LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ĮSTATYMO 7, 9, 10 ir 32 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO (XP-2911)
2008 m. rugsėjo 23 d.
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas J. Sabatauskas, komiteto nariai: V. Volčiok, K. Čilinskas, J. Pinskus, A. Sereika, A. Staponkienė, N. Steiblienė, G. Steponavičius, R. Šukys, komiteto patarėjai: D. Komparskienė, D. Latvelienė, R. Varanauskienė, L. Zdanavičienė, I. Leonavičiūtė, komiteto padėjėja B. Kovalenkienė.
Kviestieji asmenys: Švietimo ir mokslo ministerijos atstovai: Turto valdymo skyriaus vedėja Margarita Jakštonienė, Teisės skyriaus vedėjas Tomas Daukantas.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
1. |
Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamentas |
Alternatyvių projektų Teisės departamente negauta. Vertindami įstatymo projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams ir juridinės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas: 1. Keičiamo įstatymo 7 straipsnio 1 ir 3 dalyse (projekto 1 straipsnis) nurodant valstybinės aukštosios mokyklos teisinę formą naudojamos skirtingos sąvokos - “valstybės biudžetinės įstaigos” ir “biudžetinės įstaigos”. Atsižvelgus į tai, sąvokas reikėtų suvienodinti.
|
|
|
|
|
2. Projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamoje įstatymo 7 straipsnio 3 dalyje vietoj žodžių “joms priskirtoms valstybinėms funkcijoms vykdyti” reiktų įrašyti žodžius “jų vykdomo aukštojo mokslo reikmėms tenkinti”. |
Pritarti |
|
|
|
3. Pagal keičiamo įstatymo 9 straipsnio 1 dalį (projekto 2 straipsnis) valstybinėms aukštosioms mokykloms patikėjimo teise perduotą valstybinę žemę galėtų išnuomoti tiek apskrities viršininkas, gavęs aukštosios mokyklos sutikimą, tiek pati aukštoji mokykla. Toks siūlomas teisinis reguliavimas, kai tos pačios valstybinės žemės nuomotojais galėtų būti du skirtingi subjektai kelia abejonių dėl jo atitikimo įstatyme įtvirtintiems racionalaus ir efektyvaus valstybės turto valdymo principams. Be to, svarstytina 9 straipsnio 1 dalies nuostata, pagal kurią tam tikrais atvejais valstybinė aukštoji mokykla sprendimus dėl valstybės perduoto turto nuomos turi derinti ne su šio turto savininko funkcijas įgyvendinančiomis institucijomis, o su Švietimo ir mokslo ministerija, kurios uždaviniai ir vykdomos funkcijos iš esmės nėra susijusios su valstybės turto disponavimo pagrįstumo ar tikslingumo vertinimu.
|
Atkreiptinas dėmesys, kad projektu siekiama suteikti Švietimo ir mokslo ministerijai jai nebūdingas funkcijas. Todėl kelia abejonių ar keičiamo įstatymo 9 straipsnio 1 dalies pakeitimas galėtų būti racionaliai ir efektyviai įgyvendinamas. |
|
|
|
4. Įstatymo projekto 1 straipsnio 4 dalyje reiktų išbraukti perteklinį žodį „atitinkamai“.
|
Pritarti |
|
|
|
5. Atsižvelgiant į tai, kad įstatymo projektu yra keičiamas tik Žemės įstatymo 32 straipsnio 3 dalies 2 punktas, o ne visa 3 dalis, tikslintinas įstatymo projekto 4 straipsnio pavadinimas ir pakeitimo esmė bei naujai išdėstomas tik šios dalies 2 punktas.
|
Pritarti |
|
|
|
6. Atsižvelgus į tai, kad priėmus teikiamą įstatymo projektą, būtų išplėstos valstybinių aukštųjų mokyklų teisės valdant, naudojant bei disponuojant valstybine žeme, o konkrečius sprendimus dėl valstybės turto panaudojimo turėtų teisę priimti šių aukštųjų mokyklų organai (vienais atvejais savarankiškai, kitais atvejais gavę atitinkamos valstybės institucijos sutikimą) svarstytina, ar nereikėtų atlikti teikiamo įstatymo projekto antikorupcinį įvertinimą.
|
Pritarta |
Yra Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos 2008-02-29 raštas Nr. g-2008-2559. |
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
1. |
Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba |
Dėl Lietuvos Respublikos žemės įstatymo 7, 9, 10, 32 ir 40 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto: Šio projekto 1 straipsnio 1 dalimi įteisinama išimtis, komplikuojanti valstybinės žemės teisinį režimą (žr. 8 pastabą), kas gali kelti neaiškumų dėl konkrečių žemės sklypų. Projekto 1 straipsnio 3 dalimi numatoma, kad „Tokių sklypų atžvilgiu valstybinės aukštosios mokyklos turi tokias pačias šio įstatymo nustatytas teises ir pareigas, kaip ir privačios žemės savininkai, išskyrus Valstybinių aukštųjų mokyklų turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo penktame skirsnyje nustatytas išimtis“. Galima daryti išvadą, kad ši nuostata numato arba kitokio turinio patikėjimo teisę, arba kitokio turinio nuosavybės teisę, nei žinoma dabar. Tai gali kelti neaiškumų konkrečiais atvejais. Išanalizavus įstatymų projektų nuostatas galima daryti prielaidą, kad pasinaudojant siūlomomis išimtimis valstybės turto sąskaita (aukštųjų mokyklų patalpų, žemės sąskaita) bus galima teisiškai įforminti tam tikrą komercinę veiklą (pvz., komercinių sporto klubų, nesusijusių su aukštąja mokykla steigimą, ūkinės, komercinės paskirties objektų statybą ir pan.), o tai neprisidės prie skaidrumo, teisėtumo, visuomenės interesų įgyvendinimo valstybinėse aukštosiose mokyklose. Atsižvelgiant į pateiktas pastabas, manome, kad kai kurios projekto straipsnių nuostatos turėtų būti peržiūrėtos iš esmės taip, kad jose būtų numatyti aiškūs, efektyvūs valstybinei aukštajai mokyklai patikėto turto ir valstybinės aukštosios mokyklos pačios įsigyto turto administravimo ir kontrolės mechanizmai. Būtina sukurti teisės normas taip, kad šiuo metu valstybinių aukštųjų mokyklų valdomas valstybės turtas ir jų įsigytas turtas netaptų piktnaudžiavimo, nesąžiningų sandorių, dėl ko valstybė, visuomenė, valstybinė aukštoji mokykla patirtų nuostolių, objektu. |
Pritarti |
|
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Komiteto sprendimas: Siūlyti pagrindiniam komitetui tobulinti Lietuvos Respublikos žemės įstatymo 7, 9, 10 ir 32 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą XP-2911:
6.1. atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento ir Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos pateiktas pastabas ir siūlymus, kurioms Teisės ir teisėtvarkos komitetas pritarė;
6.2. atkreipiant dėmesį, kad projektu keičiamo įstatymo 9 straipsnio 1 dalies nuostata siekiama suteikti Švietimo ir mokslo ministerijai vykdyti jai nebūdingų funkcijų. Todėl kelia abejonių ar keičiamo įstatymo 9 straipsnio 1 dalies siūlomas pakeitimas galėtų būti racionaliai ir efektyviai įgyvendinamas. Siūlytina vietoj žodžių „Švietimo ir mokslo ministerijos“ įrašyti žodį „Vyriausybės“, nes Vyriausybė disponuoja turtu;
6.3. iš esmės peržiūrint projekto nuostatos taip, kad jose būtų numatyti aiškūs, efektyvūs valstybinei aukštajai mokyklai patikėto turto ir valstybinės aukštosios mokyklos pačios įsigyto turto administravimo ir kontrolės mechanizmai.
7. Balsavimo rezultatai: „už“ - 6, „susilaikė“ - 1.
8. Komiteto paskirti pranešėjai: A.Staponkienė, V.Aleknaitė Abramikienė.
9. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.
Komiteto pirmininkas Julius Sabatauskas