LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

IŠVADA

LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS ĮSTATYMO 13 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTUI

 

2009-03-25  Nr. XIP – 451

Vilnius

 

Alternatyvių projektų Teisės departamente negauta.

              Vertinant projektą pagal jo santykį su Konstitucija, galiojančiais įstatymais bei juridinės technikos taisyklėmis, teikiame šias pastabas:

               1. Teikiamo projekto nuostata, kurioje siūloma įtvirtinti Vyriausybės narių, kandidatuojančių į Respublikos Prezidentus, Seimo, Europos Parlamento ar savivaldybių tarybų narius, teisę būti “atleistiems nuo tarnybinių pareigų”, yra diskutuotina keletu aspektų:
               Lietuvos Respublikos Vyriausybė (toliau –Vyriausybė) yra kolegiali valstybės vykdomosios valdžios institucija. Ją sudaro Ministras Pirmininkas ir ministrai. Vyriausybė vykdo valstybės valdymo funkciją pagal jai nustatytą kompetenciją ir solidariai atsako Seimui už bendrą Vyriausybės veiklą. Vyriausybė valstybės valdymo reikalus sprendžia posėdžiuose visų Vyriausybės narių balsų dauguma priimdama nutarimus. Kol nėra Ministro Pirmininko ar jis negali eiti savo pareigų, Respublikos Prezidentas ne ilgesniam kaip 60 dienų laikui Ministro Pirmininko teikimu paveda vienam iš ministrų jį pavaduoti, o kai tokio teikimo nėra, Respublikos Prezidentas vienam iš ministrų paveda pavaduoti Ministrą Pirmininką. Ministrą laikinai gali pavaduoti tik Ministro Pirmininko paskirtas kitas Vyriausybės narys (Konstitucijos VII skirsnis). Šie ir kiti Vyriausybės ir jos narių teisinio statuso elementai (įgaliojimai, veiklos pagrindai, Vyriausybės narių teisės ir pareigos bei jų įgyvendinimas, veiklos garantijos ir apribojimai, ministro laikinas pavadavimas ir kt.) yra konstituciniai ir, be kita ko, apibrėžiami Vyriausybės įstatyme. Tuo tarpu teikiamame projekte nėra jokių nuostatų, skirtų Vyriausybės narių teisės būti atleistam nuo “tarnybinių pareigų” įgyvendinimui (trukmė, tvarka, subjektas, kuris turi teisę tokį sprendimą priimti, ministro laikinas pavadavimas ir kt.) ir apsiribojama bendrine nuostata “įstatymų nustatyta tvarka”, kuri nukreipia į rinkimų įstatymus. Pažymėtina, kad kartu su šiuo projektu teikiamų rinkimų įstatymų (Reg. Nr. XIP-452, Nr.453, XIP-454, XIP-454) paskirtis yra kitokia ir jų normos negali atstoti arba pakeisti Vyriausybės, kaip valstybės valdžios institucijos darbo organizavimo (posėdžio “kvorumas”) ir jos narių teisinio statuso “atleidimo nuo tarnybinių pareigų”, “atšaukimo”, atlyginimo mokėjimo ar kitokių teisinio statuso elementų reglamentavimo. Atsižvelgus į tai, teikiamame projekte siūlomos Vyriausybės narių teisės įgyvendinimas turi būti apibrėžtas Vyriausybės įstatyme ir negali būti perkeltas į nurodytus kartu su šiuo projektu teikiamus rinkimų įstatymų projektus. 

2. Atkreipiame dėmesį į tai, kad projekto nuostata “atleisti nuo tarnybinių pareigų” neaiški Vyriausybės narių (taip pat ir tų, kurie yra kartu ir Seimo nariai), atlyginimo mokėjimo aspektu (Vyriausybės įstatymo 13 straipsnio 2 dalies ir Darbo kodekso 183 straipsnio 2 dalies tarpusavio santykio problema). Pažymėtina, kad Vyriausybės įstatyme (bei teikiamame projekte ši teisinė situacija nereglamentuojama. Diskutuotina, ar Vyriausybės nariui, kuris įgyvendins savo kaip Lietuvos Respublikos piliečio pasyviąją rinkimų teisę (kandidatuos atitinkamuose rinkimuose) už laiką, kuriuo jis kaip kandidatas būtų atleistas “nuo tarnybinių pareigų” dalyvauti rinkimų agitacijos kampanijoje, turėtų būtų mokamas Vyriausybės nario atlyginimas (darbo užmokestis), numatytas Vyriausybės įstatymo 13 straipsnio 2 dalyje. Jeigu šis atlyginimas (darbo užmokestis) turėtų būti mokamas, tai ar pagal Valstybės politikų ir valstybės pareigūnų darbo apmokėjimo įstatymo nuostatas, ar pagal Darbo kodekso 183 straipsnio 2 dalyje įtvirtintą taisyklę “Darbuotojams, atleistiems nuo darbo valstybinėms arba visuomeninėms pareigoms atlikti, darbo užmokestį, ne mažesnį už vidutinį, moka ar kompensuoja ta įstaiga ar organizacija, kurios įpareigojimus jie vykdo, jeigu ko kita nenustato įstatymas.”

               Atsižvelgus į tai bei į projekto aiškinamajame rašte nurodytus tikslus, keičiamo įstatymo 13 straipsnio 9 dalyje reikėtų aiškiai įvardyti, kad Vyriausybės nariui, kandidatuojančiam į Respublikos Prezidentus, Seimo, Europos Parlamento ar savivaldybių tarybų narius, už laiką, kuriuo jis “rinkimų agitacijos kampanijos metu atleistas nuo tarnybinių pareigų” Vyriausybės nario atlyginimas (darbo užmokestis) nemokamas. Siekiant išvengti Vyriausybės įstatymo ir Darbo kodekso 183 straipsnio 2 dalies taikymo problemų, šią projekto nuostatą siūlytume suformuluoti kaip Vyriausybės nario, įstatymo nustatyta tvarka įgijusio kandidato į Respublikos Prezidentus, Seimo, Europos Parlamento ar savivaldybės tarybos narius statusą, teisę į “10 dienų nemokamų atostogų rinkimų agitacijos kampanijos metu” ar pan.

 

Teisės departamento direktorius                                                                                 Andrius Kabišaitis

O. Buišienė

J.Meškienė

A.Ožiūnienė