LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS IR SAVIVALDYBIŲ TURTO VALDYMO, NAUDOJIMO IR DISPONAVIMO JUO ĮSTATYMO 17 IR 23 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

IR PAPILDYMO ĮSTATYMO PROJEKTO

AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

 

Lietuvos Respublikos Seimo 2002 m. lapkričio 12 d. nutarimu Nr. IX-1187 patvirtinta Valstybės ilgalaikės raidos strategija (Žin., 2002, Nr. 113-5029), kurioje Europos Sąjungos Lisabonos viršūnių tarybos išvadoms skiriama daug dėmesio. Remiantis šia strategija priimtame Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. lapkričio 22 d. nutarime Nr. 1270 „Dėl Nacionalinės Lisabonos strategijos įgyvendinimo programos" (Žin., 2005, Nr. 139-5019) reglamentuojama Lietuvos, kaip valstybės donorės veikla.

Nuo 2005 m. birželio mėnesio Lietuva vadovauja NATO tarptautinių saugumo paramos pajėgų Afganistane Goro provincijos atkūrimo grupei (toliau pavadinama - PAG). Jos tikslas — įgyvendinti Jungtinių Tautų Saugumo Tarybos rezoliucijose suformuluotus NATO tarptautinių saugumo paramos pajėgų vadovaujamai operacijai Afganistane tikslus, t.y., stabilios ir saugios aplinkos kūrimą, kuri sudarytų prielaidas Afganistano valdžios institucijoms plėsti įtaką bei plėtoti demokratines valdžios institucijas šalyje, vykdyti atstatymo darbus, atkurti visavertį šalies gyventojų gyvenimą. Siekiant įgyvendinti šiuos tikslus, Lietuvos valstybės lėšomis finansuojami įvairių infrastruktūros objektų Afganistane plėtros projektai, įsigyjamas kilnojamas ir nekilnojamas turtas, kuris dėl praktinių priežasčių negalės būti grąžintas iš Afganistano į Lietuvą.

Be to, Šiaurės Atlanto Sutarties Organizacijai (NATO) priklauso ginkluotės įsigijimų agentūra, kuri padeda Šiaurės Atlanto Sutarties Organizacijos (NATO) valstybėms narėms efektyviai ir racionaliai įsigyti šalies ir Aljanso gynybai reikalingas prekes. Šios agentūros procedūrose, be kita ko, numatyta, kad per ją valstybės, kurioms dalis jų turimos ginkluotės ar amunicijos nebereikalinga, galėtų parduoti ar neatlygintinai perduoti šią ginkluotę ar amuniciją kitoms valstybėms. Priėmus teikiamas įstatymo pataisas, Lietuva galės efektyviai pasitelkti NATO priklausančios ginkluotės įsigijimų agentūros ekspertizę, parduodant ar neatlygintinai perduodant ginkluotę ar amuniciją kitoms valstybėms, tokiu būdu geriau išnaudojant NATO kolektyvines institucijas ir taupant nacionalinius resursus.

Taip pat valstybės turtas gali būti skirtas ne tik kylantiems iš tarptautinių sutarčių, bet ir kitiems valstybės įsipareigojimams vykdyti. Pavyzdžiui, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. birželio 8 d. nutarimu Nr. 561 patvirtintų Lietuvos Respublikos vystomojo bendradarbiavimo 2006 - 2010 metų politikos nuostatų 6 punkte nurodomi tarptautiniai dokumentai (Europos Sąjungos tarptautiniai įsipareigojimai, paskelbti tarptautiniuose dokumentuose ar susitikimuose), kuriuose paskelbtus įsipareigojimus Lietuva laiko ir savo įsipareigojimais.

Valstybės turtas gali būti skirtas ne tik karinėms operacijoms, pratyboms, bet ir civilinėms misijoms, įvairiems vystomojo bendradarbiavimo projektams, humanitarinei pagalbai teikti. Taip pat laikantis visų tarptautinės ir nacionalinės teisės reikalavimų gali būti reikalinga perduoti Lietuvos kariuomenės nebenaudojamą įrangą demokratijos ir euroatlantinės integracijos kelią pasirinkusioms valstybėms, taip prisidedant prie šių valstybių saugumo stiprinimo. Tačiau tokių disponavimo valstybės turtu atvejų dabartinė įstatymo redakcija nenumato.

Atsižvelgiant į tai, teikiamo įstatymo projekto l straipsnyje siūloma papildyti keičiamo įstatymo 17 straipsnį nauja 6 dalimi ir taip sukurti teisinį pagrindą, leidžiantį tarptautinėms organizacijoms, kitų valstybių ar jos savivaldos institucijoms ir (ar) kitiems subjektams perduoti valstybės turtą ir taip užtikrinti Lietuvos prisiimtų tarptautinių ar kitų įsipareigojimų vykdymą. Taip pat įstatymo projekto 2 straipsnyje siūloma papildyti keičiamo įstatymo 23 straipsnio l dalyje įtvirtintą nereikalingo ar netinkamo (negalimo) naudoti valstybės ar savivaldybės turto naudojimo būdų sąrašą. Taip siūloma sukurti teisinius pagrindus valstybės turtą perduoti projektu siūlomoje keičiamo įstatymo 17 straipsnio 6 dalyje nurodytiems subjektams, jeigu tai atitinka Lietuvos Respublikos tarptautinius įsipareigojimus arba nacionalinio saugumo interesus, arba Lietuvos Respublikos Seimo patvirtintą Valstybės ilgalaikę raidos strategiją, arba Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintas vystomojo bendradarbiavimo politikos nuostatas.

Įstatymo projekto priėmimas neigiamų pasekmių nesukels, įtakos kriminogeninei situacijai, korupcijai, verslo sąlygoms neturės.

Priėmus siūlomą įstatymo projektą turės būti pakeistas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. sausio 5 d. nutarimas Nr. 16 ir juo patvirtintas Valstybės turto perdavimo valdyti, naudoti ir disponuoti juo patikėjimo teise tvarkos aprašas (Žin., 2001, Nr. 3-48; 2003, Nr. 13-504). Siekiant įgyvendinti siūlomą įstatymo projektą Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu turės būti patvirtinta valstybės turto, įsigyto vykdant Lietuvos Respublikos įsipareigojimus, kylančius iš Lietuvos Respublikos narystės Šiaurės Atlanto Sutarties Organizacijoje, Europos Sąjungoje, Jungtinių Tautų Organizacijoje, arba skirto vykdyti iš tarptautinių sutarčių atsirandantiems ar kitiems valstybės įsipareigojimams, arba skirto kolektyvinės gynybos operacijai, kitai karinei operacijai, tarptautinėms karinėms pratyboms ar kitiems karinio bendradarbiavimo renginiams, civilinėms misijoms, vystomojo bendradarbiavimo ir turto, įgyto humanitarinei pagalbai teikti perdavimo ar pardavimo organizacijoms, kitos valstybės institucijoms ar jos savivaldos institucijoms, viešiesiems juridiniams asmenims, fiziniams asmenims tvarka.

Įstatymo projektas atitinka Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos teisės normas.

Įstatymo projektui įgyvendinti papildomų biudžeto lėšų nereikės.

Reikšminiai įstatymų projektų žodžiai, kurių reikia šiems projektams įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, ir reikšminiai žodžiai pagal Europos žodyną Eurovoc: „valstybės ir savivaldybių turto“, „valdymas“, „naudojimas“, „disponavimas“.

 

 

 

Teikia Seimo narė                                                                               Rasa Juknevičienė