LIETUVOS RESPUBLIKOS NAFTOS IR DUJŲ IŠTEKLIŲ MOKESČIO ĮSTATYMO 4, 5 STRAIPSNIų PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PRIEDĖLIO PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS ĮSTATYMO PROJEKTO

 

AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

 

1. Projekto rengimą paskatinusios priežastys

Penkioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės veiklos programoje kaip viena iš Krizės įveikimo plano priemonių numatyta padidinti naftos ir dujų išteklių mokestį, naikinant šio mokesčio lengvatas. Teikiamas įstatymo projektas tiesiogiai susijęs su 2009 m. valstybės biudžeto projektu.

 

2. Projekto tikslai ir uždaviniai

Įstatymo projekto tikslas − sulyginti naftos ir dujų telkinių eksploatuotojų veiklos sąlygas ir panaikinti nuo 2003 m. liepos 1 d. daliai telkinių eksploatuotojų taikomus sumažintus naftos ir dujų išteklių mokesčio tarifus, taip pat panaikinti papildomą naftos ir dujų išteklių mokesčio lengvatą..

 

3. Projekte siūlomų nuostatų teisinio reguliavimo būklė šiuo metu

Naftos ir dujų išteklių mokesčio dydį sudaro bazinis ir kompensacinis mokesčio tarifai. Priklausomai nuo gavybos iš telkinio datos ar nuo išteklių telkinyje likučio taikomi du skirtingi baziniai mokesčių tarifai: 20 procentų arba 2-16 procentų. Kompensacinis 9 procentų mokesčio tarifas naftai ir dujoms, išgautoms iš telkinių, kurie surasti ar surasti ir išžvalgyti arba tik išžvalgyti ne vien valstybės lėšomis, yra proporcingai mažinamas telkinio paieškos ne valstybės lėšoms dalimi.

Papildomai mokesčio mokėtojui, eksploatuojančiam telkinius, iš kurių išgautai naftai ir dujoms taikomas 20 procentų mokesčio tarifas, naftos ir dujų išteklių mokesčio suma yra mažinama 50 procentų per kalendorinius metus atliktų naujų telkinių paieškos ir žvalgybos darbų išlaidų suma, bet ne daugiau kaip 50 procentų per kalendorinių metų mokestinių laikotarpių deklaracijose pagal 20 procentų bazinį naftos ir dujų išteklių mokesčio tarifą apskaičiuotos mokesčio sumos.

 

4. Projekte siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir teigiami rezultatai, kurių galima tikėtis priėmus projektą

Įstatymo projekte siūloma visiems naftos ir dujų telkinių eksploatuotojams taikyti vienodą 20 procentų bazinį mokesčio tarifą, taip pat atsisakyti papildomos naftos ir dujų išteklių mokesčio lengvatos.

Atsižvelgiant į tai, kad naftos ir dujų išteklių mokesčio mokestinis laikotarpis yra kalendorinis metų ketvirtis, ir į tai, kad mokestis mokamas nuo faktiškai per mokestinį laikotarpį išgauto naftos ir dujų kiekio, įstatymo projekte siūloma atsisakyti metinės mokesčio deklaracijos.

 

5. Galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir priemonės, kurių reikia imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

Priėmus įstatymo projektą, neigiamų pasekmių nenumatoma.

 

6. Įstatymo įtaka kriminogeninei situacijai, korupcijai

Priėmus įstatymo projektą, įtakos kriminogeninei situacijai, korupcijai nenumatoma.

 

 

7. Įstatymo įgyvendinimo įtaka verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Priėmus įstatymo projektą, įtakos verslo sąlygoms ir jo plėtrai nenumatoma.

 

8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokie šios srities teisės aktai tebegalioja, kokius galiojančius teisės aktus būtina pakeisti ar panaikinti, priėmus projektą

Priėmus įstatymo projektą, turės būti keičiamas Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2003m. rugpjūčio14 d. įsakymas Nr.V-232 „Dėl naftos ir dujų išteklių mokesčio kalendorinių metų ketvirčio deklaracijos FR0566 formos bei naftos ir dujų išteklių mokesčio metinės deklaracijos FR0567 formos ir šių formų užpildymo taisyklių patvirtinimo“.

 

9. Projekto atitiktis Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms bei Europos Sąjungos dokumentams

Įstatymo projekto nuostatos neprieštarauja Europos Sąjungos dokumentams ir Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijai.

 

10. Projekto įgyvendinimo poveikis biudžeto lėšoms

Priėmus įstatymo projektą, valstybės biudžeto pajamos padidės apie 20 mln. litų.

 

11. Projekto rengėjai

Įstatymo projektą parengė Finansų ministerijos Mokesčių departamento (departamento direktorė – Jūratė Balevičienė, tel. 2390 151) Tiesioginių mokesčių ir tarptautinio apmokestinimo skyriaus (skyriaus vedėja – Audronė Misiūnaitė, 2390 291) vyriausioji specialistė Gabija Brazauskienė (tel. 2390 277).

 

12. Projekto reikšminiai žodžiai

Įstatymo projekto reikšminiai žodžiai: naftos ir dujų išteklių mokestis.

 

 

 

 

Finansų ministras                                                                                             Algirdas Šemeta