LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

EKONOMIKOS KOMITETAS

 

PAPILDOMO KOMITETO

I Š V A D A

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS GYVENTOJŲ PAJAMŲ MOKESČIO ĮSTATYMO 17, 21, 23, 27 IR 29 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR PAPILDYMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XP-3426

 

                                                                                              2008 m.  lapkričio 5  d.  Nr. 108-P-36

                                                                                                                    Vilnius

 

 1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkė B. Vėsaitė, Komiteto pirmininkės pavaduotojas P. Vilkas, Komiteto nariai A. Butkevičius, R. Garbaravičius,  S. Girdauskas,  S. Lapėnas, V. Muntianas, J. Razma, V. Škil,  J. Veselka.

Kviestieji asmenys: Finansų ministerijos Mokesčių departamento direktorė J. Balevičienė, Finansų ministerijos Mokesčių departamento Tiesioginių mokesčių ir tarptautinio apmokestinimo skyriaus vedėja A. Misiūnaitė, Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Strateginio planavimo ir socialinės aprėpties departamento direktorė V. Safjan, Prezidento kanceliarijos praktikantė J. Strakšaitė, Finansų ministerijos sekretorė I. Šimonytė, Žemės ūkio ministerijos Ekonomikos departamento direktorius V. Katkevičius,  asociacijos Investors’ Forum vykdomoji direktorė R. Skyrienė, Lietuvos daržovių augintojų asociacijos direktorė Z. Cironkienė, Žemės ūkio ministerijos Finansų ir biudžeto departamento direktorė R. Mininienė, Lietuvos pramonininkų konfederacijos Ekonomikos ir finansų departamento direktorius S. Besagirskas.

Komiteto biuro vedėja R. Zabarauskienė, Komiteto biuro patarėjai R. Duburaitė, G. Pajuodienė, V. Strimaitis, D. Šaltmeris, Komiteto biuro padėjėjos  Z. Jodkonienė, G. Mickienė, R. Petkūnienė.

           2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

1.

 

 

 

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas  (2008-10-21)

 

            Alternatyvių įstatymo projektų Teisės departamente negauta.

Vertindami įstatymo projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams ir juridinės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Įstatymo oficialaus paskelbimo šaltinių sąrašas papildytinas šiuo šaltiniu – „2004, Nr. 50-1633“.

2. Teikiamu įstatymo projektu yra siūloma keisti Gyventojų pajamų mokesčio įstatymo 17 ir 21 straipsnius. Tuos pačius Gyventojų pajamų mokesčio įstatymo straipsnius yra siūloma keisti įstatymo projektu Nr. XP-3425. Todėl siūlytina, vadovaujantis Seimo statuto 137 straipsnio 4 dalimi, šiuos įstatymo projektus sujungti į vieną bendrą projektą.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Įstatymo projekto 1 straipsnio 2 dalyje iki 5 metų prailginamas nekilnojamojo turto išlaikymo terminas, po kurio šio turto perleidimo pajamos tampa neapmokestinamomis. Pažymėtina, kad aiškiai neaptarus įstatymo projekto baigiamosiose nuostatose nekilnojamojo turto įsigijimo terminų skaičiavimo niuansų, galimos praktinės šios nuostatos taikymo problemos. Pirma, įstatymo projekto 6 straipsnio 1 dalyje numatyta, kad šios nuostatos bus taikomos nuo 2009 metų mokestinio laikotarpio, todėl diskutuotina, ar minėtos nuostatos bus taikomos tik naujai įsigyjamam nekilnojamajam turtu, ar ir iki šio įstatymo įsigaliojimo įsigytam turtui. Antra, nėra aiškus pats nekilnojamojo turto įsigijimo termino skaičiavimas, t.y. ar iki įstatymo įsigaliojimo buvę 3 metai įsiskaičiuoja į 5 metų terminą ar ne. Trečia, nėra aišku, koks turto įsigijimo terminas būtų taikomas tam nekilnojamajam turtui, kuris būtų parduodamas ar kitaip perleidžiamas po 2009 m. sausio 1 d., ir kuriam iki įstatymo įsigaliojimo jau būtų suėjęs 3 metų išlaikymo terminas, tačiau dar nebūtų suėjęs 5 metų terminas.

4. Įstatymo projekto 3 straipsniu pildomoje  keičiamo įstatymo 23 straipsnio 7 dalyje yra formuluojama išimtis iš keičiamo įstatymo 23 straipsnio 1 dalies, pagal kurią prievolė apskaičiuoti, išskaičiuoti ir sumokėti į valstybės biudžetą gyventojų pajamų mokestį išmokant išmokas, pagal mokesčio mokėjimo tvarką priskiriamas gyventojo A klasės pajamoms, nustatoma mokestį išskaičiuojančiam asmeniui, tuo tarpu naujoje 7 dalyje ši prievolė nustatoma šias pajamas gavusiam gyventojui. Atsižvelgiant į tai, manytina, kad turėtų būti pakeista ir keičiamo įstatymo 23 straipsnio 1 dalis, papildant ją nuostata „išskyrus šio straipsnio 7 dalyje numatytą atvejį“.

Be to, įstatymo projekto 3 straipsniu pildomos keičiamo įstatymo 23 straipsnio 7 dalies paskutinis sakinys pagal savo turinį bei esmę turėtų būti perkeltas prie nuostatų, reglamentuojančių mokesčių mokėtojų pareigas bei atsakomybę, t.y. į Gyventojų pajamų mokesčio įstatymo VI skyrių.             

 

 

 

     Pritarti.

 

   Nepritarti.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Nepritarti.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    Pritarti.

 

 

 

 

 

 

 

Projektus sujungti netikslinga, nes šių projektų tikslai skiriasi iš esmės. Be to, Gyventojų pajamų mokesčio įstatymo 2, 5, 6, 9, 17, 21 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektas Nr. XP-3425 turi būti svarstomas kartu su Įmonių socialinių  iniciatyvų įstatymo projektu Nr. XP-3418 ir Pelno mokesčio įstatymo 2, 5, 13, 26 straipsnių pakeitimo ir papildymo ir įstatymo papildymo IX¹ skyriumi įstatymo projektu. Nr. XP-3424.

 

Jokių pereinamųjų laikotarpių perleidžiantiems turtą taikyti nenumatoma. Įsigaliojus siūlomiems pakeitimams, už nekilnojamojo turto perleidimą gautos pajamos apmokestinamosioms arba neapmokestinamosioms būtų priskiriamos atsižvelgiant į faktinį šio turto išlaikymo laikotarpį perleidimo momentu. Pakeitimai būtų taikomi visiems perleidžiantiems nekilnojamąjį turtą po 2009 m. sausio 1 d.

 

 

 

 

 

            3. Piliečių, visuomeninių organizacijų, politinių partijų bei politinių organizacijų, kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai, pataisos, pastabos:  negauta.

4. Valstybės institucijų, savivaldybių pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta.

5. Asmenų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai, pataisos, pastabos: 

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

1.

 

 

 

Seimo narė

Dangutė Mikutienė

(2008-10-28)

Siūlau pakeisti įstatymo projekto 1 straipsnio 2 dalį papildant ją paskutiniu sakiniu ir ją išdėstyti taip:

„2. Pakeisti 17 straipsnio 1 dalies 21 punktą ir jį išdėstyti taip:

21) ne individualios veiklos turto pardavimo ar kitokio perleidimo nuosavybėn pajamos, gautos pardavus ar kitaip perleidus nuosavybėn kilnojamąjį daiktą, jeigu šios rūšies daiktui pagal Lietuvos Respublikos teisės aktus privaloma teisinė registracija ir šis daiktas yra nustatyta tvarka įregistruotas Europos ekonominės erdvės valstybėje, jeigu toks daiktas įsigytas anksčiau negu prieš trejus metus iki jo pardavimo ar kitokio perleidimo nuosavybėn, arba šios dalies 55 ir 56 punktuose nenurodytą nekilnojamąjį daiktą, esantį Europos ekonominės erdvės valstybėje, jeigu toks daiktas įsigytas anksčiau negu prieš penkerius metus iki  jo pardavimo ar kitokio perleidimo nuosavybėn;. Šis terminas netaikomas pardavus paveldėtą turtą iš gyventojo sutuoktinio, vaiko (įvaikio), tėvų (įtėvių) ir senelių;“            

Pasiūlyti

įvertinti pagrindiniam komitetui.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6. Komiteto pasiūlymai, pataisos, pastabos: iš esmės pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas, kurioms pritarė Ekonomikos komitetas, ir įvertinant Seimo narės D. Mikutienės pasiūlymą.

            7. Balsavimo rezultatai:    pritarta bendru sutarimu.

8. Komiteto paskirtas pranešėjas:  Birutė Vėsaitė.

9. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nepareikšta.

 

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                                                                                                                            Birutė Vėsaitė