, LPF „Nežudyk “ direktorius Saulius Balčas, LPF „Nežudyk “ atstovas Aivaras Žilinskas, Nacionalinės tėvų ir vaikų asociacijos pirmininkas Tomas Šalkauskas, Lietuvos skautų sąjungos atstovas Albinas Puidokas, Darius Šlapakauskas Piliečių sąšaukos Tarybos atstovas, gydytoja Rytė Vilimienė, Lygių galimybių plėtros centro atstovai Ruslanas Vitkevičius, Neda Vasiliauskaitė, Lietuvos Vyskupų konferencijos atstovas Vygantas Malinauskas,Šv. Jono teologo šeimų bendruomenės atstovė Vilma Cicėnienė, Tolerantiško jaunimo centro asociacijos narys Artūras Rudomanskis.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):                     

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

 2008-12-04

2

1, 2

 

Atsižvelgiant į tai, kad teikiamo įstatymo paskirtis reguliuoti nepilnamečių apsaugos nuo neigiamo viešosios informacijos poveikio, siūlytume teikiamo projekto 2 straipsnio 2 dalį, laikyti 1 dalimi, o 1 – 2 dalimi.

 

 

Pritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

4

1

11

2. Pildytinas projekto 4 straipsnio 1 dalies 11 punktas. Po žodžio “kurioje” įrašytini žodžiai “kurstoma diskriminacija ar”.

 

Nepritarti

 

Siekiama išvengti piktnaudžiavimo galimybių naudojant sąvoką “diskriminacija”.

 

 

4

2

 

3. Projekto 4 straipsnio 2 dalyje po žodžių “draudžiamas ar ribojamas” reikėtų įrašyti žodžius “šio įstatymo nustatyta tvarka”.

Pritarti

 

 

 

 

7

1,2,3

 

4. Teisinio turinio prasme kelia abejonių projekto 7 straipsnio 2 dalyje vartojamas žodžiai gali būti”. Esant tokiai įstatyminei normai neaišku, kokiais kriterijais vadovausis subjektai, priimdami sprendimą transliuoti ar netransliuoti programas ar laidas nenaudojant teikiamo projekto 7 straipsnio 1 dalyje nurodytų techninių priemonių, jeigu jos žymimos indeksais pagal žiūrovų amžiaus cenzą. Be to, tokios sąvokos buvimas yra ydingas teisiniu požiūriu, nes jis nenusako pareigos subjektui.

 

 

 

 

Siekiant teisinio aiškumo, projekto 7 straipsnio 2 dalyje žodis “dalyke” keistinas žodžiu “dalyje”, brauktini kaip pertekliniai šio straipsnio 2 dalyje vartojami žodžiai “atitinkamu laiku” bei šio straipsnio 2 dalies 1, 2 ir 3 punktuose - “tik”.

Nepritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pritarti iš dalies

 

Įstatymo projekto 7 straipsnio 2 dalies nuostatos yra alternatyvinio pobūdžio, t.y. patys subjektai gali pasirinkti vieną iš kelių elgesio variantų, bet visos alternatyvos yra tiksliai apibrėžtos.

 

Komitetas siūlo šią 7 straipsnio 2 dalies formuluotę:

“2. Programos ir laidos, kuriose skleidžiama viešoji informacija atitinka šio įstatymo 4 straipsnio 1 dalies 1-19 punktuose numatytus vieną ar kelis kriterijus, gali būti transliuojamos nenaudojant šio straipsnio 1 dalyje nurodytų techninių priemonių, jeigu jos pažymėtos indeksais ir transliuojamos atitinkamu laiku. Tokios programos ir laidos:

1) turi būti pažymėtos indeksu „S“ ir transliuojamos nuo 23 iki 6 valandos, kai jose skleidžiama informacija daro neigiamą poveikį nepilnamečiams;

2) turi būti pažymėtos indeksu „N-14“ ir transliuojamos nuo 21 iki 6 valandos, kai jose skleidžiama informacija daro neigiamą poveikį jaunesniems nei 14 metų nepilnamečiams;

3) turi būti pažymėtos indeksu „N-7”, kai jose skleidžiama informacija daro neigiamą poveikį jaunesniems nei 7 metų nepilnamečiams.”

 

 

 

9

2

7

5. Iš teikiamo projekto 9 straipsnio 2 dalies 7 punkto redakcijos nėra aišku kaip žurnalistų etikos inspektorius skelbs savo veiklos ataskaitą. Siūlytina patikslinti šią nuostatą.

Nepritarti

 

Pritarta Žurnalistų etikos inspektoriaus siūlymui, kad nuostatas būtina suderinti su Visuomenės informavimo įstatymo nuostatomis.

 

 

9

3

3

6. Projekto 9 straipsnio 3 dalies 3 punkte vietoj žodžių “administracine tvarka nubausti” siūlome įrašyti žodžius “traukti administracinėn atsakomybėn”. Toks pataisymas atitiktų Administracinių teisės pažeidimų kodekse vartojamą sąvoką.

 

Pritarti iš dalies

 

Komitetas siūlo šią 9 straipsnio 3 dalies 3 punkto formuluotę:

“3) pagal kompetenciją traukti administracinėn atsakomybėn viešosios informacijos rengėjus, skleidėjus ir kitus už visuomenės informavimo priemonių turinį atsakingus asmenis dėl šio įstatymo pažeidimų;”

 

 

 

9

4

 

7. Siūlytina tikslinti teikiamo projekto 9 straipsnio 4 dalies normą, nes iš jos nėra aišku ar visi žurnalistų etikos inspektoriaus sprendimai gali būti skundžiami. Jeigu bus skundžiami visi žurnalistų etikos inspektoriaus sprendimai, tuomet reikėtų pildyti 9 straipsnio 4 dalį, joje nurodant, kad šie sprendimai gali būti skundžiami administraciniam teismui.

Pritarti iš dalies

 

Komitetas siūlo šią 9 straipsnio 4 dalies formuluotę:

“4. Inspektoriaus sprendimai priimami, skelbiami ir skundžiami Visuomenės informavimo įstatymo nustatyta tvarka.”

 

 

 

9

6

 

8. Projekto 9 straipsnio 6 dalyje reikėtų aiškiai apibrėžti ekspertų grupės, veikiančios prie žurnalistų etikos inspektoriaus, sudarymo principus bei rotacijos tvarką. Taip pat reikėtų nurodyti iš kokiai valstybės institucijai ar įstaigai skirtų valstybės biudžeto asignavimų, finansuojama šios ekspertų grupės veikla.

 

Nepritarti

Ekspertų grupės, veikiančios prie žurnalistų etikos inspektoriaus, veiklos pagrindai bus apibrėžti įstatymą įgyvendinančiuose teisės aktuose.

 

 

9

8

 

9. Teikiamo projekto 9 straipsnio 8 dalis tikslintina kalbiniu požiūriu.

 

Pritarti

 

 

 

 

 

 

10. Projekto oficialaus paskelbimo šaltinių sąrašas pildytinas šaltiniu “2006, Nr.141-5393” . Be to, iš teikiamo projekto oficialaus paskelbimų šaltinio sąrašo šaltinis: “Žin., 2006, Nr.111-5393” brauktinas, kaip neturintis nieko bendro su Nepilnamečių apsaugos nuo neigiamos viešosios informacijos poveikio įstatymu. Paminėtina, kad toks pataisymas atitiktų Įstatymų ir kitų teisės aktų rengimo rekomendacijų 25.3 punktą, kuriame nustatyta, kad jei įstatymas išdėstomas nauja redakcija, turi būti nurodomas pirminis šio įstatymo paskelbimo šaltinis ir visų įstatymų, kuriais buvo keičiami, pildomi ar pripažįstami netekusiais galios to įstatymo straipsniai, jų dalys ar punktai, oficialaus paskelbimo šaltiniai.

Pritarti

 

2.

Europos Teisės departamentas2008-12-23

 

 

 

 

Atsižvelgdami į tai, kad įgyvendinama 1989 m. spalio 3 d. tarybos direktyva 89/552/EEB dėl valstybių narių įstatymuose ir kituose teisės aktuose išdėstytų nuostatų, susijusių su televizijos programų transliavimu (OL 2004 m. specialusis leidimas, 6 skyrius, 1 tomas, p. 224) buvo daug kartų keista (o pateikto Įstatymo projekto priede nurodyta tik pirminė Direktyva ir vienas iš jos pakeitimų) ir vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymo 121 straipsniu bei 2006 m. rugsėjo 25 d. Europos teisės departamento prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos generalinio direktoriaus įsakymo Nr. 129KKK „Dėl Europos teisės departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės generalinio direktoriaus 2002 m. gruodžio 13 d. įsakymo Nr. 106k „Dėl nuorodų į Europos Sąjungos teisės aktus pateikimo įstatymuose ir kituose teisės aktuose rekomendacijų patvirtinimo“ pakeitimo“ 12. 1 ir 24.1 punktais, siūlytume pateikto Įstatymo projekto priedo 1 ir 2 punktus pakeisti taip:

1989 m. spalio 3 d. tarybos direktyva 89/552/EEB dėl valstybių narių įstatymuose ir kituose teisės aktuose išdėstytų nuostatų, susijusių su televizijos programų transliavimu (OL 2004 m. specialusis leidimas, 6 skyrius, 1 tomas, p. 224), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2007 m. gruodžio 11 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2007/65/EB (OL 2007 L 332, p. 27).

Pritarti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

1.

Tolerantiško jaunimo asociacija 2009-04-14

2

3

 

Tolerantiško jaunimo asociacija remdamasi 2009 m. balandžio 2 d. rašte Nr. TJ-09/04/02-01 įvardytais argumentais ir siekdama, kad iš Nepilnamečių apsaugos nuo neigiamo viešosios informacijos poveikio įstatymo pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIP-110 (toliau – Projektas)  būtų pašalintos neaiškios, nelogiškos ar Lietuvos Respublikos Konstitucijai, Lietuvos Respublikos tarptautinėms sutartims ir galiojantiems teisės aktams prieštaraujančios nuostatos siūlo:

1.  2 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Paranormalūs gebėjimai – eksperimentiniais metodais neįrodyti asmenų gebėjimai.“

 

 

 

 

 

Nepritarti

 

 

 

 

 

Sąvoką suformulavo darbo grupėje dirbę specialių žinių turintys ekspertai.

 

 

3

1

N

2.  3 straipsnį papildyti nauja 1 dalimi, 1, 2 ir 3 dalis laikant atitinkamai 2, 3 ir 4 dalimis ir ją išdėstyti taip:

„Nustatant nepilnamečių apsaugos nuo neigiamo viešosios informacijos poveikio nuostatas bei atsakomybę už jų pažeidimus, vadovaujamasi:

1) žmogaus teisių, numatytų Europos žmogaus teisių konvencijoje užtikrinimo pirmumo principu;

2) nepilnamečių, jų tėvų (globėjų, rūpintojų) ir visuomenės interesais;

3) viešosios informacijos rengėjų, skleidėjų ir jų dalyvių, žurnalistų ir jų profesinių organizacijų savikontrole bei įsipareigojimais;

4) atsakomybės priemonių tinkamumo, efektyvumo ir proporcingumo principu.“

 

Nepritarti

Lietuvos Respublikos Konstitucijos 138 str. 3 d. nustatyta, kad tarptautinės sutartys, kurias ratifikavo Seimas, yra sudedamoji Lietuvos Respublikos teisės sistemos dalis.

Lietuvai tapus Europos Tarybos nare, pasirašius ir ratifikavus Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvenciją bei atskirus jos protokolus ir mūsų šalies gyventojai gali naudotis šiuo tarptautiniu žmogaus teisių gynybos mechanizmu.

 

 

4

1

11

3.  Papildyti 4 straipsnio 1 dalies 11 punktą įrašant žodžius „kurstoma diskriminacija ar” ir ją išdėstyti taip:

„11) kurioje kurstoma diskriminacija ar tyčiojamasi ar niekinama dėl tautybės, rasės, lyties, kilmės, neįgalumo, seksualinės orientacijos, socialinės padėties, kalbos, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų;“

Nepritarti

Siekiama išvengti piktnaudžiavimo galimybių naudojant sąvoką “diskriminacija”.

 

 

4

1

12

4.  Pakeisti 4 straipsnio 1 dalies 12 punktą pakeičiant žodį „reiškiniai” į „gebėjimai” ir išdėstant jį taip:

„12) kurioje demonstruojami paranormalūs gebėjimai, sudarant šių gebėjimų tikrumo įspūdį;“

 

Nepritarti

Pritarta darbo grupėje dirbusių specialių žinių turinčių ekspertų suformuluotai sąvokai.

 

 

4

13,14

 

5. Išbraukti 4 straipsnio 1 dalies 13 ir 14 punktus ir atitinkamai laikyti šios dalies 15, 16, 17, 18, 19  punktus 13, 14, 15, 16, 17 punktais.

Nepritarti

Įstatymo 4 straipsnio 1 dalies 13 ir 14 punktų nuostatos nelaikomos diskriminuojančiomis. Šių nuostatų įtraukimas į įstatymą siejamos su papildoma nepilnamečių apsauga nuo jiems žalingos informacijos.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

1.

Vaiko teisių apsaugos kontrolierius

2009-04-16

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

Argumentai: Vaiko teisių apsaugos kontrolierė, atsižvelgdama į problemas, susijusias su nepilnamečių apsaugos nuo neigiamo viešosios informacijos apie azartinius lošimus, loterijas ar panašaus pobūdžio žaidimų poveikiu, 2008-02-12 įsakymu Nr. V-3 sudarė darbo grupę, kurios darbe dalyvauja Valstybinės lošimų priežiūros komisijos, Žurnalistų etikos inspektoriaus tarnybos, Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įstaigos atstovai, egzistuojančioms problemoms šioje srityje aptarti. Darbo grupės nariai atkreipė dėmesį į tai, jog pastaruoju metu televizijos transliuoja įvairius žaidimus, kurie siūlo išlošti pinigų. Minėtos laidos rodomos diena, kuomet nepilnamečiai namuose būna vieni. Pažymėtina, kad vaikams sunku objektyviai įvertinti tikruosius žaidimų organizatorių tikslus. Dažniausia minėtose laidose pateikiami primityvūs klausimai, į kuriuos atsakius telefonu galimas greitas laimėjimas. Net ir tais atvejai, kai prisiskambinti nepavyksta, pinigai nuskaičiuojami iš abonento sąskaitos. Į Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įstaiga kreipėsi moteris, kuri nurodė, kad jos sūnus bandė 121 kartą prisiskambinti į televizijos laidą, kuri siūlė piniginį laimėjimą. Pareiškėjos teigimu, vaiko telefoniniai pokalbiai kainavo 363 Lt.

Pažymėtina, kad transliuojamos laidos, kuriose galima išlošti pinigų, ypač masina vaikus, kurie dėl savo psichinio nebrandumo kritiškai neįvertina situacijos. Vaikus vilioja galimybė lengvai išlošti piniginius prizus, formuojamas teigiamas požiūris į azartinius lošimus bei skatina ateityje lošti azartinius žaidimus. Pažymėtina, kad azartinių lošimų neigiamas poveikis asmeniui yra įrodytas moksliniais tyrimais. Tarptautinės statistinės ligų ir sveikatos problemų klasifikacijos dešimtojoje redakcijoje nurodyta, kad įpročių ir potraukių sutrikimams priskiriamas patologinis potraukis azartiniams lošimams (kodas F63.0). Įvairios priklausomybė neretai gali prasidėti dar vaikystėje, todėl tiek įstatyminiai vaiko atstovai (tėvai, globėjai, rūpintojai), tiek valstybė turi pareigą imtis priemonių, jog vaikas būtų apsaugotas nuo neigiamos socialinės aplinkos (azartinių lošimų ir pan.) įtakos.

 

Atsižvelgiant į minėtą bei siekiant apsaugoti nepilnamečius nuo neigiamo viešosios informacijos poveikio jų psichinei sveikatai, fiziniam, protiniam ar doroviniam vystymuisi, vaiko teisių apsaugos kontrolierė siūlo patikslinti Lietuvos Respublikos nepilnamečių apsaugos nuo neigiamo viešosios informacijos poveikio įstatymo pakeitimo įstatymo projekto (Nr. XIP-110) 4 straipsnio 1 dalies 5 punktą ir jį išdėstyti taip:

„5) skatinanti lošti, raginanti, siūlanti dalyvauti lošimuose, loterijose ir kituose žaidimuose, kuriuose sudaromas lengvo laimėjimo įspūdis“.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pritarti iš dalies

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komitetas siūlo šią 4 straipsnio 1 dalies 5 punkto formuluotę:

6) skatinanti lošti, raginanti, siūlanti dalyvauti azartiniuose lošimuose, loterijose ir kituose žaidimuose, kuriuose sudaromas lengvo laimėjimo įspūdis;”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

Vaiko teisių apsaugos kontrolierė, atsižvelgusi į Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įstaigoje gautą informaciją dėl vaikų tarpe svaiginimosi tikslais naudojamo eterinio aliejaus, prekiaujamo sekso reikmenų parduotuvėse, 2007-11-09 nutarimu Nr. KI-123 ,,Dėl tyrimo savo iniciatyva“, nusprendė atlikti tyrimą savo iniciatyva dėl galimo Jungtinių Tautų vaiko teisių konvencijos, Lietuvos Respublikos vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymo bei kitų, vaiko teises ir jo teisėtus interesus reglamentuojančių teisės aktų, pažeidimo. Atlikusi tyrimą, vaiko teisių apsaugos kontrolierė priėmė sprendimą ir jį išdėstė 2008-05-15 pažymoje Nr. 23-2007/KI-123. Minėtosios pažymos 2 punktu vaiko teisių apsaugos kontrolierė nusprendė siūlyti tuometiniam Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministru Rimvydui Turčinskui peržiūrėti patvirtiną Narkotinių ir psichotropinių medžiagų sąrašą, Nuodingųjų medžiagų pagal jų toksiškumą sąrašą, ir svarstyti galimybę į juos įtraukti amilonitritą. Sveikatos apsaugos ministro A. Čapliko 2009-02-02 įsakymu Nr. V-51 buvo papildytas 2004-12-30 d. įsakymu Nr. V-975 patvirtintas Nuodingųjų medžiagų pagal jų toksiškumą sąrašas, įtraukiant amilonitritą bei cikloheksilnitritą į nuodingų medžiagų sąrašą.

Siekiant apsaugoti nepilnamečius nuo neigiamo viešosios informacijos poveikio jų psichinei sveikatai, fiziniam, protiniam ar doroviniam vystymuisi, vaiko teisių apsaugos kontrolierė siūlo patikslinti Lietuvos Respublikos nepilnamečių apsaugos nuo neigiamo viešosios informacijos poveikio įstatymo pakeitimo įstatymo projekto (Nr. XIP-110) 4 straipsnio 1 dalies 6 punktą ir jį išdėstyti taip:

„6) kurioje palankiai vertinamas priklausomumas nuo narkotinių, psichotropinių medžiagų, tabako ar alkoholio, taip pat kitų medžiagų, kurios vartojamos arba gali būti vartojamos svaiginimosi tikslais, skatinamas jų vartojimas, gamyba, platinimas ar įsigijimas“.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pritarti iš dalies

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komitetas siūlo šią 4 straipsnio 1 dalies 6 punkto formuluotę:

“7) kurioje palankiai vertinamas priklausomumas nuo narkotinių, toksinių, psichotropinių medžiagų, tabako ar alkoholio, taip pat kitų medžiagų, kurios vartojamos arba gali būti vartojamos svaiginimosi tikslais, skatinamas jų vartojimas, gamyba, platinimas ar įsigijimas;”

2.

Lietuvos radijo ir televizijos komisija

2009-04-06

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

Argumentai: Siūlome keisti šią normą, kadangi praktikoje esame susidūrę su problemomis, įrodinėjant teismuose, kad paskelbta informacija būtent skatina azartinius lošimus. Taigi, pagal šios normos prasmę, sprendžiant klausimą dėl paskelbtos informacijos turinio pripažinimo skatinančiu azartinius lošimus, reikėtų įrodyti, kad tos informacijos turinys skatina pačius azartinius lošimus, tačiau ne apskritai patį lošimą. Kadangi įstatyme vartojama sąvoka „azartinis lošimas”, todėl priskiriant viešąją informaciją, informacijos skatinančios azartinius lošimus kategorijai, turėtų būti vadovaujamasi Azartinių lošimų įstatymo 2 str. 1 d. pateikta azartinio žaidimo sąvoka, pagal kurią azartinis lošimas – toks žaidimas arba abipusės lažybos pagal nustatytą reglamentą, kurių dalyviai, siekdami piniginio laimėjimo, savo noru rizikuoja netekti įmokėtos sumos, o laimėjimą arba pralaimėjimą lemia atsitiktinumas, kokio nors įvykio arba sporto varžybų rezultatas.

Tačiau, norime atkreipti dėmesį, kad televizijose programose gali būti skelbiama informacija ir (ar) rodomos laidos, kurių metu žiūrovai raginami skambinti ir atsakyti į kokį nors klausimą, atspėti žodį ir pan. Paprastai tokiose laidose už skambučius nepriklausomai nuo to ar žiūrovas prisiskambina ar ne yra skaičiuojami pinigai, pvz., „Pinigų lietus”. Tokio formato laidos, kurių esmė yra skatinti lošti, ne visada atitinka azartinio lošimo sąvoką ir ne visuomet pagal galiojančios redakcijos įstatymo nuostatą galėtų būti pripažintos azartiniais lošimais, nors pačios laidos esmė yra būtent skatinimas lošti.

Manytume, kad šis pakeitimas užtikrintų aiškesnį šios normos taikymą praktikoje ir dėl jos taikymo kilusių ginčų sprendimą.

Pasiūlymas

1. Siūlome Projekto 4 straipsnio 1 dalies 5 punktą išdėstyti taip:

„5) skatinanti lošti;”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pritarti iš dalies

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komitetas siūlo šią 4 straipsnio 1 dalies 5 punkto formuluotę:

6) skatinanti lošti, raginanti, siūlanti dalyvauti azartiniuose lošimuose, loterijose ir kituose žaidimuose, kuriuose sudaromas lengvo laimėjimo įspūdis;”

 

 

 

 

 

2. Atsižvelgdami į tai, kad pagal Nepilnamečių apsaugos nuo neigiamo viešosios informacijos poveikio įstatymo  priedą šiuo įstatymu yra įgyvendinama 1989 m. spalio 3 d. Tarybos direktyva 89/552/EEB dėl valstybių narių įstatymuose ir kituose teisės aktuose išdėstytų nuostatų, susijusių su televizijos programų transliavimu, derinimo, iš dalies pakeistos 1997 m. birželio 30 d. Direktyva 97/36/EB, manome, kad šiame priede turi būti nurodyta ir 2007 m. gruodžio 11 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2007/65/EB iš dalies keičianti Tarybos direktyvą 89/552/EEB dėl valstybių narių įstatymuose ir kituose teisės aktuose išdėstytų nuostatų, susijusių su televizijos programų transliavimu, derinimo (Audiovizualinės žiniasklaidos paslaugų direktyva).

Be to, atsižvelgdami į tai, kad pagal šios direktyvos 3 straipsnį valstybės narės turi priimti įstatymus ir kitus teisės aktus, kurie įgyvendintų šią direktyvą ir turėtų įsigalioti ne vėliau kaip iki 2009 m. gruodžio 19 d., manome, kad būtų tikslinga, atitinkamai peržiūrėti parengtą Projektą šios direktyvos reguliavimo apimtimi, ypatingai atkreipiant dėmesį į nepilnamečių apsaugos nuo neigiamo viešosios informacijos poveikio apsaugos reglamentavimą naujose technologijose, ypač teikiant užsakomąsias audiovizualinės žiniasklaidos paslaugas (nelinijines audiovizualinės žiniasklaidos paslaugas). 

3. Jeigu būtų pritarta 2 punkte išdėstytam pasiūlymui, būtų tikslinga atitinkamai koreguoti ir Administracinių teisės pažeidimų kodekso 21419 straipsnio projektą.

Pritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Atsižvelgti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pagrindinis Komitetas ATPK projektui yra Teisės ir teisėtvarkos.

3.

Žurnalistų etikos inspektorius

4

1

5

1. Pakeisti Įstatymo projekto 4 straipsnio 1 dalies 5 punktą ir jį išdėstyti taip:

5) kurioje skatinama lošti, dalyvauti lošimuose;

 

Pritarti iš dalies

Komitetas siūlo šią 4 straipsnio 1 dalies 5 punkto formuluotę:

6) skatinanti lošti, raginanti, siūlanti dalyvauti azartiniuose lošimuose, loterijose ir kituose žaidimuose, kuriuose sudaromas lengvo laimėjimo įspūdis;”

 

 

4

1

6

2. Papildyti Įstatymo projekto 4 straipsnio 1 dalies 6 punktą ir jį išdėstyti taip:

6) kurioje palankiai vertinamas priklausomumas nuo narkotinių, psichotropinių medžiagų, tabako ar alkoholio, taip pat kitų medžiagų, kurios vartojamos arba gali būti vartojamos svaiginimosi tikslais, skatinamas jų vartojimas, gamyba, platinimas ar įsigijimas;

 

Pritarti iš dalies

Komitetas siūlo šią 4 straipsnio 1 dalies 6 punkto formuluotę:

“7) kurioje palankiai vertinamas priklausomumas nuo narkotinių, toksinių, psichotropinių medžiagų, tabako ar alkoholio, taip pat kitų medžiagų, kurios vartojamos arba gali būti vartojamos svaiginimosi tikslais, skatinamas jų vartojimas, gamyba, platinimas ar įsigijimas;”

 

 

4

2

 

3. Atsižvelgiant į Teisės departamento išvados 3 punktą Įstatymo projekto 4 straipsnio 2 dalyje po žodžių „draudžiamas ar ribojamas“ įrašyti žodžius „šio įstatymo nustatyta tvarka“.

 

Pritarti

 

 

 

7

1

 

4. Įstatymo projekto 7 straipsnio 1 dalies antrajame sakinyje žodžius „gali būti“ pakeisti žodžiais „turi būti

Pritarti

 

 

 

7

2

 

5. Iš dalies atsižvelgiant į Teisės departamento išvados 4 punktą pakeisti (paredaguoti) Įstatymo projekto 7 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

2. Programos ir laidos, kuriose skleidžiama viešoji informacija atitinka šio įstatymo 4 straipsnio 1 dalies 1-18 punktuose numatytus vieną ar kelis kriterijus, gali būti transliuojamos nenaudojant šio straipsnio 1 dalyje nurodytų techninių priemonių, jeigu jos pažymėtos indeksais ir transliuojamos atitinkamu laiku. Tokios programos ir laidos:

1) turi būti pažymėtos indeksu „S“ ir transliuojamos nuo 23 iki 6 valandos, kai jose skleidžiama informacija daro neigiamą poveikį nepilnamečiams;

2) turi būti pažymėtos indeksu „N-14“ ir transliuojamos nuo 21 iki 6 valandos, kai jose skleidžiama informacija daro neigiamą poveikį jaunesniems nei 14 metų nepilnamečiams;

3) turi būti pažymėtos indeksu „N-7”, kai jose skleidžiama informacija daro neigiamą poveikį jaunesniems nei 7 metų nepilnamečiams.“

Pritarti

 

 

 

9

2

5

6. Įstatymo projekto 9 straipsnio 2 dalies 5 punkte po žodžio „skundus“ įterpti žodį skliaustuose „(pareiškimus)“ ir punktą išdėstyti taip:

5) nagrinėja skundus (pareiškimus) dėl šio įstatymo nuostatų pažeidimo;

Pritarti

 

 

 

9

2

6

7. Išbraukti Įstatymo projekto 9 straipsnio 2 dalies 6 punktą kaip perteklinį ir dubliuojantį šio straipsnio 3 dalies 2 punktą.

Pritarti

 

 

 

9

2

7

8. Išbraukti Įstatymo projekto 9 straipsnio 2 dalies 7 punktą, kadangi ši nuostata yra įtvirtinta Visuomenės informavimo įstatymo 50 straipsnio 6 dalyje („Žurnalistų etikos inspektorius kartą per metus atsiskaito Seimui už savo ir Žurnalistų etikos inspektoriaus tarnybos veiklą.“). Pažymėtina, kad Visuomenės informavimo įstatymas išsamiai nustato žurnalistų etikos inspektoriaus funkcijas, teises ir pareigas, taip pat jo vadovaujamos Žurnalistų etikos inspektoriaus tarnybos veiklos principus. Todėl skirtinguose įstatymuose įtvirtinti tą pačią nuostatą, tik kitais žodžiais yra netikslinga. Be to, žurnalistų etikos inspektorius Seimui teikia ne dvi, bet vieną ataskaitą, kurioje apžvelgia visą savo veiklą, kiek ji susijusi su įstatymų nuostatų įgyvendinimo priežiūra.

Pritarti

 

 

 

9

3

 

9. Įstatymo projekto 9 straipsnio 3 dalies pirmajame sakinyje po žodžių „turi teisę“ įterpti žodžius „priimti sprendimą“, taip pat šios dalies 1 punkte išbraukti žodžius „jų savininkus, žurnalistus“, po žodžio „kitus“ įterpti žodžius „už visuomenės informavimo priemonių turinį atsakingus“, o žodžius „apie šio įstatymo pažeidimus“ keisti žodžiais „dėl šio įstatymo pažeidimų“ ir punktą išdėstyti taip:

3. Inspektorius, atlikdamas šio straipsnio 2 dalyje nurodytas funkcijas, turi teisę priimti sprendimą:

1) įspėti viešosios informacijos rengėjus, skleidėjus bei kitus už visuomenės informavimo priemonių turinį atsakingus asmenis dėl šio įstatymo pažeidimų ir reikalauti laikytis šio įstatymo bei su juo susijusių kitų teisės aktų nuostatų;

Pritarti

 

 

 

9

3

2

10. Įstatymo projekto 9 straipsnio 3 dalies 2 punkte po žodžio „konkretūs“ įrašyti žodžius „viešosios“, išbraukti žodžius „jų savininkai, žurnalistai“, po žodžio „kiti“ įterpti žodžius „už visuomenės informavimo priemonių turinį atsakingi“ ir punktą išdėstyti taip:

2) viešai paskelbti, kad konkretūs viešosios informacijos rengėjai, skleidėjai ar kiti už visuomenės informavimo priemonių turinį atsakingi asmenys nesilaiko šio įstatymo nuostatų;

Pritarti

 

 

 

9

3

3

11. Įstatymo projekto 9 straipsnio 3 dalies 3 punkte išbraukti žodžius „jų dalyvius, žurnalistus“, po žodžio „kitus“ įterpti žodžius „už visuomenės informavimo priemonių turinį atsakingus“, išbraukti žodį „atsakingus“, žodžius „už šio įstatymo pažeidimus“ keisti žodžiais „dėl šio įstatymo pažeidimų“ ir punktą išdėstyti taip:

3) administracine tvarka nubausti viešosios informacijos rengėjus, skleidėjus ir kitus už visuomenės informavimo priemonių turinį atsakingus asmenis dėl šio įstatymo pažeidimų;

 

 

Pritarti iš dalies

Komitetas siūlo šią 9 straipsnio 3 dalies 3 punkto formuluotę:

“3) pagal kompetenciją traukti administracinėn atsakomybėn viešosios informacijos rengėjus, skleidėjus ir kitus už visuomenės informavimo priemonių turinį atsakingus asmenis dėl šio įstatymo pažeidimų;”

 

 

9

3

6

12. Įstatymo projekto 9 straipsnio 3 dalies 6 punkte išbraukti žodžius „jų dalyvių, žurnalistų“ ir punktą išdėstyti taip:

6) nemokamai gauti iš viešosios informacijos rengėjų, skleidėjų, valstybės ir savivaldybių institucijų bei įstaigų, už šio įstatymo nuostatų įgyvendinimo priežiūrą atsakingų institucijų informaciją, būtiną Inspektoriaus funkcijoms atlikti, taip pat naudotis Lietuvos radijo ir televizijos komisijos informacijos stebėsenos (monitoringo) duomenimis.

Pritarti

 

 

 

9

4

 

13. Atsižvelgiant į tai, kad žurnalistų etikos inspektoriaus priimamų sprendimų priėmimas, paskelbimas ir apskundimas yra reglamentuotas Visuomenės informavimo įstatymo 49 ir 50 straipsniuose (Visuomenės informavimo įstatymo 49 ir 50 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektu Nr. XP-3412 šie straipsniai dar labiau tikslinami) siūlome pakeisti Įstatymo projekto 9 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

4. Inspektoriaus sprendimai priimami, skelbiami ir skundžiami Visuomenės informavimo įstatymo nustatyta tvarka.

Pritarti

 

 

 

9

5

 

14. Įstatymo projekto 9 straipsnio 5 dalyje žodžius „su pranešimais ar skundais apie šio įstatymo pažeidimus“ keisti žodžiais „su skundu (pareiškimu) dėl šio įstatymo pažeidimų“ ir šią dalį išdėstyti taip:

5. Į Inspektorių su skundu (pareiškimu) dėl šio įstatymo pažeidimų gali kreiptis visi suinteresuoti fiziniai ar juridiniai asmenys.

 

Pritarti iš dalies

Komitetas siūlo šią 9 straipsnio 5 dalies formuluotę:

“5. Į Inspektorių su skundu (pareiškimu) dėl šio įstatymo pažeidimų gali kreiptis visi suinteresuoti asmenys.”

 

 

9

6

 

15. Įstatymo projekto 9 straipsnio 6 dalies priešpaskutinį sakinį „Ekspertų grupė veikia rotacijos principu pagal Inspektoriaus patvirtintą veiklos reglamentą“ pakeisti sakiniu „Ekspertų grupės veiklą ir apmokėjimo tvarką nustato Visuomenės informavimo įstatymas“ ir šią dalį išdėstyti taip:

6. Prie Inspektoriaus veikia nepriekaištingos reputacijos, specialių žinių turinčių ekspertų grupė (iki 9 žmonių), kuri vertina viešosios informacijos poveikį nepilnamečiams ir teikia savo išvadas Inspektoriui. Ekspertus skiria Inspektorius, atsižvelgdamas į institucijų, išvardytų šio straipsnio 7 dalyje, siūlymus. Ekspertų grupės veiklą ir apmokėjimo tvarką nustato Visuomenės informavimo įstatymas. Ekspertų veikla finansuojama iš valstybės biudžeto.

Nepritarti

Siūlymo teikėjas siūlymą atsiėmė.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų, komisijų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Informacinės visuomenės plėtros komitetas

 

3

 

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad svarstomo Įstatymo projekto nuostatos tiesiogiai koreliuoja su visuomenei aktualiais žodžio laisvės, informacijos sklaidos, pasaulėžiūros raiškos klausimais, svarstytina galimybė pagrindinių principų, nustatančių nepilnamečių apsaugos nuo neigiamo viešosios informacijos poveikio nuostatas bei atsakomybę už jų pažeidimus, sąrašą papildyti protingumo principu.

Pasiūlymas:

Svarstomo Įstatymo projekto 3 straipsnyje išvardintą pagrindinių nepilnamečių apsaugos nuo neigiamo viešosios informacijos poveikio principų sąrašą papildyti protingumo principu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pritarti

 

 

 

4

1

1

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad fizinio ir psichinio smurto tikslas ir pobūdis iš esmės skiriasi nuo vandalizmo akto, svarstytina galimybė svarstomo Įstatymo projekto 4 straipsnio 1 dalies 1 punkto nuostatas išskirti į dvi savarankiškas dalis.

Pasiūlymas:

Sąmoningo turto gadinimo ar naikinimo vaizdavimą išskirti į savarankišką nepilnamečių psichinei sveikatai, fiziniam, protiniam ar doroviniam vystymuisi neigiamą poveikį darančios viešosios informacijos rūšį.

 

 

 

 

 

 

 

Pritarti

 

 

 

4

1

3

 

Argumentai:

Siekiant teisinio aiškumo, svarstytina būtinybė suvienodinti svarstomo Įstatymo projekte vartojamos sąvokos „erotinio pobūdžio viešoji informacija“ ir Visuomenės informavimo įstatyme vartojamos sąvokos „erotinio pobūdžio informacija“ turinius.

Pasiūlymai:

Svarstomo Įstatymo projekto 4 straipsnio 1 dalies 3 punkto nuostatas suderinti su Visuomenės informavimo įstatymo 2 straipsnio 14 punkto nuostatomis.

 

 

 

 

 

 

 

 

Nepritarti

 

 

 

 

 

 

 

Į Visuomenės informavimo įstatyme vartojamos sąvokos „erotinio pobūdžio informacija“ turinį nepatenka formuluotė “siūloma lytiškai santykiauti”, dėl šios priežasties sąvokos ir skiriasi.

 

 

 

4

1

5

 

Argumentai:

Atsižvelgdamas į tai, jog visos pasiūlymus teikusios valstybės institucijos akcentuoja būtinybę koreguoti (aktualizuoti) svarstomo Įstatymo projekto 4 straipsnio 1 dalies 5 punkto nuostatas, Komitetas siūlo kompromisinę minėto punkto formuluotę.

Pasiūlymai:

Pakeisti svarstomo Įstatymo projekto 4 straipsnio 1 dalies 5 punktą ir jį išdėstyti taip:

„5) kurioje skatinama lošti, dalyvauti lošimuose“

 

 

 

 

 

 

 

 

Pritarti iš dalies

 

 

 

 

 

 

 

Komitetas siūlo šią 4 straipsnio 1 dalies 5 punkto formuluotę:

6) skatinanti lošti, raginanti, siūlanti dalyvauti azartiniuose lošimuose, loterijose ir kituose žaidimuose, kuriuose sudaromas lengvo laimėjimo įspūdis;”

 

 

4

3

 

 

Argumentai:

Redakcinio pobūdžio pataisa.

Pasiūlymas:

Svarstomo Įstatymo projekto 4 straipsnio 3 dalį išdėstyti taip:

„3. Draudžiama skleisti ir kituose įstatymuose uždraustą viešąją informaciją, kuri gali pakenkti nepilnamečių psichinei sveikatai, fiziniam, protiniam ar doroviniam vystymuisi.“

Nepritarti

Projekte pateikta formuluotė detalizuoja tam tikros informacijos, t. y. pornografinio ir smurtinio pobūdžio informacijos neigiamą įtaką nepilnamečiams.

2.

Biudžeto ir finansų komitetas

9

6

 

 

Argumentai: Įstatymo projekte XIP-110 9 str. 6 dalyje nurodyti ekspertai turėtų dirbti visuomeniniais pagrindais (mokėti tik už darbą posėdžiuose, darbo grupėse, sudarytose atskirų klausimų svarstymui) panašiai kaip Lietuvos radijo ir televizijos komisijos nariams mokama už panašaus pobūdžio darbą.

 Pasiūlymas: Siūlyti pagrindiniam komitetui iš įstatymo projekto XIP-110 išbraukti 9 str. 6 dalį.

Nepritarti

Dėl siūlyme numatytų finansavimo apribojimų negalėtų būti stiprinami Žurnalistų etikos inspektoriaus tarnybos administraciniai gebėjimai .

3.

Žmogaus teisių komitetas

4

1

13

 

Siūlyti pagrindiniam komitetui pritarti įstatymo projektui XIP-110, atsižvelgus į Žmogaus teisių komiteto išvadas ir pasiūlymus.

- pakeisti ir  papildyti  4 straipsnio 1 dalies 13 punktą , šį punktą išdėstyti taip:

„13)  kurioje  skatinami homoseksualūs, biseksualūs ar poligaminiai santykiai. “;

 

 

Pritarti iš dalies

Komitetas siūlo šią 4 straipsnio 1 dalies 13 punkto formuluotę:

“kurioje agituojama už homoseksualius, biseksualius ar poligaminius santykius;”

 

 

 

5

 

1

 

- papildyti  5 straipsnio 1 punktą  prieš žodį „informacija“  įrašant  žodį „glausta“:

„1) jos turinį sudaro tik glausta informacija apie įvykius, politinius, socialinius, religinius  įsitikinimus ar pasaulėžiūrą; ;

Nepritarti

Teisinio aiškumo prasme žodis “glausta” nėra tinkamas.

 

 

7

1

 

 

- 7 straipsnio 1 dalyje žodį „pasiūla“ pakeisti žodžiu „sklaida“:

1. Šio įstatymo 4 straipsnio 1 dalies 1–18  punktuose apibrėžtą informaciją draudžiama tiesiogiai skleisti nepilnamečiams – jiems siūlyti, perleisti ar kitaip leisti asmeniškai ja naudotis. Tokia viešoji informacija gali būti skleidžiama tik vietose, į kurias nepilnamečiai negali patekti, ir (arba) tokiu laiku, kuriuo nepilnamečiai negalėtų ja naudotis, arba kai naudojant technines priemones yra ribojama tokios viešosios informacijos sklaida nepilnamečiams ar sudaromos sąlygos atsakingiems už vaikų ugdymą ir priežiūrą asmenims užtikrinti galimybę riboti tokios viešosios informacijos sklaidą nepilnamečiams. “

Pritarti

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai.

7.1. Sprendimas: Iš esmės pritarti ir siūlyti Seimui svarstyti Nepilnamečių apsaugos nuo neigiamo viešosios Informacijos poveikio įstatymo projektą XIP-110 (2), atsižvelgiant į Komiteto nuomonę.

8. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu

9. Komiteto paskirti pranešėjai: V. Stundys

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nebuvo

 

PRIDEDAMA:

Komiteto siūlomas įstatymo projektas.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                             Valentinas Stundys