LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
TEISĖS DEPARTAMENTAS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS KRAŠTO APSAUGOS SISTEMOS ORGANIZAVIMO IR KARO TARNYBOS ĮSTATYMO 2, 3, 10, 11, 16, 17, 18, 21, 22, 28, 29, 31, 32, 33, 34, 36, 38, 42, 44, 45, 50, 52, 53, 54, 55, 56, 59, 60, 62, 65, 66, 68, 69, 73 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR 46 STRAIPSNIO PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS ĮSTATYMO PROJEKTO
2008-11-28 Nr. XIP - 36
Vilnius
Alternatyvių projektų Teisės departamente negauta.
Vertinant projektą pagal jo santykį su Konstitucija, galiojančiais įstatymais bei juridinės technikos taisyklėmis, teikiame šias pastabas:
1. Projekto 3 straipsnio pavadinimą reikėtų papildyti nurodant keičiamo įstatymo 10 straipsnio 2 dalies 9 punktą, nes projekto 3 straipsnio 1 dalyje pastarasis yra keičiamas. Be to, šią dalį reikėtų sunumeruoti skaitmeniu “1”.
2. Projekto 11 straipsniu keičiamo įstatymo 29 straipsnio 3 dalies 3 punkte siūloma nustatyti, kad kariais savanoriais negali būti asmenys, kurie per paskutinius 5 metus dėl priežasčių, susijusių su priesaikos sulaužymu, buvo pašalinti iš valstybės politiko pareigų, atleisti iš profesinės karo tarnybos, savanorių karo tarnybos ar valstybės tarnybos arba pašalinti iš karo mokymo įstaigos. Atkreiptinas dėmesys, kad ne visiems valstybės tarnautojams yra nustatytas reikalavimas prisiekti prieš pradedant tarnybą. Be to, formuluotė “dėl priežasčių, susijusių su priesaikos sulaužymu” tikslintina, kadangi jos turinys neaiškus, todėl gali iškilti šios nuostatos taikymo problemų. Atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo įstatymo 38 straipsnyje, kuriame pateikti profesinės karo tarnybos ar kario savanorio tarnybos sutarties nutraukimo pagrindai, tokio pagrindo, kaip sutarties nutraukimas dėl priesaikos sulaužymo, nėra (tokio atleidimo pagrindo nėra ir kituose įstatymuose, pvz., Vidaus tarnybos statute).
3. Įstatymo projekto lyginamojo varianto 29 straipsnio 5 dalies formuluotė neatitinka įstatymo projekto 29 straipsnio 5 dalies formuluotės.
4. Projekto 12 straipsniu keičiamo įstatymo 31 straipsnio 2 dalyje sąvoką “išleidimo į atsargą metai” reikėtų pakeisti į sąvoką “išleidimo į atsargą amžius”, nes įstatymo 45 straipsnio 4 dalyje, į kurią projekto nuostatoje daroma nuoroda, kalbama apie profesinės karo tarnybos karių amžių, kurį sukakę jie išleidžiami į atsargą. Tokia pat pastaba darytina ir dėl analogiškų keičiamo 31 straipsnio 3 dalies 1, 2 ir 3 punkto nuostatų.
5. Projekto 12 straipsniu keičiamo įstatymo 31 straipsnio 3 dalyje pateikti profesinės karo tarnybos sutarties patęsimo terminai ir tvarka. Diskutuotina, ar nereikėtų įstatyme nustatyti ir šių sutarčių pratęsimo pagrindų, kuriais vadovaujantis krašto apsaugos ministras galėtų spręsti dėl sutarties pratęsimo.
Šio straipsnio 6 dalyje vartojama sąvoka “laikydamiesi” keistina į kalbos požiūriu tinkamesnę sąvoką “vadovaudamiesi”. Tokia pati pastaba darytina ir dėl šios sąvokos vartojimo projekto 25 straipsniu keičiamo įstatymo 54 straipsnio 4 ir 5 dalyje, projekto 26 straipsniu keičiamo įstatymo 55 straipsnio 3 dalyje.
6. Projekto 13 straipsniu keičiamo įstatymo 32 straipsnio 1 dalyje įvairiai vartojama sąvoka “Lietuvos Respublikos pilietis” ir “pilietis”. Jas reikėtų suvienodinti. Šio straipsnio 3 dalyje po žodžio “kariui” reikėtų įrašyti žodį “savanoriui”, 4 dalyje – po žodžio “savanorių” – žodį “tarnybos”.
Reikėtų suvienodinti įvairiai vartojamas sąvokas “sutartis” ir “kario savanorio tarnybos sutartis”.
7. Projekto 20 straipsniu keičiamo įstatymo 45 straipsnio 4 dalies 2 punkte reikėtų suvienodinti terminiją: vietoj žodžio “sulaukę” įrašyti žodį “sukakę”, kaip ir šio straipsnio 4 dalyje.
Taip pat pažymėtina, kad šiame punkte vartojama sąvoka “kadencija”, tačiau nei projekte, nei galiojančiose įstatymo normose ši sąvoka neaptarta (reglamentuojant karo tarnybos sutarties dalykus, vartojama sąvoka “laikotarpis”).
8. Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymo 8 straipsnis nustato, kad įstatymo straipsnį sudaro dalys ir dalių punktai. Įstatymo straipsnių dalys pradedamos rašyti iš naujos eilutės ir žymimos arabiškais skaitmenimis su tašku iš eilės. Straipsnio dalių punktai žymimi arabiškais skaitmenimis su skliausteliu. Atsižvelgiant į šias įstatymo nuostatas, reikėtų suredaguoti projekto 23 straipsniu keičiamo įstatymo 52 straipsnio 3 dalį, kurioje pateikiamos nesužymėtos struktūrinės dalys.
9. Projekto 31 straipsniu keičiamo įstatymo 65 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad “Pradinės privalomosios karo tarnybos, kariūnų, profesinės karo tarnybos karių ir kitų asmenų sveikatos priežiūra ir sveikatinimo veikla <...> finansuojamos iš Krašto apsaugos ministerijai skirtų valstybės biudžeto lėšų. Kitų asmenų, kuriems teikiamos asmens sveikatos priežiūros paslaugos, grupes ir teikiamų paslaugų rūšis nustato krašto apsaugos ministras.” Manytina, kad kitų asmenų, kuriems teikiamos asmens sveikatos priežiūros paslaugos, finansuojamos iš valstybės biudžeto, grupės turėtų būti aiškiai apibrėžtos įstatyme. Be to, atkreiptinas dėmesys, kad kiti asmenys gali būti apdrausti privalomuoju sveikatos draudimu, todėl jiems teikiamos sveikatos priežiūros paslaugos būtų apmokamos iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto. Todėl, siekiant teisinio aiškumo, teikiamą nuostatą siūlytina tikslinti.
10. Projekto 34 straipsniu keičiamo įstatymo 69 straipsnio 2 dalyje formuluotė “karys, garbingai ištarnavęs bent 4 metus, išėjęs į atsargą gauna papildomų lengvatų <...>” nėra visiškai aiški, nes neaišku ar čia turima omenyje du atskiri atvejai, ar vienas.
Taip pat šioje dalyje siūloma nustatyti, kad Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatytomis sąlygomis ir tvarka gali būti sumokamos įmokos ar jų dalis už ne ilgesnes nei 4 metų trukmės jo aukštojo mokslo studijas, jeigu jis pirmą kartą studijuoja Lietuvos aukštojoje mokykloje pagal pagrindinių arba vientisųjų studijų programą. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal Aukštojo mokslo įstatymo 5 straipsnio 2 dalį aukštosios mokyklos gali būti valstybinės ir nevalstybinės. Svarstytina, ar turėtų būti iš valstybės biudžeto finansuojami kariai, besimokantys nevalstybinės aukštosiose mokyklose.
12. Vadovaujantis Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymo 11 straipsnio 4 dalimi, keičiamo Įstatymo oficialaus paskelbimo šaltinių sąrašas papildytinas nuoroda “Žin., 2008, Nr. 74-2868”, nuoroda “Žin., 2005, Nr. 143-5183” brauktina kaip perteklinė, o nuoroda “Žin., 2003, Nr. 91-4106” keistina nuoroda “Žin., 2003, Nr. 91(1)-4106”.
13. Siekiant išvengti skirtingo įstatymo įsigaliojimo laike interpretavimo, projekto 39 straipsnyje žodį “nuo” reikėtų išbraukti kaip perteklinį.
Teisės departamento direktorius Andrius Kabišaitis
J.Levinienė
A.Ožiūnienė