LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

KAIMO REIKALŲ  komitetas

                                                                                                                                                                       

PAPILDOMO KOMITETO

I Š V A D O S

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS  NEKILNOJAMOJO TURTO MOKESČIO ĮSTATYMO 7 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO  PROJEKTO Nr. XIP – 253

2009 m. vasario 11 d. Nr.110-P-2(7)

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas E. Pupinis, pirmininko pavaduotojas J. Stanevičius, komiteto nariai: A. Baura, J. Jagminas, L. Kernagis, P. Luomanas, B. Pauža, K. Starkevičius. Komiteto biuro vyresnysis patarėjas R. Abugelis, patarėjai: L. Michelbertas, S. Kairienė, E. Zelenka. Kviestieji asmenys: Žemės ūkio ministerijos sekretorius Gediminas Radzevičius, viceministras Aušrys Macijauskas ir Finansų ir biudžeto departamento direktorė Regina Mininienė, Finansų ministerijos sekretorė Ingrida Šimonytė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (2009-01-22)

 

 

 

 Alternatyvių įstatymo projektų Teisės departamente negauta.

            Vertindami įstatymo projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams ir juridinės technikos taisyklėms teikiame šias pastabas:

1. Įstatymo projekto 1 straipsnio 2 dalyje siūloma, kad žemės ūkio veiklos subjektų ir kooperatinių bendrovių (kooperatyvų), kurių daugiau kaip 50 procentų pajamų per mokestinį laikotarpį sudaro pajamos iš žemės ūkio veiklos, kaip tai apibrėžia Lietuvos Respublikos pelno mokesčio įstatymo 2 straipsnio 281 dalis, nekilnojamasis turtas nebūtų apmokestinamas. Atkreipiame dėmesį, kad pagal pateiktą formuluotę nėra aiškus siūlomos mokestinė lengvatos taikymo momentas. Nekilnojamojo turo mokesčio 12 straipsnio 7 ir 8 dalys nustato momentą nuo kada atsiranda arba išnyksta mokestinė prievolė. Šis momentas yra sietinas su mokesčio objekto, t.y. nekilnojamojo turto, įsigijimu/praradimu, ekonominės veiklos vykdymu/ nutraukimu ir pan., o ne su mokesčio mokėtojo vykdoma veikla. Atsižvelgiant į tai, manytina, kad įstatymo projektas turėtų būti papildytas baigiamosiomis nuostatomis, kurios turėtų detalizuoti atleidimo nuo nekilnojamojo turto mokesčio bei mokestinės prievolės atsiradimo momentus, t.y. kokio mokestinio laikotarpio pajamos turi sudaryti daugiau kaip 50 procentų pajamų iš žemės ūkio veiklos tam, kad mokesčio mokėtojui išnyktų prievolė mokėti nekilnojamojo turto mokestį ir atvirkščiai.

 

2. Teikiamo įstatymo projekto nuostatos įsigaliotų nuo oficialaus jų paskelbimo. Atsižvelgiant į tai, kad nekilnojamojo turto mokesčio mokestinis laikotarpis yra kalendoriniai metai, tikslinga įstatymo projektą papildyti baigiamosiomis nuostatomis, kuriose turėtų būti aiškiai nustatyta nuo kokio mokestinio laikotarpio pradedama taikyti mokestinė lengvata. Priešingu atveju, gali kilti teisės taikymo problemų, nes 2009 metų sausio 1 d. tam tikriems mokesčių mokėtojams jau atsirado prievolė mokėti mokestį, ir kuri išnyktų tik priėmus teikiamo įstatymo projekto nuostatas.

3. Įstatymo projekto rengėjai siūlo nustatyti nekilnojamojo turto mokestinę lengvatą fiziniams bei juridiniams asmenims, kurių žemės ūkio valdos ekonominis dydis pagal mokestiniu laikotarpiu įgaliotos institucijos atliktus skaičiavimus, galiojančius mokestinio laikotarpio paskutinę dieną, yra didesnis kaip 14 europinio dydžio vienetų, nustatomų vadovaujantis 1990 m. sausio 16 d. Europos Komisijos sprendimu 90/36/EEB. Nepriklausomai nuo to, kad įstatymo projekto rengėjai nurodo, kad nekilnojamojo turto mokestis už 2009 metus bus sumokamas tik 2010 metais, todėl į 2009 metų valstybės biudžeto pajamas nebuvo įskaičiuotas, manytina, kad turėtų būti gauta Vyriausybės, kaip biudžeto planuotojos, nuomonė dėl siūlomos mokestinės lengvatos. Pažymėtina, kad Vyriausybės pareiga yra rengti valstybės biudžeto projektą, todėl tik pastaroji galėtų įvertinti, ar teikiama mokestinė lengvata gali turėti ar ne tiesioginės įtakos 2009 metų valstybė biudžeto pajamoms. Tai, kad iš dalies siūloma mokestinė lengvata galėtų įtakoti 2009 metų valstybės biudžeto pajamas, pagrindžia Nekilnojamojo turto mokesčio įstatymo 12 straipsnio 3 dalis, pagal kurią juridiniams asmenims atsiranda prievolė mokėti avansinį nekilnojamojo turto mokestį, ir todėl tokių asmenų avansinis mokestis turėjo/galėjo būti įskaičiuotas į planuojamas gauti 2009 metų valstybės biudžeto pajamas.

 

 

 

 

 

 

 

 

Nepritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nepritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

Iki žemės ūkio subjektų apmokestinimo, žemės ūkio bendrovių ir kooperatinių bendrovių (kooperatyvų), ūkininkų nekilnojamasis turtas (naudojamas žemės ūkio veiklai, taip pat žemės ūkio paskirties žemėje auginant ar perdirbant taip užaugintą produkciją nebuvo apmokestinamas pagal Žemės ūkio, maisto ir kaimo plėtros įstatyme numatyta žemės ūkio veiklos sąvoką.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Žemės ūkio subjektai nemokėjo šio mokesčio ir tai įtakos į valstybės biudžetą neturi.

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Komiteto  sprendimas: Pritarti iniciatorių parengtam įstatymo projektui XIP-253 ir pasiūlyti pagrindiniam komitetui jį tobulinti atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas, kurioms Komitetas pritarė.

            7. Balsavimo rezultatai:   7 -  už;   0 -   prieš;    0 -   susilaikė.

            8. Komiteto (komisijos) paskirti pranešėjai: Edmundas Pupinis

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                         Edmundas Pupinis