Išrašas

 

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

BIUDŽETO IR FINANSŲ KOMITETAS

 

 

POSĖDŽIO PROTOKOLAS

 

2008 m. gruodžio 19 d. Nr. 109-P-8

Vilnius

 

 

SVARSTYTA: Pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai) dėl lietuvos respublikos naftos ir dujų išteklių įstatymo 4, 5, 7 straipsnių pakeitimo ir įstatymo priedėlio pripažinimo netekusiu galios įstatymo projekto (Nr.XIP-161)

(įstatymo projekto pavadinimas)

 

1. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:

           

2. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1

Seimo narys  A. Endzinas

 

 

 

 

Argumentai:

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

“LIETUVOS RESPUBLIKOS

NAFTOS IR DUJŲ IŠTEKLIŲ MOKESČIO ĮSTATYMO 4, 5, 7, 9  STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PRIEDĖLIO PAKEITIMO PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS

ĮSTATYMAS

 

 

 

Nepritarti

Argumentai:

 

Pasiūlymas:

 

2

Seimo narys  A. Endzinas

1

 

 

 

Pakeisti įstatymo projekto 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

 

“1 straipsnis. 4 straipsnio 1 dalies pakeitimas

Pakeisti 4 straipsnio 1 dalį ir ją  straipsnį ir jį išdėstyti taip:

4 straipsnis. Mokesčio tarifai

1. Naftos ir dujų išteklių mokesčio tarifą sudaro bazinis ir kompensacinis naftos ir dujų išteklių mokesčio tarifai. Baziniu naftos ir dujų išteklių mokesčio tarifu apmokestinama iš visų telkinių išgauta nafta ir dujos. Kompensaciniu naftos ir dujų išteklių mokesčio tarifu papildomai apmokestinama nafta ir dujos, išgaunamos iš telkinių, kuriems surasti ar surasti ir išžvalgyti arba tik išžvalgyti buvo panaudotos valstybės lėšos. Kompensacinis naftos ir dujų išteklių mokesčio tarifas naftai ir dujoms, išgautiems iš telkinių, kurie surasti ar surasti ir išžvalgyti arba tik išžvalgyti ne vien valstybės lėšomis, sumažinamas proporcingai ne valstybės lėšoms tenkančiai daliai, skaičiuojant kiekvienam telkiniui atskirai.”

2. Naftai ir dujoms, išgaunamoms iš telkinių, nustatomas 20 procentų bazinis naftos ir dujų išteklių mokesčio tarifas.

3. Naftai ir dujoms iš telkinių, kurie surasti ir išžvalgyti valstybės lėšomis, nustatomas 9 procentų kompensacinis naftos ir dujų išteklių mokesčio tarifas.“  

Nepritarti

Penkioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės veiklos programoje kaip viena iš Krizės įveikimo plano priemonių numatyta padidinti naftos ir dujų išteklių mokestį, naikinant šio mokesčio lengvatas. Teikiamas įstatymo projektas tiesiogiai susijęs su 2009 m. valstybės biudžeto projektu.

3

Seimo narys  A. Endzinas

4

 

 

 

Pakeisti įstatymo projekto 4 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

4 straipsnis. Įstatymo priedėlio pakeitimas  pripažinimas netekusiu galios

Pripažinti netekusiu galios įstatymo priedėlį.

Pakeisti įstatymo priedėlį ir jį išdėstyti taip:

Lietuvos Respublikos 2003 m.

 gegužės 20 d. įstatymo Nr. IX-1564

priedėlis

BAZINIAI NAFTOS IR DUJŲ IŠTEKLIŲ MOKESČIO TARIFAI

 

Sausumos telkiniams

 

Gavyba iš telkinio per metus (tūkst. tonų)

Bazinis naftos ir dujų išteklių mokesčio tarifas procentais

 

iki 10

2

 

10–20

4

 

20-25

6

 

25-30

8

 

30-35

10

 

35-40

12

 

40-50

16

 

daugiau kaip 50

20

 

 

Jūros telkiniams

 

Gavyba iš telkinio per metus (tūkst. tonų)

Bazinis naftos ir dujų išteklių mokesčio tarifas procentais

 

iki 100

2

 

100–200

4

 

200–300

6

 

300–400

8

 

400–500

10

 

500–600

12

 

600–700

14

 

daugiau kaip 700

16

 

Nepritarti

Argumentai:

Penkioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės veiklos programoje kaip viena iš Krizės įveikimo plano priemonių numatyta padidinti naftos ir dujų išteklių mokestį, naikinant šio mokesčio lengvatas. Teikiamas įstatymo projektas tiesiogiai susijęs su 2009 m. valstybės biudžeto projektu.

4

Seimo narys  A. Endzinas

4

 

 

 

Papildyti įstatymo projektą 4 straipsniu, atitinkamai pakeičiant tolimesnių straipsnių numeraciją:

4 straipsnis. 9 straipsnio 1 dalies pakeitimas

Pakeisti 9 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

“1. Naftos ir dujų išteklių mokestis paskirstomas taip:

1) 90 procentų mokama į valstybės biudžetą;

2) 10 procentų mokama į savivaldybės, kurios teritorijoje yra naftos ir dujų gavybos vieta, biudžetą."

Nepritarti

Argumentai:

Lietuvos regionai ne visi vienodai turtingi gamtos išteklių (ypač naftos ir dujų), todėl dalį lėšų už šiuos išteklius skyrus tik vienam regionui kitiems regionams būtų sudarytos nevienodos plėtros sąlygos. Savivaldybės, kurių teritorijoje išgaunami ne tokie vertingi ištekliai (smėlis, žvyras, durpės, klintys ir panašiai), nesuteikiantys patrauklumo regionui, būtų iš dalies diskriminuojamos. Taigi mokestis už išgaunamą naftą ir dujas kaip ir kitus išgaunamus išteklius (naudingąsias iškasenas ir vandenį) turėtų būti įskaitomas į valstybės – tikrosios gamtos išteklių savininkės – biudžetą.

Atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Konstitucijos 47 straipsnio 1 dalies nuostatą ir Lietuvos Respublikos žemės gelmių įstatymo (Žin., 1995, Nr. 63-1582; 2001, Nr. 35-1164; 2004, Nr. 167-6097) 2 straipsnį, žemės gelmės – išimtinė valstybės nuosavybė. Nors iš tiesų konkrečias gamtos išteklių nuosavybės teisės subjekto funkcijas atlieka ne pati valstybė, bet valstybės valdymo ir savivaldybės institucijos, miškų urėdijos, valstybinių parkų direkcijos, apskričių viršininkai, tačiau tai nereiškia, kad šie subjektai tampa gamtos išteklių, kuriais jie disponuoja, savininkais. Taigi mokestis už išgaunamą naftą ir dujas turėtų būti įskaitomas į valstybės – tikrosios gamtos išteklių savininkės – biudžetą.

5

Seimo nariai J.Šimėnas, V.Babilius, S.Giedraitis, A.Petkus, J. Urbanavičius

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

Argumentai:

Siūloma palikti naftos ir dujų išteklių mokesčio diferenciaciją pagal telkinių dydį ir gavybos iš telkinio per metus apimtis, nes ją panaikinus iškiltų grėsmė, kad taikant naujus mokesčiu tarifus žemėje liktų apie 2 mln. barelių neišgaunamos naftos, o tai reikštų, kad nebūtų įgyvendinti lūkesčiai, susiję su biudžetinėmis pajamomis, būtų prarastos darbo vietos.

Pasiūlymas:

 

Siūloma nepritarti įstatymo projekto 1 straipsniu teikiamam įstatymo 4 straipsnio 2 dalies pakeitimui ir šio straipsnio 3 dalies pripažinimui netekusia galios. 

 

 

 

Nepritarti

Argumentai:

Penkioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės veiklos programoje kaip viena iš Krizės įveikimo plano priemonių numatyta padidinti naftos ir dujų išteklių mokestį, naikinant šio mokesčio lengvatas. Teikiamas įstatymo projektas tiesiogiai susijęs su 2009 m. valstybės biudžeto projektu.

6

Seimo nariai J.Šimėnas, V.Babilius, S.Giedraitis, A.Petkus, J. Urbanavičius

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

Argumentai:

Siūloma palikti naftos ir dujų išteklių mokesčio diferenciaciją pagal telkinių dydį ir gavybos iš telkinio per metus apimtis, nes ją panaikinus iškiltų grėsmė, kad taikant naujus mokesčiu tarifus žemėje liktų apie 2 mln. barelių neišgaunamos naftos, o tai reikštų, kad nebūtų įgyvendinti lūkesčiai, susiję su biudžetinėmis pajamomis, būtų prarastos darbo vietos.

Pasiūlymas:

Siūloma nepritarti įstatymo projekto 4 straipsniui “Įstatymo priedėlio pripažinimas netekusiu galios” ir palikti galioti šiuo metu  galiojančius bazinius naftos ir dujų išteklių mokesčio tarifus.

Nepritarti

Argumentai:

Penkioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės veiklos programoje kaip viena iš Krizės įveikimo plano priemonių numatyta padidinti naftos ir dujų išteklių mokestį, naikinant šio mokesčio lengvatas. Teikiamas įstatymo projektas tiesiogiai susijęs su 2009 m. valstybės biudžeto projektu.

 

 

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                 Kęstutis Glaveckas