LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJA

      TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS respublikos DAUGIABUČIŲ NAMŲ SAVININKŲ BENDRIJŲ ĮSTATYMO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2007-02-06 Nr. XP-1041(3)

Vilnius

 

 

Alternatyvių projektų Teisės departamente negauta.

Vertinant projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams ir juridinės technikos taisyklėms, teiktinos šios pastabos:

1. Tikslintina Bendrijų įstatymo projekto 2 straipsnio 2 dalyje pateikiama sąvoka „Bendraturtis“. Joje pateikiamas žodžių junginys „fizinis asmuo arba fizinis ir juridinis asmuo“ nėra suderintas su CK 4.72 str. 2 dalies nuostata, jog bendraturčiu gali būti kiekvienas asmuo, galintis būti nuosavybės teisinių santykių subjektu.

2.  Atsižvelgiant į Bendrijų įstatymo projekto 2 straipsnio 2 dalyje suformuluotą bendraturčio sąvoką, turėtų būti šio projekto 4 straipsnio 1 dalyje apibrėžiamas  bendrijos steigėjų ratas. Joje pakaktų nurodyti, kad bendrijos steigėjais gali būti bendraturčiai – turto savininkai. Taip pat svarstytina, ar šioje dalyje nustatyta 1/4 visų bendratučių yra pakankama bendrijos steigimui.

3. Bendrijų įstatymo projekto 4 straipsnio 6 dalyje siūloma įtvirtinti bendrijos steigėjams pareigą prieš 30 darbo dienų iki numatomo steigiamojo susirinkimo pranešti administratoriui ir savivaldybės vykdomajai institucijai apie bendrijos steigimo sutarties sudarymą ir numatomą bendrijos steigiamojo susirinkimo šaukimo datą. Tokios trukmės termino nustatymas darbo dienomis nėra racionalus teisinio aiškumo prasme. Geriau būtų jį skaičiuoti kalendorinėmis dienomis, pavyzdžiui, nustatant 45 dienų terminą. Be to ir pačiame projekte daugiau jokie terminai neskaičiuojami darbo dienomis.

4. Bendrijų įstatymo projekto 6 straipsnio 1 dalies 16 punktą reikėtų papildyti nuostata apie bendrijos narių ar bendraturčių susirinkimų priimtų sprendimų registravimą ir skelbimą, nes projekto 10 straipsnio 16 dalis reikalauja tai daryti bendrijos įstatuose nustatyta tvarka.

5. Bendrijų įstatymo projekto 9 str. 1 dalies 16 punkto žodžiai „dėl bendrijos stojimo į asociacijas ir išstojimo iš jų” atkartoja 13 punkto nuostatą, todėl jie brauktini.

6. Bendrijų įstatymo projekto 11 straipsnio 2 dalies paskutinius du sakinius reikėtų papildyti analogiškomis nuostatomis dėl bendrijos pirmininko pareigų ėjimo pradžios, pabaigos bei kadencijų skaičius neribojimo.

7. Bendrijų įstatymo projekto 12 straipsnio pavadinimas ir jo turinys nesuderintas su įstatymo paskirtimi – reglamentuoti bendrijų steigimą, valdymą, veiklą ir kt. (1 straipsnio 1 dalis). Tuo tarpu paminėtu straipsniu siekiama reglamentuoti daugiabučių namų, o ne bendrijų išlaidų ir mokesčių paskirstymo klausimus. Svarstytina, ar šiame straipsnyje pateikiamas išlaidų paskirstymas tik pagal butų gyventojų skaičių, o ne pagal bendraturčių dalių dydį bendrojoje dalinėje nuosavybėje visais atvejais  atitinka teisingumo ir civilinių santykių subjektų lygiateisiškumo principus bei CK 4.82 str. 3 ir 5 dalių nuostatas.

8. Bendrijų įstatymo projekto 13 straipsnio 6 dalyje siekiama įtvirtinti teisę savivaldybės vykdomajai institucijai, vadovaujantis Civilinio kodekso nuostatomis, kreiptis į teismą ir dėl bendrijų valdymo organų veiklos tyrimo taip pat dėl priemonių, taikomų veiklos tyrimo metu nustačius netinkamą jų veiklą. Tokia formuluotė nėra aiški ir suderinta su Civilinio kodekso 2 knygos X skyriaus  bei 2.35 straipsnio 3 dalies normomis. Be to projekto 13 straipsnio 6 dalies paskutiniajame sakinyje pagal jo prasmę siūloma teismą įpareigoti gauti nagrinėjamose bylose asociacijos, kurios narė yra bendrija, išvadą. Tokia nuostata taip pat nėra aiški ir suderinta su Civilinio kodekso, Civilinio proceso kodekso  normomis.

9. Bendrijų įstatymo projekto 15 straipsnio 2 dalies antrame sakinyje suformuluota nuostata pažeidžia sutarties laisvės principą, nes nėra aišku, kokiu pagrindu bendrija atstovautų jos narius (bendraturčius).

10. Tikslintina Bendrijų įstatymo projekto 19 str. 2 d. 9 punkto redakcija. Čia reikėtų įrašyti teisę apskųsti ir visuotinio bendrijos narių susirinkimo sprendimus, o  vietoj žodžių “bendrijų narių” įrašyti žodžius bendrijos narių”.

11. Tikslintina Bendrijų įstatymo projekto 19 str. 3 d. 1 punkto redakcija. Čia reikėtų įrašyti ir pareigą vykdyti visuotinio bendrijos narių susirinkimo sprendimus.

12. Bendrijų įstatymo projekto 21 straipsnio “Ginčų nagrinėjimas” 1 ir 2 dalyse siūloma nustatyti atskirą ginčų nagrinėjimo tarp bendrijos narių, kitų bendraturčių ne bendrijos narių ir valdymo ar kitų bendrijos organų (jų narių), o taip pat tarp bendrijos nario (bendrijos) ir energijos tiekimo įmonės bei paslaugų teikėjo, tvarką. Ginčai būtų perduodami nagrinėti ginčų nagrinėjimo komisijai arba asmeniui, nagrinėjančiam ginčus. Tokios preliminarios ginčų nagrinėjimo tvarkos nustatymas kelia abejonių. Tokio pobūdžio ginčų nagrinėjimui  pakanka galiojančiuose įstatymuose nustatytos ginčų nagrinėjimo tvarkos.

13. Bendrijų įstatymo projekto 24 straipsnio pavadinime žodžiai “ir su bendrijų asociacijomis” yra pertekliniai, nes jame nekalbama apie valstybės ir savivaldybių santykius su bendrijų asociacijomis.

14. Bendrijų įstatymo projekto 24 straipsnio 1 dalyje siekiama įtvirtinti nuostatą, jog valstybė ir savivaldybės remia daugiabučių gyvenamųjų namų savininkų bendrijas. Svarstytina, ar vienos rūšies bendrijų išskyrimas (rėmimas) visų rūšių bendrijų veiklą reglamentuojančiame įstatyme nepažeistų civilinių santykių subjektų lygiateisiškumo principą.

15. Bendrijų įstatymo projekto 24 straipsnio 3 dalis reglamentuoja bendrijų asociacijų funkcijas. Tai atskira reguliuojamų santykių sritis, kuri nesiderina su šio straipsnio pavadinimu. Projekte yra ir daugiau normų, kuriuose kalbama apie asociacijų teises. Bendrijų asociacijų santykius būtų geriau reglamentuoti Bendrijų įstatymo projekte atskiru straipsniu.

16. Įstatymo projekto 4 straipsnyje pasiūlymai Vyriausybei patvirtinti šiam įstatymui įgyvendinti reikalingus teisės aktus turėtų būti suformuluoti nustatant jų įgyvendinimo terminą iki šio įstatymo įsigaliojimo.

 

 

Teisės departamento direktorius                                                                           Andrius Kabišaitis

 

 

 

 

 

Vidmondas Vėgelis