AIŠKINAMASIS RAŠTAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIEŠOJO ADMINISTRAVIMO ĮSTATYMO 2, 5, 7 IR
8 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR PAPILDYMO BEI ĮSTATYMO PAPILDYMO
91 ir 43 STRAIPSNIAIS ĮSTATYMO PROJEKTO

 

Projekto rengimą paskatinusios priežastys, pirminiai jo siūlytojai ir asmenys, dalyvavę rengiant ar tobulinant projektą

Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 2, 5, 7 ir 8 straipsnių pakeitimo ir papildymo bei įstatymo papildymo 91 ir 43 straipsniais įstatymo projektas (toliau – įstatymo projektas) parengtas, siekiant pašalinti verslu užsiimančių fizinių ir juridinių asmenų (toliau – verslo subjektai) veiklos kontrolės teisinio reglamentavimo spragas ir taip sukurti palankesnes sąlygas verslui.

Verslą kontroliuojančios įstaigos, įgyvendindamos teisės aktų nustatyta tvarka joms suteiktus įgaliojimus leidimų (licencijų) išdavimo, informacijos iš verslo subjektų gavimo, poveikio priemonių jiems taikymo srityse, apsunkina verslo subjektų veiklą, sukelia jiems papildomų laiko, finansinių ir materialinių sąnaudų. Tai lemia būtinybę kuo tiksliau reglamentuoti verslą kontroliuojančių įstaigų veiklą, nustatyti aiškias verslo kontrolės procedūras.

 

Parengto projekto tikslai ir uždaviniai

Teikiamu įstatymo projektu siūloma nustatyti aiškias verslo kontrolės procedūras, užtikrinti, kad būtų tinkamai įgyvendinama Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatyme (toliau –Įstatymas) nustatyta pareiga tartis su visuomenės interesams atstovaujančiomis organizacijomis ir piliečiais dėl administracinio reglamentavimo, o taikomos poveikio priemonės – motyvuotos.

 

Kaip šiuo metu yra teisiškai reglamentuojami įstatymo projekte aptarti klausimai

Teisės instituto parengtame moksliniame tiriamajame darbe „Administracinė našta verslui“ nurodyta, kad Lietuvos Respublikoje veikia 152 verslą kontroliuojančios įstaigos. Šių įstaigų veiklą reglamentuoja Įstatymas, specialieji įstatymai, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimai, ministrų įsakymai, įstaigų vadovų įsakymai ir kiti teisės aktai. Esamas verslo kontrolės reguliavimas labai įvairus ir ne visada grindžiamas įstatymų nuostatomis. Be to, kyla neaiškumų, kurios įstaigos laikytinos verslą kontroliuojančiomis.

Įstatymo 3 straipsnyje pateikiami viešojo administravimo principai, taip pat ir proporcingumo, reiškiantis, kad administracinio sprendimo mastas ir jo įgyvendinimo priemonės turi atitikti būtinus ir pagrįstus administravimo tikslus. Tačiau Įstatymas viešojo administravimo subjektams nenustato aiškaus įpareigojimo pagrįsti taikomas poveikio priemones.

Įstatymo 7 straipsnis viešojo administravimo subjektams nustato pareigą dėl administracinių sprendimų, susijusių su bendrais teisėtais visuomenės interesais, konsultuotis su visuomenės interesams atitinkamoje srityje atstovaujančiomis organizacijomis, o įstatymų nustatytais atvejais – ir su gyventojais. Tačiau Įstatymas nenustato šio įpareigojimo laikymosi užtikrinimo priemonių, konsultavimosi procesui stinga viešumo. Viešojo administravimo subjektai nėra įpareigoti informacijos apie konsultavimąsi skelbti viešai, o šio proceso dalyviai dažnai nesužino, kokie konsultavimosi rezultatai ir kokią įtaką jie turėjo administracinių sprendimų priėmimui. Be to, stinga aiškumo, kaip turėtų būti atliekama pati konsultavimosi procedūra.

 

Kokios naujos teisinio reglamentavimo nuostatos, teigiamos naujų reglamentuotų klausimų savybės ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

Teikiamame įstatymo projekte, atsižvelgiant į tai, kad verslo subjektus kontroliuoja tam įgaliojimus turintys viešojo administravimo subjektai, taip pat įvertinus šios srities specifiškumą ir svarbą, siūloma įtvirtinti, kad verslo subjektų veiklos kontrolė yra viena iš viešojo administravimo sričių. Be to, siekiant išvengti dviprasmiškumo ir nevienodo sąvokų traktavimo, siūloma apibrėžti sąvokos „verslą kontroliuojanti įstaiga“ turinį ir nustatyti, kad verslą kontroliuojančioms įstaigoms būtų priskiriami viešojo administravimo subjektai, įstatymų nustatyta tvarka įgalioti išduoti leidimus (licencijas) verslui, atlikti verslo subjektų veiklos patikrinimus, kontroliuoti, ar šie asmenys laikosi teisės aktų nustatytų reikalavimų, reikalauti informacijos, taikyti poveikio priemones.

Siekiant nustatyti aiškias verslo kontrolės procedūras, įstatymo projekte siūloma Įstatymą papildyti straipsniu, kuriame būtų pateikiamos pamatinės verslo subjektų veiklos kontrolės nuostatos: apibrėžiamos verslą kontroliuojančių įstaigų veiklos ribos, reglamentuojama verslo subjektų veiklos kontrolė ir galimos jos rūšys, atlikimo pagrindai, kai kurios procedūros, nustatoma, kad verslo subjektas turi teisę neteikti verslą kontroliuojančiai įstaigai dokumentų, jei juos jis yra pateikęs nors vienai verslą kontroliuojančiai įstaigai.

Įstatymo projekte siūloma nustatyti dvi galimas verslo subjektų veiklos kontrolės rūšis – planinę ir neplaninę verslo subjektų veiklos kontrolę. Atkreiptinas dėmesys, jog įstatymo projekte siūloma įtvirtinti, kad planinė verslo subjektų veiklos kontrolė gali būti atliekama pagal verslą kontroliuojančios įstaigos vadovo ar jo įgalioto asmens patvirtintą planą, o tikrintini verslo subjektai atrenkami vadovaujantis verslą kontroliuojančio įstaigos vadovo patvirtintomis atrankos kontrolei taisyklėmis. Atrankos kontrolei taikymas praktinėje veikloje ne tik lemia didesnį pačios kontrolės efektyvumą, ekonomiškumą, bet ir laikytinas viena iš teisėtos verslo praktikos skatinimo priemonių. Neplaninė verslo subjektų veiklos kontrolė būtų galima keturiais atvejais: 1) atsiradus aplinkybių, kurių nebuvo galima numatyti tvirtinant verslo subjektų veiklos kontrolės planą; 2) gavus kito kompetentingo viešojo administravimo subjekto pagrįstą prašymą ar pavedimą atlikti verslo subjekto veiklos kontrolę; 3) turint pagrįstos informacijos apie verslo subjekto veiką, kuri gali prieštarauti teisės aktams ar neatitikti jų reikalavimų; 4) siekiant užtikrinti ankstesnės verslo subjekto veiklos kontrolės metu priimtų sprendimų įgyvendinimą.

Reikia atkreipti dėmesį į tai, kad kai kurių verslą kontroliuojančių įstaigų veiklą reglamentuoja Įstatymas, specialūs įstatymai ir kiti teisės aktai. Atsižvelgiant į tai, įstatymo projektu siūloma Įstatymą papildyti nauju straipsniu ir nustatyti, kad tuo atveju, kai verslo subjektų veiklos kontrolę reguliuoja kiti įstatymai, Įstatymo nuostatos verslo subjektų veiklos kontrolei, įskaitant dokumentų teikimą, nebūtų taikomos.

Įstatymo projekte siūloma nustatyti, kad viešojo administravimo subjektų taikomos poveikio priemonės turi būti motyvuotos. Šiuo siūlymu siekiama užtikrinti Įstatyme nustatyto viešojo administravimo proporcingumo principo įgyvendinimą praktinėje veikloje.

Siekiant nustatyti papildomas Įstatymo 7 straipsnio nuostatų dėl konsultavimosi laikymosi garantijas, įstatymo projekte siūloma nustatyti, kad informacija apie konkretų konsultavimąsi ir jo dalyvius skelbiama viešojo administravimo subjektų tinklalapiuose, o paties konsultavimosi, įskaitant informacijos apie jį ir jo dalyvius skelbimą, tvarką nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar jos įgaliota institucija. Siekiant išvengti galimos teisės aktų kolizijos, siūloma nustatyti, kad šios nuostatos būtų taikomos, jeigu kiti įstatymai nenustato kitaip.

 

Galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir priemonės, kurių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

Priėmus teikiamą įstatymo projektą, neigiamų pasekmių nenumatoma.

 

Kokią įtaką įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai

Teikiamas įstatymo projektas nelems kriminogeninės situacijos, tačiau, įgyvendinus nuostatas, leisiančias apsaugoti verslo subjektus nuo nepagrįstos verslo kontrolės, tikėtina, kad bus mažinamas korupcijos lygis.

 

Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Tikimasi, kad priimto teikiamo įstatymo projekto įgyvendinimas sudarys palankesnes verslo sąlygas, bus sudarytos prielaidos mažinti administracinę naštą.

 

Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokie šios srities teisės aktai tebegalioja (pateikiamas šių aktų sąrašas) ir kokius galiojančius teisės aktus būtina pakeisti ar panaikinti, priėmus teikiamą projektą

Nagrinėjamoje srityje galioja Įstatymas, verslą kontroliuojančių įstaigų veiklą reglamentuojantys specialūs įstatymai ir kiti teisės aktai.

Priėmus įstatymo projektą, taps būtina su Įstatymo nuostatomis suderinti verslą kontroliuojančių įstaigų veiklą reglamentuojančius teisės aktus (Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimus, ministrų įsakymus ir pan.) ir patikslinti verslą kontroliuojančių įstaigų veiklos procedūras tiek, kiek jos neatitinka nustatytųjų Įstatyme. Pirmiau nurodytų teisės aktų nuostatų dėl verslą kontroliuojančių įstaigų vykdomos kontrolės keisti nereikės tais atvejais, kai ją reguliuoja kiti įstatymai.

Atsižvelgiant į įstatymo projektu siūlomas įstatymo 7 straipsnio 4 dalies nuostatas dėl informacijos apie konsultavimąsi viešojo administravimo subjekto tinklalapyje skelbimo, turės būti atitinkamai patikslintas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. balandžio 18 d. nutarimas
Nr. 480 „Dėl Bendrųjų reikalavimų valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų interneto svetainėms aprašo patvirtinimo“.

Įstatymo projekto 5 straipsniu (Įstatymo 91 straipsnio 8 dalis) siūloma nustatyti, kad verslo subjektas turi teisę neteikti verslą kontroliuojančiai įstaigai dokumentų, jei juos jis yra pateikęs nors vienai verslą kontroliuojančiai įstaigai. Verslą kontroliuojančios įstaigos Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka tarpusavyje keičiasi šiais dokumentais. Šioms nuostatoms įgyvendinti reikės peržiūrėti ir, prireikus, pakeisti teisės aktus, kuriuose reglamentuojama dokumentų teikimo verslą kontroliuojančioms įstaigoms tvarka, išskyrus atvejus, kai tai reguliuoja kiti įstatymai.

Šių teisės aktų projektų pakeitimus turėtų rengti valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos, atsakingos už politikos įgyvendinimą konkrečioje srityje. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, įstatymo projektu siūloma nustatyti, kad viešojo administravimo subjektai iki šio įstatymo įsigaliojimo peržiūri teisės aktus, susijusius su įstatymo nuostatų įgyvendinimu, parengia ir patvirtina jam įgyvendinti reikalingus teisės aktus.

 

Ar įstatymo projektas atitinka Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos bei kitų Europos Sąjungos dokumentų nuostatas

Įstatymo projektas nėra susijęs su tiesioginiu Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos bei Europos Sąjungos dokumentų nuostatų įgyvendinimu, todėl jo atitikties šiems teisės aktams klausimas nenagrinėjamas.

 

Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įstatymo įgyvendinamųjų teisės aktų, kas ir kada juos turėtų parengti, šių aktų metmenys

Priėmus įstatymo projektą turės būti parengtas ir priimtas Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos teisės aktas, detalizuojantis konsultavimosi, įskaitant informacijos apie konsultavimąsi ir jo dalyvius skelbimą, procedūras. Tai leis įgyvendinti įstatymo projektu siūlomas Įstatymo 7 straipsnio nuostatas dėl konsultavimosi proceso, įskaitant ir informacijos apie konsultavimąsi skelbimą.

Atsižvelgiant į tai, kad įstatymo projekto 5 straipsniu (Įstatymo 91 straipsnio 8 dalis) siūloma nustatyti, jog verslo subjektas turi teisę neteikti verslą kontroliuojančiai įstaigai dokumentų, jei juos jis yra pateikęs nors vienai verslą kontroliuojančiai įstaigai, o verslą kontroliuojančios įstaigos Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka tarpusavyje keičiasi šiais dokumentais, turės būti parengtas ir priimtas šiuos klausimus reglamentuojantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimas.

Pirmiau nurodytų teisės aktų projektų pakeitimus turėtų rengti valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos, atsakingos už politikos įgyvendinimą konkrečioje srityje. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, įstatymo projektu siūloma nustatyti, kad viešojo administravimo subjektai iki šio įstatymo įsigaliojimo peržiūri teisės aktus, susijusius su įstatymo nuostatų įgyvendinimu, parengia ir patvirtina jam įgyvendinti reikalingus teisės aktus.

 

Kiek biudžeto lėšų pareikalaus ar leis sutaupyti įstatymo įgyvendinimas (pateikiami vertinimai artimiausiems metams ir tolesnei ateičiai)

Įstatymui įgyvendinti biudžeto lėšų nereikės.

 

Rengiant įstatymo projektą gauti specialistų vertinimai ir išvados

Lietuvos Respublikos ūkio ministerijos užsakymu Teisės institutas atliko tyrimą ir parengė mokslinį tiriamąjį darbą „Administracinė našta verslui“. Šiame darbe pasiūlyta papildyti Įstatymą verslą kontroliuojančių įstaigų veiklą reglamentuojančiomis nuostatomis. Rengiant įstatymo projektą buvo įvertinti minėtame moksliniame darbe pateikti pasiūlymai dėl verslo kontrolės reglamentavimo.

 

Įstatymo projekto autorius ar autorių grupė, įstatymo projekto iniciatoriai: institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai

Įstatymo projektą parengė Lietuvos Respublikos ūkio ministro 2007 m. gegužės 9 d. įsakymu Nr. 4-176 sudaryta darbo grupė, tiesioginis įstatymo projekto rengėjas – Lietuvos Respublikos ūkio ministerijos Įmonių teisės ir privatizavimo departamento (direktorė – A. Railaitė, tel. (8 5) 262 3477) Valstybės turto privatizavimo ir valdymo skyrius (vedėjas D. Pečiulis, tel. (8 5) 262 8751).

 

Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant reikšminius žodžius pagal Europos terminų žodyną Eurovoc

Reikšminiai įstatymo projekto žodžiai: „verslą kontroliuojanti įstaiga“, „verslo subjektas“, „verslo subjektų veiklos kontrolė“.

 

Ūkio ministras                                                                                                 Vytas Navickas