LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

BIUDŽETO IR FINANSŲ KOMITETAS

PAPILDOMO KOMITETO

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PREZIDENTO ĮSTATYMO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

XP-3133

2008 m.  birželio 18   d.   Nr. 24

Vilnius

                1. Komiteto posėdyje dalyvavo:

                J.Lionginas, V.Galvonas, Z.Balčytis, R.Dagys, S.Bucevičius, E.Karpickienė, R.Kupčinskas, J.Palionis, R.Palaitis, L.Počikovska.

                 2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

 

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams, teisėkūros principams ir juridinės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Projekto 7 straipsnio 3 dalyje nustatyti reikalavimai Respublikos Prezidento vėliavai. Šio straipsnio 6 dalyje nurodoma, kad Respublikos Prezidento vėliavos atvaizdu gali būti ženklinama transporto priemonė, kai joje yra Respublikos Prezidentas. Siūlytina svarstyti, ar nereglamentuotini reikalavimai Respublikos Prezidento vėliavos atvaizdui.

                2. Lietuvos Respublikos Prezidento įstatymo naujos redakcijos 9 straipsnio 4 dalyje numatyta, kad Respublikos prezidento potvarkiai oficialiai skelbiami ir įsigalioja Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka. Atsižvelgiant į šio straipsnio 3 dalies nuostatas, kurios numato, kad potvarkiai leidžiami Respublikos Prezidento kanceliarijos vidaus darbo organizavimo klausimais, svarstytina, ar jiems taikytinos oficialaus skelbimo ir įsigaliojimo taisyklės.

                3. Projekto 13 straipsnio 1 dalyje nurodoma, kad “Respublikos Prezidento kanceliarija yra valstybės biudžetinė įstaiga <...>”. Žodžio “biudžetinė” siūlytina atsisakyti kaip perteklinio, nes valstybės įstaiga visuomet yra finansuojama iš valstybės biudžeto, t.y. ji visuomet yra biudžetinė įstaiga. Pvz., Seimo statuto 79 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad “Seimo kanceliarija yra valstybės įstaiga <...>”.

4. Keičiamo Įstatymo 13 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad Respublikos Prezidento kanceliarijai vadovauja Respublikos Prezidento kanceliarijos kancleris, kurį Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo nustatyta tvarka priima į pareigas ir atleidžia iš jų Respublikos Prezidentas. Valstybės tarnybos įstatymas numato kelis įstaigų vadovų skyrimo į pareigas būdus ( konkurso, be konkurso ir politinio (asmeninio) pasitikėjimo pagrindu), todėl siekiant išvengti galimo šių nuostatų interpretavimo,  jas reikėtų tikslinti.

5. Keičiamo Įstatymo 13 straipsnio 3 dalies paskutinį sakinį siūlome braukti kaip perteklinį, nes pareigūnas ar tarnautojas yra pavaldus ir atskaitingas jį paskyrusiam asmeniui. Ši nuostata galėtų būti Respublikos Prezidento kanceliarijos kanclerio pareiginių nuostatų reguliavimo dalyku.

6. Keičiamo Įstatymo 13 straipsnio 6 dalį siūlome braukti kaip perteklinę blanketinio pobūdžio nuostatą, kuri nenustato naujų ir nekeičia galiojančių taisyklių, o tik teikia bendro pobūdžio nuorodą į kitus įstatymus.

7. Keičiamo Įstatymo 13 straipsnio 7 dalį siūlome braukti kaip perteklinę, nes Respublikos Prezidento valstybinės rentos ir Respublikos Prezidento valstybinės našlių ir našlaičių rentos mokėjimą reguliuoja Lietuvos Respublikos Prezidento valstybinės rentos įstatymas.

8. Projektu teikiamos naujos Lietuvos Respublikos Prezidento įstatymo redakcijos 14 straipsnio 1 dalies 1 punkte perkeliama nepakeista galiojančio Įstatymo nuostata, kad Respublikos Prezidentui nustatomam valstybiniam aprūpinimui priskiriama rezidencija, vasaros rezidencija ir tarnybinis butas Vilniuje. Teikiamo įstatymo 2 straipsnio 2 dalis Respublikos Prezidento rezidenciją apibrėžia kaip pareigas einančio Respublikos Prezidento darbo ir (ar) gyvenamąją vietą. Pagal susiklosčiusią praktiką Respublikos Prezidento darbo vieta yra Prezidentūra, gyvenamoji vieta – nustatyta tvarka suteiktas namas Vilniuje. Siūlytume atitinkamai tikslinti teikiamos Įstatymo redakcijos 14 straipsnio 1 dalies 1 punktą, nustatant dvi rezidencijas Vilniuje (darbo vietą ir gyvenamąją vietą) arba nurodant ne butą, o gyvenamąją patalpą ir atitinkamai tikslinant 2 straipsnio 2 dalyje vartojamą rezidencijos sąvoką (nurodant tik darbo vietą). Be to, projekto 24 straipsnyje vartojamas terminas “rezidencijos” vertintinas projekto 2 straipsnio 2 dalies bei 14 straipsnio 1 dalies 1 punkto nuostatų kontekste ir derintinas su projekte vartojama terminologija.

7. Keičiamo Įstatymo 15 straipsnyje numatyta, kad Respublikos Prezidento darbo užmokestis negali būti mažinamas. Šią nuostatą reikėtų tikslinti, nes neaišku, ar ja draužiama mažinti nustatytą Respublikos Prezidento darbo užmokesčio dydį (paskutinio paskelbto šalies ūkio vidutinio mėnesinio darbo užmokesčio dvylika dydžių) ar darbo užmokestį, kuris, paskaičiavus pagal nustatytas taisykles, gali ir mažėti priklausomai nuo vidutinio mėnesinio darbo užmokesčio pokyčių.

8. Keičiamo Įstatymo 16 straipsnyje, nurodant darbo užmokesčio mokėjimo terminą, vartojama nekonkreti sąvoka “toliau” tikslintina nurodant, kad Respublikos Prezidentui laikino nedarbingumo metu mokamas darbo užmokestis.

9. Keičiamo Įstatymo 17 straipsnio pavadinime ir tekste siūloma reguliuoti socialines garantijas nelaimingo atsitikimo atveju. Iš šio straipsnio pavadinimo ir turinio neaišku, ar Respublikos Prezidentas, jo sutuoktinis ir lydintis asmuo turėtų teisę į nustatytas garantijas dėl  bet kurio nelaimingo atsitikimo sukeltų pasekmių, ar tik dėl to, kuris susijęs su jo pareigų vykdymu.

10. Keičiamo Įstatymo 17 straipsnio 1 ir 7 dalyse nurodyta, kad Respublikos Prezidentas, jo sutuoktinis ar lydintis asmuo nuo nelaimingų atsitikimų draudžiami valstybės lėšomis. Šiame straipsnyje yra numatytos kompensacijos, kurių mokėjimas nėra susietas su draudimo sąlygomis, todėl neaišku, ar čia numatytos kompensacijos ir yra tos išmokos, kurias turėtų garantuoti Respublikos Prezidento draudimas valstybės lėšomis. Be to, nuostata, kad asmuo draudžiamas valstybės lėšomis, parodo draudimo įmokų mokėjimo šaltinį, o ne draudimo būdą (privalomą, savanorišką ar privatų), todėl neaiškus šio straipsnio pavadinimo ir jo normų tarpusavio ryšys.

11. Keičiamo Įstatymo 17 straipsnio 5 dalyje, 23 straipsnio 6 dalyje teksto “ar jos įgaliota institucija” siūlome atsisakyti, atsižvelgiant į šios komisijos funkcijas. Svarstytina, ar šių dalių nuostatų nereikėtų dėstyti viename straipsnyje.

12. Keičiamo Įstatymo 17 straipsnio 8 dalyje numatytos išmokos Respublikos Prezidento sutuoktinio ar Respublikos Prezidentą lydinčio asmens žūties arba sveikatos sutrikdymo atveju. Atsižvelgiant į tai, kad šie asmenys gali būti dirbantys, valstybės tarnautojai, pareigūnai ar statutiniai valstybės tarnautojai, kurie draudžiami nelaimingų atsitikimų darbe bei tarnyboje atveju ir taip pat turi teisę į kompensacijas, reikėtų nustatyti kompensacijų mokėjimo taisykles remiantis nuostata, kad už tą patį įvykį negali būti atlyginama kelis kartus.

Projekto 17 straipsnio 8 dalyje siūlytina atskiromis nuostatomis (sakiniais) dėstyti kokios išmokos mokėtinos Respublikos Prezidento sutuoktiniui ar Respublikos Prezidentą lydinčiam asmeniui, o kokios - kitiems čia nurodytiems asmenims, nes pateikta 17 straipsnio 8 dalies pirmojo sakinio redakcija yra sudėtinga, o pagal Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymo 10 straipsnio 2 dalį “Teisės akto turinys turi būti logiškas, glaustas ir aiškus”.

13. Keičiamo Įstatymo 18 straipsnio 1 dalies nuostata, kad Respublikos Prezidentas sveikatos draudimu draudžiamas valstybės lėšomis tikslintina arba brauktina kaip perteklinė. Jeigu čia kalbama apie draudimo lėšų šaltinį, šias nuostatas reikėtų formuluoti Sveikatos draudimo įstatyme, o jeigu apie sveikatos draudimo būdą, nuostatas reikėtų detalizuoti.

14. Keičiamo Įstatymo 18 straipsnio 3 dalies siūlome atsisakyti, nes šios taisyklės numatytos Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo įstatymo 6 straipsnio papildymo įstatymo projekte (reg.Nr.XP-3138). Jeigu šią dalį būtų nuspręsta palikti, ją reikėtų redaguoti kalbos požiūriu.

15. Keičiamo Įstatymo 18 straipsnio 4 dalies siūlome atsisakyti, nes šios taisyklės numatytos kartu su šiuo Įstatymo projektu teikiamuose Lietuvos Respublikos valstybinių socialinio draudimo pensijų įstatymo 2 straipsnio pakeitimo įstatymo projekte (reg.Nr.XP-3136) ir Lietuvos Respublikos nedarbo socialinio draudimo įstatymo 4 ir 18 straipsnių pakeitimo įstatymo projekte (reg.Nr.XP-3137). Jeigu šią dalį būtų nuspręsta palikti, jos nuostatas reikėtų tikslinti atsižvelgiant į valstybinio socialinio draudimo rūšis reguliuojančių įstatymų pavadinimus.

16. Projekto 19 straipsnio 2 dalyje nurodoma, kad “Respublikos Prezidento sutuoktiniui ar Respublikos Prezidentą lydinčiam asmeniui atstovavimo išlaidos šalies viduje ir lankantis užsienio valstybėse apmokamos pagal tarptautinę diplomatinę praktiką atsiskaitytinai, o taip pat sutuoktiniui mokama 15 procentų Respublikos Prezidento mėnesinio darbo užmokesčio neatsiskaitytinai kas mėnesį.” Atkreiptinas dėmesys, kad pagal šio straipsnio 1 dalį “Jeigu Respublikos Prezidento sutuoktinis ar Respublikos Prezidentą lydintis asmuo dirba, valstybiniame ir (ar) diplomatiniame protokole nustatytoms funkcijoms atlikti jis atleidžiamas nuo darbo ir už tą laiką jam darbo užmokestį, ne mažesnį už asmens gaunamą vidutinį, moka Respublikos Prezidento kanceliarija”. Todėl nelabai aiški 2 dalyje nurodytos 15 procentų Respublikos Prezidento mėnesinio darbo užmokesčio dydžio išmokos, mokėtinos Respublikos Prezidento sutuoktiniui paskirtis: ar tai lėšos, skirtos reprezentacijai ar kokiems kitiems tikslams. Siūlytina projekte nurodyti šios išmokos paskirtį.

17. Keičiamo Įstatymo 21 straipsnio 4 dalį siūlome braukti kaip perteklinę pagal santykį su šio straipsnio 1 dalimi. Jeigu šios nuostatos būtų paliktos, jos tikslintinos kalbos požiūriu.

18. Projekto 22 straipsnyje nurodoma, kad “Jokiais kitais Lietuvos Respublikos Konstitucijos 89 straipsnyje bei šio įstatymo 20 ir 21 straipsniuose nenurodytais atvejais jokiems kitiems asmenims ar institucijoms negalima vykdyti Respublikos Prezidento įgaliojimų.” Projekto nuostata pagal pateiktą redakciją reikštų, kad Konstitucijoje ir projekte nurodytais atvejais kiti asmenys ar institucijos galėtų vykdyti Respublikos Prezidento įgaliojimus, todėl formuluotę siūlome tikslinti atsižvelgiant į tai, kad Seimo statutas ir kiti įstatymai yra išvestiniai, jų nuostatos grindžiamos Konstitucija.

19. Projekto 23 straipsnio 2 dalies 2 punkte kaip garantija Respublikos Prezidentui, kurio įgaliojimai nutrūko Konstitucijos 88 straipsnio 1, 2, 3 ir 6 punktuose nustatytais pagrindais, įvardijamas “užtikrinamas aptarnaujantis personalas”, tačiau šio termino turinys yra neaiškus.

20. Įstatymo projekto 2 straipsnyje žodelį “nuo” siūlome braukti kaip perteklinį ir tikslinti kartu su šiuo Įstatymo projektu teikiamų įstatymų projektų įsigaliojimo nuostatas.

 

 

Pritarti.

 

 

 

 

Pritarti.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pritarti.

 

 

 

 

 

 

Pritarti.

 

 

 

Pritarti.

 

 

Pritarti.

 

 

 

Pritarti.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pritarti.

 

 

 

 

 

 

Pritarti.

 

 

 

Pritarti.

 

 

 

 

Pritarti.

 

 

 

 

 

 

 

 

Pritarti.

 

 

Pritarti.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pritarti.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pritarti.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pritarti.

 

 

Pritarti.

 

 

 

 

 

 

 

Pritarti.

 

 

 

Pritarti.

 

3.       Piliečių, visuomeninių organizacijų, politinių partijų bei politinių organizacijų, kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta.

4.       Valstybės institucijų, savivaldybių pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta.

5.       Asmenų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai, pataisos, pastabos:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

 

Seimo narys         

Saulius Pečeliūnas

Siūlau papildyti Projekto 23 straipsnio 1 dalį žodžiais “išskyrus asmenį, kuris iš Respublikos Prezidento pareigų buvo pašalintas apkaltos proceso tvarka” ir išdėstyti šią dalį taip:

„1. Respublikos Prezidento vardas juo buvusiam asmeniui išlieka iki gyvos galvos, išskyrus asmenį, kuris iš Respublikos Prezidento pareigų buvo pašalintas apkaltos proceso tvarka“.

 

KOMENTARAS

Respublikos Prezidento vardo palikimas asmeniui iki gyvos galvos yra ypatingos pagarbos jam ženklas. Tokios pagarbos nenusipelno asmuo, kuris būdamas Respublikos Prezidentu šiurkščiai pažeidė Konstituciją, sulaužė priesaiką ar padarė nusikaltimą ir dėl to buvo pašalintas iš pareigų apkaltos proceso tvarka. Be to, toks asmuo pagal Konstituciją nebegali būti renkamas ar skiriamas į jokias valstybines pareigas, susijusias su priesaikos davimu Tautos atstovų – Seimo akivaizdoje. Todėl palikimas tokiam asmeniui teisės vadintis Respublikos Prezidentu atrodo absurdiškai.

Siūloma svarstyti pagrindiniame komitete.

 

6.       Komiteto pasiūlymai, pataisos, pastabos:

Iš esmės pritarti pateiktam įstatymo projektui.

Pasiūlyti pagrindiniam Socialinių reikalų ir darbo komitetui patobulinti įstatymo projektą pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvadas ir pasiūlymus

7. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

8.       Komiteto paskirtas pranešėjas L. Počikovska  

9.       Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra

                    Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                     Jonas Lionginas