LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO                                                    

BIUDŽETO IR FINANSŲ KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO

IŠVADA

 

DĖL DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS AKCINĖS BENDROVĖS AKCINIO INOVACINIO BANKO PRIEVOLIŲ BANKO KREDITORIAMS ĮVYKDYMO BEI JO TURTO PRIĖMIMO ĮSTATYMO 4 STRAIPSNIO PAKEITIMO  ĮSTATYMO PROJEKTO

XP-1308

2006 m. gegužės 24 d.   Nr. 21

Vilnius

            1. Komiteto posėdyje dalyvavo:

J.Lionginas, B.Bradauskas, A.Butkevičius, R.Dagys, V.Volčiok (pavaduojantis K.Daukšį), V.Galvonas, K.Glaveckas, E.Karpickienė, R.Kupčinskas, R.Palaitis, L.Počikovska.

             2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

 

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

(2006-04-21 išvada Nr. XP – 1308)

Alternatyvių projektų Teisės departamente negauta.

            Vertinant projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams ir juridinės technikos taisyklėms, teiktinos šios pastabos:

 

            1. Pagal Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymo 11 straipsnio 4 dalį, įstatymo, kuriuo keičiamas kitas įstatymas, pradžioje, po nuorodos į įstatymo priėmimo vietą turi būti nurodoma (atskira eilute, skliausteliuose) keičiamo kito įstatymo oficialaus paskelbimo šaltinis ir įstatymų, kuriais buvo keičiamas atitinkamo to įstatymo straipsnis, jo dalis ar punktas, oficialaus paskelbimo šaltiniai. Todėl projektas taisytinas.

 

            2. Atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo įstatymo 4 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad “pasibaigus lėšų išmokėjimo terminui, specialiosios Finansų ministerijos sąskaitos uždaromos, o jose esantys lėšų likučiai pervedami į valstybės biudžetą”. Lėšų išmokėjimo terminas baigėsi 2006 m. balandžio 1 d., todėl tikėtina, kad specialiosios Finansų ministerijos sąskaitos yra uždarytos, o lėšų likučiai pervesti į valstybės biudžetą. Jeigu nurodytos sąskaitos yra uždarytos ir lėšų likučiai yra pervesti į valstybės biudžetą, lėšų išmokėjimo termino pratęsimas nėra galimas, nes toks įstatymas būtų neįgyvendinamas. 

            Kadangi Vyriausybė pagal įstatymą “Dėl akcinių bendrovių “Lietuvos akcinis inovacinis bankas” ir “Litimpeks” bankas” perėmė Lietuvos akcinio inovacinio banko prievoles valstybės garantijas turintiems banko kreditoriams ir buvo atsakinga už prisiimtų garantijų įvykdymą, manytume, kad dėl projekto reikėtų prašyti Vyriausybės išvados.

 

 

 

 

 

Atsižvelgti

 

 

 

 

 

 

 

Nepritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Atsižvelgta į Finansų ministerijos nuomonę bei informaciją, kurios yra patektos šioje Biudžeto ir finansų komiteto išvadoje

 

 

2.

Europos teisės departamentas prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos (2006-04-28 raštas Nr.04-100-288)

Išnagrinėję Lietuvos Respublikos Seimo pateiktą derinti Lietuvos Respublikos akcinės bendrovės Lietuvos akcinio inovacinio banko prievolių banko kreditoriams įvykdymo bei jo turto perėmimo įstatymo 4 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XP-1308, atkreipiame dėmesį, kad keičiamo įstatymo 4 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad “pasibaigus lėšų išmokėjimo terminui, specialiosios Finansų ministerijos sąskaitos uždaromos, o jose esantys lėšų likučiai pervedami į valstybės biudžetą”. Atsižvelgiant į tai, kad lėšų išmokėjimo terminas baigėsi 2006 m. balandžio 1 d., tikėtina, kad specialiosios Finansų ministerijos sąskaitos jau yra uždarytos, o lėšų likučiai yra pervesti į valstybės biudžetą. Tokiu būdu lėšų išmokėjimo termino pratęsimas iki 2006 m. rugsėjo 1 d. kelia abejonių, nes neaišku ar įstatymas būtų įgyvendinamas.

 

Nepritarti

Atsižvelgta į Finansų ministerijos nuomonę bei informaciją, kurios yra patektos šioje Biudžeto ir finansų komiteto išvadoje

3.      Piliečių, visuomeninių organizacijų, politinių partijų bei politinių organizacijų, kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta.

4.      Valstybės institucijų, savivaldybių pasiūlymai, pataisos, pastabos:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

1.

Finansų ministerija (2006-05-23 raštas Nr.((7.2-01)-5K-0614055)-6K-0605447)

Finansų ministerija, išnagrinėjusi pateiktą Lietuvos Respublikos akcinės bendrovės Lietuvos akcinio inovacinio banko prievolių banko kreditoriams įvykdymo bei jo turto perėmimo įstatymo 4 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XP-1308 (toliau – projektas), informuoja, kad iš esmės pritaria šiam projektui.

Taip pat pateikiame nuomonę dėl Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvadoje pateiktų pastabų:

1. Sutinkame su Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamento redakcine pastaba dėl projekto atitikimo teisės aktų rengimo tvarkos reikalavimams.

2. Dėl pastabos, susijusios su projekto įgyvendinimo galimybėmis informuojame, kad Lietuvos Respublikos akcinės bendrovės Lietuvos akcinio inovacinio banko prievolių banko kreditoriams įvykdymo bei jo turto perėmimo įstatyme (toliau – įstatymas) nustatyta, kad Lietuvos Respublikos Vyriausybė perima akcinės bendrovės Lietuvos akcinio inovacinio banko prievoles valstybės garantijas turintiems šio banko kreditoriams ir prisiimtas garantijas fiziniams asmenims įvykdo AB Lietuvos taupomajame banke (dabar – AB bankas „Hansabankas“) atidarydama sąskaitas pagal kiekvienos turėtos sąskaitos litais ir konvertuojama užsienio valiuta likutį, buvusį įstatymo įsigaliojimo dieną (be nuo 1995 m. gruodžio 29 d. priskaičiuotų palūkanų), bet ne daugiau kaip 8000 litų, ir perduodama fizinių asmenų nuosavybėn išleistus specialius Vyriausybės vertybinius popierius (toliau – VVP) pagal kiekvienos sąskaitos litais ir konvertuojama valiuta likutį, buvusį įstatymo įsigaliojimo dieną.

Minėti VVP buvo išperkami nuo 1999 m. iki 2001 m. Apie tai buvo viešai skelbiama spaudoje, išpirkimo tvarka patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais.

Įstatymo 4 straipsnio 3 dalyje buvo nustatyta, kad, pasibaigus minėtų VVP išpirkimui, Lietuvos Respublikos Vyriausybė paskelbia apie tai „Valstybės žiniose" ir pakviečia valstybės garantijas turinčius kreditorius atsiimti jiems priklausančių lėšų.

Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. sausio 25 d. nutarimu Nr. 113 „Dėl paskelbimo apie Lietuvos Respublikos Vyriausybės vertybinių popierių (emisijos Nr. 60501) išpirkimo iš valstybės garantijas turinčių likviduotos akcinės bendrovės Lietuvos akcinio inovacinio banko kreditorių – fizinių asmenų pabaigą ir kreditorių pakvietimo atsiimti jiems priklausančių lėšų“ buvo paskelbta apie VVP išpirkimo pabaigą. Įstatymas nustatė, kad, valstybės garantijas turintiems kreditoriams per 3 metus nuo šio pranešimo paskelbimo „Valstybės žiniose“ neatsiėmus jiems priklausančių lėšų, jie praranda į jas teises ir šios lėšos pervedamos į valstybės biudžetą. Šis lėšų atsiėmimo terminas baigėsi 2005 m. sausio 31 d.

Atsižvelgdama į tai, kad pasibaigus ir šiam papildomam 3 metų terminui liko neatsiimta dalis kreditorių lėšų ir į gyventojų, laiku nesikreipusių dėl jiems priklausančių lėšų grąžinimo, prašymus, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutarė sudaryti papildomas galimybes kreditoriams atsiimti jiems priklausančias lėšas ir siūlyti pratęsti kreditorių lėšų grąžinimo terminą bei pateikė Lietuvos Respublikos Seimui Lietuvos Respublikos akcinės bendrovės Lietuvos akcinio inovacinio banko prievolių banko kreditoriams įvykdymo bei jo turto perėmimo įstatymo 4 straipsnio 3 dalies pakeitimo projektą, pagal kurį nustatytas vėlesnis kreditorių lėšų atsiėmimo terminas: 2006-04-01.

Minėtas įstatymo pakeitimas, suteikiantis asmenims, laiku nesikreipusiems dėl jiems priklausančių lėšų grąžinimo, papildomą galimybę atsiimti šias lėšas, įsigaliojo 2006-01-27. Šiame pakeitime nustatyta, kad banko kreditoriams neatsiėmus jiems priklausančių lėšų per nustatytą terminą, šios lėšos išmokamos iš specialiųjų Finansų ministerijos sąskaitų, esančių AB banke „Hansabankas“, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka. Pasibaigus lėšų išmokėjimo terminui, minėtosios sąskaitos uždaromos, o jose esantys lėšų likučiai pervedami į valstybės biudžetą.

Atsižvelgiant į šias nuostatas, Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2005-12-14 priėmė nutarimą Nr. 1344 „Dėl valstybės garantijas turinčių likviduotos akcinės bendrovės Lietuvos akcinio inovacinio banko kreditorių lėšų, kurios nebuvo atsiimtos per nustatytą laiką, grąžinimo taisyklių patvirtinimo“ (įsigaliojo 2006-01-27), kuriuo buvo patvirtintos valstybės garantijas turinčių likviduotos akcinės bendrovės Lietuvos akcinio inovacinio banko kreditorių per nustatytą laiką neatsiimtų lėšų grąžinimo taisyklės ir pavesta Finansų ministerijai sudaryti sutartį su AB banku „Hansabankas“ dėl lėšų išmokėjimo kreditoriams, jiems priklausančioms lėšoms grąžinti panaudojant specialiąsias Finansų ministerijos sąskaitas, esančias AB banke „Hansabankas“, kuriose apskaitomos lėšos, anksčiau naudotos atsiskaitymui su likviduotos akcinės bendrovės Lietuvos akcinio inovacinio banko kreditoriais.

Pažymėtina, kad nei įstatyme, nei Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarime Nr. 1344 nenustatytas konkretus sąskaitų uždarymo ir lėšų pervedimo į valstybės biudžetą terminas.

Finansų ministerijos ir AB banko „Hansabankas“ sutartyje dėl lėšų išmokėjimo, pasirašytoje 2006-01-24 (įsigaliojusioje 2006-01-27), nustatyta, kad ministerija, pasibaigus lėšų išmokėjimo terminui, pagal banko pateiktą sąskaitą sumoka bankui atlygį už suteiktas paslaugas. Apmokėjusi šį atlygį, ministerija pateikia bankui pavedimą pervesti sąskaitoje likusias lėšas į ministerijos nurodytą sąskaitą ir prašymą uždaryti sąskaitas. Sutartyje taip pat nustatyta, kad ji galioja tol, kol bankas, ministerijos prašymu, uždaro ministerijos specialiąsias sąskaitas.

Šiuo metu su AB banku „Hansabankas“ už suteiktas lėšų išmokėjimo kreditoriams paslaugas jau yra atsiskaityta, tačiau kol kas Finansų ministerija dar nėra pateikusi bankui prašymo uždaryti minėtas sąskaitas.

Atsižvelgdami į tai, kas išdėstyta, manytume, kad parengto įstatymo projekto įgyvendinimas yra galimas, tam panaudojant Finansų ministerijos specialiosiose sąskaitose esančias lėšas. Įstatymo įgyvendinimui reikėtų papildyti ministerijos ir banko sutartį atitinkamomis nuostatomis dėl lėšų likviduotos akcinės bendrovės Lietuvos akcinio inovacinio banko kreditoriams išmokėjimo.

 

 

 

 

 

Atsižvelgti

 

 

Atsižvelgti

 

 

Atsižvelgti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.      Asmenų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta.

 

6. Komiteto pasiūlymai, pataisos, pastabos: Pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto  išvadoms.

7. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

8.      Komiteto paskirtas pranešėjas: Jonas Lionginas.          

9.      Komiteto narių atskiroji nuomonė: nepateikta.

PRIDEDAMA: Komiteto patobulintas įstatymo projektas ir jo lyginamasis variantas.

               

                       

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                                     Jonas Lionginas