AIŠKINAMASIS RAŠTAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS MINIMALIOJO DARBO UŽMOKESČIO DYDŽIŲ, SOCIALINĖS APSAUGOS IŠMOKŲ IR BAZINIO BAUSMIŲ IR NUOBAUDŲ DYDŽIO INDEKSAVIMO ĮSTATYMO 5, 6 IR 8 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO
1. Projekto rengimą paskatinusios priežastys
Projektas parengtas atsižvelgiant į tai, kad Lietuvos Respublikos minimaliojo darbo užmokesčio dydžių, socialinės apsaugos išmokų ir bazinio bausmių ir nuobaudų dydžio indeksavimo įstatymas turi reikšmingos įtakos ateinančių metų biudžeto išlaidoms ir vykdomai fiskalinei politikai.
2. Parengto projekto tikslai ir uždaviniai
Lietuvos Respublikos minimaliojo darbo užmokesčio dydžių, socialinės apsaugos išmokų ir bazinio bausmių ir nuobaudų dydžio indeksavimo įstatymo 5, 6 ir 8 straipsnių pakeitimo įstatymo projekte siūloma pakeisti Lietuvos Respublikos minimaliojo darbo užmokesčio dydžių, socialinės apsaugos išmokų ir bazinio bausmių ir nuobaudų dydžio indeksavimo įstatymo 5 straipsnio 1 dalies nuostatas dėl minimaliojo valandinio atlygio ir minimaliosios mėnesinės algos dydžių indeksavimo, 6 straipsnio 1 dalies nuostatas dėl socialinės apsaugos išmokų atskaitos rodiklių dydžių indeksavimo ir 8 straipsnio 1 dalies nuostatas dėl pareigūnų ir karių valstybinių pensijų, iki 1991 m. liepos 1 d. paskirtų pareigūnų ir karių valstybinių pensijų už tarnybą (ištarnautus metus) ir netekto darbingumo pensijų bei teisėjų valstybinių pensijų dydžių indeksavimo.
3. Projekte siūlomų nuostatų teisinio reguliavimo būklė šiuo metu
Pagal Minimaliojo darbo užmokesčio dydžių, socialinės apsaugos išmokų ir bazinio bausmių ir nuobaudų dydžio indeksavimo įstatymo nuostatas, ne mažiau nei apskaitos laikotarpio vidutinis metinis vartotojų kainų padidėjimas turi būti padidinti minimaliojo valandinio atlygio, minimaliosios mėnesinės algos dydžiai (5 straipsnio 1 dalis), socialinės apsaugos išmokų atskaitos rodiklių dydžiai (6 straipsnio 1 dalis) ir pareigūnų ir karių valstybinių pensijų, iki 1991 m. liepos 1 d. paskirtų pareigūnų ir karių valstybinių pensijų už tarnybą (ištarnautus metus) ir netekto darbingumo pensijų bei teisėjų valstybinių pensijų dydžiai (8 straipsnio 1 dalis), galioję einamųjų metų birželio mėnesį.
Pagal šiuo metu galiojančio Įstatymo nuostatas numatomas automatinis indeksavimas neatsižvelgiant į tai, ar atitinkamų rodiklių dydžiai apskaitos laikotarpiu buvo indeksuoti. Tuo tarpu vienas iš Vidutinės trukmės laikotarpio infliacijos valdymo strategijoje numatytų uždavinių yra nesudaryti pagrindo automatiškai indeksuoti darbo užmokestį pagal praėjusių laikotarpių infliaciją. Automatinis minimaliojo darbo užmokesčio, socialinės apsaugos išmokų atskaitos rodiklių, pareigūnų ir karių valstybinių pensijų ir kitų išmokų indeksavimas pagal infliaciją gali būti vienas iš svarbiausių veiksnių, skatinančių infliacijos spartėjimą ir mažinančių ūkio lankstumą. Išaugusi infliacija keltų įtampą biudžeto programų vykdymui, silpnintų Lietuvos galimybes įgyvendinti Konvergencijos programoje numatytus tikslus, keltų riziką Lietuvos ūkio ir finansų sistemos stabilumui. Be to, Įstatyme numatytas darbo užmokesčio automatiškas indeksavimas brangintų darbo jėgą net ir galimo ekonominio nuosmukio metu, jei jis sutaptų su kainų padidėjimu, ir šitaip didintų nedarbą bei mažintų Lietuvos ekonomikos konkurencingumą.
4. Projekte siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir teigiami rezultatai, kurių galima tikėtis priėmus projektą
Todėl teikiamu Įstatymo projektu siūloma nustatyti, kad nuo ateinančių po apskaitos laikotarpio metų sausio 1 dienos turi būti padidinti tik tie minimaliojo valandinio atlygio, minimaliosios mėnesinės algos dydžiai, socialinės apsaugos išmokų atskaitos rodiklių dydžiai, pareigūnų ir karių valstybinių pensijų, iki 1991 m. liepos 1 d. paskirtų pareigūnų ir karių valstybinių pensijų už tarnybą (ištarnautus metus) ir netekto darbingumo pensijų bei teisėjų valstybinių pensijų dydžiai, galioję birželio mėnesį, iki prasidedant apskaitos laikotarpiui, kurie per ataskaitinį laikotarpį nebuvo padidinti arba vidutinio metinio vartotojų kainų indekso padidėjimo procentu.
5. Galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir priemonės, kurių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta
Priėmus šį įstatymą, neigiamų pasekmių nenumatoma.
6. Įstatymo įtaka kriminogeninei situacijai, korupcijai
Įstatymo priėmimas kriminogeninei situacijai ar korupcijai jokios įtakos neturės.
7. Įstatymo įgyvendinimo įtaka verslo sąlygoms ir jo plėtrai
Įstatymo įgyvendinimas verslo sąlygoms ir jo plėtrai įtakos neturės.
8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą
Priėmus įstatymą, kitų teisės aktų keisti nereikės.
9. Įstatymo projekto atitikimas Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms bei Europos Sąjungos dokumentams
Įstatymo projektas neprieštarauja Europos Sąjungos dokumentams ir Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijų nuostatoms.
10. Projekto įgyvendinimo poveikis biudžeto lėšoms
Priėmus įstatymo pakeitimo įstatymą, jo įgyvendinimui reikės mažiau valstybės biudžeto lėšų.
11. Įstatymo projekto autorius
Įstatymo projektą parengė Finansų ministerija.
12. Įstatymo projekto reikšminiai žodžiai
Reikšminiai įstatymo projekto žodžiai: minimalusis valandinis atlygis, minimalioji mėnesinė alga, socialinė išmoka.
Finansų ministras Rimantas Šadžius