LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

ŠVIETIMO, MOKSLO IR KULTŪROS KOMITETAS

PAPILDOMO KOMITETO

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS TRANSPORTO LENGVATŲ ĮSTATYMO 7 STRAIPSNIO PAPILDYMO

 ĮSTATYMO PROJEKTONr. XP-1872

2007 m.  birželio 27 d.   Nr. 23

Vilnius

            1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto nariai: Andrius Baranauskas, Julius Dautartas, Virginijus Domarkas, Vydas Gedvilas, Povilas Jakučionis, Audronė Pitrėnienė, Valerijus Simulik, Dalia Teišerskytė, Roma Žakaitienė, Komiteto sekretoriato vyr. patarėjas Alfonsas Ramonas, patarėjai Lina Joskaudaitė, Kęstutis Kaminskas, padėjėja Janina Antanavičienė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

1

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

Alternatyvių projektų Teisės departamente negauta. Vertinant įstatymo projektą dėl jo atitikties Konstitucijai, galiojantiems įstatymams bei juridinės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Įstatymo projektu siūloma nustatyti transporto išlaidų kompensavimą kaimų ir miestelių mokyklų mokytojams bei gydymo įstaigų gydytojams, važinėjantiems į darbą iš kitų gyvenamųjų vietovių. Vertinant šį siūlymą, atkreiptinas dėmesys, kad siekiant užtikrinti teisiškai nuoseklų įstatyminį transporto lengvatų instituto reglamentavimą, įstatyme turi būti aiškiai įtvirtintos ne tik asmenų, kuriems teikiamos važiavimo keleiviniu transportu lengvatos, kategorijos, tačiau ir pačių lengvatų rūšys, jų  dydis bei išlaidų kompensavimo šaltiniai. Tuo tarpu nei projekto aiškinamajame rašte, nei pačiame projekte nenurodyta nei siūlomos įtvirtinti važiavimo išlaidų kompensacijos rūšis (pilna ar dalinė išlaidų kompensacija) nei jos dydis. Atsižvelgiant į tai, projekto nuostatas reiktų papildyti, aiškiai nurodant kompensacijos dydį. 

Iš dalies pritarti

 

 

 

Siūlyti pagrindiniam Komitetui rengti naują Transporto lengvatų įstatymo projektą

 

 

2. Pažymėtina, kad projektu siūloma įtvirtinti kaimo ir miestelių mokytojų ir gydytojų teisę į važiavimo į darbą išlaidų kompensaciją, tačiau nenustatomos jokios tokio važiavimo sąlygos (važiavimo atstumas, transporto rūšys ir kt.). Atkreiptinas dėmesys, kad vienas iš transporto lengvatų instituto reglamentavimo uždavinių yra įtvirtinti tokias transporto lengvatų taikymo pagrindus bei sąlygas, kurios įgalintų pagrįstus asmenų, besinaudojančių transporto lengvatomis, poreikius derinti su realiomis valstybės bei savivaldybių finansinėmis galimybėmis. Atsižvelgiant į tai, kad besąlyginis asmenų, važiuojančių į darbą iš kitų gyvenamųjų vietovių, važiavimo išlaidų kompensavimas gali būti per didelė finansinė našta savivaldybių biudžetams, svarstytina, ar nereiktų įstatymo projekto papildyti nuostatomis, įtvirtinančiomis konkrečias kompensuojamo važiavimo sąlygas. 

Iš dalies pritarti

Siūlyti pagrindiniam Komitetui rengti naują Transporto lengvatų įstatymo projektą

 

 

3. Atsižvelgiant į projekto nuostatų, kuriomis siūloma nustatyti kaimo ir miestelių mokytojų bei gydytojų faktinių važiavimo išlaidų kompensavimą iš savivaldybės biudžetų, turinį, turėtų būti pildomas  Transporto lengvatų įstatymo 6 straipsnis, reglamentuojantis faktinių važiavimo išlaidų asmenims kompensavimą, o ne 7 straipsnis, kuriame teisė į konkrečią transporto išlaidų kompensaciją siejama ne su faktiniu asmens važinėjimu, o su žmogaus neįgalumu.

Pritarti

 

 

 

4. Siekiant teisinio aiškumo bei atsižvelgiant į Transporto lengvatų įstatymo 2 straipsnyje pateiktus transporto priemonių, kuriomis važiuojant gali būti taikomos transporto lengvatos, apibrėžimus, projekte vietoj sąvokos “visuomeninis transportas” reiktų įrašyti konkrečias, įstatyme jau apibrėžtas transporto priemonių, kuriomis važiuojant mokytojams ir gydytojams gali būti taikomos transporto lengvatos, rūšis.

Pritarti

 

 

 

5. Siekiant tarpusavyje suderinti įstatyme vartojamas sąvokas, projektu pildomojoje 7 straipsnio 3 dalyje vietoj termino “visos mokyklos” siūlome vartoti Transporto lengvatų įstatymo 2 straipsnyje apibrėžtas “bendrojo lavinimo mokyklos”, “profesinio mokymo įstaigos” bei “papildomo ugdymo įstaigos” sąvokas. Be to, atsižvelgiant į Sveikatos priežiūros įstaigų įstatyme vartojamą terminiją, vietoj sąvokos “visos gydymo įstaigos” reiktų įrašyti sąvoką “sveikatos priežiūros įstaigos”. Taip pat atkreipiame dėmesį, kad vietoj termino “kaimo ir miestelių mokyklos” reiktų vartoti žodžius “kaimuose ir miesteliuose esančios mokyklos” (atitinkamai tikslintinos ir projekto nuostatos dėl kaimo ir miestelių sveikatos priežiūros įstaigų).

Pritarti

 

 

 

6. Atsižvelgiant į tai, kad projektu faktines mokytojų bei gydytojų važiavimo išlaidas siūloma kompensuoti ne iš valstybės, o savivaldybių, kurių teritorijoje esančiose mokykloje arba sveikatos priežiūros įstaigoje dirbs transporto lengvatą gausiantis asmuo, biudžetų, svarstytina, ar ne tikslinga būtų pačias savivaldybes, o ne Vyriausybę, įgalioti nusistatyti konkrečią tvarką, pagal kurią iš jų biudžetų bus kompensuojamos faktinės asmenų važiavimo išlaidos.

Pritarti

 

 

 

7. Atsižvelgiant į tai, kad projekto įgyvendinimui reiktų papildomų lėšų, susijusių su valstybės biudžeto koregavimu, pagal Seimo statuto 145 straipsnio 1 dalį turėtų būti gautos Seimo Biudžeto ir finansų komiteto ir Vyriausybės išvados dėl galimų šių lėšų šaltinių.

Pritarti

Siūloma įstatymo įsigaliojimo data nuo 2008-01-01

 

 

8. Teikiamas įstatymo projektas taisytinas, atsižvelgiant į juridinės technikos taisykles:

- įstatymo pavadinimas rašomas didžiosiomis paryškintomis raidėmis, o žodis “įstatymas” keliamas į naujos eilutės centrą;

- įstatymo pavadinime prieš žodį “papildymo” reiktų įrašyti žodžius “pakeitimo ir”;

- keičiamo įstatymo oficialaus paskelbimo šaltiniai dėstytini taip: “Žin., 2000, Nr. 32 – 890; 2002, Nr. 2002, Nr. 62 – 2494; 2005, Nr. 67 – 2401”;

- projekto 1 straipsnio pavadinimas dėstytinas taip: “1 straipsnis. 7 straipsnio pakeitimas ir papildymas;

- projekto 1 straipsnio pakeitimų esmė dėstytina taip: “Papildyti 7 straipsnį nauja 3 dalimi, buvusias 3 ir 4 dalis laikyti atitinkamai 4 ir 5 dalimis, pakeisti 4 dalį ir visą straipsnį išdėstyti taip:”;

- projekto 2 straipsnis brauktinas kaip perteklinis, nes šio straipsnio norma įtvirtinta Įstatymo dėl Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės aktų skelbimo ir įsigaliojimo tvarkos 5 straipsnio 1 dalyje, numatančioje, kad Lietuvos Respublikos įstatymai įsigalioja po to, kai juos pasirašo ir „Valstybės žiniose“ paskelbia Respublikos Prezidentas, jeigu pačiuose įstatymuose nenustatyta vėlesnė įsigaliojimo data.

 

 

Pritarti

 

 

2

Europos teisės departamentas prie Teisingumo ministerijos

Išnagrinėję pateiktą Lietuvos Respublikos transporto lengvatų įstatymo 7 straipsnio papildymo įstatymo Nr. XP·1872 projektą pažymime, kad šio projekto nuostatų Europos Sąjungos teisė tiesiogiai nereguliuoja, todėl pastabų ar pasiūlymų neturime.

 

Pritarti

 

3. Piliečių, visuomeninių organizacijų, politinių partijų bei politinių organizacijų, kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta.

4. Valstybės institucijų, savivaldybių pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta.

5. Asmenų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai, pataisos, pastabos:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas
Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

1.

Seimo narys

E. Žakaris

1 straipsnis. 7 straipsnio 1 ir 2 dalių pakeitimas

Pakeisti 7 straipsnio 1dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Neįgalieji, Asmenims, kuriems nustatytas sunkus neįgalumo lygis, ar asmenims pripažintiems nedarbingais, ar asmenims, sukakusiems senatvės pensijos amžių, kuriems teisės aktų nustatyta tvarka yra nustatytas didelis specialiųjų poreikių lygis, ar asmenims iki 2005 m. liepos 1 d. pripažintiems I gr. invalidais ir neįgaliesiems, ar asmenims iki 2005 m. liepos 1 d. pripažintiems invalidais, turintys turintiems sutrikusią judėjimo funkciją, turi teisę:kiekvieną mėnesį mokama 0,5 minimalaus gyvenimo lygio (MGL) dydžio transporto išlaidų kompensacija.

1) kiekvieną mėnesį gauti 0.25 minimalaus gyvenimo lygio (MGL) dydžio transporto išlaidų kompensaciją;

Neįgalieji, ar asmenys iki 2005 m. liepos 1 d. pripažinti invalidais, turintys sutrikusią judėjimo funkciją, turi teisę2) vieną kartą per 6 metus gauti iki 32 MGL dydžio specialių lengvųjų automobilių įsigijimo ir jų techninio pritaikymo išlaidų kompensaciją, jeigu šie asmenys gali patys vairuoti šiuos lengvuosius automobilius.“

Pakeisti 7 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Laikotarpiu, kai neįgalusis asmuo, kuriam nustatytas sunkus neįgalumo lygis, ar asmuo pripažintas nedarbingu, ar asmuo, sukakęs senatvės pensijos amžių, kuriam teisės aktų nustatyta tvarka yra nustatytas didelis specialiųjų poreikių lygis, ar asmuo iki 2005 m. liepos 1 d. pripažintas I gr. invalidu, ir neįgalusis, ar asmuo iki 2005 m. liepos 1 d. pripažintas invalidu, turintis sutrikusią judėjimo funkciją, turintis teisę gauti transporto išlaidų kompensaciją, atlieka bausmę laisvės atėmimo vietoje, ši kompensacija nemokama. Šis laikotarpis taip pat neįskaitomas specialiųjų lengvųjų automobilių įsigijimo ir jų techninio pritaikymo išlaidų kompensacijai gauti.“

Nepritarti

 

 

Siūlyti pagrindiniam Komitetui rengti naują Transporto lengvatų įstatymo projektą

2.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

Pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui nesvarstyti Lietuvos Respublikos transporto lengvatų įstatymo 7 straipsnio papildymo įstatymo projekto Nr. XP-1872 ir Lietuvos Respublikos transporto lengvatų įstatymo 6 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XP-1994, nes Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. sausio 29 d. pasitarime (protokolo Nr. 7, 3 klausimas) nuspręsta pavesti Susisiekimo ministerijai kartu su Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Švietimo ir mokslo ministerija bei kitomis suinteresuotomis institucijomis kompleksiškai išnagrinėti transporto lengvatų klausimus ir pateikti atitinkamus pasiūlymus svarstyti Lietuvos Respublikos Vyriausybės Strateginio planavimo komitetui.

Pritarti

 

3.

Seimo nariai J.Juozapaitis, E.Žakaris

1 straipsnis 6 straipsnio pavadinimo bei 1 dalies 3 punkto pakeitimas

Pakeisti 6 straipsnio pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

 6 straipsnis. Važiavimo išlaidų kompensavimas moksleiviams, vaikų globos įstaigų gyventojams, studentams, mokytojams ir gydytojams sveikatos priežiūros įstaigų specialistams “.

Pakeisti 6 straipsnio 1 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip:

„3) kaimuose  ir miesteliuose esančių  bendrojo lavinimo mokyklų,  profesinio mokymo įstaigų ir neformaliojo švietimo įstaigų mokytojams,  kaimuose  ir miesteliuose esančių sveikatos priežiūros įstaigų  gydytojams specialistams, važiavusiems iš kitų gyvenamųjų vietovių  į darbą vietinio (priemiestinio) reguliaraus susisiekimo autobusais, tolimojo reguliaraus susisiekimo autobusais, keleiviniais traukiniais bei reguliaraus susisiekimo laivais ir keltais  pagal visuomeninio transporto tarifus.” 

Nepritarti

„Specialisto“ sąvoka gali būti įvairiai interpretuojama

4.

Seimo narys E.Žakaris

1. straipsnis. 6 straipsnio 1 dalies pakeitimas

Pakeisti 6 straipsnio 1 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:

„1) kaime gyvenantiems bendrojo lavinimo mokyklų, profesinio mokymo įstaigų ir papildomo ugdymo neformaliojo švietimo įstaigų moksleiviams mokiniams, šių mokyklų ar įstaigų darbo dienomis važiavusiems į mokyklą ar įstaigą iki 30 km ir atgal moksleivio mokinio pažymėjime nurodytu maršrutu vietinio (priemiestinio) reguliaraus susisiekimo autobusais, tolimojo reguliaraus susisiekimo autobusais, keleiviniais traukiniais bei reguliaraus susisiekimo laivais ir keltais; papildomo ugdymo neformaliojo švietimo įstaigų moksleiviams mokiniams ši lengvata taikoma ir ne darbo dienomis;

Pritarti

 

 

 

Pakeisti 6 straipsnio 1 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip:

„2) vaikų globos namuose, specialiuosiuose vaikų globos ir auklėjimo namuose gyvenantiems našlaičiams ir likusiems be tėvų globos vaikams, internatinių bei kitų bendrojo lavinimo mokyklų ir profesinio mokymo įstaigų bendrabučiuose gyvenantiems moksleiviams mokiniams, važiavusiems moksleivio mokinio pažymėjime nurodytu maršrutu vietinio (priemiestinio) reguliaraus susisiekimo autobusais, tolimojo reguliaraus susisiekimo autobusais, keleiviniais traukiniais bei reguliaraus susisiekimo laivais ir keltais;“

Pritarti

 

5.

Seimo narys A.Sysas

Pakeisti įstatymo projekto 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

“1 straipsnis. 6 straipsnio pakeitimas ir papildymas

Pakeisti  6 straipsnio pavadinimą, 1 dalį, šią dalį papildyti 3 punktu ir visą straipsnį  išdėstyti taip:

“6 straipsnis. Važiavimo išlaidų kompensavimas moksleiviams, vaikų globos įstaigų gyventojams, studentams, mokytojams, ir gydytojams, kultūros ir meno bei  socialiniams darbuotojams, policijos pareigūnams, biudžetinių įstaigų ir organizacijų darbuotojams

1. Savivaldybės, kurių teritorijoje yra švietimo, ir sveikatos priežiūros, kultūros ir meno, socialinės, policijos, biudžetinės įstaigos ir organizacijos, savo nustatyta tvarka kompensuoja visas važiavimo išlaidas:

1) kaime gyvenantiems bendrojo lavinimo mokyklų, profesinio mokymo įstaigų ir papildomo ugdymo įstaigų moksleiviams, šių mokyklų ar įstaigų darbo dienomis važiavusiems į mokyklą ar įstaigą iki 30 km ir atgal moksleivio pažymėjime nurodytu maršrutu vietinio (priemiestinio) reguliaraus susisiekimo autobusais, tolimojo reguliaraus susisiekimo autobusais, keleiviniais traukiniais bei reguliaraus susisiekimo laivais ir keltais; papildomo ugdymo įstaigų moksleiviams ši lengvata taikoma ir ne darbo dienomis;

2) vaikų globos namuose, specialiuosiuose vaikų globos ir auklėjimo namuose gyvenantiems našlaičiams ir likusiems be tėvų globos vaikams, internatinių bei kitų bendrojo lavinimo mokyklų ir profesinio mokymo įstaigų bendrabučiuose gyvenantiems moksleiviams, važiavusiems moksleivio pažymėjime nurodytu maršrutu vietinio (priemiestinio) reguliaraus susisiekimo autobusais, tolimojo reguliaraus susisiekimo autobusais, keleiviniais traukiniais bei reguliaraus susisiekimo laivais ir keltais;

3) kaimuose ir miesteliuose esančių  bendrojo lavinimo mokyklų, profesinio mokymo įstaigų ir neformaliojo švietimo įstaigų mokytojams, kaimuose  ir miesteliuose esančių sveikatos priežiūros įstaigų gydytojams, kaimuose ir miesteliuose esančių kultūros ir meno įstaigų kultūros ir meno darbuotojams, kaimuose ir miesteliuose esančių socialinių įstaigų socialiniams darbuotojams, kaimuose ir miesteliuose esančių policijos įstaigų policijos pareigūnams bei kaimuose  ir miesteliuose esančių biudžetinių įstaigų ir organizacijų darbuotojams, važiavusiems iš kitų gyvenamųjų vietovių  į darbą vietinio (priemiestinio) reguliaraus susisiekimo autobusais, tolimojo reguliaraus susisiekimo autobusais, keleiviniais traukiniais bei reguliaraus susisiekimo laivais ir keltais  pagal visuomeninio transporto tarifus.

Nepritarti

Nėra finansinių galimybių įgyvendinti tokią įstatymo nuostatą.

6. Komiteto pasiūlymai, pataisos, pastabos: Iš esmės pritarti įstatymo projektui Nr.XP-1872(2). Atsižvelgiant į gausius įstatymo pataisų projektus, siūlyti pagrindiniam Komitetui rengti naujos redakcijos Transporto lengvatų įstatymo projektą.

7. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

8. Komiteto paskirtas pranešėjas:  Virginijus Domarkas.

9. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra

.          

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                  Virginijus Domarkas