PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS 2009 METŲ VALSTYBĖS BIUDŽETO IR SAVIVALDYBIŲ BIUDŽETŲ FINANSINIŲ RODIKLIŲ PATVIRTINIMO

ĮSTATYMO PROJEKTUI 

Nr. XIP-496

 

 

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Straipsnis

Straipsnio dalis

Punktas

10

3, 4

 

1.    Argumentai:

Lietuvos Respublikos 2009 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo pakeitimo ir papildymo įstatymo projekte (registracijos Nr. XIP-496) (toliau – Projektas) numatoma iš Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos (toliau – Tarnyba) metinės pajamų sąmatos skirti 3 000 tūkst. Lt skirti bendroms biudžeto reikmėms.

Pažymėtina, kad Projektu pažeidžiamas reguliavimo funkcijų finansavimo iš rinkos principas ir su tuo susiję rinkos dalyvių teisėti lūkesčiai bei Tarnybos pareiga balansuoti pajamas su išlaidomis. Tarnyba, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatymo (Žin., 2004, Nr. 69-2382) (toliau – ERĮ) 6 straipsnio 4 dalies nuostatomis bei Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. rugpjūčio 19 d. nutarimu Nr. 1029 (Žin., 2004, Nr. 131-4734), 27 punktu, griežtai laikosi reikalavimo balansuoti išlaidas su pajamomis. Šis reikalavimas kyla iš ES elektroninių ryšių reguliavimo pakete numatyto nacionalinės reguliavimo institucijos finansavimo iš rinkos mechanizmo principų. Šis vienas kertinių ES reguliavimo sistemos elementų yra nustatytas Leidimų direktyvos 2002/20/EB preambulės 30 bei 31 pastraipose ir 12 straipsnyje, kur nurodyta, kad nacionalinės reguliavimo institucijos taiko įmonėms administracinius užmokesčius, kurie dengtų nacionalinės reguliavimo institucijos administracines sąnaudas, susidarančias jai valdant, kontroliuojant ir vykdant bendrojo leidimo schemą, naudojimo teises bei įmonėms taikomus specifinius įpareigojimus, bei 13 straipsnyje, kur nurodyta galimybė atitinkamai institucijai taikyti tokius užmokesčius už radijo dažnių ar numerių naudojimą (...), kurie atitinka būtinybę užtikrinti tokių išteklių optimalų naudojimą. Valstybės narės užtikrina, kad tokie užmokesčiai būtų (...) proporcingi savo paskirčiai, ir atsižvelgia į Pagrindų direktyvos 2002/21/EB 8 straipsnio tikslus, t.y. naudojami išimtinai tik reguliavimo kaštams dengti. Šis finansavimo mechanizmas reiškia tai, kad:

1) rinkos reguliavimo ir priežiūros funkcijos, kurias atlieka nacionalinė reguliavimo institucija, yra finansuojamos rinkos dalyvių sumokamais užmokesčiais už suteiktas paslaugas ir atliktus darbus, o funkcijos, nebūdingos nacionalinei reguliavimo institucijai, tačiau galimai paskirtos valstybės jas vykdyti, būtų finansuotinos iš valstybės biudžeto (Tarnyba neturi iš valstybės biudžeto finansuojamų funkcijų);

2) nacionalinei reguliavimo institucijai yra privaloma balansuoti pajamas su išlaidomis, t. y. grąžinti rinkai jos permokas per administracinių užmokesčių mažinimą, jei einamaisiais metais pajamų buvo surinkta daugiau nei numatyta, ir taip užtikrinti principo, kad rinkos dalyviai sumoka ne daugiau nei reikalinga rinkai reguliuoti ir priežiūrai vykdyti, įgyvendinimą (Tarnybos finansavimas pagal specialiąją ryšių valdymo ir kontrolės programą kaip tik ir įgyvendina šį ES reguliavimo sistemos mechanizmą).

 

Tokia reguliavimo funkcijų finansavimo iš rinkos sistema reiškia pareigą lėšas naudoti tikslingai vienintelei – reguliavimo – paskirčiai, tačiau procedūriniu požiūriu yra atliekami visi veiksmai, kaip ir bet kurioje kitoje valstybinėje įstaigoje. Todėl ketinimas dalį lėšų skirti bendroms biudžeto reikmėms reiškia įstatymiškai įtvirtintą nacionalinio reguliuotojo pajamų ir išlaidų disbalansą, tiesioginį prieštaravimą minėtoms ES direktyvoms ir Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatymui, o taip pat - dvigubą elektroninių ryšių sektoriuje veikiančių ūkio subjektų apmokestinimą. Tai savo ruožtu sąlygoja teisėtų lūkesčių pažeidimą, nes dalis lėšų, kurią ketinama Projektu paskirti bendroms biudžeto reikmėms, nėra mokesčių mokėtojų pinigai, o tai yra rinkos dalyvių lėšos, skiriamos reguliavimo ir rinkos priežiūros paslaugoms atlikti. 

 

Siūlome:

Projekto 10 straipsnio, kuriuo yra  keičiamas Lietuvos Respublikos 2009 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo 2 priedėlis, 4 dalyje išbraukti žodžius Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos – 3 000 tūkst. Lt.“ bei atitinkamai išbraukti Projekto 10 straipsnio 3 dalį.

 

 

Teikia:

 

Seimo narys:                                                                                                    V. Grubliauskas