AIŠKINAMASIS RAŠTAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SAVIVALDYBIŲ BIUDŽETŲ PAJAMŲ NUSTATYMO METODIKOS ĮSTATYMO 13 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO
Projekto tikslas ir uždaviniai
Pakeisti Lietuvos Respublikos savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatymo (toliau – Metodikos įstatymas) 13 straipsnį, siekiant spręsti savivaldybių biudžetų negautų pajamų kompensavimą ir bendrosios dotacijos kompensacijų valstybės biudžetui grąžinimą.
Projekte siūlomų nuostatų teisinio reguliavimo būklė šiuo metu
Metodikos įstatymo 13 straipsnis nustato iš kokių pajamų šaltinių ir kaip kompensuojamos savivaldybių biudžetų negautos pajamos už praėjusius biudžetinius metus: savivaldybių negautos pajamos gali būti kompensuojamos iš valstybės biudžeto gautų viršplaninių pajamų ir netekusių paskirties asignavimų bei iš dalies atskirų savivaldybių viršplaninių gyventojų pajamų mokesčio.
Metodikos įstatymas numato, kad biudžetiniais metais bendrosios dotacijos kompensacijos valstybės biudžetui turi būti grąžinamos iš savivaldybių biudžetų. 2008 metais valstybės biudžetas negavo viršplaninių pajamų, o savivaldybės negavo planuotų pajamų, tačiau šioms dotacijoms grąžinti nėra numatyta jokių išimčių ir jos turi būti grąžinamos sekančiais, t. y. 2009 metais.
Projekte siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos, iš naujo sureguliuotų klausimų teisinės savybės
Siūloma numatyti, kad jei šiame straipsnyje nustatytų šaltinių nepakanka savivaldybių negautoms pajamoms kompensuoti, Vyriausybė, atsižvelgdama į savivaldybių biudžetų negautas prognozuotas pajamų sumas, biudžetiniams metams pasibaigus, iki balandžio 1 d. turės priimti nutarimą ir jame nurodyti priklausančias pervesti, bet nepervestas bendrosios dotacijos kompensacijų sumas, kurių savivaldybės neturi pervesti valstybės biudžetui už praėjusius biudžetinius metus, o toms savivaldybėms, kurios praėjusiais biudžetiniais metais pervedė didesnę dalį bendrosios dotacijos kompensacijos, grąžins iki biudžetinių metų pabaigos iš valstybės biudžeto gautų bendrosios dotacijos kompensacijų.
Skaičiuojant negautų pajamų sumą, savivaldybių gautas pajamas siūloma mažinti 2008 biudžetinių metų pajamomis iš vietinių rinkliavų už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą. Nuo 2009 biudžetinių metų šios rinkliavos jau nėra įskaitomos į savivaldybių biudžetų finansinius rodiklius.
Taip pat įstatymo projekte siūlomi redakcinio pobūdžio pakeitimai dėl priimto Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo (sąvoka „apyskaita“ yra pakeista į „ataskaitų rinkinys“).
Galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikia imtis, kad jų būtų išvengta
Neigiamų pasekmių, priėmus šį įstatymą, nenumatoma.
Įstatymo įtaka kriminogeninei situacijai, korupcijai
Priėmus įstatymo projektą, įtakos kriminogeninei situacijai, korupcijai nenumatoma.
Įstatymo įgyvendinimo įtaka verslo sąlygoms ir jo plėtrai
Priėmus įstatymo projektą, įtakos verslo sąlygoms ir jo plėtrai nenumatoma.
Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokie šios srities teisės aktai tebegalioja, kokius galiojančius teisės aktus būtina pakeisti ar panaikinti, priėmus projektą
Priėmus įstatymo projektą kitų teisės aktų keisti nereikės.
Projektas Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos teisei neprieštarauja.
Projekto autoriai
Projektą parengė Finansų ministerija.
Reikšminiai žodžiai
Bendrosios dotacijos kompensacija, vietinės rinkliavos.