2009 m. vasario 25 d.
PASIŪLYMAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS MOKSLO IR STUDIJŲ
ĮSTATYMO PROJEKTO
Nr. XP – 2905 (2)
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
||
Straipsnis |
Straipsnio dalis |
Punktas |
|
15 |
2 |
|
Argumentai: Kadangi Mokslo ir technologijų parkų viena iš įstatymo projekte numatytų funkcijų yra komercializuoti mokslinių tyrimų rezultatus, o šie moksliniai tyrimai yra vykdomi mokslo ir studijų institucijose (mokslo institutuose ir aukštosiose mokyklose), yra tikslinga numatyti, kad vienu iš Mokslo ir technologijų parkų steigėjų (dalininkų) būtų mokslo ir studijų institucija.
Pasiūlymas: Papildyti 15 straipsnio 2 dalį ir išdėstyti ją taip: “ 2. Mokslo ir technologijų parkų steigimo, veikimo, pabaigos ir pertvarkymo tvarką nustato Civilinis kodeksas ir kiti teisės aktai. Mokslo ir technologijų parkų vienas iš steigėjų (dalininkų) yra mokslo ir studijų institucijos.”
|
46 |
3 |
|
Argumentai: Įstatymo projekte numatyta galimybė antrosios pakopos studijas vykdyti universitetui kartu su mokslo institutu sudaro galimybes piktnaudžiauti tiems universitetams, kurių mokslinių tyrimų lygis nėra pakankamas antrosios pakopos studijų kokybei užtikrinti. Sudarius formalią sutartį su mokslo institutu, atsiranda galimybė mokslo institute sukurtą mokslo produkciją deklaruoti kaip „bendrą“, už ją gauti antrosios pakopos studijų vietas, iš esmės niekaip negerinant studijų kokybės, nekeičiant dėstytojų korpuso ir studijų mokslingumo.
Pasiūlymas: Išdėstyti 46 straipsnio 3 dalį taip: “ 3. Pirmosios pakopos profesinio bakalauro studijų programas gali vykdyti kolegijos, o pirmosios pakopos bakalauro ir antrosios pakopos magistro – tik universitetai. Trečiosios pakopos laipsnį suteikiančias studijų programas gali vykdyti universitetai arba universitetai kartu su mokslinių tyrimų institutais.” |
55 |
1 |
1 |
Argumentai: Projekte apibrėžta, kad „Studentas – asmuo, studijuojantis aukštojoje mokykloje pagal studijų programą arba doktorantūroje“, t.y. studentu tampama tada, kai yra pasirenkama studijų programa, kurią norima studijuoti, ir asmuo yra į ją priimamas. Todėl nelogiška numatyti studentui teisę pasirinkti studijų programą – asmuo, norintis tapti studentu, tai privalo padaryti iki tapdamas studentu. Studento teisė iš tiesų yra studijuoti pagal pasirinktą studijų programą.
Pasiūlymas: Išdėstyti 55 straipsnio 1 dalies 1 punktą taip: “ 1) studijuoti pagal pasirinktą studijų programą;”.
|
83 |
2
3
|
|
Argumentai. Aukštosioms mokykloms būtina suteikti leidimą verstis komercine ūkine veikla, kuri yra susieta su aukštosios mokyklos veiklos tikslais. Tai tendencija, kuri būdinga visam pasauliui. Lietuva neturėtų būti išimtis. Viešosios teisės požiūriu leidžiama tik tai kas įrašyta teisės akte, todėl būtina tokį leidimą suteikti papildant įstatymo projekto 7 straipsnį.
Pasiūlymas: Papildyti 83 straipsnio 2 ir 3 dalis ir išdėstyti jas taip: “2. Valstybinės aukštosios mokyklos gali steigti ir investuoti į ribotos civilinės atsakomybės viešus ir privačius juridinius asmenis, kurių tikslai visiškai ar iš dalies atitinka valstybinės aukštosios mokyklos veiklos tikslus taip pat perleisti savo dalį (akcijas, pajų, įstatinio kapitalo dalį) juose tretiesiems asmenims. Valstybinės aukštosios mokyklos negali investuoti į neribotos civilinės atsakomybės juridinius asmenis ir jų steigti.
3. Valstybinėms aukštosioms mokykloms draudžiama jų valdomu turtu užtikrinti trečiųjų asmenų prievoles, išskyrus tuos atvejus, jei nuosavybės teise valdomu turtu užtikrinamos prievolės juridinių asmenų, kurių dalyviu yra pati valstybinė aukštoji mokykla ir bendra užtikrinamų prievolių vertė neviršija 20 procentų nuosavybės teise valdomo aukštosios mokyklos turto vertės.“
|
96 |
|
|
Argumentai. Būtina detaliau aprašyti, kaip vyks valstybinių aukštųjų mokyklų pertvarkymas iš biudžetinės įstaigos į viešąją įstaigą, apibrėžiant, kaip bus sprendžiami aukštosios mokyklos turto perdavimo klausimai, kaip iš patikėjimo teisės bus pereinama į patikėjimo sutartį ir t.t. Toks sąlygų nustatymas įstatyme leis atmesti daugelį spekuliacijų ir valstybės institucijoms bei aukštosioms mokykloms sklandžiai pasirengti pertvarkymui į viešąsias įstaigas.
Pasiūlymai. Pakeisti 96 straipsnio 2 ir 3 dalies formuluotes, papildomai įterpti 4 ir 5 dalis ir pakeisti kitų straipsnių numeraciją ir išdėstyti 96 straipsnį taip: “1. Valstybinių aukštųjų mokyklų pertvarkymas iš biudžetinių įstaigų į viešąsias įstaigas atliekamas taikant Civilinio kodekso ir kitų įstatymų nuostatas. 2. Šio straipsnio 1 dalyje numatytam pertvarkymui pasibaigus, baigiasi patikėjimo teisė į valstybinių aukštųjų mokyklų valdomą valstybės turtą. 3. Pertvarkant valstybinę aukštąją mokyklą, valstybei visas nuosavybės teise priklausantis ir patikėjimo teise valstybinės aukštosios mokyklos valdomas turtas, išskyrus nekilnojamąjį turtą, kultūros paveldo objektus ir kilnojamąsias kultūros vertybes, teisės aktų nustatyta tvarka investuojamas į viešąją įstaigą. Sprendimą dėl valstybės nuosavybės teise priklausančio turto investavimo į valstybines aukštąsias mokyklas priima Vyriausybė. Pasibaigus pertvarkymui investuoto turto vertė sudaro viešosios įstaigos savininko kapitalą. 4. Švietimo ir mokslo ministerija įpareigojama sudaryti patikėjimo sutartis su valstybinėmis aukštosiomis mokyklomis dėl valstybei nuosavybės teise priklausančio turto, kurį šios mokyklos valdė patikėjimo teise iki valstybinių aukštųjų mokyklų pertvarkymo iš biudžetinių įstaigų į viešąsias įstaigas pabaigos ir kuris, vadovaujantis šio straipsnio 3 dalimi, nebuvo investuotas į viešąją įstaigą. Šios sutartys įsigalioja nuo valstybinių aukštųjų mokyklų pertvarkymo iš biudžetinių įstaigų į viešąsias įstaigas pabaigos. 5. Valstybinės aukštosios mokyklos teisinės formos pakeitimas neturi įtakos valstybinės žemės panaudos sutartims, sudarytoms iki valstybinės aukštosios mokyklos pertvarkymo iš biudžetinės įstaigos į viešąją įstaigą pabaigos. 6. Iki 2010 m. sausio 1 d. valstybiniai universitetai kreipiasi į Švietimo ir mokslo ministeriją dėl šiame įstatyme numatytos aukštosios mokyklos tarybos sudarymo ir pateikia į šią tarybą aukštosios mokyklos skiriamus narius. 7. Valstybinių kolegijų tarybos iki Vyriausybės nustatytos datos parengia šio įstatymo nuostatų įgyvendinamųjų kolegijos statuto pakeitimų projektą ir teikia jį Švietimo ir mokslo ministerijai.” |
.
Teikia:
Seimo narys Juozas Olekas