AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

Dėl Lietuvos Respublikos Seimo nutarimo „Dėl Seimo nutarimo ,,Dėl 2001 metų ataskaitos apie valstybei nuosavybės teise priklausantį turtą“ 2 straipsnio pakeitimo“ ir dėl Lietuvos Respublikos Seimo 2005 m. balandžio 21 d. nutarimo Nr. X-168 ,, Dėl Seimo nutarimo ,,Dėl valstybei nuosavybės teise priklausančio turto 2003 metų ataskaitos“ 2 straipsnio pakeitimo“ projektų

 

            Teikiamų Seimo nutarimų pakeitimo projektų tikslas – atsisakyti kurti atskirą valstybės turto informacinę sistemą.

2004 m. spalio 12 d. Lietuvos Respublikos Seimo nutarimu Nr. IX-2478 ir 2004 m. spalio 15 d. Ministro Pirmininko pavedimu Nr. 20-8299, Teisingumo ministerijai buvo pavesta imtis priemonių, kad iki 2006 m. liepos 1 d. būtų sukurta ir įteisinta valstybės turto informacinė sistema. Lietuvos Respublikos Seimo 2005 m. balandžio 21 d. nutarimo Nr. X-168 ,,Dėl valstybei nuosavybės teise priklausančio turto 2003 metų ataskaitos“ 2 straipsnio 4 dalimi Vyriausybei pasiūlyta iki 2005 m. birželio 15 d. pateikti Seimui valstybės turto informacinės sistemos įgyvendinimo koncepciją.

Teisingumo ministerija, vykdydama Lietuvos Respublikos Seimo 2004 m. spalio 12 d. nutarimą Nr. IX-2478 ir 2005 m. balandžio 21 d. nutarimą Nr. X-168, Ministro Pirmininko pavedimus, parengė Valstybės turto informacinės sistemos įgyvendinimo koncepciją.

Derinant Valstybės turto informacinės sistemos įgyvendinimo koncepcijos projektą (toliau vadinama – Koncepcija), suinteresuotos institucijos – Lietuvos Respublikos finansų ministerija, Statistikos departamentas bei Informacinės visuomenės plėtros komitetas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės – pateikė pastabas, kuriose iš esmės abejojama tokios sistemos kūrimo tikslingumu. Teisingumo ministerija Valstybės turto informacinės sistemos koncepcijos projektą pateikė ir Aplinkos, Krašto apsaugos, Kultūros, Susisiekimo, Ūkio bei Vidaus reikalų ministerijoms.

Pažymėtina, kad šioje informacinėje sistemoje, pagal Koncepciją, būtų kaupiami duomenys tik apie valstybės ilgalaikį materialųjį ir finansinį turtą. Kitą valstybės turtą (trumpalaikį materialųjį ir nematerialųjį, manome, efektyviai apskaityti šioje sistemoje nėra galimybės (pvz., įvertinti valstybės vardo vertės, apskaityti turto, sudarančio valstybės paslaptį ir pan.). Todėl kyla pagrįstų abejonių, kam reikia dubliuoti esančią valstybės registruose informaciją ir ją kaupti bei saugoti dar vienoje informacinėje sistemoje. Tuo labiau, kad juridinę galią turi būtent pirminių registrų duomenys. Dar labiau abejotina, ar ši sistema reikalinga vien finansinio turto apskaitai.

Atkreiptinas dėmesys, kad informacinės sistemos projektavimo darbai, numatoma, 2006 m. pareikalautų apie 350 tūkst. Lt. valstybės biudžeto lėšų, 2007 m., kartu su licencijuotos programinės įrangos ir techninių priemonių įsigijimu, apie 1,5–2 mln. Lt., o pradedant 2008 m. sistemos eksploatavimui kasmet turėtų būti skiriama apie 700 – 800 tūkst. Lt. Kartu, lėšos turėtų būti skirtos ir atitinkamų registrų, informacinių sistemų tvarkytojams, kad būtų užtikrinta sąveika su Valstybės turto informacine sistema. Atsižvelgiant į šiai informacinei skirtinas lėšas bei suinteresuotų institucijų pastabas, tenka konstatuoti, kad aukščiau nurodytos valstybės biudžeto lėšos galėtų būti efektyviau panaudotos vystant egzistuojančias valstybės turto apskaitos sistemas, įgyvendinant viešojo sektoriaus buhalterinės apskaitos ir finansinės atskaitomybės sistemos reformą bei registruojant valstybei priklausantį ir valstybės registruose registruotiną turtą.

Koncepcija 2006 m. birželio 1 d. buvo nagrinėta Lietuvos Respublikos Vyriausybės Strateginio planavimo komitete, kuris pritarė nuostatai, kad netikslinga kurti atskirą valstybės turto informacinę sistemą, tačiau būtina sukurti informacinę paieškos sistemą, įgalinančią užtikrinti valstybės turto paiešką registruose.

2006 m. liepos 18 d. buvo priimtas Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 20, 21, 22, 23 straipsnių pakeitimo, 18 straipsnio pripažinimo netekusiu galios ir įstatymo papildymo 8-1, 16-1, 19-1 straipsniais įstatymas. Šio įstatymo 12 str. buvo pakeistas Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 15 str., kurio 5 d. nurodo, kad ,,užtikrinant sprendimų, susijusių su valstybei  nuosavybės teise priklausančio turto valdymu, naudojimu ir disponavimu  juo, kokybę  ir  jų  priėmimo  procedūrų  koordinavimą,    naudojamasi valstybės  turto informacinės paieškos sistema“. Atsižvelgiant į tai, kad Lietuvos Respublikos Vyriausybės Strateginio planavimo komitetas 2005 m. gruodžio 20 d. iš esmės pritarė Valstybės informacinių išteklių valdymo koncepcijai ir Valstybinių duomenų valdymo centro steigimui, numatoma, kad minėta informacinė paieškos sistema veiks šiame centre.

Seimo nutarimų projektai neprieštarauja Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijai ir Europos Sąjungos teisei.

Neigiamų priimto Seimo nutarimų projektų pasekmių nenumatoma.

Priėmus šiuos Seimo nutarimų projektus kitų teisės aktų keisti nereikia.

Seimo nutarimų projektus rengė Teisingumo ministerijos Registrų departamentas.

Reikšminiai žodžiai: informacinė sistema.

 

 

 

 

Teisingumo ministras                                                                                    Petras Baguška