LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

BIUDŽETO IR FINANSŲ KOMITETAS

PAGRINDINIO KOMITETO

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS TRANSPORTO LENGVATŲ ĮSTATYMO 7 STRAIPSNIO PAPILDYMO

 ĮSTATYMO PROJEKTONr. XP-1872

2007 m.  birželio  21  d.   Nr. 26

Vilnius

                1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Jonas Lionginas, Kęstutis Glaveckas, Juozas Palionis, Rytis Kupčinskas, Zigmantas Balčytis, Etela Karpickienė, Raimundas Palaitis

                 2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

1

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

Alternatyvių projektų Teisės departamente negauta.

Vertinant įstatymo projektą dėl jo atitikties Konstitucijai, galiojantiems įstatymams bei juridinės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Įstatymo projektu siūloma nustatyti transporto išlaidų kompensavimą kaimų ir miestelių mokyklų mokytojams bei gydymo įstaigų gydytojams, važinėjantiems į darbą iš kitų gyvenamųjų vietovių. Vertinant šį siūlymą, atkreiptinas dėmesys, kad siekiant užtikrinti teisiškai nuoseklų įstatyminį transporto lengvatų instituto reglamentavimą, įstatyme turi būti aiškiai įtvirtintos ne tik asmenų, kuriems teikiamos važiavimo keleiviniu transportu lengvatos, kategorijos, tačiau ir pačių lengvatų rūšys, jų  dydis bei išlaidų kompensavimo šaltiniai. Tuo tarpu nei projekto aiškinamajame rašte, nei pačiame projekte nenurodyta nei siūlomos įtvirtinti važiavimo išlaidų kompensacijos rūšis (pilna ar dalinė išlaidų kompensacija) nei jos dydis. Atsižvelgiant į tai, projekto nuostatas reiktų papildyti, aiškiai nurodant kompensacijos dydį.

2. Pažymėtina, kad projektu siūloma įtvirtinti kaimo ir miestelių mokytojų ir gydytojų teisę į važiavimo į darbą išlaidų kompensaciją, tačiau nenustatomos jokios tokio važiavimo sąlygos (važiavimo atstumas, transporto rūšys ir kt.). Atkreiptinas dėmesys, kad vienas iš transporto lengvatų instituto reglamentavimo uždavinių yra įtvirtinti tokias transporto lengvatų taikymo pagrindus bei sąlygas, kurios įgalintų pagrįstus asmenų, besinaudojančių transporto lengvatomis, poreikius derinti su realiomis valstybės bei savivaldybių finansinėmis galimybėmis. Atsižvelgiant į tai, kad besąlyginis asmenų, važiuojančių į darbą iš kitų gyvenamųjų vietovių, važiavimo išlaidų kompensavimas gali būti per didelė finansinė našta savivaldybių biudžetams, svarstytina, ar nereiktų įstatymo projekto papildyti nuostatomis, įtvirtinančiomis konkrečias kompensuojamo važiavimo sąlygas.

3. Atsižvelgiant į projekto nuostatų, kuriomis siūloma nustatyti kaimo ir miestelių mokytojų bei gydytojų faktinių važiavimo išlaidų kompensavimą iš savivaldybės biudžetų, turinį, turėtų būti pildomas  Transporto lengvatų įstatymo 6 straipsnis, reglamentuojantis faktinių važiavimo išlaidų asmenims kompensavimą, o ne 7 straipsnis, kuriame teisė į konkrečią transporto išlaidų kompensaciją siejama ne su faktiniu asmens važinėjimu, o su žmogaus neįgalumu.

4. Siekiant teisinio aiškumo bei atsižvelgiant į Transporto lengvatų įstatymo 2 straipsnyje pateiktus transporto priemonių, kuriomis važiuojant gali būti taikomos transporto lengvatos, apibrėžimus, projekte vietoj sąvokos “visuomeninis transportas” reiktų įrašyti konkrečias, įstatyme jau apibrėžtas transporto priemonių, kuriomis važiuojant mokytojams ir gydytojams gali būti taikomos transporto lengvatos, rūšis.

5. Siekiant tarpusavyje suderinti įstatyme vartojamas sąvokas, projektu pildomojoje 7 straipsnio 3 dalyje vietoj termino “visos mokyklos” siūlome vartoti Transporto lengvatų įstatymo 2 straipsnyje apibrėžtas “bendrojo lavinimo mokyklos”, “profesinio mokymo įstaigos” bei “papildomo ugdymo įstaigos” sąvokas. Be to, atsižvelgiant į Sveikatos priežiūros įstaigų įstatyme vartojamą terminiją, vietoj sąvokos “visos gydymo įstaigos” reiktų įrašyti sąvoką “sveikatos priežiūros įstaigos”. Taip pat atkreipiame dėmesį, kad vietoj termino “kaimo ir miestelių mokyklos” reiktų vartoti žodžius “kaimuose ir miesteliuose esančios mokyklos” (atitinkamai tikslintinos ir projekto nuostatos dėl kaimo ir miestelių sveikatos priežiūros įstaigų).

6. Atsižvelgiant į tai, kad projektu faktines mokytojų bei gydytojų važiavimo išlaidas siūloma kompensuoti ne iš valstybės, o savivaldybių, kurių teritorijoje esančiose mokykloje arba sveikatos priežiūros įstaigoje dirbs transporto lengvatą gausiantis asmuo, biudžetų, svarstytina, ar ne tikslinga būtų pačias savivaldybes, o ne Vyriausybę, įgalioti nusistatyti konkrečią tvarką, pagal kurią iš jų biudžetų bus kompensuojamos faktinės asmenų važiavimo išlaidos.

7. Atsižvelgiant į tai, kad projekto įgyvendinimui reiktų papildomų lėšų, susijusių su valstybės biudžeto koregavimu, pagal Seimo statuto 145 straipsnio 1 dalį turėtų būti gautos Seimo Biudžeto ir finansų komiteto ir Vyriausybės išvados dėl galimų šių lėšų šaltinių.

 

 

 

 

 

8. Teikiamas įstatymo projektas taisytinas, atsižvelgiant į juridinės technikos taisykles:

- įstatymo pavadinimas rašomas didžiosiomis paryškintomis raidėmis, o žodis “įstatymas” keliamas į naujos eilutės centrą;

- įstatymo pavadinime prieš žodį “papildymo” reiktų įrašyti žodžius “pakeitimo ir”;

- keičiamo įstatymo oficialaus paskelbimo šaltiniai dėstytini taip: “Žin., 2000, Nr. 32 – 890; 2002, Nr. 2002, Nr. 62 – 2494; 2005, Nr. 67 – 2401”;

- projekto 1 straipsnio pavadinimas dėstytinas taip: “1 straipsnis. 7 straipsnio pakeitimas ir papildymas;

- projekto 1 straipsnio pakeitimų esmė dėstytina taip: “Papildyti 7 straipsnį nauja 3 dalimi, buvusias 3 ir 4 dalis laikyti atitinkamai 4 ir 5 dalimis, pakeisti 4 dalį ir visą straipsnį išdėstyti taip:”;

- projekto 2 straipsnis brauktinas kaip perteklinis, nes šio straipsnio norma įtvirtinta Įstatymo dėl Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės aktų skelbimo ir įsigaliojimo tvarkos 5 straipsnio 1 dalyje, numatančioje, kad Lietuvos Respublikos įstatymai įsigalioja po to, kai juos pasirašo ir „Valstybės žiniose“ paskelbia Respublikos Prezidentas, jeigu pačiuose įstatymuose nenustatyta vėlesnė įsigaliojimo data.

 

 

 

Iš dalies pritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Iš dalies pritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pritarti

 

 

 

 

 

Pritarti

 

 

 

 

 

Pritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pritarti

 

 

 

 

 

Iš dalies pritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

Pritarti

 

 

 

Patikslinti redakciją

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Patikslinti redakciją

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Siūloma įstatymo įsigaliojimo data nuo 2008-01-01 d. ir lėšas numatyti 2008 metų Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių įstatyme.

 

 

 

 

2

Europos teisės departamentas prie Teisingumo ministerijos

Išnagrinėję pateiktą Lietuvos Respublikos transporto lengvatų įstatymo 7 straipsnio papildymo įstatymo Nr. XP·1872 projektą pažymime, kad šio projekto nuostatų Europos Sąjungos teisė tiesiogiai nereguliuoja, todėl pastabų ar pasiūlymų neturime.

 

Pritarti

 

3.       Piliečių, visuomeninių organizacijų, politinių partijų bei politinių organizacijų, kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta.

4.       Valstybės institucijų, savivaldybių pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta.

5.       Asmenų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai, pataisos, pastabos:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

1.

Seimo narys

E. Žakaris

1 straipsnis. 7 straipsnio 1 ir 2 dalių pakeitimas

Pakeisti 7 straipsnio 1dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Neįgalieji, Asmenims, kuriems nustatytas sunkus neįgalumo lygis, ar asmenims pripažintiems nedarbingais, ar asmenims, sukakusiems senatvės pensijos amžių, kuriems teisės aktų nustatyta tvarka yra nustatytas didelis specialiųjų poreikių lygis, ar asmenims iki 2005 m. liepos 1 d. pripažintiems I gr. invalidais ir neįgaliesiems, ar asmenims iki 2005 m. liepos 1 d. pripažintiems invalidais, turintys turintiems sutrikusią judėjimo funkciją, turi teisę:kiekvieną mėnesį mokama 0,5 minimalaus gyvenimo lygio (MGL) dydžio transporto išlaidų kompensacija.

1) kiekvieną mėnesį gauti 0.25 minimalaus gyvenimo lygio (MGL) dydžio transporto išlaidų kompensaciją;

Neįgalieji, ar asmenys iki 2005 m. liepos 1 d. pripažinti invalidais, turintys sutrikusią judėjimo funkciją, turi teisę2) vieną kartą per 6 metus gauti iki 32 MGL dydžio specialių lengvųjų automobilių įsigijimo ir jų techninio pritaikymo išlaidų kompensaciją, jeigu šie asmenys gali patys vairuoti šiuos lengvuosius automobilius.“

Pakeisti 7 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Laikotarpiu, kai neįgalusis asmuo, kuriam nustatytas sunkus neįgalumo lygis, ar asmuo pripažintas nedarbingu, ar asmuo, sukakęs senatvės pensijos amžių, kuriam teisės aktų nustatyta tvarka yra nustatytas didelis specialiųjų poreikių lygis, ar asmuo iki 2005 m. liepos 1 d. pripažintas I gr. invalidu, ir neįgalusis, ar asmuo iki 2005 m. liepos 1 d. pripažintas invalidu, turintis sutrikusią judėjimo funkciją, turintis teisę gauti transporto išlaidų kompensaciją, atlieka bausmę laisvės atėmimo vietoje, ši kompensacija nemokama. Šis laikotarpis taip pat neįskaitomas specialiųjų lengvųjų automobilių įsigijimo ir jų techninio pritaikymo išlaidų kompensacijai gauti.“

Nepritarti

LRV strateginio planavimo komiteto posėdžio 2007-05-25 protokolu Nr.15 pavesta Švietimo ir mokslo ministerijai kartu su Susisiekimo ministerija ir kitomis suinteresuotomis institucijomis per 3 mėn išnagrinėti pasiūlymus ir įvertinti galimybę atitinkamas nuostatas numatyti Lietuvos Respublikos transporto lengvatų įstatyme.

 

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

Pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui nesvarstyti Lietuvos Respublikos transporto lengvatų įstatymo 7 straipsnio papildymo įstatymo projekto Nr. XP-1872 ir Lietuvos Respublikos transporto lengvatų įstatymo 6 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XP-1994, nes Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. sausio 29 d. pasitarime (protokolo Nr. 7, 3 klausimas) nuspręsta pavesti Susisiekimo ministerijai kartu su Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Švietimo ir mokslo ministerija bei kitomis suinteresuotomis institucijomis kompleksiškai išnagrinėti transporto lengvatų klausimus ir pateikti atitinkamus pasiūlymus svarstyti Lietuvos Respublikos Vyriausybės Strateginio planavimo komitetui.

 

Atsižvelgti

Siūlome įstatymo įsigaliojimo datą nustatyti nuo 2008 m. sausio 1 d.

 

6.       Komiteto pasiūlymai, pataisos, pastabos:

 Pritarti iniciatoriių pateiktam ir komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.

7. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

8.       Komiteto paskirtas pranešėjas:  Kęstutis Glaveckas       

9.       Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra

                PRIEDAI. Projektas ir jo lyginamasis variantas

Komiteto pirmininko pavaduotojas                                                                                                                                                Kęstutis Glaveckas