Lietuvos respublikos

gyventojų pajamų mokesčio įstatymo

17 straipsnio papildymo įstatymo projekto

AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

2006–04–14

 

 

1. Projekto rengimą paskatinusios priežastys, pirminiai jo siūlytojai ir asmenys, dalyvavę rengiant ar tobulinant projektą

Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų mokesčio įstatymo 17 straipsnio papildymo įstatymo projektą (toliau – projektas) parengė Žemės ūkio ministerija, atsižvelgdama į Žemės ūkio kooperatyvų konferencijos 2005 m. birželio 22 d. rezoliucijos „Dėl spartesnės kooperacijos plėtros žemės ir maisto ūkyje“ 6 punkte išdėstytą siūlymą ir vykdydama Vyriausybės kanclerio 2005 m. liepos 1 d. pavedimą Nr. 13-4845.

2. Projekto tikslai ir uždaviniai

Projekto tikslai ir uždaviniai – įgyvendinti Vyriausybės 2004–2008 metų programos nuostatą „Visokeriopai skatinti kooperacijos plėtrą“, Lietuvos Respublikos kooperatinių bendrovių (kooperatyvų) įstatymo (Žin., 1993, Nr. 20–488, 2002, Nr. 57–2296) preambulės ir Tarptautinės darbo organizacijos visuotinės konferencijos 2002 m. birželio 3 d. 90 sesijoje priimtos 193 rekomendacijos dėl kooperacijos skatinimo nuostatas.

3. Projekte aptariamų klausimų dabartinė teisinio reguliavimo būklė

Šiuo metu apyvartai proporcingos išmokos, kurios, vadovaujantis kooperatinės bendrovės (kooperatyvo) narių susirinkimo sprendimu, gali būti mokamos jos nariams, pagal Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų mokesčio įstatymą, kai jas gauna narys, kuris yra fizinis asmuo, apmokestinamos gyventojų pajamų mokesčiu.

Apyvartai proporcingų išmokų mokėjimas nariams iš pelno yra skiriamasis kooperatinių bendrovių (kooperatyvų) veiklos bruožas. Tokių išmokų mokėjimas numatytas tik Lietuvos Respublikos kooperatinių bendrovių (kooperatyvų) įstatyme ir netaikomas nei vienai kitai šalies teisės aktais numatytai įmonių rūšiai. Kai kuriose Europos Sąjungos šalyse (Danija, Prancūzija, Vokietija ir kt.) išmokos, analogiškos apyvartai proporcingoms išmokoms, yra neapmokestinamos.

Dėl to, kad nariams – fiziniams asmenims iš pelno mokamos apyvartai proporcingos išmokos Lietuvoje apmokestinamos gyventojų pajamų mokesčiu, kooperatinės bendrovės (kooperatyvai) neretai siekia dirbti savikainos principu, atitinkamai sureguliuodamos iš narių superkamos produkcijos ir nariams teikiamų paslaugų kainas, t. y. nekaupiant per finansinius metus pelno, o jį tiesiogiai išskirstant nariams per vykdomą apyvartą. Kooperatinėms bendrovėms (kooperatyvams), pasirinkusioms veiklą vykdyti savikainos principu, iškyla problemų norint gauti bankų paskolas ir dalyvauti rėmimo programose, nes jų pelningumo rodikliai tuomet būna per žemi. Todėl apyvartai proporcingų išmokų neapmokestinimo klausimas keliamas kooperacijos forumuose.

4. Numatomos naujos teisinio reglamentavimo nuostatos ir naujai reglamentuotų klausimų teigiamos savybės

Siekiant sudaryti efektyvesnes prielaidas kooperacijai plėtoti, įstatymu turėtų būti apibrėžtos sąlygos, kurias atitinkančių žemės ūkio veiklos subjektų įkurtų kooperatinių bendrovių (kooperatyvų) savo nariams mokamos apyvartai proporcingos išmokos būtų neapmokestinamos gyventojų pajamų mokesčiu. Teikiamu projektu nustatoma, kad gyventojų pajamų mokesčiu neapmokestinamos apyvartai proporcingos išmokos, mokamos vieneto (kooperatinės bendrovės (kooperatyvo) dalyviams (nariams) iš šio vieneto pelno, jei mokestinio laikotarpio, už kurį mokamos minėtos išmokos, pabaigoje daugiau kaip 70 procentų narių, įrašytų į kooperatinės bendrovės (kooperatyvo) narių registrą, buvo fiziniai asmenys ir (ar) kiti vienetai, kurių pajamų iš žemės ūkio veiklos dalis sudarė 50 ir daugiau procentų visų pajamų, o jų pajų vertė - daugiau kaip 70 procentų visų šios kooperatinės bendrovės (kooperatyvo) narių pajų vertės.

Projekto nuostatos, numatančios kooperatinių bendrovių (kooperatyvų) nariams mokamų apyvartai proporcingų išmokų neapmokestinimą gyventojų pajamų mokesčiu, kooperatinį principą – apyvartai proporcingų išmokų mokėjimą – ir pačią kooperaciją darys patrauklesne.

5. Galimos neigiamos priimto projekto pasekmės

Neigiamų pasekmių, priėmus projektą, nenumatoma.

6. Priimto projekto įtaka kriminogeninei situacijai, korupcijai

Projekto nuostatos neturi įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai.

7. Priimto projekto poveikis verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Priėmus projektą, žemdirbių dalyvavimas kooperacijoje taps patrauklesniu, kooperatinių bendrovių (kooperatyvų) nariai bus suinteresuoti vykdyti kuo didesnę apyvartą su kooperatine bendrove (kooperatyvu), t. y. parduoti pagamintą žemės ūkio produkciją per kooperatines bendroves (kooperatyvus) bei naudotis jų teikiamomis paslaugomis, ir dažniau narių susirinkimuose priims sprendimus mokėti apyvartai proporcingas išmokas. Didės nekooperuotų žemdirbių suinteresuotumas kooperatiniu judėjimu, o plėtojantis kooperacijai didės ir žemdirbių, gaunančių didesnes pajamas, dalis. Tai prisidės prie susikooperavusių gamintojų veiklos efektyvumo didinimo, jų gaminamos produkcijos savikainos mažinimo, pagaminamos bei parduodamos produkcijos konkurencingumo didinimo.

8. Priimto projekto inkorporavimas į teisinę sistemą

Priėmus projektą, būtų įgyvendinta Tarptautinės darbo organizacijos visuotinės konferencijos 2002 m. birželio 3 d. 90 sesijoje priimtos 193 rekomendacijos dėl kooperacijos skatinimo viena iš nuostatų, kurioje galima priemone kooperacijai skatinti nurodomas mokesčių palankumas, ir Žemės ūkio kooperatyvų konferencijos 2005 m. birželio 22 d. rezoliucijos „Dėl spartesnės kooperacijos plėtros žemės ir maisto ūkyje“ 6 punkte išdėstytas siūlymas.

Priėmus projektą, galiojančių teisės aktų keisti ar pripažinti netekusiais galios bei priimti naujų teisės aktų nereikės.

9. Atitiktis Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms bei Europos Sąjungos dokumentams

Projektas atitinka Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas bei Europos Sąjungos dokumentus. Projektas Vyriausybės programai neprieštarauja, Europos Sąjungos teisės aktų neperkelia ir neįgyvendina.

10. Priimto projekto įgyvendinimo lydimieji aktai

Priėmus projektą, rengti jį įgyvendinančių teisės aktų nereikės.

11. Priimto projekto įtaka biudžeto lėšoms

Priėmus projektą, skirti papildomų valstybės biudžeto lėšų nereikės.

12. Gauti specialistų vertinimai ir išvados

Projektui pritarta Kooperacijos plėtros koordinavimo tarybos posėdyje, įvykusiame 2005 m. spalio 12 d.

13. Projekto iniciatoriai

Projektą parengė Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos Infrastruktūros, melioracijos ir kooperacijos departamento (direktorius Silvirijus Dangveckas, tel. 239 11 44) Kooperacijos skyriaus (vedėjas Gintautas Pečiuliauskas, tel. 239 10 55) vyriausioji specialistė Nijolė Slavinskienė, tel. 239 11 55.

 

Projektą Lietuvos Respublikos Vyriausybei teikia žemės ūkio ministras.

Projektą Lietuvos Respublikos Seimui teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybė.

14. Reikšminiai projekto žodžiai

Reikšminiai projekto žodžiai: ,,apyvartai proporcingos išmokos”, ,,kooperatinė bendrovė (kooperatyvas)”, „gyventojų pajamų mokestis“.

 

 

 

 

Žemės ūkio ministrė                                                                              Kazimira Danutė Prunskienė