LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

TEISĖS IR TEISĖTVARKOS KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO

I Š V A D A

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO STATUTO “DĖL SEIMO STATUTO 77 STRAIPSNIO

PAKEITIMO” PROJEKTO(XP-1154)

 

2006 m. balandžio 28 d. Nr.

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkas J.Sabatauskas, komiteto nariai – R.Šukys, N.Steiblienė, A.Sereika, V.Aleknaitė-Abramikienė, J.Pinskus, P.Baguška, V.Žiemelis, A.Staponkienė, komiteto patarėjai – L.Zdanavičienė, A.Kabišaitis, D.Komparskienė, J.Dirma, D.Latvelienė, komiteto padėjėjos B.Kovalenkienė, A.Jankauskaitė. Kviestieji asmenys – Seimo narys A.Čaplikas.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados:

2.1. LR Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabos:

  Alternatyvių projektų Teisės departamente negauta.

  Vertinant projektą pagal jo santykį su Konstitucija, galiojančiais įstatymais bei juridinės technikos taisyklėmis, teikiame šias pastabas:         

1. Atkreipiame dėmesį į tai, kad pagal Konstitucijos 76 straipsnį Seimo statutas turi įstatymo galią. 2005 m. gruodžio 23 d. Seimas priėmė Seimo statutą “Dėl Seimo statuto 10, 11, 16, 21, 32, 78 straipsnių pakeitimo ir papildymo, statuto papildymo 151, 152, 153, 154, 155, 156, 161 straipsniais bei 19 straipsnio pripažinimo netekusiu galios” (Žin., 2005, Nr.153-5645). Todėl teikiant šį Seimo statuto projektą reikėtų atsižvelgti į Seimo statuto 135 straipsnio 7 dalį, kurioje nurodoma, kad “įstatymo papildymo ar pakeitimo įstatymo projektas gali būti pateikiamas Seimo plenariniame posėdyje ne anksčiau kaip 6 mėnesiai po to įstatymo priėmimo. Šis reikalavimas netaikomas <...> kai įstatymo papildymo ar pakeitimo įstatymo projektą teikia <...> ne mažiau kaip 1/5 visų Seimo narių”.

Komiteto nuomonė – pastabai nepritarti. Yra  30 Seimo narių teikimas svarstyti šį projektą.

2. Pažymėtina, kad Seime yra įregistruoti projektai Reg. Nr.XP-74, Reg. Nr.XP-88(2), Reg. Nr. XP-116, Reg. Nr. XP-275, Reg. Nr. XP-337, Reg. Nr. XP-337A, Reg. Nr. XP-775, Reg. Nr. XP-1030, Reg. Nr. XP-1054, kurių nuostatomis siūloma keisti tą patį įstatymą – Seimo statutą - kaip ir šiuo projektu. Todėl realizuojant nurodytų įstatymų projektų leidybą reikėtų atsižvelgti į Seimo statuto 137 straipsnio 4 dalies nuostatą.

Komiteto nuomonė – pastabai nepritarti. Minimi projektai dar nėra pateikti Seime.

3. Teikiamame projekte nesiūloma nustatyti kokio nors jo įsigaliojimo termino. Vadinasi, jis įsigaliotų bendrąja tvarka – kai Seimo Pirmininkas jį pasirašytų ir paskelbtų “Valstybės žiniose”. Atsižvelgiant į tai pažymėtina, kad teikiamu projektu siūloma iš esmės keisti Seimo Etikos ir procedūrų komisijos formavimo tvarką: atsisakyti dabar galiojančios ir taikomos nuostatos, kai po vieną atstovą į šią komisiją gali pasiūlyti ne mažiau kaip 1/10 Seimo narių, o taikyti Seimo frakcijų proporcinio atstovavimo principą. Atkreiptinas dėmesys, kad šiuo metu veikianti Seimo Etikos ir procedūrų komisija buvo sudaryta (jos personalinė sudėtis patvirtinta) remiantis dabar galiojančia jos sudarymo tvarka. Ši komisija yra nuolat veikianti komisija, todėl praktiškai ji sudaryta visam kadencijos laikui. Teikiamas projektas nėra pakankamas teisinis pagrindas iš naujo sudaryti Seimo Etikos ir procedūrų komisiją, t.y. komisijos narius skirti jau taikant Seimo frakcijų proporcinio atstovavimo principą. Atsižvelgiant į tai, nelabai aišku, kaip praktiškai reikėtų spręsti komisijos personalinės sudėties keitimo klausimą (pvz. kuriam nors komisijos nariui atsistatydinus iš pareigų) nesibaigus Seimo kadencijai ir, tuo pačiu, komisijos įgaliojimams. Seimo frakcijų proporcinio atstovavimo principo taikymas būtų keblus, kadangi visi dabartiniai Seimo Etikos ir procedūrų komisijos nariai buvo paskirti kitais (dabar galiojančiais) pagrindais. Todėl tikriausiai reikėtų nustatyti teikiamo projekto įsigaliojimo terminą ir sieti jį su naujos kadencijos Seimo įgaliojimų pradžia.

Komiteto nuomonė – pastabai nepritarti.

3. Piliečių, visuomeninių organizacijų, politinių partijų bei politinių organizacijų, kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta.

4. Valstybės institucijų, savivaldybių pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta.

5. Asmenų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta.

7. Komiteto sprendimas: pritarti iniciatorių pateiktam projektui

8. Balsavimo rezultatai: 4 – už, prieš – nėra, susilaikė – 2.

9. Komiteto paskirtas pranešėjas:  V.S.Draugelis, V.Žiemelis.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.

 

 

 

Komiteto pirmininko pavaduotojas                                                                                                                                           Raimondas Šukys