LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 


 

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

PASO ĮSTATYMO 1, 4 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR PAPILDYMO BEI ĮSTATYMO PAPILDYMO PRIEDU ĮSTATYMO 

PROJEKTO

 

2006-05-25 Nr. XP – 1066 (2)

Vilnius

 

               

Alternatyvių projektų Teisės departamente negauta.

            Įvertinę įstatymo projekto santykį su Konstitucija, galiojančiais įstatymais, Europos Sąjungos teisės aktais ir juridinės technikos taisyklėmis, teikiame šias pastabas:

            1. Projektu teikiamo įstatymo 1 straipsnio 3 dalyje įtvirtintas reikalavimas “Lietuvos Respublikos pasą su įrašytais biometriniais duomenimis vadinti Lietuvos Respublikos piliečio pasu”. Paso įstatyme įtvirtinta tik “paso” sąvoka, o projekto 1 straipsnio 3 dalyje įvedamos naujos “Lietuvos Respublikos paso” ir “Lietuvos Respublikos piliečio paso” sąvokos. Be to, teikiamo įstatymo 4 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad pase elektroniniu būdu fiksuojami piliečio veido atvaizdas ir pirštų atspaudai (pabraukta mūsų). Tokiu atveju, neaišku, kokie biometriniai duomenys, minimi teikiamo įstatymo 1 straipsnio 3 dalyje, be paminėtųjų veido atvaizdo ir pirštų atspaudų, turimi mintyje. Atsižvelgiant į tai ir siekiant aiškumo, siūlytina teikiamo įstatymo 1 straipsnio 3 dalies atsisakyti.

            2. Teikiamo įstatymo 4 straipsnio 1 dalis pildoma 8 punktu, taip papildant duomenų įrašytinų pase sąrašą duomeniu - tautybe. Toks papildymas svarstytinas dėl tokių priežasčių: pirma, iš teikiamo įstatymo 4 straipsnio 1 dalies formuluotės seka išvada, kad visi duomenys, išvardinti to paties straipsnio 1 dalies 1-8 punktuose, yra duomenys apie pilietį (pabraukta mūsų). Vadinasi, tautybė taip pat priskiriama prie duomenų apie pilietį. Tačiau Lietuvos Respublikos gyventojų registro įstatymo 9 straipsnyje tautybė suprantama kaip duomuo apie asmenį (pabraukta mūsų). Antra, įvertinus projektu teikiamo 4 straipsnio 1 dalies 8 punkto tekstą to paties straipsnio 1 dalies sudėtyje, galima būtų daryti išvadą, kad minėto papildymo tekste formuluotė “piliečio rašytiniu pageidavimu” galėtų būti traktuojama ne kaip būtina sąlyga įrašyti tautybę pase, bet kaip papildomas formalumas, įrašant ją pase. Tautybės pasirinkimas – kiekvieno asmens apsisprendimo reikalas, ir asmens valia turėtų būti būtina sąlyga įrašyti tautybę pase. Todėl, siekiant nuoseklumo ir aiškumo ir išvengti praktinio taikymo problemų bei žmogaus teisių pažeidimų, manytume, tautybės, kaip specifinio dalyko, įrašymas pase turėtų būti aiškiai ir detaliai reglamentuotas.

3. Pagal Europos teisės departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės generalinio direktoriaus 2002 m. gruodžio 13 d. įsakymu Nr. 106k patvirtintų Nuorodų į Europos Sąjungos teisės aktus pateikimo įstatymuose ir kituose teisės aktuose rekomendacijų (Žin., 2002, Nr. 125-5720) 24.3 punktą teikiamo projekto 3 straipsnyje, prie nurodyto įgyvendinamo Europos Sąjungos teisės akto, turi būti nurodytas oficialus ES teisės akto paskelbimo lietuvių kalba šaltinis ("Oficialusis leidinys"), pateikiant jo pavadinimo sutrumpinimą, išleidimo metus, leidinio seriją, leidinio numerį ir puslapį, kuriame prasideda toks ES teisės aktas.

 

Teisės departamento vyriausioji specialistė                                         Kristina Pažusytė

 

 Sutinku:

 Teisės departamento direktorė                                                                       Ona Buišienė