LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

INFORMACINĖS VISUOMENĖS PLĖTROS komitetas

 

PAPILDOMO KOMITETO

I Š V A D O S

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS NEPILNAMEČIŲ APSAUGOS NUO NEIGIAMO VIEŠOSIOS IN FORMACIJOS POVEIKIO ĮSTATYMO PAKETIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO (Nr. XIP-110)

 

 

2009 m. balandžio 8 d. Nr. 280-P-21

2009-04-08

 

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo:

Komiteto nariai: Vytautas Grubliauskas, Egidijus Klumbys, Mindaugas Bastys, Antanas Nedzinskas, Paulius Saudargas, Gintaras Songaila, Irena Šiaulienė, Komiteto biuro vedėjas Ramūnas Čepaitis, biuro patarėjos Irina Jurkšuvienė, Rita Beinorienė, biuro padėjėja Lina Giriūnienė.

Vaiko teisių apsaugos kontrolierė Rimantė Šalaševičiūtė, Vaiko teisių apsaugos kontrolierės patarėjas Egidijus Meilus, Lietuvos radijo ir televizijos asociacijos atstovas Ąžuolas Čekanavičius, Informacinės visuomenės plėtros komiteto prie LR Vyriausybės vyr. specialistas Jonas Bitinas, Policijos departamento VPV PVS viršininkas Edmundas Olisevičius, Kultūros ministerijos vyr. specialistė Regina Jaskelevičienė, LR Seimo ŠMKK patarėja Lina Joskaudaitė, Lietuvos žurnalistų draugijos pirmininkė Marytė Kontrimaitė, Lietuvos radijo ir televizijos komisijos administracijos direktoriaus pavaduotoja Jurgita Iešmantaitė, Lietuvos radijo ir televizijos komisijos administracijos direktorius Nerijus Maliukevičius, Kultūros ministerijos Informacinės visuomenės plėtros skyriaus vedėjas Laimonas Ubavičius, Lietuvos radijo ir televizijos atstovė Daiva Apšegienė.

 

 

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2008-12-09

 

 

 

Alternatyvių projektų Teisės departamente negauta.

Vertinant teikiamo įstatymo projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams bei juridinės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Atsižvelgiant į tai, kad teikiamo įstatymo paskirtis reguliuoti nepilnamečių apsaugos nuo neigiamo viešosios informacijos poveikio, siūlytume teikiamo projekto 2 straipsnio 2 dalį, laikyti 1 dalimi, o 1 – 2 dalimi.

2. Pildytinas projekto 4 straipsnio 1 dalies 11 punktas. Po žodžio “kurioje” įrašytini žodžiai “kurstoma diskriminacija ar”.

3. Projekto 4 straipsnio 2 dalyje po žodžių “draudžiamas ar ribojamas” reikėtų įrašyti žodžius “šio įstatymo nustatyta tvarka”.

4. Teisinio turinio prasme kelia abejonių projekto 7 straipsnio 2 dalyje vartojamas žodžiai “gali būti”. Esant tokiai įstatyminei normai neaišku, kokiais kriterijais vadovausis subjektai, priimdami sprendimą transliuoti ar netransliuoti programas ar laidas nenaudojant teikiamo projekto 7 straipsnio 1 dalyje nurodytų techninių priemonių, jeigu jos žymimos indeksais pagal žiūrovų amžiaus cenzą. Be to, tokios sąvokos buvimas yra ydingas teisiniu požiūriu, nes jis nenusako pareigos subjektui.

 

 

Siekiant teisinio aiškumo, projekto 7 straipsnio 2 dalyje žodis “dalyke” keistinas žodžiu “dalyje”, brauktini kaip pertekliniai šio straipsnio 2 dalyje vartojami žodžiai “atitinkamu laiku” bei šio straipsnio 2 dalies 1, 2 ir 3 punktuose - “tik”.

5. Iš teikiamo projekto 9 straipsnio 2 dalies 7 punkto redakcijos nėra aišku kaip žurnalistų etikos inspektorius skelbs savo veiklos ataskaitą. Siūlytina patikslinti šią nuostatą.

6. Projekto 9 straipsnio 3 dalies 3 punkte vietoj žodžių “administracine tvarka nubausti” siūlome įrašyti žodžius “traukti administracinėn atsakomybėn”. Toks pataisymas atitiktų Administracinių teisės pažeidimų kodekse vartojamą sąvoką.

7. Siūlytina tikslinti teikiamo projekto 9 straipsnio 4 dalies normą, nes iš jos nėra aišku ar visi žurnalistų etikos inspektoriaus sprendimai gali būti skundžiami. Jeigu bus skundžiami visi žurnalistų etikos inspektoriaus sprendimai, tuomet reikėtų pildyti 9 straipsnio 4 dalį, joje nurodant, kad šie sprendimai gali būti skundžiami administraciniam teismui.

8. Projekto 9 straipsnio 6 dalyje reikėtų aiškiai apibrėžti ekspertų grupės, veikiančios prie žurnalistų etikos inspektoriaus, sudarymo principus bei rotacijos tvarką. Taip pat reikėtų nurodyti iš kokiai valstybės institucijai ar įstaigai skirtų valstybės biudžeto asignavimų, finansuojama šios ekspertų grupės veikla.

9. Teikiamo projekto 9 straipsnio 8 dalis tikslintina kalbiniu požiūriu.

10. Projekto oficialaus paskelbimo šaltinių sąrašas pildytinas šaltiniu “2006, Nr.141-5393” . Be to, iš teikiamo projekto oficialaus paskelbimų šaltinio sąrašo šaltinis: “Žin., 2006, Nr.111-5393” brauktinas, kaip neturintis nieko bendro su Nepilnamečių apsaugos nuo neigiamos viešosios informacijos poveikio įstatymu. Paminėtina, kad toks pataisymas atitiktų Įstatymų ir kitų teisės aktų rengimo rekomendacijų 25.3 punktą, kuriame nustatyta, kad jei įstatymas išdėstomas nauja redakcija, turi būti nurodomas pirminis šio įstatymo paskelbimo šaltinis ir visų įstatymų, kuriais buvo keičiami, pildomi ar pripažįstami netekusiais galios to įstatymo straipsniai, jų dalys ar punktai, oficialaus paskelbimo šaltiniai.

 

 

 

 

 

 

Pritarti

 

 

 

 

Pritarti

 

 

 

Nepritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pritarti

 

 

 

 

Pritarti

 

 

 

Pritarti

 

 

 

 

Pritarti

 

 

 

 

 

 

Pritarti

 

 

 

 

 

Pritarti

 

Pritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Įstatymo projekto 7 straipsnio 1 ir 2 dalyse įtvirtintos nuostatos yra alternatyvinio, bet ne konkurencinio (sic!) pobūdžio, t.y. patys subjektai gali pasirinkti vieną iš kelių elgesio variantų, bet visos alternatyvos yra tiksliai apibrėžtos.

2.

Europos teisės departamentas prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos

2008-12-23

 

 

 

Išnagrinėję Lietuvos Respublikos Seimo raštu Nr. XIP-110 pateiktą derinti Lietuvos Respublikos nepilnamečių apsaugos nuo neigiamo viešosios informacijos poveikio įstatymo pakeitimo įstatymo projektą (toliau – Įstatymo projektas), teikiame šias pastabas ir pasiūlymus.

Atsižvelgdami į tai, kad įgyvendinama 1989 m. spalio 3 d. tarybos direktyva 89/552/EEB dėl valstybių narių įstatymuose ir kituose teisės aktuose išdėstytų nuostatų, susijusių su televizijos programų transliavimu (OL 2004 m. specialusis leidimas, 6 skyrius, 1 tomas, p. 224) buvo daug kartų keista (o pateikto Įstatymo projekto priede nurodyta tik pirminė Direktyva ir vienas iš jos pakeitimų) ir vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymo 121 straipsniu bei 2006 m. rugsėjo 25 d. Europos teisės departamento prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos generalinio direktoriaus įsakymo Nr. 129KKK „Dėl Europos teisės departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės generalinio direktoriaus 2002 m. gruodžio 13 d. įsakymo Nr. 106k „Dėl nuorodų į Europos Sąjungos teisės aktus pateikimo įstatymuose ir kituose teisės aktuose rekomendacijų patvirtinimo“ pakeitimo“ 12. 1 ir 24.1 punktais, siūlytume pateikto Įstatymo projekto priedo 1 ir 2 punktus pakeisti taip:

1989 m. spalio 3 d. tarybos direktyva 89/552/EEB dėl valstybių narių įstatymuose ir kituose teisės aktuose išdėstytų nuostatų, susijusių su televizijos programų transliavimu (OL 2004 m. specialusis leidimas, 6 skyrius, 1 tomas, p. 224), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2007 m. gruodžio 11 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2007/65/EB (OL 2007 L 332, p. 27).

Pritarti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Vaiko teisių apsaugos kontrolierius

2008-05-30

4

1

5

„5) skatinanti lošti, raginanti, siūlanti dalyvauti lošimuose, loterijose ir kituose žaidimuose, kuriuose sudaromas lengvo laimėjimo įspūdis;“

Atsižvelgti

 

2

Lietuvos radijo ir televizijos komisija

2009-04-06

4

1

5

„5) skatinanti lošti;“

Atsižvelgti

 

3.

Lietuvos radijo ir televizijos komisija

2009-04-06

 

 

 

Atsižvelgdami į tai, kad pagal Nepilnamečių apsaugos nuo neigiamo viešosios informacijos poveikio įstatymo  priedą šiuo įstatymu yra įgyvendinama 1989 m. spalio 3 d. Tarybos direktyva 89/552/EEB dėl valstybių narių įstatymuose ir kituose teisės aktuose išdėstytų nuostatų, susijusių su televizijos programų transliavimu, derinimo, iš dalies pakeistos 1997 m. birželio 30 d. Direktyva 97/36/EB, manome, kad šiame priede turi būti nurodyta ir 2007 m. gruodžio 11 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2007/65/EB iš dalies keičianti Tarybos direktyvą 89/552/EEB dėl valstybių narių įstatymuose ir kituose teisės aktuose išdėstytų nuostatų, susijusių su televizijos programų transliavimu, derinimo (Audiovizualinės žiniasklaidos paslaugų direktyva).

Be to, atsižvelgdami į tai, kad pagal šios direktyvos 3 straipsnį valstybės narės turi priimti įstatymus ir kitus teisės aktus, kurie įgyvendintų šią direktyvą ir turėtų įsigalioti ne vėliau kaip iki 2009 m. gruodžio 19 d., manome, kad būtų tikslinga, atitinkamai peržiūrėti parengtą Projektą šios direktyvos reguliavimo apimtimi, ypatingai atkreipiant dėmesį į nepilnamečių apsaugos nuo neigiamo viešosios informacijos poveikio apsaugos reglamentavimą naujose technologijose, ypač teikiant užsakomąsias audiovizualinės žiniasklaidos paslaugas (nelinijines audiovizualinės žiniasklaidos paslaugas). 

Pritarti

 

4.

Žurnalistų etikos inspektoriaus tarnyba

2009-04-08

4

1

5

„5) kurioje skatinama lošti, dalyvauti lošimuose ar skatinamas kitoks azartinis elgesys;“

Atsižvelgti

 

5.

Žurnalistų etikos inspektoriaus tarnyba

2009-04-08

4

1

6

„6) kurioje palankiai vertinamas priklausomumas nuo narkotikų, psichotropinių medžiagų, tabako ar alkoholio, taip pat kitų medžiagų, kurios vartojamos arba gali būti vartojamos svaiginimosi tikslais, skatinamas jų vartojimas, gamyba, platinimas ar įsigijimas;“

Pritarti

Būtinybę svarstomo Įstatymo projekto 4 straipsnio 1 dalies 6 punktą papildyti naujomis nuostatomis sąlygojo padažnėję atvejai, kai visuomenės informavimo priemonėse buvo skelbiama informacija apie svaiginimosi būdus, naudojant nekenksmingas, priklausomybės nesukeliančias medžiagas.

6.

Žurnalistų etikos inspektoriaus tarnyba

2009-04-08

7

2

 

„2. Programos ir laidos, kuriose skleidžiama viešoji informacija atitinka šio įstatymo 4 straipsnio 1 dalies 1-18 punktuose numatytus vieną ar kelis kriterijus:

1) ir daro neigiamą poveikį nepilnamečiams, turi būti pažymėtos indeksu „S“ ir transliuojamos nuo 23 iki 6 valandos;

2) ir daro neigiamą poveikį jaunesniems nei 14 metų nepilnamečiams, turi būti pažymėtos indeksu „N-14” ir transliuojamos nuo 21 iki 6 valandos;

3) ir daro neigiamą poveikį jaunesniems nei 7 metų nepilnamečiams, turi būti pažymėtos indeksu „N-7”.“

Nepritarti

Svarstomo Įstatymo projekto 7 straipsnio 2 dalies redakcija yra aiškesnė. Iš siūlomo varianto dingsta alternatyva svarstomo Įstatymo projekto 7 straipsnio 1 dalies nuostatoms: „gali būti transliuojamos nenaudojant šio straipsnio 1 dalyke nurodytų techninių priemonių“.

7.

Žurnalistų etikos inspektoriaus tarnyba

2009-04-08

9

2

6

Išbraukti Įstatymo projekto 9 straipsnio 2 dalies 6 punktą kaip dubliuojantį šio straipsnio 3 dalies 2 punktą.

Pritarti

 

8.

Žurnalistų etikos inspektoriaus tarnyba

2009-04-08

9

4

 

„Inspektoriaus sprendimai skelbiami „Valstybės žinių“ priede „Informaciniai pranešimai“ ir Žurnalistų etikos inspektoriaus tarnybos interneto tinklapyje (svetainėje). Tais atvejais, kai Inspektoriaus sprendimo viešu paskelbimu gali būti pažeistos nepilnamečio asmens teisės ir (ar)teisėti interesai, Inspektoriaus sprendimas viešai neskelbiamas. Šiais atvejais su Inspektoriaus sprendimu supažindinamas tik skundą pateikęs asmuo ir tas viešosios informacijos rengėjas ir (ar) skleidėjas, kurio valdomoje visuomenės informavimo priemonėje nustatytas pažeidimas.“

Pritarti

Siūloma (patikslinta) svarstomo Įstatymo projekto 9 straipsnio 4 dalies redakcija yra aiškesnė, išsamesnė.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

 

6. Komiteto (komisijos) sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas:

1. Iš esmės pritarti svarstomam įstatymo projektui Nr. XIP-110,

2. Siūlyti Pagrindiniam komitetui tobulinti įstatymo projektą Nr. XIP-110, atsižvelgiant į Papildomo komiteto, ekspertų ir valstybės institucijų pasiūlymus.

6.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Informacinės visuomenės plėtros komitetas

3

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad svarstomo Įstatymo projekto nuostatos tiesiogiai koreliuoja su visuomenei aktualiais žodžio laisvės, informacijos sklaidos, pasaulėžiūros raiškos klausimais, svarstytina galimybė pagrindinių principų, nustatančių nepilnamečių apsaugos nuo neigiamo viešosios informacijos poveikio nuostatas bei atsakomybę už jų pažeidimus, sąrašą papildyti protingumo principu.

Pasiūlymas:

Svarstomo Įstatymo projekto 3 straipsnyje išvardintą pagrindinių nepilnamečių apsaugos nuo neigiamo viešosios informacijos poveikio principų sąrašą papildyti protingumo principu.

Pritarti

 

2.

Informacinės visuomenės plėtros komitetas

4

1

1

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad fizinio ir psichinio smurto tikslas ir pobūdis iš esmės skiriasi nuo vandalizmo akto, svarstytina galimybė svarstomo Įstatymo projekto 4 straipsnio 1 dalies 1 punkto nuostatas išskirti į dvi savarankiškas dalis.

Pasiūlymas:

Sąmoningo turto gadinimo ar naikinimo vaizdavimą išskirti į savarankišką nepilnamečių psichinei sveikatai, fiziniam, protiniam ar doroviniam vystymuisi neigiamą poveikį darančios viešosios informacijos rūšį.

Pritarti

 

3.

Informacinės visuomenės plėtros komitetas

4

1

3

Argumentai:

Siekiant teisinio aiškumo, svarstytina būtinybė suvienodinti svarstomo Įstatymo projekte vartojamos sąvokos „erotinio pobūdžio viešoji informacija“ ir Visuomenės informavimo įstatyme vartojamos sąvokos „erotinio pobūdžio informacija“ turinius.

Pasiūlymai:

Svarstomo Įstatymo projekto 4 straipsnio 1 dalies 3 punkto nuostatas suderinti su Visuomenės informavimo įstatymo 2 straipsnio 14 punkto nuostatomis.

Pritarti

 

4.

Informacinės visuomenės plėtros komitetas

4

1

5

Argumentai:

Atsižvelgdamas į tai, jog visos pasiūlymus teikusios valstybės institucijos akcentuoja būtinybę koreguoti (aktualizuoti) svarstomo Įstatymo projekto 4 straipsnio 1 dalies 5 punkto nuostatas, Komitetas siūlo kompromisinę minėto punkto formuluotę.

Pasiūlymai:

Pakeisti svarstomo Įstatymo projekto 4 straipsnio 1 dalies 5 punktą ir jį išdėstyti taip:

„5) kurioje skatinama lošti, dalyvauti lošimuose“

Pritarti

 

5.

Informacinės visuomenės plėtros komitetas

4

3

 

Argumentai:

Redakcinio pobūdžio pataisa.

Pasiūlymas:

Svarstomo Įstatymo projekto 4 straipsnio 3 dalį išdėstyti taip:

„3. Draudžiama skleisti ir kituose įstatymuose uždraustą viešąją informaciją, kuri gali pakenkti nepilnamečių psichinei sveikatai, fiziniam, protiniam ar doroviniam vystymuisi.“

Pritarti

 

 

 

 

7. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

           

8. Komiteto (komisijos) paskirti pranešėjai: Paulius Saudargas.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                             Vytautas Grubliauskas