PASIŪLYMAI
LIETUVOS RESPUBLIKOS MOKSLO IR STUDIJŲ ĮSTATYMO PROJEKTUI
Nr. XP-2905
Siūlome:
“1) mokslo mokslinių tyrimų rezultatų viešumu; “
“7) pagarba intelektinei nuosavybei intelektinės nuosavybės
teisių užtikrinimo.”
“3. Aukštasis išsilavinimas –
išsilavinimas, įgytas baigus Lietuvoje pirmosios pakopos universitetinių
studijų arba vientisųjų studijų programas (aukštasis universitetinis
išsilavinimas) arba pirmosios pakopos kolegines koleginių studijų
programas (aukštasis koleginis išsilavinimas), arba teisės aktų nustatyta
tvarka pripažintas kaip lygiavertis užsienyje įgytas išsilavinimas.”
“10. Koleginės studijos – pirmos
pakopos taikomojo pobūdžio studijos, sudarančios sąlygas asmeniui įgyti
aukštąjį koleginį išsilavinimą ir profesinę aukštojo mokslo
kvalifikaciją.”
“20. Studijų sritis – viena iš mokslo ir meno sričių: humanitarinių, socialinių, fizinių, biomedicinos, technologijos mokslų ir menų.”
“23. 24.
Universitetinės studijos – studijos, sudarančios
sąlygas asmeniui įgyti teoriniu pasirengimu ir moksliniais tyrimais grindžiamą
aukštąjį universitetinį išsilavinimą ir profesinę aukštojo mokslo
kvalifikaciją, taip pat mokslo laipsnį.
“5. Nevalstybinė aukštoji mokykla yra viešasis juridinis asmuo, veikiantis kaip viešoji įstaiga, arba privatus juridinis asmuo.”
“1) vykdyti studijas, teikiančias
aukštąjį koleginį išsilavinimą ir aukštojo mokslo profesinę
kvalifikaciją, tenkinančius Lietuvos valstybės bei visuomenės reikmes ir
atitinkančius mokslo bei naujausių technologijų lygį;”
“3. Daugiau kaip pusė kolegijos
dėstytojų turi turėti ne mažiau kaip 3 metų praktinio darbo patirtį dėstomo
dalyko srityje. Praktinė patirtis Kvalifikacija dėstomo dalyko
srityje turi būti tobulinama kolegijos nustatyta tvarka. Dalykus, kuriuos
kolegijose turi dėstyti mokslo laipsnį turintys dėstytojai, nustato studijų
krypčių aprašaireglamentai.”
“2. Reguliuojant valstybinių aukštųjų
mokyklų veiklą valstybė savo, kaip juridinio asmens dalyvio teisėmis naudojasi
tiek, kiek tai leidžia šis įstatymas neprieštarauja šiam įstatymui.”
“3) šio įstatymo nustatyta tvarka nustatyti realiais studijų ir su studijomis susijusios veiklos vykdymo kaštais pagrįstą studijų kainą;”
“9) nustatyti bendradarbiavimo su
Lietuvos ir užsienio įmonėmis, įstaigomis ir organizacijomis juridiniais
ir fiziniais asmenimis formas;”
“12) kitas teisės aktuose nustatytas
teises teisės aktų nustatyta tvarka įgyti kitų teisių.”
“13) realizuoti kitas teisės aktuose nurodytas teises.”
“4. Valstybinį universitetą steigia Seimas Vyriausybės teikimu. Nepažeidžiant šiame įstatyme nustatytų reikalavimų, valstybės, kaip valstybinio universiteto savininkės ar dalininkės, teises ir pareigas įgyvendina Vyriausybė ar jos įgaliota institucija.”
“6. Nevalstybinę aukštąją mokyklą gali steigti fiziniai arba juridiniai asmenys, išskyrus valstybės ir savivaldybių institucijas ir įstaigas.”
“4.
Valstybinio universiteto statutą ir jo pakeitimus tvirtina Seimas,
valstybinės kolegijos statutą ir jo pakeitimus − Vyriausybė.”
“3) Lietuvos Respublikoje įsteigti užsienio aukštųjų mokyklų
filialai užsienio aukštosios mokyklos, įsteigusios filialus Lietuvos Respublikoje.”
“3.
Asmenys, vykdantys studijas ir (ar) su studijomis susijusią veiklą be tokią
teisę suteikiančio leidimo, atsako įstatymų nustatyta tvarka.”
“1. Leidimų vykdyti studijas ir su studijomis susijusią veiklą išdavimo
tvarką tvarkos aprašą tvirtina nustato Vyriausybė.”
“2. Asmenys, norėdami Aukštoji mokykla, norėdamai
gauti leidimą vykdyti studijas ir su studijomis susijusią veiklą, Studijų
kokybės vertinimo centrui pateikia prašymą ir kitus Vyriausybės nustatytoje
tvarkoje patvirtintos tvarkos apraše nurodytus dokumentus bei
duomenis. Gavęs pateiktus dokumentus, Studijų kokybės vertinimo centras per 20
kalendorinių dienų kreipiasi į Valstybės saugumo departamentą, kad šis pateiktų
išvadą, ar numatoma aukštosios mokyklos ar užsienio aukštosios mokyklos
filialo veikla nekels grėsmės nacionaliniam saugumui. Studijų kokybės
vertinimo centras privalo ne vėliau kaip per 3 mėnesius nuo Valstybės saugumo
departamento pažymos, patvirtinančios, kad numatoma aukštosios mokyklos ar
užsienio aukštosios mokyklos filialo veikla nekelia grėsmės nacionaliniam
saugumui, gavimo dienos įvertinti pateiktus dokumentus ir pateikti išvadas
pareiškėjui ir Švietimo ir mokslo ministerijai.”
“4. Sprendimas dėl leidimo vykdyti studijas ir su studijomis susijusią
veiklą išdavimo (neišdavimo) turi būti priimtas ne vėliau kaip per šešių
šešis mėnesius nuo Vyriausybės nustatytoje tvarkoje patvirtintos
tvarkos apraše nurodytų dokumentų pateikimo leidimui gauti dienos.”
“5. Apie priimtą sprendimą išduoti leidimą vykdyti studijas ir su studijomis susijusią veiklą ar atsisakyti išduoti šį leidimą Švietimo ir mokslo ministerija praneša juridinių asmenų registrui.”
“5. 6. Gavusi Gavęs leidimą vykdyti
studijas ir su studijomis susijusią veiklą aukštoji mokykla studijų ir su
studijomis susijusios veiklos priežiūros institucijai – Švietimo ir mokslo ministerijai
– jos nustatyta tvarka privalo teikti ir leisti tikrinti informaciją, susijusią
su išduotu leidimu vykdyti studijoms studijas ir su studijomis susijusiai
veiklai susijusią veiklą.”
“6 7. Leidimą vykdyti studijas ir su studijomis
susijusią veiklą turinti aukštoji mokykla ar turi atitikti teisės
aktuose nustatytus reikalavimus aukštosios mokyklos veiklai. Pasikeitus
duomenims, reikalingiems leidimui vykdyti studijas ir su studijomis susijusią
veiklą gauti, aukštoji mokykla turi ne vėliau kaip per mėnesį apie tai
informuoti Švietimo ir mokslo ministeriją.”
“13 straipsnis. Leidimo vykdyti studijas ir su studijomis susijusią veiklą panaikinimas ar jo galiojimo sustabdymas
1. Švietimo ir mokslo ministerija priima sprendimą dėl išduoto leidimo vykdyti studijas ir su studijomis susijusią veiklą panaikinimo, jeigu:
1) leidimas vykdyti studijas ir su studijomis susijusią veiklą buvo gautas apgaulės būdu ar kitaip pažeidus įstatymus;
2) dvejų metų laikotarpiu pakartotinai neigiamai įvertinta aukštosios mokyklos veikla;
3) aukštoji mokykla verčiasi įstatymų draudžiama veikla;
4) aukštoji mokykla tapo nemoki ir (arba) savo veikla kelia grėsmę savo studentų interesams;
5) aukštoji mokykla pasibaigia arba išregistruojama iš juridinių asmenų registro.
2. Švietimo ir mokslo ministerija
turi teisę priimti sprendimą dėl leidimo išdavimo vykdyti studijas ir su
studijomis susijusią veiklą panaikinimo, jeigu aukštoji mokykla:
1) aukštoji mokykla, kurios leidimo
vykdyti studijas ir su studijomis susijusią veiklą galiojimas buvo sustabdytas
arba apribotas, per nustatytą terminą nepašalina Lietuvos Respublikos teisės
aktuose, reglamentuojančiuose studijų vykdymą ir su studijomis susijusią
veiklą, nustatytų reikalavimų pažeidimų pažeidė Lietuvos Respublikos
teisės aktuose, reglamentuojančiuose studijų vykdymą ir su studijomis susijusią
veiklą, nustatytus reikalavimus;
2) aukštoji mokykla nepradėjo vykdyti studijų ir (ar) su studijomis susijusios veiklos per 12 mėnesių nuo leidimo vykdyti studijas ir su studijomis susijusią veiklą išdavimo dienos;
3) aukštoji mokykla nebevykdo studijų daugiau kaip 6 mėnesius;
4) kitais Lietuvos Respublikos įstatymų nustatytais atvejais.
3. Panaikinus leidimą vykdyti studijas ir su studijomis susijusią veiklą, aukštoji mokykla praranda teisę vykdyti studijas ir su studijomis susijusią veiklą.
4. Jei aukštoji mokykla pažeidė
Lietuvos Respublikos teisės aktuose, reglamentuojančiuose studijų vykdymą ir su
studijomis susijusią veiklą, nustatytus reikalavimus, Švietimo ir mokslo
ministras Vyriausybės nustatyta tvarka gali sustabdyti arba, jei tai
nekelia grėsmės aukštosios mokyklos studentų interesams, apriboti leidimo vykdyti
studijas ir su studijomis susijusios veiklos leidimo susijusią veiklą
galiojimą, Terminą, kuriam sustabdomas arba apribojamas leidimo galiojimas,
nustato Švietimo ir mokslo ministras, atsižvelgdamas į nustatytų pažeidimų
pobūdį.
5. Apie priimtą sprendimą panaikinti leidimą vykdyti studijas ir su studijomis susijusią veiklą arba sustabdyti ar apriboti šio leidimo galiojimą Švietimo ir mokslo ministerija praneša juridinių asmenų registrui.
6. Aukštoji mokykla, kuriai išduoto leidimo vykdyti studijas ir su studijomis susijusią veiklą galiojimas yra sustabdytas, neturi teisės vykdyti studijas ir su studijomis susijusią veiklą.
7. Aukštoji mokykla, kuriai išduoto leidimo vykdyti studijas ir su studijomis susijusią veiklą galiojimas yra apribotas, neturi teisės vykdyti sprendime dėl tokio apribojimo nurodytos veiklos.
8. Leidimo vykdyti studijas ir su studijomis susijusią veiklą galiojimo sustabdymas arba apribojimas Švietimo ir mokslo ministro sprendimu panaikinamas, kai Švietimo ir mokslo ministerija, gavusi leidimą turinčios aukštosios mokyklos raštišką pranešimą apie pašalintus Lietuvos Respublikos teisės aktuose, reglamentuojančiuose studijų vykdymą ir su studijomis susijusią veiklą, nustatytų reikalavimų pažeidimus, nustato, kad aukštoji mokykla iš tikrųjų pašalino nurodytus pažeidimus.”
“14 straipsnis. Leidimas vykdyti su studijomis susijusią veiklą
1. Užsienio aukštosios mokyklos, kuri neturi filialo Lietuvos
Respublikoje, atstovybė, ketinanti vykdyti su studijomis susijusią veiklą,
privalo gauti leidimą jai vykdyti su studijomis susijusią veiklą.
2. Užsienio aukštosios mokyklos atstovybė neturi teisės vykdyti studijų.
3. Leidimą vykdyti su studijomis susijusią veiklą užsienio aukštosios mokyklos atstovybei Lietuvos Respublikoje išduoda Švietimo ir mokslo ministerija Vyriausybės nustatyta tvarka.
4. Gavusi užsienio aukštosios mokyklos pateiktus Vyriausybės patvirtintos
tvarkos apraše nustatytoje tvarkoje nurodytus dokumentus Švietimo ir
mokslo ministerija per dvidešimt kalendorinių dienų kreipiasi į Valstybės
saugumo departamentą, kad šis pateiktų išvadą, ar numatoma užsienio valstybės
aukštosios mokyklos atstovybės veikla nekels grėsmės nacionaliniam saugumui.
Švietimo ir mokslo ministerija privalo išnagrinėti pateiktus dokumentus ir
priimti sprendimą dėl leidimo vykdyti su studijomis susijusią veiklą išdavimo
ne vėliau kaip per keturis du mėnesius nuo Valstybės saugumo
departamento išvados gavimo dienos.
5. Švietimo ir mokslo ministerija atsisako išduoti leidimą vykdyti su studijomis susijusią veiklą, jeigu:
1) pateikti dokumentai ir duomenys neatitinka Vyriausybės nustatytų reikalavimų arba jie yra neteisingi;
2) atstovybę steigianti užsienio aukštoji mokykla neatitinka Vyriausybės nustatytų reikalavimų;
3) užsienio valstybės, kurios jurisdikcijai priklauso užsienio aukštoji mokykla, kompetentinga institucija prieštarauja atstovybės steigimui Lietuvos Respublikoje.
6. Apie priimtą sprendimą
išduoti leidimą vykdyti su studijomis susijusią veiklą ar atsisakymą
atsisakyti išduoti šį leidimą Švietimo ir mokslo ministerija
praneša juridinių asmenų registrui ir pareiškėjui.
7. Užsienio aukštosios mokyklos
atstovybė, kuriai nebuvo išduotas leidimas vykdyti su studijomis susijusią
veiklą, šio įstatymo ir Vyriausybės nustatyta tvarka gali pakartotinai
kreiptis dėl leidimo išdavimo vykdyti su studijomis susijusią veiklą.
8. Švietimo ir mokslo ministerija gali
panaikinti užsienio aukštosios mokyklos atstovybei išduotą leidimą vykdyti su
studijomis susijusią veiklą, jeigu ar sustabdyti šio leidimo
galiojimą Vyriausybės nustatytais atvejais ir tvarka.
1) leidimas vykdyti su studijomis susijusią veiklą buvo gautas apgaulės būdu ar kitaip pažeidus įstatymus;
2) užsienio aukštosios mokyklos atstovybė verčiasi įstatymų draudžiama veikla;
3) užsienio aukštosios mokyklos atstovybė, kurios leidimo vykdyti su studijomis susijusią veiklą galiojimas buvo sustabdytas, per nustatytą terminą nepašalina Lietuvos Respublikos teisės aktuose, reglamentuojančiuose su studijomis susijusią veiklą, nustatytų reikalavimų pažeidimų;
3) aukštoji mokykla pasibaigia arba išregistruojama iš juridinių asmenų registro;
4) kitais Lietuvos Respublikos įstatymų nustatytais atvejais.
9. Jei užsienio aukštosios mokyklos atstovybė pažeidė Lietuvos Respublikos teisės aktuose, reglamentuojančiuose su studijomis susijusią veiklą, nustatytus reikalavimus, Švietimo ir mokslo ministras gali sustabdyti leidimo vykdyti su studijomis susijusią veiklą galiojimą. Terminą, kuriam sustabdomas leidimo galiojimas, nustato Švietimo ir mokslo ministras, atsižvelgdamas į nustatytų pažeidimų pobūdį.
10. Užsienio aukštosios mokyklos atstovybė, kuriai išduoto leidimo vykdyti su studijomis susijusią veiklą galiojimas yra sustabdytas, neturi teisės vykdyti su studijomis susijusią veiklą.
11. 9. Apie
leidimo vykdyti su studijomis susijusią veiklą panaikinimą ar jo galiojimo
sustabdymą Švietimo ir mokslo ministerija praneša užsienio aukštajai mokyklai
ir juridinių asmenų registrui .
12. 10.
Panaikinus leidimą vykdyti su studijomis susijusią veiklą, užsienio aukštosios
mokyklos atstovybė Lietuvos Respublikoje praranda teisę vykdyti su studijomis
susijusią veiklą.”
16 straipsnis. Valstybinės aukštosios mokyklos taryba
“1. Aukščiausias valstybinės aukštosios mokyklos valdymo organas yra aukštosios mokyklos taryba (toliau – taryba).
2. Tarybos funkcijos:
1) tvirtina aukštosios mokyklos viziją ir misiją, rektoriaus (direktoriaus) pateiktą strateginį veiklos planą;
2) gavus senato (akademinės tarybos) pritarimą teikia Seimui tvirtinti universiteto (Vyriausybei – kolegijos) statuto pakeitimus;
3) svarsto ir tvirtina rektoriaus (direktoriaus) teikiamus aukštosios mokyklos struktūrinių pertvarkymų planus;
4) nustato aukštosios mokyklos lėšų (tame tarpe ir lėšų, skirtų vadovų ir kitų darbuotojų darbo užmokesčiui) ir turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo tvarką ;
5) nustato aukštosios mokyklos rektoriaus (direktoriaus) rinkimų viešojo konkurso būdu organizavimo tvarką;
6) renka, skiria ir atleidžia iš pareigų aukštosios mokyklos rektorių (direktorių);
7) nustato aukštosios mokyklos darbuotojų parinkimo ir vertinimo principus;
8) tvirtina rektoriaus (direktoriaus) pateiktą aukštosios mokyklos metinę pajamų ir išlaidų sąmatą ir šios sąmatos įvykdymo ataskaitą;
9) gali inicijuoti aukštosios mokyklos ūkinės ir finansinės veiklos auditą;
10) tvirtina rektoriaus (direktoriaus) pateiktą aukštosios mokyklos metinę veiklos ataskaitą, vertina veiklos atitikimą strateginiam planui, pasiektus rezultatus ir jų poveikį;
11) užtikrina aukštosios mokyklos atskaitingumą ir ryšį su visuomene ir steigėjais, kasmet informuoja visuomenę apie aukštosios mokyklos strateginio veiklos plano vykdymo rezultatus;
12) rūpinasi paramos teikimu aukštajai mokyklai.
13) vykdo kitas teisės aktuose ir aukštosios mokyklos statute numatytas funkcijas.
3. Universiteto taryba sudaroma iš 9 arba 11
narių. Statuto nustatyta tvarka vieną tarybos narį parenka studentų atstovybė,
o jeigu jos nėra, visuotinis studentų susirinkimas (konferencija), vieną narį –
administracijos ir kiti darbuotojai, du arba, jei tarybą sudaro 11 narių, tris
narius – dėstytojai ir mokslo darbuotojai. Kitus penkis arba, jei tarybą sudaro
11 narių, šešis tarybos narius, kuriais negali būti aukštosios mokyklos
personalui priskiriami asmenys ir studentai, į tarybos narius parenka švietimo
ir mokslo ministras Aukštojo mokslo tarybos teikimu. Aukštojo mokslo tarybai
kandidatus į tarybos narius gali siūlyti juridiniai įstaigos,
įmonės, organizacijos ir fiziniai asmenys.
4. Kolegijos taryba sudaroma iš 9-12 narių. Kolegijos
statuto nustatyta tvarka vieną kandidatą į kolegijos tarybos narius parenka
studentų atstovybė, o jeigu jos nėra, visuotinis studentų susirinkimas
(konferencija), vieną – dėstytojai ir mokslo darbuotojai, vieną –
administracijos ir kiti darbuotojai. Du kolegijos tarybos narius iš kolegijos
socialinių partnerių skiria švietimo ir mokslo ministras. Kitus kolegijos
tarybos narius iš asmenų, kuriais negali būti aukštosios mokyklos personalui
priskiriami asmenys ir studentai, parenka švietimo ir mokslo ministras Aukštojo
mokslo tarybos teikimu. Aukštojo mokslo tarybai kandidatus į kolegijos tarybos
narius gali siūlyti juridiniai profesinės sąjungos, suinteresuotos
įmonės, įstaigos, organizacijos ir fiziniai asmenys.
5. Parinktiesiems aukštosios mokyklos tarybos nariams pasirašius
įsipareigojimą sąžiningai atlikti įstatymo ir aukštosios mokyklos statuto
numatytas pareigas, aukštosios mokyklos tarybos sudėtį skelbia švietimo ir mokslo
ministras.
6. 5. Tarybos nariu
gali būti asmuo, kuris turi darbo patirties mokslo, kultūros ar verslo srityje
(šis reikalavimas netaikomas studentų atstovui išskyrus studentų
atstovą), ir žinių bei gebėjimų, padedančių siekti aukštosios mokyklos tikslų
bei įgyvendinti jos misiją. Tarybos nariu tas pats asmuo gali būti ne ilgiau
kaip dvi Tarybos kadencijas iš eilės.
7. Tarybos nariais negali būti
Respublikos Prezidentas, Seimo, Vyriausybės nariai ir valstybės tarnautojai.
8. 6. Taryba
sudaroma 4 metams. Ne vėliau kaip prieš mėnesį iki tarybos kadencijos pabaigos
švietimo ir mokslo ministras skelbia naujos tarybos sudėtį. Pasibaigus tarybos
kadencijai, naujos tarybos posėdis turi būti sušauktas aukštosios mokyklos
rektoriaus (direktoriaus) ne vėliau kaip per 15 kalendorinių dienų. Jei
aukštosios mokyklos rektorius (direktorius) nesušaukia tarybos posėdžio, naujos
tarybos nariai renkasi patys kitą dieną pasibaigus 15 kalendorinių dienų
terminui nuo tarybos kadencijos pabaigos.
7. Pradėdami eiti tarybos nario pareigas tarybos posėdyje tarybos nariai statuto nustatyta tvarka pasirašo įsipareigojimą vadovaudamiesi aukštosios mokyklos ir visuomenės interesais sąžiningai atlikti šio įstatymo nustatytas pareigas.
9. 8. Taryba visų savo
narių balsų dauguma iš savo narių renka ir atšaukia tarybos pirmininką. negali
būti asmuo, kuris Tarybos pirmininku negali būti aukštosios mokyklos
personalui priskiriamas asmuo ar studentas.
10 9.
Taryba tvirtina savo darbo reglamentą. Taryba sprendimus priima posėdyje
dalyvaujančių tarybos narių balsų dauguma. Tarybos posėdžiai yra teisėti, jeigu
juose dalyvauja ne mažiau kaip du trečdaliai tarybos narių.
11. 10.
Aukštosios mokyklos rektorius (direktorius) dalyvauja tarybos posėdžiuose su
patariamojo balso teise.
12. 11. Jeigu tarybos
narys netinkamai vykdo įstatymų ar aukštosios mokyklos statuto nustatytas
pareigas, arba nepasirašo šio straipsnio 7 dalyje numatyto
įsipareigojimo tarybos pirmininkas turi teisę kreiptis į tarybos narį
parinkusį asmenį su prašymu atšaukti parinktą tarybos narį.
12. Jei tarybos nario įgaliojimai nutrūksta iki tarybos kadencijos pabaigos, naują tarybos narį parenka tarybos narį, kurio įgaliojimai nutrūko, parinkęs asmuo. Naujas tarybos narys pradeda eiti pareigas po to, kai apie jo paskyrimą paskelbia švietimo ir mokslo ministras ir jis pasirašo šio straipsnio 7 dalyje numatytą įsipareigojimą.
13. Tarybos nariams už veiklą vykdant tarybos nario pareigas mokamos išmokos iš aukštosios mokyklos lėšų. Išmokų dydis ir mokėjimo tvarka nustatomi tarybos darbo reglamente.
14. Aukštosios mokyklos rektorius
(direktorius) užtikrina tarybos veiklai reikalingas administracines organizacines
sąlygas.”
“5. Rektoriumi gali būti asmuo, turintis
mokslo laipsnį, pedagoginės ir vadybinės administravimo
patirties.”
“6. Direktoriumi gali būti asmuo,
turintis pedagoginės ir vadybinės administravimo patirties.”
“1. Studijos aukštosiose mokyklose vykdomos pagal laipsnį suteikiančias
studijų programas ir laipsnio nesuteikiančias studijų programas. Studijų
programos yra dviejų rūšių: universitetinės ir kolegijines koleginės.”
“2) antrosios (magistrantūros, meno licenciato, teologijos licenciato);”
“2. Studijų formos yra nuolatinė ir ištęstinė, jų aprašus tvirtina
Švietimo ir mokslo ministerija. Skirtingų studijų formų studijų programų
suteikiamas Baigus skirtingų studijų formų studijų programas įgyjamas
išsilavinimas yra lygiavertis.”
“1. Pirmosios pakopos studijų programos skiriamos bendrai erudicijai
ugdyti, teoriniams studijų krypties pagrindams perteikti ir savarankiškam
darbui būtiniems profesiniams įgūdžiams suformuoti. Universitetinių studijų
programos esti labiau orientuotos į bendrąjį universitetinį išsilavinimą ir
teorinį pasirengimą, o kolegijinių koleginių – į pasirengimą
praktinei veiklai. Asmenims, baigusiems pirmosios pakopos universitetinių
studijų programas, suteikiamas atitinkamos studijų krypties (krypčių) bakalauro
kvalifikacinis laipsnis arba bakalauro kvalifikacinis laipsnis ir profesinė
kvalifikacija, baigusiems koleginių studijų programas – atitinkamos studijų
krypties profesinio bakalauro kvalifikacinis laipsnis arba profesinio bakalauro
kvalifikacinis laipsnis ir profesinė kvalifikacija.”
“6. Aukštosios mokyklos gali vykdyti jungtines studijų programas,
kurias baigus suteikiamas jungtinis kvalifikacinis laipsnis, taip pat –
programas, kurias baigus suteikiamas dvigubas kvalifikacinis laipsnis.
Jungtinis kvalifikacinis laipsnis teikiamas tuo atveju, kai studijų programą
vykdo bent dvi aukštosios mokyklos. Dvigubas kvalifikacinis laipsnis teikiamas,
kai studijų programa greta pagrindinės studijų krypties reikalavimų atitinka
tenkina ir minimalius kitos studijų krypties reikalavimus.”
“1. Į aukštosios mokyklos studijų programas konkurso būdu priimami ne žemesnį kaip vidurinį išsilavinimą turintys asmenys, atsižvelgiant į mokymosi rezultatus ir kitus aukštosios mokyklos nustatytus kriterijus. Priėmimo į aukštąją mokyklą taisykles, kuriose nustatomas konkursinių mokomųjų dalykų pagal studijų kryptis sąrašas ir konkursinio balo formavimo principai, nustato aukštoji mokykla ir skelbia ne vėliau kaip prieš vienerius metus iki priėmimo pradžios.”
“2. Pirmosios pakopos ir vientisųjų studijų vietų, į kurias priimamų
studentų studijos pilnai arba iš dalies apmokamos valstybės biudžeto lėšomis,
skaičių pagal studijų programų rūšis, laipsnį suteikiančias studijų krypčių
grupes ir studijų pakopas kasmet ne vėliau kaip iki kovo 1 d. tvirtina Vyriausybė,
atsižvelgdama į studijoms skirtas valstybės biudžeto lėšas. Studijų vietos, į
kurias priimamų studentų studijos pilnai arba iš dalies apmokamos valstybės
biudžeto lėšomis, Valstybės finansuojamos studijų vietos aukštosioms
mokykloms paskirstomos pagal geriausių stojančiųjų pasirinkimą šio įstatymo 602
straipsnyje nustatyta tvarka. Priėmimo metu nustatytas nuolatinės formos
studijų vietų, į kurias priimamų studentų studijos pilnai arba iš dalies
apmokamos valstybės biudžeto lėšomis, skaičius išlieka per visą nustatytą
studijų laikotarpį, o ištęstinės formos studijų vietų, į kurias priimamų
studentų studijos pilnai arba iš dalies apmokamos valstybės biudžeto
lėšomis, skaičius – per laikotarpį, vieneriais metais ilgesnį nei atitinkamoms
nuolatinės formos studijoms nustatytasis studijų laikotarpis.”
“4. Švietimo ir mokslo ministerija nustato užsienyje bendrąjį
lavinimą įgijusių asmenų, kurių studijos valstybinėse aukštosiose mokyklose
pilnai arba iš dalies apmokamos valstybės biudžeto lėšomis, priėmimo tvarką.”
“4. Diplomų, diplomo priedų ir pažymėjimų blankų privalomosios formos
rengimo, jų gamybos, apskaitos, registracijos ir išdavimo tvarką nustato
tvarkos aprašą tvirtina Vyriausybė.”
“28 straipsnis. Aukštosios mokyklos pabaigos ir pertvarkymo pagrindai
Aukštoji mokykla Aukštosios
mokyklos pabaigos ir pertvarkymo tvarką reglamentuoja Civilinis kodeksas,
šis įstatymas ir atitinkamą juridinio asmens teisinę formą reglamentuojantis
įstatymas.”
“3. Per tris mėnesius mėnesį nuo
reorganizacijos pabaigos aukštojoje mokykloje, kuriai pereina reorganizuotos aukštosios mokyklos teisės ir pareigos, šio įstatymo nustatyta tvarka sudaromi valdymo organai.”
“4. Valstybinis mokslinių tyrimų institutas yra viešasis juridinis asmuo, veikiantis kaip biudžetinė arba viešoji įstaiga. Nevalstybinis mokslinių tyrimų institutas gali būti viešasis juridinis asmuo, veikiantis kaip viešoji įstaiga, arba privatus juridinis asmuo.”
“2) atlikdamas savo misiją, bendradarbiauti su Lietuvos Respublikos ir
užsienio įmonėmis, įstaigomis ir organizacijomis juridiniais ir
fiziniais asmenimis;
“5. Nevalstybiniai mokslinių tyrimų institutai steigiami fizinių ar juridinių asmenų, išskyrus valstybės ir savivaldybių institucijas ir įstaigas.”
“34 straipsnis. Mokslinių tyrimų institutų įstatai nuostatai
1.
Valstybinio mokslinių tyrimų instituto nuostatuose
įstatuose turi būti nurodyta:
1) mokslinių tyrimų instituto pavadinimas;
2) teisinė forma;
3) buveinė;
4) veiklos tikslai;
5) veiklos sritys ir rūšys;
6) mokslinių tyrimų instituto organai ir jų kompetencija, skyrimo ir atšaukimo tvarka;
7) darbuotojų teisės, pareigos ir atsakomybė;
8) mokslinių tyrimų instituto visuomeninės priežiūros forma;
9) lėšų šaltiniai, turto ir lėšų naudojimo tvarka;
10)nuostatų įstatų keitimo tvarka;
11) kiti veiklos dalykai.
2.
Valstybinio mokslinių tyrimų instituto įstatus
nuostatus ir jo pakeitimus tvirtina Vyriausybė.
3. Nevalstybinio mokslinio tyrimų instituto įstatus tvirtina jo steigėjas (steigėjai), o keičiamas įstatų nustatyta tvarka.”
“1. Mokslinių tyrimų
instituto pabaigos ir pertvarkymo tvarką reglamentuoja Civilinio Civilinis
kodeksas, šis įstatymas ir atitinkamą juridinio asmens teisinę formą reglamentuojantis
įstatymas .”
“5) atlieka kitas įstatuose nuostatuose numatytas
funkcijas.”
“2. Valstybinio mokslinių tyrimų instituto mokslinė taryba įstatų
nuostatų nustatyta tvarka sudaroma iš valstybinio mokslinių tyrimų
instituto mokslo ir administracijos darbuotojų, kitų mokslinių tyrimų
institutų, įstaigų, įmonių bei organizacijų, suinteresuotų sėkmingu valstybinio
mokslinių tyrimų instituto tikslų bei misijos įgyvendinimu, atstovų.
Valstybinio mokslinių tyrimų instituto mokslinė taryba veikia pagal savo
patvirtintą darbo reglamentą.”
“3. Valstybinio mokslinių tyrimų instituto įstatuose nuostatuose
turi būti nustatytos visuomeninės priežiūros formos.”
“1. Valstybinio mokslinių tyrimų instituto direktorius yra valstybinio
mokslinių tyrimų instituto vienasmenis valdymo organas, veikiantis valstybinio
mokslinių tyrimų instituto vardu ir jam atstovaujantis. Direktorius atlieka įstatuose
nuostatuose ir teisės aktuose nurodytas funkcijas.”
“2. Valstybinio mokslinių tyrimų instituto direktorių skiria ir
atleidžia iš pareigų steigėjas (juridinio asmens dalyvių susirinkimas)
ar jo įgaliotas asmuo (juridinio asmens dalyvių susirinkimas).
Valstybinio mokslinių tyrimų instituto direktorius skiriamas viešojo konkurso
būdu. Viešojo konkurso laimėtojas neskiriamas direktoriumi tuo atveju, kai
valstybinio mokslinių tyrimo instituto mokslinė taryba dviejų trečdalių balsų
dauguma atmeta jo kandidatūrą; kandidatūros atmetimas galimas tik vieną kartą.“
“41 straipsnis. Studijų programų išorinis vertinimas ir akreditavimas
1. Aukštųjų mokyklų studijų programų išorinį vertinimą vykdo ir sprendimus dėl jų akreditavimo priima Studijų kokybės vertinimo centras. Dėl studijų programų akreditavimo į Studijų kokybės vertinimo centrą turi kreiptis aukštoji mokykla. Aukštoji mokykla dėl studijų programos akreditavimo gali kreiptis ir į kitą Europos aukštojo mokslo erdvės kompetentingų viešosios valdžios institucijų oficialiai pripažintą agentūrą. Jos išvada prilyginama Studijų kokybės vertinimo centro teikiamai išvadai.
2. Studijų programos turi būti akredituojamos ne rečiau kaip kartą per šešerius metus. Neakredituota studijų programa arba programa, kurios akreditavimo terminas pasibaigė, iš Studijų ir mokymo programų registro išregistruojama. Tais atvejais, kai yra pagal išregistruojamą programą studijavusių, bet jos nebaigusių studentų, švietimo ir mokslo ministras nustato tolesnes jų studijų galimybės.
3. Studijų programų išorinio vertinimo
ir akreditavimo tvarką tvarkos aprašą tvirtina Vyriausybė.”
“1. Aukštųjų mokyklų ir valstybinių mokslinių tyrimų institutų veiklos kokybei gerinti ir atskaitomybei įgyvendinti Švietimo ir mokslo ministerija kas šešerius metus inicijuoja jų veiklos išorinį vertinimą, pasitelkiant ekspertus iš užsienio valstybių. Aukštųjų mokyklų ir valstybinių mokslinių tyrimų institutų veiklos išorinis vertinimas apima visas jų nuostatuose nurodytas veiklos sritis ir remiasi veiklos atitikties statutuose (įstatuose, nuostatuose) nurodytai misijai, mokslo ir studijų tarptautiniam lygiui, studijų rezultatų vertinimo atitikimo nustatytiems reikalavimams, akademinės etikos ir procedūrų reikalavimų vykdymo bei valstybės lėšų naudojimo efektyvumo kriterijais.”
“4. Aukštųjų mokyklų išorinio vertinimo tvarką tvarkos aprašą
tvirtina Vyriausybė Lietuvos mokslo tarybos teikimu.”
“5. Valstybės mokslinių tyrimų
institutų veiklos išorinį vertinimą organizuoja Vyriausybės įgaliota
institucija. Valstybės mokslinių tyrimų institutų veiklos išorinio vertinimo tvarką
tvarkos aprašą tvirtina Vyriausybė Lietuvos mokslo tarybos teikimu.”
“43 straipsnis. Aukštosios mokyklos akreditavimas
1. Aukštoji mokykla reguliariai akredituojama remiantis išorinio vertinimo išvadomis.
2. Naujai įsteigta aukštoji mokykla
turi būti akredituota ne vėliau kaip per dvejus metus nuo jos įsteigimo.
Akredituojant naujai įsteigtą aukštąją mokyklą papildomai vertinama, ar tenkinami
vykdomi steigimo metu nustatyti reikalavimai.
3. Aukštųjų mokyklų akreditavimo tvarką
tvarkos aprašą tvirtina Vyriausybė Lietuvos mokslo tarybos teikimu.”
“8. Kvalifikacinius mokslininkų stažuotojų pareigybių
reikalavimus, skyrimo į šias pareigas tvarką bei jų stažuočių finansavimo tvarką
nustato tvarkos aprašą tvirtina Vyriausybė.”
“3. Kitų (ne administracijos) Mokslo ir studijų institucijų
darbuotojų skaičių, jų pareigas ir funkcijas nustato mokslo ir studijų
institucija.”
“51 straipsnis. Asocijuotieji mokslininkai
1. Asocijuotojo mokslininko statusas Lietuvos mokslo ir studijų
institucijos senato (akademinės tarybos) ar mokslinių tyrimų instituto
mokslinės tarybos sprendimu gali būti suteikiamas toje institucijoje dirbusiam
mokslininkui, palaikančiam su ja mokslinius ar pedagoginius ryšius, bet laikinai
(ne ilgiau, kaip iki kadencijos pabaigos) išėjusiam dirbti į įmonę, mokslo
ir studijų ar kitą instituciją Lietuvoje arba užsienyje dirbančiam kitur.
2. Jeigu tam pritaria aukštosios mokyklos senatas (akademinė taryba)
ar mokslinių tyrimų instituto mokslinė taryba, Aasocijuotasis
mokslininkas gali be konkurso užimti ankstesnes pareigas ir jas eiti iki
nutrauktos kadencijos pabaigos, į kadencijos laikotarpį įskaitant ir
laikotarpį kai buvo dirbta kitur.”
“4) dalyvauti priimant sprendimus dėl savo įstaigos institucijos
statuto (įstatų, nuostatų) turinio ir veiklos plano;”
“2) vykdyti kitas savo įstaigos institucijos statute
(įstatuose, nuostatuose) ir darbo sutartyse nustatytas pareigas.”
“54 straipsnis. Priėmimas į valstybinių mokslo ir studijų institucijų dėstytojų ir mokslo darbuotojų pareigas”
“3. Ne mažiau kaip prieš šešis mėnesius iki mokslo ir studijų institucijos dėstytojo ar mokslo darbuotojo kadencijos pabaigos skelbiamas viešas konkursas šioms pareigoms užimti. Jame gali dalyvauti ir šias pareigas einantis asmuo. Pranešimas apie konkursą pareigoms užimti turi būti skelbiamas institucijos ir Lietuvos mokslo tarybos interneto tinklalapiuose ir šalies, o jeigu tikslinga – ir tarptautinėje žiniasklaidoje.”
“4. Su asmeniu, du kartus antrą kartą iš eilės
laimėjusiu konkursą dėstytojo ar mokslo darbuotojo pareigoms užimti, sudaroma
neterminuota darbo sutartis. Šis asmuo atestuojamas kas penkerius metus mokslo
ir studijų institucijos tarybos nustatyta tvarka.”
“3. Aukštosios mokyklos studentų susirinkimą (konferenciją) sudaro aukštosios mokyklos fakultetų studentų deleguoti studentai, balsų dauguma išrinkti fakultetų studentų visuotiniuose susirinkimuose.”
“2. Lietuvos studentų atstovybių sąjunga (sąjungos), kitos studentų organizacijų sąjungos teikia siūlymus Seimui ir Vyriausybei studijų organizavimo ir kitais su studentų interesų tenkinimu susijusiais klausimais.”
“59 straipsnis. Mokslo ir studijų institucijų lėšos
1. Mokslo ir studijų institucijų lėšas sudaro:
1) valstybės biudžeto bazinio finansavimo lėšos valstybinėms mokslo ir studijų institucijoms;
2) vadovaujantis šiuo įstatymu mokslo ir studijų institucijoms skiriami valstybės asignavimai studijoms;
3) valstybės investicijų programų ir projektų lėšos;
4) studentų studijų įmokų lėšos studijų įmokos;
5) lėšos, gautos kaip programinis konkursinis mokslinių tyrimų finansavimas;
6) kitos valstybės fondų lėšos;
7) tarptautinių ir užsienio fondų ir organizacijų skiriamos lėšos;
8) lėšos, gautos kaip parama pagal Labdaros ir paramos įstatymą;
9) kitos teisėtai gautos lėšos.
2. Asignavimai baziniam finansavimui valstybės biudžete nurodomi
kiekvienam valstybiniam universitetui. Valstybinės kolegijos ir valstybės
mokslinių tyrimų institutai finansuojami iš valstybės institucijoms arba
įstaigoms, vykdančioms jų steigėjo funkcijas, skirtų valstybės biudžeto
asignavimų.
3. Valstybinėms mokslo ir studijų institucijoms valstybės
biudžeto bazinio finansavimo lėšos skiriamos:
1) moksliniams tyrimams ir eksperimentinei (socialinei, kultūrinei)
plėtrai bei meno veiklai plėtoti;
2) administravimui ir ūkiui;
3) kitoms reikmėms.
2. 4.
Valstybės biudžetinės mokslo ir studijų institucijos pajamos, gautos kaip
studentų studijų įmokos arba kitos lėšos už studijas, taip pat iš mokslinės
veiklos, ūkinės veiklos ir teikiamų paslaugų, Vyriausybės nustatyta tvarka
įtraukiamos į valstybės biudžeto apskaitą, tačiau naudojamos pagal
specialiąsias programas valstybinių mokslo ir studijų institucijų nuostatuose
statutuose nustatytiems tikslams ir uždaviniams įgyvendinti. Valstybės
biudžetinės aukštosios mokyklos specialiųjų programų lėšas valdo, naudoja bei
jomis disponuoja Lietuvos Respublikos aukštųjų mokyklų turto valdymo, naudojimo
ir disponavimo juo įstatymo nustatyta tvarka.”
“60 straipsnis. Valstybės biudžeto bazinio finansavimo lėšos
1. Valstybės biudžeto bazinio finansavimo lėšos skiriamos valstybinėms mokslo ir studijų institucijoms.
2. Asignavimai baziniam finansavimui valstybės biudžete nurodomi kiekvienam valstybiniam universitetui. Valstybinės kolegijos ir valstybės mokslinių tyrimų institutai finansuojami iš valstybės institucijoms arba įstaigoms, vykdančioms jų steigėjo funkcijas, skirtų valstybės biudžeto asignavimų.
3. Valstybinėms mokslo ir studijų institucijoms valstybės biudžeto bazinio finansavimo lėšos skiriamos:
1) moksliniams tyrimams ir eksperimentinei (socialinei, kultūrinei) plėtrai bei meno veiklai plėtoti;
2) administravimui ir ūkiui;
3) kitoms reikmėms.
4. Valstybinėms mokslo ir studijų institucijoms skiriamų valstybės biudžeto bazinio finansavimo lėšų dydis nustatomas pagal jų apskaičiavimo metodiką, kurią tvirtina Vyriausybė.”
“60 61 straipsnis.
Studijų aukštosiose mokyklose finansavimas
1. Valstybės biudžete numatomi asignavimai studijoms, kurie šio įstatymo nustatyta tvarka skiriami:
1) studijoms pilnai arba iš dalies apmokėti valstybės finansuojamoms studijų vietoms (valstybės finansuojamoms
studijoms) apmokėti;
2) geriausius studijų rezultatus pasiekusių valstybės nefinansuojamose
studijų vietose studijavusių studentų sumokėtoms studijų įmokoms kompensuoti kompensuoti studentų sumokėtoms studijų įmokoms gerai besimokantiems
studentams pagal studijų rezultatus;
3) tiksliniam studijų finansavimui;
3 4) valstybės
paskoloms ir valstybės remiamomsgarantuojamoms paskoloms teikti;
4 5) tikslinėms
stipendijoms.
2. Valstybiniams mokslinių tyrimų institutams, kartu su valstybinėmis aukštosiomis mokyklomis rengiantiems mokslininkus ar padedantiems rengti specialistus, lėšų, susijusių su šių mokslininkų ar specialistų rengimu, pagal sutartis skiria atitinkamos aukštosios mokyklos iš joms skirtų valstybės biudžeto asignavimų. Kai mokslininkus rengia ar padeda rengti nevalstybinės mokslo ir studijų institucijos, lėšos jų rengimui gali būti skiriamos iš valstybės biudžeto Vyriausybės nustatyta tvarka.
2. Studijų vietos, į kurias priimamų studentų studijos
pilnai arba iš dalies apmokamos valstybės biudžeto lėšomis, aukštosioms
mokykloms tenka pagal geriausiai valstybinius brandos egzaminus išlaikiusių
stojančiųjų pasirinkimą tarp aukštųjų mokyklų ir studijų krypčių:
1) penkiems procentams geriausiai valstybinius brandos
egzaminus išlaikiusiems stojantiesiems garantuojamas pilnas valstybės
finansavimas jų pasirinktoje studijų kryptyje;
2) kitiems geriausiai valstybinius brandos egzaminus
išlaikiusiems stojantiesiems suteikiamas pilnas ar dalinis valstybės
finansavimas neviršijant valstybės pilnai arba iš dalies finansuojamų studijų
vietų skaičiaus, kuris nustatomas pagal valstybės biudžeto asignavimų dydį;
3) Vyriausybė patikslina pilnai arba iš dalies
valstybės finansuojamų studijų vietų skaičių ir jų pasiskirstymą tarp aukštųjų
mokyklų ir studijų krypčių paaiškėjus stojimo rezultatams;
4) pilnai arba iš dalies finansuojamos studijų vietos
paskirstomos pagal penkias studijų krypčių grupes, kurios yra suskirstytos
pagal vidutinę studijų kainą.
3. Preliminarų geriausiai valstybinius brandos
egzaminus išlaikiusiųjų skaičių, kuriems garantuojamas pilnas ar dalinis
valstybinis studijų finansavimas, maksimalią valstybės finansuojamą studijų
kainos dalį kiekvienoje studijų krypčių grupėje ir maksimalų valstybės pilnai
arba iš dalies finansuojamų studijų vietų skaičių kiekvienoje studijų krypčių
grupėje kasmet ne vėliau kaip prieš devynis mėnesius iki priėmimo į aukštąsias
mokyklas pradžios nustato Švietimo ir mokslo ministerija Vyriausybės nustatyta
tvarka.
4. Geriausiai valstybinius brandos egzaminus
išlaikiusiųjų eilės sudarymo tvarką, studijų krypčių paskirstymą į penkias
grupes nustato Švietimo ir mokslo ministerija Vyriausybės nustatyta tvarka.
Priėmimo į pirmosios pakopos ir vientisųjų studijų programas sąlygos, kuriose
nustatomas konkursinių mokomųjų dalykų pagal studijų kryptis sąrašas ir
konkursinio balo formavimo principai, derinamos Švietimo ir mokslo ministerijos
nustatyta tvarka ir skelbiamos ne vėliau kaip prieš vienerius metus iki
priėmimo pradžios.
5. Tarp asmenų, gaunančių pilną ar dalinį valstybės
finansavimą skirtingose studijų krypčių grupėse, valstybinių brandos egzaminų
žemiausių rezultatų skirtumas negali būti didesnis negu dvidešimt procentų.
Tais atvejais, kai valstybinių brandos egzaminų žemiausių rezultatų skirtumas
didesnis negu dvidešimt procentų, lėšos atitinkamai perskirstomos tarp studijų
krypčių. Tais atvejais, kai studijų kaina yra mažesnė už valstybės vienam
studentui skiriamų lėšų dydį, valstybė finansuoja studijų kainą.
6. Pilną ar dalinį valstybinį studijų finansavimą
gaunantis studentas turi teisę keisti studijų programą neprarasdamas
valstybinio studijų finansavimo Vyriausybės nustatyta tvarka. Pilną ar dalinį
valstybinį studijų finansavimą gaunantį asmenį pašalinus iš aukštosios
mokyklos, valstybinis studijų finansavimas lieka aukštajai mokyklai vienerius
metus nuo studijų sutarties nutraukimo dienos.
7. Šiame straipsnyje numatytą teisę gauti pilną arba
dalinį valstybinį studijų finansavimą turi visi Lietuvos aukštųjų mokyklų
studentai, išskyrus:
1)
asmenis, studijuojančius pagal tos pačios
arba žemesnės pakopos, kurią jie yra baigę valstybinėje aukštojoje mokykloje,
laipsnį suteikiančią studijų programą arba pagal laipsnio nesuteikiančią
studijų programą, jeigu daugiau kaip pusę baigtos studijų programos kreditų
įgijo studijuodamas studijų vietoje, į kurią priimamų studentų studijos pilnai
arba iš dalies apmokamos valstybės biudžeto lėšomis, išskyrus Vyriausybės
nustatytus atvejus;
2)
asmenis, vienu metu studijuojančius pagal
dvi ar daugiau tos pačios pakopos laipsnį suteikiančias studijų programas arba
pagal laipsnio nesuteikiančias studijų programas, jeigu jų studijos pagal bent
vieną iš šių studijų programų yra pilnai arba iš dalies apmokamos valstybės biudžeto
lėšomis (jie moka už antrąją ir kitas studijų programas);
3)
užsieniečius, išskyrus Europos Sąjungos
valstybių narių ir Europos ekonominės erdvės valstybių piliečius, jeigu
Lietuvos Respublikos tarptautinės sutartys ar kiti teisės aktai nenustato
kitaip.
8. Antrosios pakopos studijų vietų skaičių konkrečioje
studijų programoje nustato ir finansuoja Vyriausybė pagal universiteto mokslo
(meno) pasiekimus toje studijų kryptyje.
9. Valstybės biudžeto lėšos viešojo konkurso būdu gali
būti skiriamos mokslo ir studijų institucijoms šaliai būtiniausiems
specialistams rengti.
10. Švietimo ir mokslo ministerija pagal
savo nustatytą tvarką gali papildomai finansuoti išeivijos ir lietuvių kilmės
užsieniečių vaikų, vaikaičių, provaikaičių studijas. Išeivija laikomi Lietuvos
Respublikos piliečiai, ne mažiau kaip 3 metus gyvenantys užsienyje, arba
užsienio valstybių piliečiai, netekę Lietuvos Respublikos pilietybės. Lietuvių
kilmės užsieniečiu laikomas užsienietis, kurio tėvai ar seneliai arba vienas iš
tėvų ar senelių yra ar buvo lietuviai ir pats pripažįsta save lietuviu.
11. Valstybės mokslinių tyrimų institutams, kartu su
valstybinėmis aukštosiomis mokyklomis rengiantiems mokslininkus ar padedantiems
rengti specialistus, lėšų, susijusių su šių mokslininkų ar specialistų rengimu,
pagal sutartis skiria atitinkamos aukštosios mokyklos iš joms skirtų valstybės
biudžeto asignavimų.
“62 straipsnis. Valstybės finansuojamų studijų vietų (valstybės finansuojamų studijų) apmokėjimas
1. Pirmenybė užimti valstybės finansuojamas studijų vietas tenka stojantiesiems pagal jų sugebėjimus, kurie nustatomi remiantis geriausiai valstybinius brandos egzaminus išlaikiusiųjų eile. Geriausiai valstybinius brandos egzaminus išlaikiusiųjų eilės sudarymo tvarką nustato Vyriausybė ar jos įgaliota institucija.
2. Valstybės finansuojamos studijų vietos aukštosioms mokykloms tenka pagal geriausiai valstybinius brandos egzaminus išlaikiusių stojančiųjų pasirinkimą tarp aukštųjų mokyklų ir studijų sričių, neviršijant valstybės finansuojamų studijų vietų skaičiaus, kuris nustatomas atsižvelgiant į specialistų poreikį kiekvienoje studijų srityje ir valstybės biudžeto asignavimų dydį.
3. Preliminarų valstybės finansuojamų studijų vietų skaičių kiekvienoje iš šešių studijų sričių kasmet ne vėliau kaip prieš devynis mėnesius iki priėmimo į aukštąsias mokyklas pradžios nustato Švietimo ir mokslo ministerija Vyriausybės nustatyta tvarka.
4. Tarp asmenų, kurių studijos yra valstybės finansuojamos, valstybinių brandos egzaminų žemiausių rezultatų skirtumas negali būti didesnis negu dvidešimt procentų. Tais atvejais, kai valstybinių brandos egzaminų žemiausių rezultatų skirtumas didesnis negu dvidešimt procentų, lėšos atitinkamai perskirstomos tarp studijų sričių.
5. Galutinį valstybės finansuojamų studijų vietų skaičių ir jų pasiskirstymą tarp aukštųjų mokyklų ir studijų sričių tvirtina Vyriausybė, paaiškėjus stojimo į aukštąsias mokyklas rezultatams.
6. Asmuo, kurio studijos yra valstybės finansuojamos, Vyriausybės nustatyta tvarka turi teisę keisti studijų programą toje pačioje studijų srityje neprarasdamas valstybinio studijų finansavimo. Asmenį, kurio studijos buvo valstybės finansuojamos, pašalinus iš aukštosios mokyklos, valstybinis studijų finansavimas lieka aukštajai mokyklai vienerius metus nuo studijų sutarties nutraukimo dienos.
7. Valstybės finansuojamų antrosios ir trečiosios pakopos studijų vietų skaičių konkrečioje studijų programoje nustato ir finansuoja Vyriausybė pagal universiteto mokslo (meno) pasiekimus toje studijų kryptyje.
8. Valstybė finansuoja studijuojančių valstybės finansuojamose studijų vietose studijų kainos dalį, kuri yra lygi vadovaujantis šio įstatymo 68 straipsnio 2 dalyje nurodytais kriterijais nustatytajai studijų kainai.
9. Valstybės finansuojamose vietose studijavę asmenys, kurių studijuojant gautų įvertinimų vidurkis baigus studijas yra mažesnis kaip įvertinimas “gerai“ pagal Vyriausybės patvirtintus studijų rezultatų vertinimo kriterijus, Vyriausybės nustatyta tvarka privalo į valstybės biudžetą grąžinti valstybės finansuojamai studijų vietai apmokėti skirtas lėšas.
“63 straipsnis. Studijų įmokų kompensavimas
1. Vyriausybės nustatyta tvarka yra kompensuojama šio straipsnio 2 dalies nustatyta tvarka nustatytam skaičiui geriausiai aukštosios mokyklos studijų kryptyje valstybės nefinansuojamose pirmosios pakopos ar vientisųjų studijų vietose studijas baigusių asmenų, kurių studijuojant gautų įvertinimų vidurkis baigus studijas yra ne mažesnis kaip įvertinimas “gerai“ pagal Vyriausybės patvirtintus studijų rezultatų vertinimo kriterijus, studijų įmokos dalis, neviršijanti vadovaujantis šio įstatymo 68 straipsnio 2 dalyje nurodytais kriterijais nustatytos studijų kainos.
2. Geriausiai studijas baigusių asmenų, kuriems vadovaujantis šio straipsnio 1 dalimi yra kompensuojama studijų įmokos dalis, skaičius konkrečioje aukštosios mokyklos studijų kryptyje yra proporcingas į tos krypties valstybės finansuojamas vietas atitinkamais metais įstojusių skaičiui. Bendras asmenų, kuriems vadovaujantis šio straipsnio 1 dalimi yra kompensuojama studijų įmokos dalis, skaičius lygus 10 procentų nuo valstybės finansuojamose pirmosios pakopos ar vientisųjų studijų vietose studijas baigusių asmenų skaičiaus.”
“64 straipsnis. Atvejai, kai valstybinis studijų finansavimas neskiriamas ir studijų įmokos nekompensuojamos
Teisę šio įstatymo 62 ir 63 straipsniuose numatyta tvarka užimti valstybės finansuojamą studijų vietą ar gauti studijų įmokų kompensaciją turi visi aukštųjų mokyklų studentai, išskyrus:
1) asmenis, studijuojančius pagal tos pačios arba žemesnės pakopos, kurią jie yra baigę, studijų programą, jeigu daugiau kaip pusę baigtos studijų programos kreditų įgijo valstybės biudžeto lėšomis, išskyrus Vyriausybės nustatytus atvejus;
2) asmenis, vienu metu studijuojančius pagal dvi ar daugiau tos pačios pakopos laipsnį suteikiančias studijų programas arba pagal laipsnio nesuteikiančias studijų programas, jeigu jų studijos pagal bent vieną iš šių studijų programų yra finansuojamos valstybės biudžeto lėšomis (jie moka už antrąją ir kitas studijų programas);
3) užsieniečius, išskyrus Europos Sąjungos valstybių narių ir Europos ekonominės erdvės valstybių piliečius, jeigu Lietuvos Respublikos tarptautinės sutartys ar kiti teisės aktai nenustato kitaip.”
“65 straipsnis. Tikslinis studijų finansavimas
1. Valstybės biudžeto lėšos viešojo konkurso būdu gali būti skiriamos mokslo ir studijų institucijoms šaliai būtiniausiems specialistams rengti, jeigu jų rengimo negalima užtikrinti kitais šiame įstatyme nustatytais būdais.
2. Švietimo ir mokslo ministerija pagal savo nustatytą tvarką gali papildomai finansuoti išeivijos ir lietuvių kilmės užsieniečių vaikų, vaikaičių, provaikaičių studijas. Išeivija laikomi Lietuvos Respublikos piliečiai, ne mažiau kaip 3 metus gyvenantys užsienyje, arba užsienio valstybių piliečiai, netekę Lietuvos Respublikos pilietybės. Lietuvių kilmės užsieniečiu laikomas užsienietis, kurio bent vienas iš tėvų ar senelių yra ar buvo lietuviai ir pats pripažįsta save lietuviu.”
“66 64 straipsnis. Valstybės parama studentams Valstybės
paskolos ir valstybės remiamos paskolos
1. Studentai gali gauti valstybės paskolas arba valstybės remiamas garantuojamas
paskolas:
1) studijų įmokai mokėti;
2) gyvenimo išlaidoms;
3) dalinėms studijoms pagal tarptautines (tarpžinybines) sutartis.
2.
Valstybės paskolas arba valstybės remiamas garantuojamas
paskolas gavę asmenys turi pradėti grąžinti paskolas ir mokėti palūkanas ne
vėliau kaip dvejiems metams praėjus po studijų baigimo, o asmenys, pašalinti iš
aukštosios mokyklos – iš karto po pašalinimo. Paskolos grąžinamos lygiomis
dalimis, atsižvelgiant į paskolą gavusio asmens pajamas, bet ne ilgiau kaip
per penkiolika metų. Atsižvelgiant į gautų paskolų kiekį bei jų dydžius,
paskolų grąžinimo laikotarpis Vyriausybės nustatyta tvarka gali būti
pratęstas iki dvidešimt penkerių metų. Valstybės paskoloms arba valstybės remiamoms
garantuojamoms paskoloms teikti ir jų administravimo išlaidoms
padengti gali būti naudojami Lietuvos valstybiniam mokslo ir studijų
fondui šiam tikslui skirti valstybės biudžeto asignavimai, lėšos, sukauptos iš
grąžinamų paskolų, palūkanų ir delspinigių, paramos, privačių ūkio subjektų ir
kitos lėšos. Valstybės paskolų arba valstybės remiamų garantuojamų
paskolų studentams suteikimo, administravimo ir grąžinimo tvarkos aprašą
tvirtina tvarką nustato Vyriausybė.
3.
Aukštųjų mokyklų pirmosios pakopos,
vientisųjų ir antrosios studijų pakopos nuolatinės formos studentams gali būti
mokamos socialinės ir skatinamosios stipendijos. Socialinės stipendijos
skiriamos socialiniam studijų prieinamumui užtikrinti Vyriausybės nustatyta tvarka.
Skatinamosios stipendijos skiriamos iš biudžetinių ir kitų valstybinių aukštųjų
mokyklų lėšų atsižvelgiant į studentų studijų rezultatus ar kitus kriterijus.
Valstybinių aukštųjų mokyklų skatinamųjų stipendijų fondas sudaromas ir šios
stipendijos skiriamos valstybinių aukštųjų mokyklų nustatyta tvarka, suderinta
su jų studentų atstovybėmis.
4.
Aukštųjų mokyklų studentai turi teisę gauti
ir kitą paramą, kuri teikiama Vyriausybės nustatyta tvarka.
5.
Valstybės paramos studijoms užsienyje, taip
pat paramos aukštųjų mokyklų doktorantams, meno aspirantams ir studentams,
studijuojantiems pagal laipsnio nesuteikiančias studijų programas, priimtiems į
studijų vietas, kuriose studijos apmokamos valstybės biudžeto lėšomis, tvarką
nustato Vyriausybė.’
“67 straipsnis. Stipendijos ir kita parama studentams
1. Studentams gali būti mokamos socialinės ir skatinamosios stipendijos.
2. Aukštųjų mokyklų pirmosios pakopos, vientisųjų ir antrosios studijų pakopos nuolatinės formos studentams Vyriausybės nustatyta tvarka gali būti mokamos valstybės biudžeto lėšomis finansuojamos socialinės stipendijos, skirtos socialiniam studijų prieinamumui užtikrinti.
3. Skatinamosios stipendijos skiriamos iš aukštųjų mokyklų ar kitų lėšų, atsižvelgiant į studentų studijų rezultatus ar kitus kriterijus. Valstybinių aukštųjų mokyklų skatinamųjų stipendijų fondas sudaromas ir šios stipendijos skiriamos valstybinių aukštųjų mokyklų nustatyta tvarka, suderinta su jų studentų atstovybėmis.
4. Aukštųjų mokyklų studentai turi teisę gauti ir kitą paramą, kuri teikiama Vyriausybės nustatyta tvarka.
5. Valstybės paramos studijoms užsienyje, taip pat paramos aukštųjų mokyklų doktorantams, meno aspirantams ir studentams, studijuojantiems pagal laipsnio nesuteikiančias studijų programas, priimtiems į studijų vietas, kuriose studijos apmokamos valstybės biudžeto lėšomis, tvarkos aprašą tvirtina Vyriausybė.”
“68 62 straipsnis. Studijų kaina ir studijų įmokos
1. Studijų kainą nustato aukštoji mokykla šio įstatymo nustatyta tvarka. Studijų kaina nurodoma priėmimo į aukštąją mokyklą taisyklėse. Studijų sutartyje nustatyta studijų kaina negali būti didinama per visą nustatytą studijų laikotarpį.
2. Studijų kaina valstybinėse aukštosiose mokyklose ir valstybės finansuojama studijų nevalstybinėse aukštosiose mokyklose kainos dalis turi atitikti realias studijų vykdymo išlaidas leidžiančius apskaičiuoti studijų kainos apskaičiavimo kriterijus, kuriuos tvirtina Vyriausybė atsižvelgdama į aukštųjų mokyklų siūlymus.
3 2. Studijų kaina yra vienoda visiems
asmenims, studijuojantiems toje pačioje valstybinėje aukštojoje
mokykloje toje pačioje studijų kryptyje.
4. Studijų kainai lygią studijų įmoką moka valstybės nefinansuojamose studijų vietose studijuojantys asmenys. Studijų įmoką arba jos dalį gali apmokėti studijuojančiojo darbdaviai, aukštoji mokykla, kiti fiziniai ir juridiniai asmenys.
3. Už studijas studijų kainą, proporcingą dalyko apimčiai, moka:
1)
asmenys, studijuojantys pagal neformaliųjų
švietimo programas;
2)
asmenys, kartojantys studijų programos
atskirus dalykus.
4. Studijų įmoką sudaro studijų kainos dalis, kurios nepadengia
valstybinis studijų finansavimas. Studijų įmoką gali finansuoti pats studentas,
aukštoji mokykla, darbdaviai, fondai, kiti asmenys.
5. Studentai be šiame įstatyme nurodytos studijų įmokos neturi mokėti
valstybinei aukštajai mokyklai jokių kitų įmokų, tiesiogiai susijusių su
studijų programos įgyvendinimu.
6. Įmokų, tiesiogiai nesusijusių su studijų programos įgyvendinimu,
dydžius nustato aukštoji mokykla šio įstatymo ir statuto nustatyta tvarka.”
“63 straipsnis. Nemokamas
aukštasis mokslas gerai besimokantiems valstybinių aukštųjų mokyklų studentams
1. Gerai besimokantiems valstybinių
aukštųjų mokyklų studentams laiduojamas nemokamas mokslas.
2. Gerai besimokančiais pirmosios
pakopos, vientisųjų ir antrosios pakopos studijų studentais laikomi 20 procentų
pagal Vyriausybės nustatytus kriterijus geriausiai baigusiųjų Lietuvos
aukštąsias mokyklas. Geriausiai baigusiųjų skaičius konkrečioje valstybinės
aukštosios mokyklos studijų kryptyje proporcingas į tą kryptį atitinkamais
metais įstojusių geriausiai valstybės brandos egzaminus išlaikiusiųjų skaičiui.
Gerai besimokantiems valstybinių aukštųjų mokyklų studentams kompensuojama
studijų įmoka.
3. Trečiosios pakopos studentai ir studentai,
studijuojantys pagal laipsnio nesuteikiančias studijų programas, išskyrus
studentus, nurodytus šio įstatymo 60 straipsnio 7 dalyje, nemoka valstybinėms
aukštosioms mokykloms jokių įmokų, tiesiogiai susijusių su studijų programos
įgyvendinimu.”
“69 61 straipsnis. Valstybinis mokslo finansavimas”
“2. Lietuvos
valstybinis studijų fondas Vyriausybės nustatyta tvarka teikia ir administruoja
valstybės paskolas arba remia valstybės remiamas garantuojamas
paskolas studentams, stipendijas doktorantams trečiosios pakopos
studentams, kitą finansinę paramą studentams.”
“4. Ne rečiau kaip kas penkeri metai švietimo ir mokslo ministro nustatyta tvarka atliekamas studijų kokybės vertinimo centro veiklos išorinis vertinimas.”
“10.
Kontrolieriaus veiklą užtikrina Kontrolieriaus tarnyba, kuri yra valstybės institucija
biudžetinė įstaiga. Kontrolieriaus tarnybos vadovas yra ir
jai vadovauja Kontrolierius. Kontrolieriaus tarnybos nuostatus tvirtina
Seimas. Kontrolieriaus tarnyba finansuojama iš valstybės biudžeto.
“2. Lietuvos Respublikos Vyriausybei
pavedama Vyriausybė 2009 m. valstybės biudžeto ir
savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių įstatymo projekte numatyti numato
šio įstatymo įgyvendinimui reikalingas lėšas.”
“1. Šis įstatymas, išskyrus jo 71 straipsnį,
įsigalioja nuo 2009 m. sausio 1 d.”
“3. Įsigaliojus šiam įstatymui, taikant su kadencijų skaičiumi susijusius apribojimus užimti pareigas mokslo ir studijų institucijų valdymo organuose, įskaitomos kadencijos atitinkamose pareigose, kurias asmuo pradėjo eiti iki šio įstatymo įsigaliojimo.”
“Įsigaliojus šiam įstatymui Nuo 2009 m. rugsėjo
1 d. netenka galios:”
Teikia
Gintaras Steponavičius
Andrius Kubilius