LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO          

APLINKOS APSAUGOS KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO

IŠVADA

 

DĖL PAPILDOMŲ PASTABŲ LIETUVOS RESPUBLIKOS DAUGIABUČIŲ NAMŲ SAVININKŲ BENDRIJŲ ĮSTATYMO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XP-1041 (3)

 

2008 m. kovo 19 d.
Vilnius

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkas Bronius Bradauskas, komiteto pirmininko pavaduotojas Gediminas Jakavonis, komiteto nariai: Antanas Bosas, Algis Čaplikas, Juozas Jaruševičius, Jonas Juozapaitis , Andrius Kubilius,Vilma Martinkaitienė, Valentinas Mazuronis.

Komiteto sekretoriatas: vyr.patarėjas Darius Karvelis, patarėja Rasa Matusevičiūtė, padėjėja Vida Katinaitė.

Kviestieji asmenys: Aplinkos ministerijos Statybos ir būsto departamento direktoriaus pavaduotojas Vytautas Jonaitis, Aplinkos ministerijos Statybos ir būsto departamento būsto skyriaus vedėja Elvyra Radavičienė, Būsto ir urbanistikos plėtros agentūros direktorius Valius Serbenta, Lietuvos Respublikos daugiabučių namų savininkų bendrijų federacijos atstovas Juozas Antanaitis, Daugiabučių namų savininkų bendrijų federacijos teisininkas Algirdas Glodenis.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados:

Pasiūlymo teikėjas

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvada

(2008-02-06)

Alternatyvių projektų Teisės departamente negauta.

Vertinant projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams ir juridinės technikos taisyklėms, teiktinos šios pastabos:

1. Tikslintina Bendrijų įstatymo projekto 2 straipsnio 2 dalyje pateikiama sąvoka „Bendraturtis“. Joje pateikiamas žodžių junginys „fizinis asmuo arba fizinis ir juridinis asmuo“ nėra suderintas su CK 4.72 str. 2 dalies nuostata, jog bendraturčiu gali būti kiekvienas asmuo, galintis būti nuosavybės teisinių santykių subjektu.

 

Pritarti

Projekto 2 straipsnio 2 dalyje vietoj “fizinis asmuo arba fizinis ir juridinis asmuo” įrašyti “fizinis arba juridinis asmuo”.

 

 

2.  Atsižvelgiant į Bendrijų įstatymo projekto 2 straipsnio 2 dalyje suformuluotą bendraturčio sąvoką, turėtų būti šio projekto 4 straipsnio 1 dalyje apibrėžiamas  bendrijos steigėjų ratas. Joje pakaktų nurodyti, kad bendrijos steigėjais gali būti bendraturčiai – turto savininkai. Taip pat svarstytina, ar šioje dalyje nustatyta 1/4 visų bendratučių yra pakankama bendrijos steigimui.

Pritarti iš dalies

1. Projekto 4 straipsnio 1 dalyje vietoj žodžių “veiksnūs fiziniai asmenys arba fiziniai ir juridiniai asmenys” įrašyti “bendraturčiai – turto savininkai”.

2. Reikėtų atkreipti dėmesį, kad ¼ bendraturčių tik inicijuoja bendrijos steigimą, tačiau ji steigiama projekto 5 straipsnyje nustatyta tvarka. Taip pat  atkreiptinas dėmesys, kad daugumos bendraturčių interesai užtikrinami 5 straipsnio 2 dalies nuostata:

Jeigu bendrijos steigimo tikslas – naudoti, valdyti, prižiūrėti bendrosios dalinės nuosavybės teisės objektus ir iki šaukiamo susirinkimo dienos ar jo metu daugiau kaip 1/2 visų bendraturčių raštu išreiškia prieštaravimą dėl bendrijos steigimo, bendrijos steigimo procedūra negali būti tęsiama”.

 Be to, atkreiptinas dėmesesys, kad bendrijas, gali būti steigiamos bendrųjų interesų tenkinimui t.y. ne tik bendrosios dalinės nuosavybės pagrindu.  Bendrųjų poreikių tenkinimas gali būti nesusijęs su bendru turtu. Siūlomas pakeitimas būtų netaikomas šių bendrijų steigimui. Todėl siūlytume palikti seną redakciją.

 

3. Bendrijų įstatymo projekto 4 straipsnio 6 dalyje siūloma įtvirtinti bendrijos steigėjams pareigą prieš 30 darbo dienų iki numatomo steigiamojo susirinkimo pranešti administratoriui ir savivaldybės vykdomajai institucijai apie bendrijos steigimo sutarties sudarymą ir numatomą bendrijos steigiamojo susirinkimo šaukimo datą. Tokios trukmės termino nustatymas darbo dienomis nėra racionalus teisinio aiškumo prasme. Geriau būtų jį skaičiuoti kalendorinėmis dienomis, pavyzdžiui, nustatant 45 dienų terminą. Be to ir pačiame projekte daugiau jokie terminai neskaičiuojami darbo dienomis.

Pritarti

Siūloma nustatyti 35 dienų terminą.

 

4. Bendrijų įstatymo projekto 6 straipsnio 1 dalies 16 punktą reikėtų papildyti nuostata apie bendrijos narių ar bendraturčių susirinkimų priimtų sprendimų registravimą ir skelbimą, nes projekto 10 straipsnio 16 dalis reikalauja tai daryti bendrijos įstatuose nustatyta tvarka.

Pritarti

Projekto 6 straipsnio 1 dalį papildyti 17 punktu:

“17) bendrijos narių ar bendraturčių susirinkimų priimtų sprendimų registravimo ir skelbimo tvarka”.

 

5. Bendrijų įstatymo projekto 9 str. 1 dalies 16 punkto žodžiai „dėl bendrijos stojimo į asociacijas ir išstojimo iš jų” atkartoja 13 punkto nuostatą, todėl jie brauktini.

Pritarti

 

 

6. Bendrijų įstatymo projekto 11 straipsnio 2 dalies paskutinius du sakinius reikėtų papildyti analogiškomis nuostatomis dėl bendrijos pirmininko pareigų ėjimo pradžios, pabaigos bei kadencijų skaičius neribojimo.

Pritarti

 

 

7. Bendrijų įstatymo projekto 12 straipsnio pavadinimas ir jo turinys nesuderintas su įstatymo paskirtimi – reglamentuoti bendrijų steigimą, valdymą, veiklą ir kt. (1 straipsnio 1 dalis). Tuo tarpu paminėtu straipsniu siekiama reglamentuoti daugiabučių namų, o ne bendrijų išlaidų ir mokesčių paskirstymo klausimus. Svarstytina, ar šiame straipsnyje pateikiamas išlaidų paskirstymas tik pagal butų gyventojų skaičių, o ne pagal bendraturčių dalių dydį bendrojoje dalinėje nuosavybėje visais atvejais  atitinka teisingumo ir civilinių santykių subjektų lygiateisiškumo principus bei CK 4.82 str. 3 ir 5 dalių nuostatas.

Pritarti iš dalies

1. Išbraukti 12 straipsnio 1 dalį.

2. 12 straipsnio 2 dalį išdėstyti taip:

1. Mokesčiai už daugiabučio namo lifto naudojimą apskaičiuojami pagal lifto priežiūros sutartyje nustatytus įkainius ir sunaudotą elektros energiją, pagal elektros energijos apskaitos prietaisų rodmenis ir paskirstomos pagal butų gyventojų skaičių. Jeigu namo pirmame ir antrame aukštuose esančių patalpų naudotojams lifto paslauga neteikiama mokesčiai už naudojimąsi liftą neskaičiuojami”.

2. 12 straipsnio 3 dalį išdėstyti taip:

2. Išlaidos už daugiabučiam namui priskirtos teritorijos priežiūrą, šiukšlių komunalinių atliekų ir kitų buitinių atliekų išvežimą apskaičiuojamos vadovaujantis savivaldybės institucijos nustatyta tvarka, patvirtintomis miestų, kitų gyvenamųjų vietovių tvarkymo ir atliekų tvarkymo taisyklėmis, nustatytais tarifais ir su atliekų tvarkymo šių paslaugų teikėjais sudarytomis sutartimis (jei šios sutartys sudarytos) ir paskirstomos pagal butų gyventojų skaičių”.

3. Patikslinti straipsnio pavadinimą:

“12 straipsnis. Daugiabučių namų išlaidų ir mokesčių už elektros energiją, liftą ir teritorijos priežiūrą ir šiukšlių komunalinių atliekų išvežimą paskirstymas”.

4. Seimui svarstyti pateiktas atitinkamas Civilinio kodekso 4.82 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas, susijęs su svarstomomis nuostatomis.

 

8. Bendrijų įstatymo projekto 13 straipsnio 6 dalyje siekiama įtvirtinti teisę savivaldybės vykdomajai institucijai, vadovaujantis Civilinio kodekso nuostatomis, kreiptis į teismą ir dėl bendrijų valdymo organų veiklos tyrimo taip pat dėl priemonių, taikomų veiklos tyrimo metu nustačius netinkamą jų veiklą. Tokia formuluotė nėra aiški ir suderinta su Civilinio kodekso 2 knygos X skyriaus  bei 2.35 straipsnio 3 dalies normomis. Be to projekto 13 straipsnio 6 dalies paskutiniajame sakinyje pagal jo prasmę siūloma teismą įpareigoti gauti nagrinėjamose bylose asociacijos, kurios narė yra bendrija, išvadą. Tokia nuostata taip pat nėra aiški ir suderinta su Civilinio kodekso, Civilinio proceso kodekso  normomis.

Pritarti

Siūloma išbraukti projekto 13 straipsnio 6 dalies nuostatas.

 

9. Bendrijų įstatymo projekto 15 straipsnio 2 dalies antrame sakinyje suformuluota nuostata pažeidžia sutarties laisvės principą, nes nėra aišku, kokiu pagrindu bendrija atstovautų jos narius (bendraturčius).

Pritarti

Siūloma 15 straipsnio 2 dalies antrajame sakinyje vietoj “sprendimu” įrašyti “pavedimu”.

 

10. Tikslintina Bendrijų įstatymo projekto 19 str. 2 d. 9 punkto redakcija. Čia reikėtų įrašyti teisę apskųsti ir visuotinio bendrijos narių susirinkimo sprendimus, o vietoj žodžių “bendrijų narių” įrašyti žodžius bendrijos narių”.

Priarti

 

 

11. Tikslintina Bendrijų įstatymo projekto 19 str. 3 d. 1 punkto redakcija. Čia reikėtų įrašyti ir pareigą vykdyti visuotinio bendrijos narių susirinkimo sprendimus.

Pritarti

 

 

12. Bendrijų įstatymo projekto 21 straipsnio “Ginčų nagrinėjimas” 1 ir 2 dalyse siūloma nustatyti atskirą ginčų nagrinėjimo tarp bendrijos narių, kitų bendraturčių ne bendrijos narių ir valdymo ar kitų bendrijos organų (jų narių), o taip pat tarp bendrijos nario (bendrijos) ir energijos tiekimo įmonės bei paslaugų teikėjo, tvarką. Ginčai būtų perduodami nagrinėti ginčų nagrinėjimo komisijai arba asmeniui, nagrinėjančiam ginčus. Tokios preliminarios ginčų nagrinėjimo tvarkos nustatymas kelia abejonių. Tokio pobūdžio ginčų nagrinėjimui  pakanka galiojančiuose įstatymuose nustatytos ginčų nagrinėjimo tvarkos.

Nepritarti

Reikėtų atkreipti dėmesį, kad aptariami ginčai gali būti perduoti nurodomoms komisijoms ir šios ginčų tvarkos nustatymas nėra privalomas.

 

13. Bendrijų įstatymo projekto 24 straipsnio pavadinime žodžiai “ir su bendrijų asociacijomis” yra pertekliniai, nes jame nekalbama apie valstybės ir savivaldybių santykius su bendrijų asociacijomis.

Pritarti iš dalies

Vietoj žodžių “ir su bendrijų asociacijomis” įrašyti “bendrijų asociacijų funkcijos”.

 

14. Bendrijų įstatymo projekto 24 straipsnio 1 dalyje siekiama įtvirtinti nuostatą, jog valstybė ir savivaldybės remia daugiabučių gyvenamųjų namų savininkų bendrijas. Svarstytina, ar vienos rūšies bendrijų išskyrimas (rėmimas) visų rūšių bendrijų veiklą reglamentuojančiame įstatyme nepažeistų civilinių santykių subjektų lygiateisiškumo principą.

Nepritarti

Šalies butų fondas yra  nacionalinis turtas. Valstybė ir savivaldybės, siekdamos išsaugoti šį turtą ir gindamos viešąjį interesą, remia daugiabučių gyvenamųjų namų modernizavimą, siekiant mažinti energetinių resursų naudojimą ir tuo pačiu gerinant aplinką, mažinant taršą (CO2 išmetimus).

 

15. Bendrijų įstatymo projekto 24 straipsnio 3 dalis reglamentuoja bendrijų asociacijų funkcijas. Tai atskira reguliuojamų santykių sritis, kuri nesiderina su šio straipsnio pavadinimu. Projekte yra ir daugiau normų, kuriuose kalbama apie asociacijų teises. Bendrijų asociacijų santykius būtų geriau reglamentuoti Bendrijų įstatymo projekte atskiru straipsniu.

Pritarti iš dalies

Žr. į 13 pastabai pateiktą redakciją.

 

16. Įstatymo projekto 4 straipsnyje pasiūlymai Vyriausybei patvirtinti šiam įstatymui įgyvendinti reikalingus teisės aktus turėtų būti suformuluoti nustatant jų įgyvendinimo terminą iki šio įstatymo įsigaliojimo.

Pritarti

Reikėtų patikslinti įstatymo įsigaliojimo datą išdėstant projekto 2 straipsnį taip:

“Šis įstatymas įsigalioja 2008 m. rugsėjo 1 d.”.

3. Asmenų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta.

4. Komiteto sprendimas: pritarti komiteto išvadoms dėl papildomų pastabų Daugiabučių namų savininkų bendrijų įstatymo pakeitimo įstatymo projektui Nr.XP-1041(3).

5. Balsavimo rezultatai:  pritarti bendru sutarimu.

6. Komiteto paskirtas pranešėjas: B.Bradauskas.

7. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                                                     Bronius Bradauskas