LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

APLINKOS APSAUGOS komitetas

 

PAPILDOMO KOMITETO

I Š V A D O S

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS 2009 METŲ VALSTYBĖS BIUDŽETO IR SAVIVALDYBIŲ BIUDŽETŲ FINANSINIŲ RODIKLIŲ PATVIRTINIMO ĮSTATYMO PAKEITIMO IR PAPILDYMO PROJEKTO

(NR. XIP-496)

 

2009 m. balandžio 22  d. Nr. 107-P-13-1

 

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkas Jonas Šimėnas, komiteto nariai: Vincas Babilius, Stanislovas Giedraitis, Almantas Petkus, Konstantas Ramelis, Algimantas Salamakinas, Justinas Urbanavičius.

Komiteto biuras: vedėjas Darius Karvelis, patarėja Jolita Jakučionytė., padėjėja Vida Katinaitė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2009-04-08 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

4

 

 

Alternatyvių įstatymo projektų Teisės departamente negauta.

Įvertinus įstatymo projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams bei juridinės technikos taisyklėms teikiame šias pastabas:

1. Įstatymo projekto 2 straipsnio 4 dalyje nustatoma pareiga savivaldybėms patvirtinti ir vykdyti savivaldybių biudžetų išlaidų sumažinimą <...>. Atsižvelgiant į tai, kad 2009 metų savivaldybių biudžetai jau yra patvirtinti ir vykdomi, teikiama įstatymo projekto formuluotė yra tikslintina, t.y. kad savivaldybių biudžetai turėtų būti pakeičiami ir vykdomi atsižvelgiant į biudžetų išlaidų sumažinimą.

Pritarti

 

(bendru sutarimu)

 

Siūloma atkreipti dėmesį, kad sumažinus valstybės biudžeto išlaidas skiriamas valstybės investiciniams projektams būtų apsunkintas įvairių projektų vykdymas savivaldybėse. Todėl mažinant biudžeto išlaidas reikėtų atsižvelgti į faktinę valstybės investicinių projektų padėtį.

 

 

8

 

 

2. Įstatymo projekto 8 straipsnyje numatyta, kad asignavimų valdytojai negali naudoti asignavimų sutaupytų dėl darbuotojų ar valstybės tarnautojų laikinojo nedarbingumo ar laisvų pareigybių, išskyrus Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatytus atvejus. Pažymėtina, kad teikiama įstatymo projekto nuostata tiesiogiai liečiančia asmenų teises, t.y. teisę gauti teisingą apmokėjimą už darbą, todėl tokie atvejai turėtų būti nustatomi įstatymu, o ne poįstatyminiais teisės aktais. Atkreipiame dėmesį, kad Seimas kaip įstatymų leidžiamoji institucija negali pavesti Vyriausybei ar kitoms institucijoms poįstatyminiais teisės aktais reguliuoti tuos teisinius santykius, kurie turi būti reguliuojami įstatymais, t.y. su žmogaus teisių turinio apibrėžimu bei jų įgyvendinimo garantijų įtvirtinimu susijusį teisinį reguliavimą galima nustatyti tik įstatymu.

Siūloma apsispręsti pagrindiniame komitete

 

(bendru sutarimu)

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Lietuvos pramonininkų konfederacija

2009-04-10

10

4

 

10 straipsnyje numatyta, kad lėšos iš Specialiosios Lietuvos aplinkos apsaugos investicijų fondo programos sumažinamos 7,0 mln. Lt ir skiriamos bendroms biudžeto reikmėms.

Norėtume atkreipti Jūsų dėmesį, kad ši programa sudaryta iš Mokesčio už aplinkos teršimą lėšų, kurių didžiausia dalis surenkama iš pramonės įmonių. 30 % nuo surinktų lėšų skiriama Lietuvos aplinkos apsaugos investicijų fondo programai ir jomis remiami aplinkosauginiai projektai, tame tarpe atliekų ir nuotekų tvarkymas, energijos gamyba iš atsinaujinančių šaltinių ir kt. Ši programa yra vienintelis įmonių paramos šaltinis aplinkosauginių projektų įgyvendinimui.

Lietuvos pramonininkų konfederacijai kelia didelį susirūpinimą galimas šių lėšų perkėlimas bendroms biudžeto reikmėms. Kadangi šiuo metu daugeliui įmonių susidarė sunki finansinė padėtis, mažėja gamybos apimtys, lėšos į šią programą gali būti surinktos mažesnės nei planuota. Todėl paėmus bendroms biudžeto reikmėms daugiau nei pusę planuotų programos lėšų, praktiškai sustos naujų ir vykdomų projektų finansavimas iš Specialiosios Lietuvos aplinkos apsaugos investicijų fondo programos. Pagal galiojančią aplinkosauginių projektų įgyvendinimo ir finansavimo tvarką, įmonės privalo sudaryti trišales finansavimo ir priežiūros sutartis tarp Lietuvos aplinkos apsaugos investicijų fondo (LAAIF), finansinės institucijos (banko) ir įmonės. Sutartys pasirašomos įmonei jau turint pasirašytą sutartį su finansine institucija dėl projekto kreditavimo. Esant lėšų trūkumui, LAAIF negalės vykdyti savo įsipareigojimų, įmonės negalės gražinti kreditų ir bus priverstos bankrutuoti. Tuo tarpu mokesčių už aplinkos teršimą bus surenkama vis mažiau.

Atkreipiame Jūsų dėmesį, kad Specialiosios Lietuvos aplinkos apsaugos investicijų fondo programos lėšų panaudojimas bendroms biudžeto reikmėms prieštarauja Mokesčio už aplinkos teršimą įstatymo 10 straipsniui.

Prašome Jūsų palikti Specialiosios Lietuvos aplinkos apsaugos investicijų fondo programos lėšas, jas naudojant pagal tikslinę paskirtį aplinkos apsaugos investiciniams projektams finansuoti, kaip nustato Mokesčio už aplinkos teršimą įstatymas.

Pritarti

 

(bendru sutarimu)

 

 

 

Siūloma įstatymo 10 straipsniu nekeisti įstatymo 2 priedėlio ir bendroms biudžeto reikmėms neskirti 7000 tūkst. Lt iš Specialiosios Lietuvos aplinkos apsaugos investicijų fondo programos.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: pritarti Lietuvos Respublikos 2009 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo pakeitimo ir papildymo įstatymo projekto Nr. XIP-496 aplinkosauginei daliai ir komiteto išvadoms dėl šio projekto.

7. Komiteto pasiūlymai:

            1. Siūloma atkreipti dėmesį, kad sumažinus valstybės biudžeto išlaidas skiriamas valstybės investiciniams projektams įgyvendinamiems savivaldybėse gali susidaryti teisinė kolizija tarp valstybės įsipareigojimų ir jų vykdymo. Todėl mažinant biudžeto išlaidas reikėtų atsižvelgti į faktinę valstybės investicinių projektų padėtį.

2. Siūloma įstatymo 10 straipsniu nekeisti įstatymo 2 priedėlio ir bendroms biudžeto reikmėms neskirti 7000 tūkst. Lt iš Specialiosios Lietuvos aplinkos apsaugos investicijų fondo programos.

3. Siūloma 4900 tūkst. Lt nemažinti Specialiosios Lietuvos pasiekimų pristatymo pasaulinėje parodoje „Expo 2010“ Kinijoje programos, nes tokiu atveju Aplinkos ministerija šios programos toliau įgyvendinti negalės, o Lietuvos atsisakymas dalyvauti šioje parodoje būtų kol kas vienintelis  iš 186 pasaulio valstybių (tarp jų visos Europos žemyno bei ES valstybės), tai pakenktų Lietuvos įvaizdžiui ir sukeltų neigiamų pasekmių šalies ekonominiams bei politiniams santykiams. Atsižvelgiant į tai, kad ir Europos Sąjungos dokumentuose ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės programoje Kinija įvardijama kaip strateginė ES ir Lietuvos partnerė, o pasaulinė paroda „EXPO 2010“ yra pati didžiausia ir svarbiausia iš visų, iki šiol buvusių, siūloma padaryti viską, kad nenaudingo Lietuvai sprendimo, galinčio sukelti tiek politines, tiek ir ekonomines bei finansines pasekmes, būtų išvengta. Toks sprendimas paliestų  finansinius įsipareigojimus – už specialiai Lietuvai pastatytą ir parodos laikotarpiui išnuomotą 2000 m2 ploto paviljoną iki 2010 m. balandžio 30 d. turėsime sumokėti po 3900 RMB už m2 (iš viso su nuolaidomis apie 2,5 mln. litų).

8. Balsavimo rezultatai: 5 - už; 0 - prieš; 2 - susilaikė.

            9. Komiteto paskirti pranešėjai: J.Šimėnas.

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                     Jonas Šimėnas