PASIŪLYMAS

LIETUVOS RESPUBLIKOS SAVIVALDYBIŲ TARYBŲ RINKIMŲ ĮSTATYMO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTUI

(XP-1671(3))

 

Pasiūlymo tikslas – įtvirtinti apribojimus kandidatuoti į savivaldybių tarybų narius, neatsistatydinus iš užimamų pareigų, renkamas pareigas einantiems ir rinkėjų pasitikėjimo mandatą  gavusiems Seimo nariams ir Europos Parlamento nariams ir Respublikos Prezidentui.

Pasiūlymo Įstatymo projektui (XP-1671(3)) rengimą paskatino priešrinkiminiu laikotarpiu jau tradicine tapusi, minėtas renkamas pareigas einančių asmenų, viešai deklaruojama “teorinė migracija” bei savivaldybių tarybų rinkimų laikotarpiu Seimo tapimas ne diskusijų apie valstybės problemų sprendimo būdus vieta, bet dar vienu Seimo narių mūšio lauku.

Šiuo metu galiojantys, su Respublikos Prezidento, Seimo narių ir Europos Parlamento narių užimamomis pareigomis susiję bei Lietuvos Respublikos teisės aktuose reglamentuoti, apribojimai įtvirtina draudimą užimti bet kokias kitas pareigas ar deklaruoja einamų pareigų nesuderinamumą su kitomis pareigomis valstybinėse įstaigose ir organizacijose bei komercijos bei kitose privačiose įstaigose ar įmonėse. Tačiau praktika rodo, jog renkamas pareigas einantys bei rinkėjų suteiktus pasitikėjimo mandatus, jiems atstovauti užimant tam tikras pareigas, turintys asmenys likus porai mėnesių iki savivaldos rinkimų, įsitraukdami į rinkimų politinę kampaniją, pamiršta apie bet kokius įsipareigojimus juos rinkusiems.

Praktika taip pat rodo, jog tokia “migracija” labai dažnai yra tik teorinė bei labiausiai dominanti Seimo narius. Parlamentarai, nepasibaigus Seimo kadencijai kandidatuojantys į savivaldybių tarybų narius, elgiasi nesąžiningai savo rinkėjų atžvilgiu: visų pirma, tautos patikėtą Seimo mandatą į savivaldybės tarybos nario pažymėjimą galvojantys keisti politikai, kaip minėta, apgauna tuos žmones, kurie jau balsavo už juos Seimo rinkimuose ir tikėjosi, kad politikai Parlamente atstovaus jų interesus visą kadenciją; antrą kartą rinkėjai apgaunami per pačius savivaldos rinkimus, kuomet paaiškėja, kad beveik visi į savivaldos rinkimų sąrašus įsirašę, o vėliau išrinkti  parlamentarai iš tiesų net neketina Seimo nario mandato keisti į Savivaldybės tarybos nario pažymėjimą, o tik “teoriškai migruoja”; vėliau seka trečioji apgavystė, kuomet į savivaldybę išrinktiems Seimo nariams atsisakius savivaldybės tarybos nario pažymėjimo, į jį pretenduoja tame pačiame sąraše buvę pakaitiniai kandidatai už kuriuos rinkėjai iš tiesų nebalsavo t.y. taryboje dirbs ne tie politikai, kurie patraukė rinkėjų dėmesį.

Atsižvelgiant į šią, jau nusistovėjusią, ar kai kuriose renkamose institucijose, pvz. Europos Parlamentą, besiformuojančią praktiką, teikiamu pasiūlymu siekiama įtvirtinti apribojimus Respublikos Prezidento, Seimo nario ir Europos Parlamento nario pareigas einantiems asmenims dalyvauti savivaldybių tarybų rinkimuose, numatant būtinybę šiems asmenims atsistatydinti iš užimamų pareigų prieš Vyriausiajai rinkimų komisijai paskelbiant rinkimuose dalyvaujančių partijų, politinių organizacijų sąrašus ir šiems asmenims, įgyjant kandidatų į savivaldybių tarybų narius statusą. Taip pat siūloma numatyti, jog su kandidato į tarybos narius statusu nesuderinamas pareigas einančiam asmeniui nustatytu laiku ir tvarka nepranešus apie atsistatydinimą iš tokių pareigų, Vyriausioji rinkimų komisija ne vėliau kaip likus 1 dienai iki rinkimuose dalyvaujančių partijų, politinių organizacijų sąrašų paskelbimo tokį asmenį išbraukia iš rinkiminių sąrašų, taip sutrumpindama sąrašą.

 

Siūloma:

1. Pakeisti įstatymo projekto 35 straipsnio 4 dalį po žodžių “nesuderinamas su” įrašant žodžius “kandidato į savivaldybės tarybos narius statusu ar“ ir visą dalį išdėstyti taip:

 

 

 

 

“4. Kandidato į savivaldybės tarybos narius anketoje asmuo, keliamas kandidatu į savivaldybės tarybos narius, pats turi įrašyti šiuos duomenis: vardą, pavardę, paso ar kito asmens tapatybę patvirtinančio dokumento numerį, asmens kodą, gimimo datą, nuolatinės gyvenamosios vietos adresą, ar neturi nebaigtos atlikti teismo nuosprendžiu paskirtos bausmės, ar jis nėra asmuo, atliekantis tikrąją karo arba alternatyviąją krašto apsaugos tarnybą, neišėjęs į atsargą ar pensiją profesinės karo tarnybos karys, statutinės institucijos ar įstaigos pareigūnas, kuriam pagal specialius įstatymus ar statutus apribotas dalyvavimas politinėje veikloje, ar eina pareigas, nesuderinamas su kandidato į savivaldybės tarybos narius statusu ar savivaldybės tarybos nario pareigomis, taip pat ar yra kitos valstybės renkamos valdžios institucijos narys, atsakyti į šio įstatymo 89 straipsnyje nurodytus klausimus ir pasirašyti. Jeigu kandidatas yra kitos valstybės pilietis, jis taip pat turi nurodyti, ar jo pasyvioji rinkimų teisė nėra apribota valstybėje, kurios pilietis jis yra. Kandidato į savivaldybės tarybos narius anketoje taip pat gali būti pateikiama ir kitų Vyriausiosios rinkimų komisijos nustatytų papildomų klausimų, į kuriuos asmuo gali ir neatsakyti.”

 

 

2. Papildyti įstatymo projektą  42(1) straipsniu ir jį išdėstyti taip:

“42(1 ) straipsnis. Pareigos, nesuderinamos su kandidato į savivaldybės tarybos narius statusu

1. Kandidato į tarybos narius statusas nesuderinamas su Respublikos Prezidento, Seimo nario ir Europos Parlamento nario pareigomis.

  2. Jeigu asmuo, pagal Konstituciją, šį ar kitus įstatymus eina pareigas, nesuderindamas su kandidato į tarybos narius statusu, jis turi atsistatydinti iš tų pareigų likus ne mažiau kaip 2 dienom iki Vyriausiajai rinkimų komisijai paskelbiant rinkimuose dalyvaujančių partijų, politinių organizacijų sąrašus ir apie tai asmeniškai pranešti Vyriausiajai rinkimų komisijai. Jeigu asmuo, einantis pareigas nesuderinamas su kandidato į tarybos narius statusu nustatytu laiku ir tvarka nepraneša apie atsistatydinimą iš einamų pareigų, pagal šį įstatymą nesuderinamų su kandidato į tarybos narius statusu, Vyriausioji rinkimų komisija ne vėliau kaip likus 1 dienai iki rinkimuose dalyvaujančių partijų, politinių organizacijų sąrašų paskelbimo tokį asmenį išbraukia iš rinkiminių sąrašų.“

 

 

Teikia