LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

SOCIALINIŲ REIKALŲ IR DARBO komitetas

 

PAPILDOMO KOMITETO

I Š V A D O S

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS 2009 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo pakeitimo ir papildymo įstatymo PROJEKTO (XIP-496)

 

2009 m. balandžio 24 d. Nr. 22

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto nariai: R. Baškienė, V. Blinkevičiūtė, komiteto nario pavaduotojas R. Dagys vietoj D.Jankausko,  I.Degutienė, V.V.Margevičienė,  A. Melianas, A. Sysas, I. Valinskienė, M.Zasčiurinskas; komiteto biuro vedėja E. Bulotaitė, komiteto biuro patarėjos D.Aleksejūnienė, D.Bidvaitė, A. Dolmantienė, R. Molienė, komiteto biuro padėjėja R. Liekienė; kviestieji asmenys: A.Keršulis – Socialinių paslaugų priežiūros departamento prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos direktorius, I. Kubilienė - Garantinio ir vaikų išlaikymo fondų administracijos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos direktorės pavaduotoja, A. Makaveckas – Finansų ministerijos Valstybės fondų skyriaus vedėjas, M. Mikaila – Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos direktorius, I. Mikalauskaitė – Finansų ministerijos Investicijų skyriaus vyr. specialistė, L.Pagirytė -  Garantinio ir vaikų išlaikymo fondų administracijos Finansų, apskaitos ir išmokų skyriaus vedėja, V. Rupšys – Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos sekretorius, V. Safjan – Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Strateginio planavimo ir socialinės aprėpties departamento direktorė, V. Žagūnienė – Finansų ministerijos Švietimo, kultūros ir socialinių sektorių skyriaus vedėja.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvada

(2009-04-08)

 

 

 

Alternatyvių įstatymo projektų Teisės departamente negauta.

Įvertinus įstatymo projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams bei juridinės technikos taisyklėms teikiame šias pastabas:

1. Įstatymo projekto 2 straipsnio 4 dalyje nustatoma pareiga savivaldybėms patvirtinti ir vykdyti savivaldybių biudžetų išlaidų sumažinimą <...>. Atsižvelgiant į tai, kad 2009 metų savivaldybių biudžetai jau yra patvirtinti ir vykdomi, teikiama įstatymo projekto formuluotė yra tikslintina, t.y. kad savivaldybių biudžetai turėtų būti pakeičiami ir vykdomi atsižvelgiant į biudžetų išlaidų sumažinimą.

Žr. komiteto sprendimą ir pasiūlymus.

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvada

(2009-04-08)

 

 

 

2. Įstatymo projekto 8 straipsnyje numatyta, kad asignavimų valdytojai negali naudoti asignavimų sutaupytų dėl darbuotojų ar valstybės tarnautojų laikinojo nedarbingumo ar laisvų pareigybių, išskyrus Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatytus atvejus. Pažymėtina, kad teikiama įstatymo projekto nuostata tiesiogiai liečiančia asmenų teises, t.y. teisę gauti teisingą apmokėjimą už darbą, todėl tokie atvejai turėtų būti nustatomi įstatymu, o ne poįstatyminiais teisės aktais. Atkreipiame dėmesį, kad Seimas kaip įstatymų leidžiamoji institucija negali pavesti Vyriausybei ar kitoms institucijoms poįstatyminiais teisės aktais reguliuoti tuos teisinius santykius, kurie turi būti reguliuojami įstatymais, t.y. su žmogaus teisių turinio apibrėžimu bei jų įgyvendinimo garantijų įtvirtinimu susijusį teisinį reguliavimą galima nustatyti tik įstatymu.

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Lietuvos neįgaliųjų forumo prezidentė Rasa Kavaliauskaitė (2009-04-21)

 

 

 

Dėl neįgaliųjų socialinės integracijos programos

 

Gerb. Seimo nariai,

 

Esame labai sunerimę dėl 2009 m. teikiamo valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetinių finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo pakeitimo ir papildymo įstatymo projekto (XIP-496), kur ženkliai mažėja neįgaliųjų socialinei integracijai skirtos lėšos (17,3 proc.). Nors Vyriausybė viešoje erdvėje deklaruoja „neatimsianti iš pensininkų ir neįgaliųjų lazdos“, minėtas projektas kalba visai ką kita. Bendrai Socialinės apsaugos ir darbo ministerija administruojamų programų išlaidos mažėja 39997 tūkst. Lt (9,9 proc.), tuo tarpu neįgaliųjų socialinės integracijos programai numatoma sumažinti 9727 tūkst. Lt., t.y.  24,3 proc. Neįgaliųjų socialinės integracijos programa SADM administruojamuose programose sudaro tik 2,1 proc. lėšų.

Mūsų paskaičiavimais, neįgaliųjų socialinės integracijos programa mažėja:

§  Neįgaliųjų techninės pagalbos priemonių įsigijimui – 1496 tūkst. Lt (21 proc.)

§  Žmonių su negalia integracijai ir paslaugų plėtrai – 5364 tūkst. Lt. (24 proc.)

§  informacinės aplinkos gerinimui – 196 tūkst. Lt. (24 proc.)

§  Neįgaliųjų būsto ir jo aplinkos pritaikymui – 1753 tūkst. Lt. (27 proc.)

§  Profesinės reabilitacijos sistemos plėtrai – 918 tūkst. Lt. (27 proc.)

       Nors ekonominė krizė verčia  mus visus keistis, susiveržti diržus ir bandyti išgyventi sunkmečio sąlygomis, vis dėlto norime priminti, kad neįgaliųjų asociacijos, daug padariusios įgyvendinant ilgalaikę Nacionalinę neįgaliųjų integracijos programą, daug atlikusios tų darbų, kurios turėjo būti atliktos valstybinių institucijų, pačios kūrusios neįgaliųjų dienos užimtumo centrus, vykdžiusios aktyvios reabilitacijos programas ir pan., po tokių nepamatuotų lėšų mažinimų bus priverstos taip minimalizuoti savo veiklą, kad ji, geriausiu atveju, primins tik nereikšmingą klubinę veiklą. Sutinkame, kad lėšos būtų mažinamos solidariai 10 proc., kaip mums ir aiškino pats ministras R.J. Dagys ir jo patarėjai bei padėjėjai.

       Įdomu, ką tokiu atveju reiškia civilizuotų tarptautinių dokumentų teiginiai, kad „visuose lygmenyse priimant sprendimus vyriausybė turi parengti arba pataisyti reguliarius konsultavimosi ir dialogo vedimo būdus, įgalinančius neįgaliuosius per savo neįgaliųjų organizacijas prisidėti prie veiksmų planavimo, įgyvendinimo, monitoringo ir vertinimo“, kad „tvirtas  Vyriausybės ir neįgaliųjų organizacijų ryšys yra pagrindinė būtinybė, norint įgyvendinti neįgaliųjų lygias galimybes ir socialinį dalyvavimą pačiu efektyviausiu būdu“, kad „norint palengvinti šį procesą, reikėtų padidinti neįgaliųjų organizacijų galimybes, paskiriant joms didesnius išteklius, kurie leistų joms patobulinti savo valdymo ir kampanijų vykdymo pajėgumus“. Sutinkame, kad mūsų darbe buvo klaidų, bet kam griauti veikiančią sistemą?

Žr. komiteto sprendimą ir pasiūlymus.

 

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Kauno apskrities viršininkė Ona Balžekienė (2009-04-20 Nr. g-2009-4515)

 

 

 

DĖL ASIGNAVIMŲ MAŽINIMO

 

Lietuvos Respublikos finansų ministerija 2009 m. kovo 26 d. raštu Nr.(2.33–01)–6K–0903229 „Dėl prognozuojamų 2009 metų valstybės biudžeto asignavimų mažinimo apimčių“ informavo Kauno apskrities viršininko administraciją apie numatomas mažinti valstybės biudžeto asignavimų apimtis išlaidoms, tarp jų socialinę globą teikiančioms įstaigoms 2617 tūkst. Lt.

2009 m. valstybės biudžeto asignavimai buvo sumažinti: 12 proc. darbo užmokesčiui ir 15 proc. prekių ir paslaugų išlaidoms. Atlikus 2007–2009 metų šių įstaigų asignavimų išlaidoms analizę, matyti, kad po numatomo 2009 m. asignavimų sumažinimo asignavimai išlaidoms liktų mažesni negu 2007 m.(pridedama). Atkreipiame Jūsų dėmesį į tai, kad 2009 m. padidėjo šildymo, elektros energijos ir kt. paslaugų kainos. Asignavimai darbo užmokesčiui buvo didinami, įgyvendinant LR Vyriausybės 2008 m. balandžio 29 d. nutarimu Nr. 419 patvirtintą  Ilgalaikę socialinį darbą dirbančiųjų darbo užmokesčio didinimo ir socialinių garantijų gerinimo 2008–2011 metų programą.

Išanalizavus jau sumažintus 2009 m. asignavimus išlaidoms, matyti, kad metų pabaigoje įsiskolinimai už šildymą, elektros energiją ir kitas komunalines paslaugas, higienos priemones ir kt. bus apie 600 tūkst. Lt, sumažinus asignavimus dar 2617 tūkst. Lt, galimi įsiskolinimai daugiau kaip 3 mln. Lt. Daugelyje pavaldžių biudžetinių įstaigų 2009 m. nenumatytos valstybės biudžeto lėšos transportui ir pastatų ir patalpų remontui, siekiant užtikrinti elementarius saugos ir sveikatos reikalavimus, taip pat komandiruotėms, kvalifikacijos kėlimui, kanceliarinėms prekėms ir kitoms, įstaigai funkcionuoti reikalingoms reikmėms.

Pagrindiniai Kauno apskrities viršininkui pavaldžių, socialinę globą teikiančių, biudžetinių įstaigų tikslai: teikti socialinę globą senyvo amžiaus ir neįgaliems žmonėms, kurie dėl amžiaus ir negalios nepajėgia savęs apsitarnauti, užtikrinti sveiką ir saugią gyvenamąją aplinką, gerinti teikiamų paslaugų kokybę, organizuoti našlaičių, likusių be tėvų globos vaikų globą, teikti vaikams ir jaunuoliams globos ir ugdymo paslaugas, rengti juos savarankiškam gyvenimui. Tai labai socialiai pažeidžiamos žmonių grupės.

Dar kartą mažinant valstybės biudžeto asignavimus socialinės globos įstaigoms galima prielaida atsirasti šiems rizikos veiksniams:

– socialinės globos įstaigos laiku nepasirengs licencijavimui;

– galimas nepakankamas tinkamos socialinės globos paslaugų kokybės užtikrinimas;

– galimas nepakankamas gyventojų saugumo socialinės globos įstaigose bei darbuotojų darbų saugos užtikrinimas;

– gali susidaryti sąlygos pagyvenusiems ir su negalia žmonėms gyventi orumą žeminančiomis sąlygomis (higienos priemonių, sauskelnių, rūbų ir pan. trūkumas);

– gali susidaryti sąlygos gyventi apribotoje aplinkoje (trūksta lėšų transporto, kelionės išlaidoms).

            Prašome, svarstant Lietuvos Respublikos 2009 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo pakeitimo ir papildymo įstatymo projektą, rasti galimybę nemažinti valstybės biudžeto asignavimų Kauno apskrities viršininkui pavaldžioms biudžetinėms įstaigoms, teikiančioms socialinę globą.

Žr. komiteto sprendimą ir pasiūlymus.

 

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Seimo narys Donatas Jankauskas (2009-04-20)

9

 

 

Argumentai:

Asignavimai Socialines apsaugos ir darbo ministerijos darbo užmokesčiui, lyginant su 2009 metu patvirtintais asignavimais, mažėtų 7,7 procentais, o ne 10,5 procento. Ministerijų asignavimai darbo užmokesčiui mažinami nuo 2,2 procento (Krašto  apsaugos ministerijai) iki 16,1 (Teisingumo ministerijai), vidutiniškai – 4,6 procento.

 

Pasiūlymas:

Siūlau 650 tūkst. litų padidinti asignavimus Socialines apsaugos ir darbo ministerijos darbo užmokesčiui, šia suma sumažinant kitus asignavimus išlaidoms, t.y.

Pakeisti įstatymo projekto 9 straipsnį, įstatymo 1 priedėlio skirsnyje                           “II. MINISTERIJOS“:

Valstybės institucijos ir įstaigos pavadinimas

Iš viso

Iš jų:

Asignavimai išlaidoms

Asignavimai turtui įsigyti

Iš viso

Iš jų darbo užmokesčiui

...

Socialines apsaugos ir darbo ministerija

2 651 967

2 650 855

    

20 498

21 148    

1112

Žr. komiteto sprendimą ir pasiūlymus.

 

 

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

1. Pritarti iš esmės pateiktam įstatymo projektui.

2. Siūlyti pagrindiniam komitetui ir Vyriausybei atsižvelgti į Teisės departamento išvadas ir komiteto pasiūlymus:

2.1. 650 tūkst. litų padidinti asignavimus Socialines apsaugos ir darbo ministerijos darbo užmokesčiui, šia suma sumažinant kitus asignavimus išlaidoms (asignavimų valdytojas – Socialinės apsaugos ir darbo ministerija);

2.2. 2000 tūkst. litų padidinti asignavimus Neįgaliųjų socialinės integracijos programai (programos Nr. 2.1, asignavimų valdytojas – Socialinės apsaugos ir darbo ministerija), šia suma sumažinant valstybės biudžeto lėšas Tremtinių butų pirkimo programai (Valstybės investicijų 2009-2011 metų programa, socialinės apsaugos investavimo sritis);

2.3. Apsvarstyti ir atsižvelgti į Lietuvos neįgaliųjų forumo prašymą ir ieškoti finansinių galimybių nemažinti, lyginant su patvirtintais, asignavimų daugiau nei 10 procentų (pagal projektą mažinama 17,3 procento), t.y. nemažinti dar 2107,5 tūkst. litų) Neįgaliųjų socialinės integracijos programai (programos Nr. 2.1, asignavimų valdytojas – Socialinės apsaugos ir darbo ministerija);

2.4. Spręsti savivaldybėse ir apskrityse susiklosčiusią situaciją vykdant socialinės apsaugos funkciją, ir ieškoti finansinių galimybių pagerinti jos vykdymą, tačiau ne šios funkcijos lėšų sąskaita;

2.5. Nemažinti asignavimų (582 tūkst. litų) Vaikų išlaikymo fondui (programa Nr. 2.2 ”Socialinių paslaugų plėtra įstaigose prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos”, asignavimų valdytojas – Socialinės apsaugos ir darbo ministerija), šia suma sumažinant asignavimus Teisingumo ministerijai,  pavyzdžiui, Kalėjimų departamento prie Teisingumo ministerijos objektams rekonstruoti skirtas lėšas;

2.6. Nemažinti patvirtintų 600 000 tūkst. litų sumos, pervedamos iš Rezervinio (stabilizavimo) fondo į pensijų fondus (2009 metų Rezervinio (stabilizavimo) fondo lėšų sąmata), ir ieškoti finansinių galimybių papildomai padidinti 65 000 tūkst. litų suma pensijų sistemos reformai finansuoti.

 

7. Balsavimo rezultatai: 6 už, 3 prieš, 2 susilaikė.

            8. Komiteto paskirtas pranešėjas: Donatas Jankauskas.

 

Komiteto pirmininko pavaduotojas                                                                                                                                                                Artūras Melianas