LIETUVOS RESPUBLIKOS
VALSTYBINIŲ SOCIALINIO DRAUDIMO PENSIJŲ ĮSTATYMO 56 STRAIPSNIO 2 DALIES PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO
1. Projekto rengimą paskatinusios priežastys, pirminiai jo siūlymai ir asmenys, dalyvavę rengiant ar tobulinant projektą
Įstatymo projektas parengtas, atsižvelgiant į gyventojų prašymus ir pasiūlymus, pateiktus susitikimų miestuose, rajonuose ir gyventojų priėmimų metu.
Šiuo įstatymo projektu siekiama įteisinti galimybę iki 2014 m. sausio 1 d. asmens raštišku prašymu skaičiuojant papildomos pensijos dalies dydį įskaityti stažo metus, buvusius iki 1994 m. sausio 1 d. Tuomet asmenys, įgiję teisę nuo 2009 m. sausio 1d. gauti valstybinę socialinio draudimo senatvės pensiją, galėtų rinktis ar skaičiuojant pensiją įskaityti metus, buvusius nuo 1984 m. sausio 1 d. iki 1994 m. sausio 1 d.
2. Parengto projekto tikslai ir uždaviniai
Įstatymo projekto tikslas – suteikti galimybę asmenims, įgijusiems teisę gauti valstybinę socialinio draudimo senatvės pensiją, ją skaičiuojant leisti ir iš 1984 -1994 metų laikotarpio pasirinkti palankiausius kalendorinius stažo metus.
Šiuo metu, skaičiuojant pensiją, draudžiamųjų pajamų koeficientai apskaičiuojami atskirai pagal penkerius paeiliui einančius, asmeniui palankiausius kalendorinius jo valstybinio socialinio pensijų draudimo stažo metus, iš laikotarpio nuo 1984 m. sausio 1 d. iki 1994 m. sausio 1 d. ir atskirai pagal visus metus, įskaitytus į stažą nuo 1994 m. sausio 1 d., bet ne daugiau kaip už 20 metų iš viso.
Galiojančiame įstatyme nustatyta, kad nuo 2009 m. sausio 1 d. asmens stažo metai, buvę iki 1994 m. sausio 1 d., pensijai skaičiuoti nebus įskaitomi. Todėl asmenims, įgijusiems teisę gauti valstybinę socialinio draudimo senatvės pensiją pradedant 2009 m. sausio 1 d. ir vėliau, valstybinės socialinio draudimo senatvės pensijos papildomos dalies apskaičiavimo formulė bus sudaroma iš vienos dalies, kurioje įrašomas visas asmens įgytas stažas ir draudžiamųjų pajamų koeficientas, apskaičiuotas pagal asmens draudžiamąsias pajamas, turėtas nuo 1994 m. sausio 1 d., bet ne daugiau kaip pagal 25 to asmens pasirinktus palankiausius kalendorinius jo stažo metus.
Taikant jau nustatytą pensijos apskaičiavimo tvarką, asmenys, kurie 1984 – 1994 metų laikotarpiu turėjo didesnes pajamas, o jos į pensijos skaičiavimą nebus įtraukiamos, minėti asmenys gaus mažesnes pensijas, nes jų pensijos papildomos dalies skaičiavimui bus imamas tik 15 metų darbo laikotarpis nuo 1994 metų iki 2009 metų.
Todėl siekiant, kad minėti asmenys gautų didesnes (jų uždirbtas) pensijas, leisti jiems pasirinkti, ar skaičiuojant iki 2014 metų draudžiamųjų pajamų koeficientus imti 1984 – 1994 metų laikotarpį, ar neimti. Tai būtų teisingas sprendimas minėtų asmenų atžvilgiu.
3. Teigiami rezultatai, kurių galime tikėtis priėmus įstatymo projektą
Priėmus šį įstatymo projektą, tie asmenys, kurie 1984 – 1994 metais turėjo didesnes pajamas, o nuo 1984 m. tam tikrą laikotarpį jų uždarbis buvo mažesnis, gautų didesnes pensijas.
4. Galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir priemonės, kurių reikia imtis, kad šių pasekmių būtų išvengta
Priėmus šį įstatymo projektą neigiamų pasekmių nenumatoma.
5. Įstatymo įtaka kriminogeninei situacijai ir korupcijai
Priimtas įstatymas neturės įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai.
6. Įstatymo įgyvendinimo pasekmės verslo sąlygoms ir jo plėtrai
Priimtas įstatymas neturės neigiamos įtakos verslo sąlygoms ir jo plėtrai.
7. Įstatymo projekto atitikimas Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms bei Europos Sąjungos dokumentams
Įstatymo projektas neprieštarauja Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos dokumentams bei Europos Sąjungos teisės aktams, reglamentuojantiems mokesčių sritį.
8. Įstatymui įgyvendinti reikalingi įstatymų lydimieji aktai
Priėmus įstatymo projektą, kitų teisės aktų pakeisti ar parengti lydimųjų aktų nereikės.
9. Biudžeto lėšų poreikis įstatymui įgyvendinti
Įstatymo projekto įgyvendinimas pareikalaus labai nedidelių papildomų „Sodros“ biudžeto lėšų.
10. Įstatymo projekto autorius ar autorių grupė, įstatymo projekto iniciatoriai: institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai
Įstatymo projektą parengė Seimo narės: V. Baltraitienė, E. Karpickienė, J. Zinkevičiūtė.
Teikia:
Seimo narės Virginija Baltraitienė
Etela Karpickienė
Jadvyga Zinkevičiūtė