IŠRAŠAS
LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
SOCIALINIŲ REIKALŲ IR DARBO KOMITETAS
2008-07-01 Nr. 103-P-27
Teisės departamento išvada |
Komiteto sprendimas |
Alternatyvių projektų Teisės departamente negauta. Vertindami projektą dėl jo atitikties Konstitucijai, įstatymams ir juridinės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas bei pasiūlymus: 1. Keičiamo Įstatymo 1 straipsnio 3 dalyje siūloma nustatyti, kad “šio įstatymo nustatytos išmokos skiriamos pagal Europos Sąjungos reglamentų, tarptautinių sutarčių ar šio įstatymo nuostatas.” Šios nuostatos reikėtų atsisakyti, nes Europos Sąjungos reglamentų ir tarptautinių sutarčių teisinė prigimtis ir paskirtis yra kitokia, nei nacionalinio įstatymo. Jeigu kyla Europos Sąjungos reglamentų įgyvendinimo problemų, būtina nurodyti konkretų reglamentą ir jam įgyvendinti reikalingas priemones, tačiau apibendrinta nuoroda į reglamentus nustatyti, kad išmokos skiriamos pagal Europos Sąjungos reglamentų nuostatas, teisės požiūriu, nepriimtina. Pagal tarptautinę praktiką ir galiojančius nacionalinius įstatymus, tarptautinės sutartys sudaromos reguliuoti tokius visuomeninius santykius, kurie nėra ir negali būti reguliuojami vienos valstybės teisės, todėl tarptautinėse sutartyse nustatomos kitokios taisyklės negu tos, kurias numato nacionaliniai įstatymai ir tarptautinių sutarčių normos turi aukštesnę teisinę galią nei nustatytos nacionalinių įstatymų. |
Pritarti.
Išbraukti keičiamo įstatymo 1 straipsnio 3 dalies pirmą sakinį.
Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu už.
|
2. Keičiamo Įstatymo 6 straipsnyje nustatyta išmoka vaikui yra individuali kiekvienam vaikui mokama išmoka, teisė į kurią nėra sietina su kitų asmenų gaunamomis pajamomis, tačiau įstatymo projekte išmokų vaikams dydis diferencijuojamas priklausomai nuo to, kiek vaikų auga šeimoje, todėl svarstytina, ar išmokos vaikui neturėtų būti diferencijuotos ir pagal tai, kiek tėvų (vienas ar abu) šeimoje augina vaikus. |
Nepritarti. Balsavimo rezultatai: 2 - už, 4- prieš.
|
3. Keičiamo Įstatymo 12 straipsnio 3 dalyje žodžius “globėjui (rūpintojui)” reikėtų braukti, nes išmoka skiriama ir mokama vaikui, o ne jo globėjui ar rūpintintojui. Šiame kontekste atkreiptinas dėmesys į keičiamo Įstatymo 12 straipsnio 9 dalies taisykles. |
Nepritarti. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu už.
|
4. Keičiamo Įstatymo 12 straipsnio 9 dalies taisyklės prieštarauja Civilinio kodekso normoms, reglamentuojančioms fizinių asmenų teisnumą, veiksnumą ir jų civilinių teisių įgyvendinimą. |
Nepritarti. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu už.
|
5. Keičiamo Įstatymo 6 straipsnio 7 dalyje nustatyta, kad išmoka vaikui neskiriama arba jos mokėjimas nutraukiamas, jei asmuo: 1) yra pilnametis ar emancipuotas ir turi savo vaikų; 2) susituokia. Šios nuostatos kelia abejonių, nes pagal Civilinio kodekso 3.14 straipsnį, asmeniui gali būti leista susituokti nesulaukus penkiolikos metų, asmuo, sukakęs šešiolika metų, gali būti emancipuotas, todėl svarstytina, ar santuokos sudarymas, emancipacija, vaiko gimimas yra teisėtas pagrindas neskirti išmokos ar jos mokėjimą nutraukti, nes kaip jau buvo minėta, šios išmokos skiriamos ir mokamos nepaisant asmens pajamų. |
Nepritarti. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu už.
|
6. Keičiamo Įstatymo 18 straipsnio pavadinimą ir turinį siūlome tikslinti. Keičiamo įstatymo 18 straipsnio 3 punkte siūloma nustatyti, kad savivaldybių administracijos turi teisę neskirti išmokos, sustabdyti arba nutraukti jos mokėjimą, jeigu išmokos gavėjas nevykdo šio įstatymo 19 straipsnyje nustatytų pareigų arba savivaldybės vaiko teisių apsaugos institucija informuoja, kad tėvams apribota tėvų valdžia, globėjas (rūpintojas) atleistas ar nušalintas nuo globėjo (rūpintojo) pareigų. Atsižvelgiant į tai, kad išmokų gavėjais yra vaikai, svarstytina, ar jiems gali būti apribotos ar panaikintos teisės dėl jų atstovų pagal įstatymą (tėvų, įtėvių, globėjų, rūpintojų) pareigų nevykdymo ar netinkamo vykdymo. Reglamentuojant išmokų vaikams skyrimo ir mokėjimo taisykles ir vaikų teisių įgyvendinimą būtina laikytis Civilinio kodekso nuostatų, reglamentuojančių asmenų teisnumą ir veiksnumą bei šio kodekso 3.185, 3.186 ir kitų straipsnių taisyklių. Keičiamame ar kitame straipsnyje turėtų būti nustatyti pagrindai, kuriems esant išmokos mokėjimas sustabdomas. Taip pat reikėtų aiškiau reglamentuoti kokias teisines pasekmes sukelia išmokos mokėjimo sustabdymas. Tikslinant šias nuostatas atkreiptinas dėmesys į keičiamo Įstatymo 6 straipsnio 8 dalies taisykles. Taip pat svarstytina, ar tais atvejais, kai pareigų nevykdo vaiko atstovai pagal įstatymą, išmokos neturėtų būti skiriamos ir mokamos Įstatymo 17 straipsnyje numatytas būdais. |
Nepritarti. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu už.
|
7. Įstatymo projekto 18 straipsnyje nurodyta, kad “Šis Įstatymas, išskyrus įstatymo 5 straipsnį, įsigalioja 2008 m. liepos 1 d.”. Atsižvelgiant į įstatymų leidybos procesui realizuoti būtiną laiką, abejotina, ar projektas galės būti priimtas, promulguotas ir oficialiai paskelbtas iki 2008 m. liepos 1 dienos. Atsižvelgiant į teisės principą lex retro non agit ir atsižvelgiant į tai, kad įstatymui įgyvendinti bus būtina pakeisti poįstatyminius teisės aktus, reguliuojančius išmokų vaikams teikimą, projekto 18 straipsnyje nurodyta jo įsigaliojimo data tikslintina. |
Pritarti.
Įstatymo projekto 18 straipsnio 1 dalyje vietoj skaičių ir žodžių “2008 m. liepos 1 d.” įrašyti skaičius ir žodžius “2008 m. rugpjūčio 1 d.”. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu už.
|
Posėdžio pirmininkas Algirdas Sysas
Posėdžio sekretorė Rita Virbalienė