AIŠKINAMASIS RAŠTAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS CENTRINĖS KREDITO UNIJOS ĮSTATYMO 9, 31, 50 STRAIPSNIŲ IR PRIEDO PAKEITIMO IR PAPILDYMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

            Lietuvos Respublikos Centrinės kredito unijos įstatymo 9, 31, 50 straipsnių ir priedo pakeitimo ir papildymo įstatymo projekte siekiama suderinti Lietuvos Respublikos Centrinės kredito unijos įstatymą su 2006 m. birželio 14 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2006/48/EB dėl kredito įstaigų veiklos pradėjimo ir vykdymo (nauja redakcija).

            Direktyva 2006/48/EB pakeitė ir nauja redakcija išdėstė 2000 m. kovo 20 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2000/12/EB dėl kredito įstaigų steigimosi ir veiklos, kuri jau buvo įgyvendinta Centrinės kredito unijos įstatymu. Todėl Lietuvos Respublikos Centrinės kredito unijos įstatymo 9, 31, 50 straipsnių ir priedo pakeitimo ir papildymo įstatymo projekte siūloma į Centrinės kredito unijos įstatymą perkelti tik tas Direktyvos 2006/48/EB nuostatas, kurios pakeitė Direktyvos 2000/12/EB normas ar buvo naujai priimtos. Pažymėtina, kad Direktyva 2006/48/EB Lietuvos Respublikoje taip pat bus įgyvendinama Lietuvos Respublikos finansų įstaigų įstatymu (kartu su šiuo įstatymo projektu teikiamas Lietuvos Respublikos finansų įstaigų įstatymo 1, 2, 20, 40 straipsnių pakeitimo ir papildymo, 41 ir 42 straipsnių pripažinimo netekusiais galios ir įstatymo papildymo priedu įstatymo projektas), Lietuvos Respublikos bankų įstatymu (kartu su šiuo įstatymo projektu teikiamas Lietuvos Respublikos bankų įstatymo 2, 9, 21, 40, 55, 57, 58, 59, 64 straipsnių ir priedo pakeitimo ir papildymo įstatymo projektas) bei Lietuvos banko teisės aktais.

            Lietuvos Respublikos Centrinės kredito unijos įstatymo 9, 31, 50 straipsnių ir priedo pakeitimo ir papildymo įstatymo projekte siūlomi tokie Centrinės kredito unijos įstatymo pakeitimai:

            1) siekiant suderinti Centrinės kredito unijos įstatymą su Direktyvos 2006/48/EB 22 straipsnio 1 dalimi, Centrinės kredito unijos įstatymo 9 straipsnio 9 dalį siūloma papildyti nuostata, reikalaujančia, kad steigiamos Centrinės kredito unijos, taip pat licenciją turinčios Centrinės kredito unijos (pagal Centrinės kredito unijos įstatymo 9 straipsnio 13 dalį licenciją turinti Centrinė kredito unija visada turi atitikti reikalavimus, kurie nustatyti licencijai gauti) rizikos valdymo sistema užtikrintų saugią ir patikimą Centrinės kredito unijos veiklą ir atitiktų tai reglamentuojančius teisės aktus.

            2) siekiant suderinti Centrinės kredito unijos įstatymą su Direktyvos 2006/48/EB 9 straipsnio 1 dalies pirma ir antra pastraipomis bei 57 straipsnio a ir b punktais, siūloma patikslinti Centrinės kredito unijos įstatymo 41 straipsnio 1 dalį nustatant, kad į minimalų Centrinės kredito unijos kapitalą būtų įskaitomas ir privalomasis rezervas arba rezervinis kapitalas;

            3) atsižvelgiant į tai, kad Centrinei kredito unijai ir bankams taikoma jungtinė (konsoliduota) priežiūra grindžiama tais pačiais Direktyvoje 2006/48/EB nustatytais principais, o Direktyvos 2006/48/EB nuostatos yra perkeltos į Bankų įstatymą ir Lietuvos banko teisės aktus, siūloma papildyti Centrinės kredito unijos įstatymo 50 straipsnio 1 dalį numatant, kad atliekant Centrinės kredito unijos finansinės grupės jungtinę (konsoliduotą) priežiūrą mutatis mutandis taikomos Bankų įstatymo ir priežiūros institucijos teisės aktų nuostatos, reglamentuojančios finansinių grupių jungtinę (konsoliduotą) priežiūrą;

            4) atsižvelgiant į pakeistas (panaikintas) direktyvas ir į Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymo 121 straipsnio 5 dalį (dėl nuorodų į oficialų Europos Sąjungos teisės aktų paskelbimo lietuvių kalba šaltinį), siūloma nauja redakcija išdėstyti Centrinės kredito unijos įstatymo priedą.

            Neigiamų priimto įstatymo projekto pasekmių nenumatoma.

Priimtas įstatymo projektas įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai, taip pat verslo sąlygoms ir jo plėtrai neturės.

Įstatymo projektas neprieštarauja Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijai bei Europos Sąjungos teisės aktų reikalavimams.

Valstybės biudžeto lėšų, įgyvendinant priimto įstatymo projektą, nereikės.

            Įgyvendinant įstatymo projektą reikės priimti įstatymo normas detalizuojančius Lietuvos banko teisės aktus.

Įstatymo projekto iniciatorius – Lietuvos bankas. Įstatymo projektą parengė Kredito įstaigų priežiūros departamentas (direktorius – Kazimieras Ramonas, tel. 2680500, tiesioginis įstatymo projekto rengėjas – Kredito įstaigų priežiūros departamento vyriausiasis juriskonsultas Arūnas Raišutis, tel. 2680506).

Reikšminiai įstatymo projekto žodžiai: Europos Sąjungos teisė, kredito įstaiga, Centrinė kredito unija.

 

 

Teikia Seimo narys                                                                              Jonas Lionginas