LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
VALSTYBĖS VALDYMO IR SAVIVALDYBIŲ KOMITETAS
DĖL ŽEMĖS ĮSTATYMO 7, 10 IR 32 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO (X-1082)
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Valentinas Bukauskas, Komiteto pirmininkas, Violeta Boreikienė, pirmininko pavaduotoja; Nariai: Virginija Baltraitienė, Danutė Bekintienė, Algis Rimas, Liudvikas Sabutis, Vladimiras Volčiok. Kviestieji asmenys: PauliusKoverovas, Teisingumo ministerija, sekretorius; Jūratė Šuminienė, teisingumo ministerija, vyresnioji specialistė. Komiteto patarėjai: Algirdas Astrauskas, Danutė Budzienė, Bronius Kleponis, Boleta Senkienė; padėjėja-Genovaitė Jasaitienė
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados: Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto patarėja D. Budzienė
1. Konstitucinis Teismas, 2006 m. kovo 14 d. nutarime interpretuodamas Konstitucijos 128 straipsnio 2 dalies turinį, konstatavo: ”Teisės aktais reguliuojant santykius, susijusius su žemės, miškų, parkų, vandens telkinių <…> nuosavybe, naudojimu, būtina paisyti Konstitucijos normų ir principų, inter alia konstitucinio teisinės valstybės principo. Minėtas konstitucinis principas suponuoja visų teisės aktų hierarchiją ir neleidžia poįstatyminiais teisės aktais <…> reguliuoti santykių, kurie turi būti reguliuojami tik įstatymu, taip pat poįstatyminiais teisės aktais nustatyti tokio teisinio reguliavimo, kuris <…> nebūtų grindžiamas įstatymais.“
Civilinio kodekso 6.956 straipsnio Patikėjimo teisės objektai 2 dalis nustato: “Valstybės ir savivaldybių turtas , kurį patikėjimo teise valdo, naudoja ir disponuoja valstybės ar savivaldybės įmonė, įstaiga ar organizacija, negali būti perduotas kitam asmeniui patikėjimo teise, išskyrus atvejus, kai ta įmonė, įstaiga ar organizacija likviduojama ar reorganizuojama, taip pat kitus įstatymo nustatytus atvejus”. Darant prielaidą, kad Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatyme ( įstatymo pakeitimo ir papildymo projektas XP-542 (2)atsiranda naujas valstybės nekilnojamojo turto naudojimo – nekilnojamojo turto atnaujinimo - būdas, ir kad visuomeninių santykių sistemoje atsiranda naujas teisinis santykis – valstybės turto atnaujinimo civilinių teisių – t.y. CK 6.956 straipsnio numatytas kitas įstatymo numatytas atvejis, ir atsižvelgiant į tai, kad galiojančio Žemės įstatymo 7 straipsnio 1 dalyje yra įvardijami konkretūs valstybinės žemės patikėtiniai – apskričių viršininkai ir valstybės turto privatizavimo institucijos, tai darytina išvada, kad ir įstatymo projekte XP-1082 neturi būti Vyriausybei perduodami įgaliojimai nustatyti valstybės nekilnojamojo turto atnaujinimo organizavimo patikėjimo teisių objektą. Ryšium su tuo reikėtų pasiūlyti pagrindiniam komitetui pakeisti įstatymo projekto 1, 2 ir 3 straipsnius.
Komiteto nuomonė Pritarti išvadai
2. Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo pakeitimo ir papildymo įstatymo projekte XP-542(2), kurį lydi įstatymo projektas XP-1082, Komitetas siūlo pripažinti netekusiu galios Įstatymo 18 straipsnį Valstybės ir savivaldybių turto mainai. Kadangi pagal šį įstatymą žemė yra valstybės ilgalaikis materialusis turtas, galima būtų pasiūlyti pagrindiniam komitetui apsvarstyti Žemės įstatymo 5 straipsnį, kurio 2 dalyje numatomi disponavimo valstybine žeme būdai, tame tarpe ir perleidžiant ją mainų būdu, taip pat ir šio įstatymo 11 straipsniu reglamentuojamus valstybinės žemės mainų sąlygas ir būdus.
Komiteto nuomonė Pritarti pasiūlymui
4. Piliečių, visuomeninių organizacijų, politinių partijų bei politinių organizacijų, kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai, pataisos, pastabos:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
1. |
Viešoji įstaiga Europos Parkas |
1. Papildyti Žemės įstatymo pakeitimo įstatymo projektą XP-1082, po 1 straipsnio įterpiant 2 straipsnį: „2 straipsnis. 8 straipsnio 1 dalies pakeitimas 8 straipsnio 1 dalyje po žodžių „turinčioms Švietimo ir mokslo ministerijos leidimus (licencijas) mokyti“ įrašyti žodžius „ir muziejams, veikiantiems kaip viešosios įstaigos“ ir šią dalį išdėstyti taip: „1. Sudarant valstybinės žemės panaudos sutartis, valstybinė žemė gali būti perduodama laikinai neatlygintinai naudotis valstybės institucijoms, savivaldybėms, miškų urėdijoms, valstybinių rezervatų direkcijoms, valstybinių parkų direkcijoms, kitoms iš valstybės ar savivaldybių biudžetų išlaikomoms įstaigoms, tradicinėms religinėms bendruomenėms ir bendrijoms, viešosioms įstaigoms, veikiančioms pagal Viešųjų įstaigų įstatymą, kai bent vienas iš jų dalininkų yra valstybės ar savivaldybės institucija, viešosioms įstaigoms, turinčioms Švietimo ir mokslo ministerijos leidimus (licencijas) mokyti ir muziejams, veikiantiems kaip viešosios įstaigos. Kitiems Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 13 straipsnyje nurodytiems asmenims, kuriems valstybės turtas (statiniai ar įrenginiai) perduotas panaudos pagrindais neatlygintinai naudotis, gali būti perduodami laikinai neatlygintinai naudotis valstybinės žemės sklypai, reikalingi šiems statiniams ar įrenginiams eksploatuoti. Tuo atveju, kai panaudos pagrindais perduodamas žemės sklypas yra reikalingas panaudos pagrindais perduotiems statiniams ar įrenginiams eksploatuoti, žemės panaudos sutarties terminas negali būti ilgesnis už statinių ar įrenginių panaudos sutarties terminą. Valstybinė žemė perduodama neatlygintinai naudotis Vyriausybės nustatyta tvarka“. 2. Buvusius įstatymo projekto XP-1084 2-4 straipsnius, laikyti atitinkamai 3-5 straipsniais. 3. Įstatymo projekto pavadinime po skaičiaus „7“ įrašyti skaičių „8“ ir įstatymo projekto pavadinimą išdėstyti taip: „Lietuvos Respublikos žemės įstatymo 7, 8, 10 ir 32 straipsnių pakeitimo įstatymas“.
Žemės įstatymo 8 straipsnio papildymo tikslas – papildyti viešųjų juridinių asmenų, kurių steigėjų (dalyvių) tarpe nėra valstybės ar savivaldybės, tačiau kuriems gali būti perduota valstybinė žemė (miško žemė) sąrašą t.y. greta viešųjų įstaigų, turinčių Švietimo ir mokslo ministerijos leidimus (licencijas) mokyti, įrašyti muziejus, veikiančius kaip viešosios įstaigos. Tokiu būdu sudaryti galimybę muziejams, veikiantiems kaip viešosios įstaigos tęsti visuomenei naudingą veiklą, neatsiejamai susijusią su valstybinės žemės (miško žemės) sklypo naudojimu. Dėl šiuo metu galiojančio Žemės įstatymo trūkumo tolimesnė kitų muziejų, kurių teisinė forma - viešoji įstaiga, turinčių ekspozicijas po atviru dangumi, veikla gali tapti neįmanoma. Viešosios įstaigos, kurios muziejinei veiklai naudojo panaudos pagrindais anksčiau joms perduotą valstybinę žemę ir sukūrė ekspozicijas po atviru dangumi, nesant įstatyminės galimybės toliau naudotis valstybine žeme (miško žeme) panaudos pagrindais negalėtų tęsti veiklos. Pavyzdžiui, muziejui, veikiančiam kaip viešoji įstaiga „Europos parkas“, 1998 metais muziejaus po atviru dangumi kūrimui panaudos pagrindais 49 metų laikotarpiui buvo suteiktas miško plotas. Nuo 1998 metų pasikeitė daugybė įstatymų. Įsigaliojus naujajam Civiliniam kodeksui, pasikeitus kitų teisės aktų nuostatoms (teisės aktuose nebeliko sąvokos „miško plotas“, jis pakeistas sąvoka „miško žemė“, valstybinės žemės panaudos/nuomos sandorius gali sudaryti tik apskrities viršininkas ir kt. nuostatos), minėtą panaudos sutartį reikalinga perrašyti, deja, keičiant įstatymų nuostatas dėl žemės panaudos, toks atvejis, nebuvo numatytas t.y. nebuvo numatyta visuomenei naudingos (muziejinės) veiklos, neatsiejamai susijusios su valstybinės miško žemės naudojimu, galimybė. Europos parkas meno ekspertų laikomas vienu įspūdingiausių šiuolaikinio meno muziejų po atviru dangumi. Čia eksponuojama daugiau kaip 100 meno kūrinių, kurių autoriai – 32 pasaulio šalių menininkai. Europos parke pastatyti garsiausių pasaulio menininkų D. Oppenheimo, S. LeWitto, M.Abakanowicz, B. Pepper ir kt. ambicingi kūriniai. Kasmet Europos parką aplanko kelios dešimtys turistų iš Lietuvos ir įvairių pasaulio šalių. Muziejus inicijavo, vykdo ir dalyvauja ES PHARE, Kultūra 2000 programų remiamuose projektuose, aktyviai veikia meno edukacijos srityje. Pasaulio skulptūrų muziejus po atviru dangumi kuriamas kaip vientisas kūrinys, gamtinė aplinka kartu su skulptūromis sudaro nedalomą visumą. Manome, kad kartą suteikusi teritoriją muziejaus po atviru dangumi kūrimui, Valstybė turi sukurti teisines prielaidas toliau naudotis suteikta teritorija panaudos pagrindais. Muziejus, veikiantis kaip viešoji įstaiga, savo materialinių ir kūrybinių investicijų dėka valstybiniame miško sklype sukūręs vertę, muziejus, kurio eksponatai kartu su gamtine aplinka sudaro vieningą ansamblį, neįstengs išsinuomoti dėl savo veiklos vertingu tapusio žemės sklypo. Tokiu būdu, tolimesnė tokių muziejų po atviru dangumi veikla taptų neįmanoma.
Papildžius Žemės įstatymą, kiti muziejai, veikiantys kaip viešosios įstaigos, galėtų toliau tęsti savo darbą ir išsaugoti jau sukurtas ekspozicijas po atviru dangumi, Panaudos sutartys dėl žemės (miško žemės) panaudos galėtų būtų perrašytos, vadovaujantis galiojančiais teisės aktais. Pabrėžtina, kad iškelta problema susijusi tik su žemės panauda, o ne apskritai valstybės (savivaldybės) turto panauda, todėl vadovaujantis Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 1 straipsnio 1 dalimi, siūloma papildyti tik Žemės įstatymą. Remiantis Teisingumo ministerijos 2005 11 08 rašte pateiktu išaiškinimu, „Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 1 straipsnio 1 dalyje numatyta, kad šis įstatymas nustato valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo tvarką bei sąlygas, valstybės ir savivaldybių institucijų įgaliojimus šioje srityje tiek, kiek to nereglamentuoja kiti šio turto valdymo ir (ar) naudojimo bei (ar) disponavimo juo įstatymai. Valstybės žemės valdymo, naudojimo ir disponavimo ja klausimai reglamentuojami Žemės įstatyme ir sprendžiant klausimą dėl valstybinės žemės panaudos, vadovaujamasi būtent šio įstatymo normomis. <…> Darytina išvada, kad siekiant suteikti teisę viešosioms įstaigoms, kurių dalyve valstybė nėra, naudotis valstybinės žemės sklypais panaudos teisėmis, pildytinas turi būti Žemės įstatymas“.
|
Atrsižvelgti
|
|
3. Valstybės institucijų, savivaldybių pasiūlymai, pataisos, pastabos:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
1. |
Pastabų neteikia |
|
|
4. Asmenų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai, pataisos, pastabos:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
1. |
Seimo nariai Valentinas Bukauskas Eligijus Masiulis Dalia Teišerskytė |
Pasiūlymai Žemės įstatymo 7, 10 ir 32 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui XP-1082 siejami su Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21, 22 ir 23 straipsnių pakeitimo ir papildymo ir įstatymo papildymo 8¹ straipsniu įstatymo projektu XP-542(2), kuriame naujo 8¹ straipsnio 1 punkto norma formuluoja valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo teisėtumo principą: “visuomeninės naudos, kuris reiškia, kad valstybės ir savivaldybių turtas turi būti valdomas, naudojamas ir juo disponuojama rūpestingai, siekiant užtikrinti visuomenės interesų tenkinimą”. Pasiūlymai teikiami vadovaujantis Seimo statuto 152 straipsnio 9 dalimi. Siūloma: 1. Įstatymo projekto pavadinimą išdėstyti taip:” Žemės įstatymo 7, 8, 10 ir 32 straipsnių pakeitimo įstatymas”.2. Įstatymo projektą papildyti tokiu 2 straipsniu: „2 straipsnis. 8 straipsnio 1 dalies pakeitimas 8 straipsnio 1 dalyje po žodžio „mokyti“ įrašyti žodžius „ir viešosioms įstaigoms, tenkinančioms visuomenės interesą muziejų sistemoje“ ir šią dalį išdėstyti taip: „1. Sudarant valstybinės žemės panaudos sutartis, valstybinė žemė gali būti perduodama laikinai neatlygintinai naudotis valstybės institucijoms, savivaldybėms, miškų urėdijoms, valstybinių rezervatų direkcijoms, valstybinių parkų direkcijoms, kitoms iš valstybės ar savivaldybių biudžetų išlaikomoms įstaigoms, tradicinėms religinėms bendruomenėms ir bendrijoms, viešosioms įstaigoms, veikiančioms pagal Viešųjų įstaigų įstatymą, kai bent vienas iš jų dalininkų yra valstybės ar savivaldybės institucija, viešosioms įstaigoms, turinčioms Švietimo ir mokslo ministerijos leidimus (licencijas) mokyti ir viešosioms įstaigoms, tenkinančioms visuomenės interesą muziejų sistemoje. Kitiems Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 13 straipsnyje nurodytiems asmenims, kuriems valstybės turtas (statiniai ar įrenginiai) perduotas panaudos pagrindais neatlygintinai naudotis, gali būti perduodami laikinai neatlygintinai naudotis valstybinės žemės sklypai, reikalingi šiems statiniams ar įrenginiams eksploatuoti. Tuo atveju, kai panaudos pagrindais perduodamas žemės sklypas yra reikalingas panaudos pagrindais perduotiems statiniams ar įrenginiams eksploatuoti, žemės panaudos sutarties terminas negali būti ilgesnis už statinių ar įrenginių panaudos sutarties terminą. Valstybinė žemė perduodama neatlygintinai naudotis Vyriausybės nustatyta tvarka“.
3. Buvusius įstatymo projekto 2-4 straipsnius, laikyti atitinkamai 3-5 straipsniais.
|
Pritarti
|
|
5. Komiteto sprendimas: 1. Pritarti iš esmės įstatymo projektui.
2. Pasiūlyti pagrindiniam komitetui įstatymo projekto tobulinimui:
2.1.
Įstatymo projektu XP-1082 keičiamo Žemės įstatymo 7 straipsnio 1 dalies pirmą
sakinį išdėstyti taip: “Valstybinės žemės patikėjimo teisės subjektai
(patikėtiniai) yra apskričių viršininkai, valstybės turto privatizavimo
institucijos, Vyriausybės įgaliotas įstatymų nustatytas valstybės
nekilnojamojo turto atnaujinimo organizatorius, kiti įstatymų nustatyti
subjektai bei šio straipsnio 2 ir 3 dalyse nurodyti subjektai.”.
2.2. Įstatymo projektu XP-1082 keičiamo Žemės įstatymo 10 straipsnio 1 dalį išdėstyti taip:
„1. Valstybinę žemę, išskyrus
žemės sklypus, pagal teritorijų planavimo dokumentus priskirtus
privatizuojamiems statiniams ir įrenginiams bei statiniams, kurie teisės aktų
nustatyta tvarka įtraukti į Vyriausybės patvirtintus valstybės turto
atnaujinimo sąrašus ir perduoti Vyriausybės įgaliotam įstatymų
nustatytam valstybės nekilnojamojo turto atnaujinimo organizatoriui
patikėjimo teise ir ne žemės ūkio paskirties žemės sklypus, perduodamus
neatlygintinai savivaldybių nuosavybėn, parduoda ar kitaip privačion nuosavybėn
perleidžia apskričių viršininkai Civilinio kodekso, kitų įstatymų ir
Vyriausybės nustatyta tvarka. Valstybinės žemės sklypų, priskirtų
privatizuojamiems statiniams ir įrenginiams bei statiniams, kurie teisės aktų
nustatyta tvarka įtraukti į Vyriausybės patvirtintus valstybės turto
atnaujinimo sąrašus ir perduoti Vyriausybės įgaliotam įstatymų
nustatytam valstybės nekilnojamojo turto atnaujinimo organizatoriui
patikėjimo teise, pardavimo ar kitokio perleidimo sąlygas ir tvarką
nustato įstatymai ir Vyriausybės nutarimaiVyriausybė.“
2.3. Įstatymo projektu XP-1082 keičiamo Žemės įstatymo 10 straipsnio 8 dalį išdėstyti taip:
„8. Valstybinės žemės sklypų
pirkimo-pardavimo ar kitas įstatymų numatytas valstybinės žemės perleidimo
privačion nuosavybėn sutartis sudaro bei perleistų žemės sklypų
perdavimo-priėmimo aktus pasirašo apskrities viršininkas arba jo paskirtas
apskrities viršininko administracijos darbuotojas. Parduodant ar kitaip privačion
nuosavybėn perleidžiant valstybinės žemės sklypus, priskirtus privatizavimo
objektams bei statiniams, kurie teisės aktų nustatyta tvarka įtraukti į
Vyriausybės patvirtintus valstybės turto atnaujinimo sąrašus ir perduoti Vyriausybės
įgaliotam įstatymų nustatytam valstybės nekilnojamojo turto
atnaujinimo organizatoriui patikėjimo teise, sutartį sudaro šios žemės
patikėtinis - valstybės turto privatizavimo institucija ar Vyriausybės
įgaliotas įstatymų nustatytas valstybės nekilnojamojo turto
atnaujinimo organizatorius.“
2.4. Įstatymo projektu XP-1082 keičiamo Žemės įstatymo 32 straipsnio 3 dalies 2 punktą išdėstyti taip:
„2) parduoda ar kitaip
perleidžia savivaldybių ir privačion nuosavybėn valstybinę žemę, išskyrus
privatizavimo objektams bei statiniams, kurie teisės aktų nustatyta tvarka
įtraukti į Vyriausybės patvirtintus valstybės turto atnaujinimo sąrašus ir
perduoti Vyriausybės įgaliotam įstatymų nustatytam valstybės
nekilnojamojo turto atnaujinimo organizatoriui patikėjimo teise, priskirtus
žemės sklypus ir žemės sklypus, perduodamus neatlygintinai savivaldybių
nuosavybėn, veikia valstybės vardu valstybei paveldint žemę ir įsigyjant
privačią žemę valstybės nuosavybėn, išskyrus atvejus, kuomet Vyriausybės
įgaliotas įstatymų nustatytas valstybės nekilnojamojo turto
atnaujinimo organizatorius veikia valstybės vardu įsigyjant privačią žemę
valstybės nuosavybėn, kai privati žemė įsigyjama valstybės nekilnojamojo turto
atnaujinimo tikslais;“.
2. 5. Įstatymo projekto 4 straipsnyje nustatyti įstatymo įsigaliojimo datą 2007 m. sausio 1d.
2. 6. Atsižvelgti į Seimo narių V. Bukausko, E. Masiulio ir D. Teišerskytės pasiūlymą.
3. Atsižvelgiant į tai, kad Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo pakeitimo ir papildymo įstatymo projekte XP-542(2), kurį lydi įstatymo projektas XP-1082, Komitetas siūlo pripažinti netekusiu galios Įstatymo 18 straipsnį Valstybės ir savivaldybių turto mainai, ir kadangi pagal šį įstatymą žemė yra valstybės ilgalaikis materialusis turtas, - pasiūlyti pagrindiniam komitetui apsvarstyti Žemės įstatymo 5 straipsnį, kurio 2 dalyje numatomi disponavimo valstybine žeme būdai, tame tarpe ir perleidžiant ją mainų būdu, taip pat ir šio įstatymo 11 straipsniu reglamentuojamus valstybinės žemės mainų sąlygas ir būdus.
6. Priimto sprendimo argumentai:
7. Balsavimo rezultatai: 7 balsavo už; prieš ir susilaikiusių nebuvo.
9. Komiteto narių atskiroji nuomonė: