LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Teisės ir teisėtvarkos komitetas

 

PAPILDOMO  KOMITETO

I Š V A D A

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ĮSTATYMO 7, 10 IR 32 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTUI  (XP-1082)

 

2006 m. balandžio 5 d. Nr.

Vilnius

 

1.      Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas J.Sabatauskas, komiteto nariai: P.Baguška, V.S.Draugelis, J.Pinskus, Č.Juršėnas, R.Šukys, V.Aleknaitė Abramikienė, N.Steiblienė, V.Žiemelis, komiteto patarėjai: A.Kabišaitis, J.Dirma, L.Zdanavičienė, D.Latvelienė, D.Komparskienė, komiteto padėjėjos: B.Kovalenkienė, A.Jankauskaitė.

Kviestieji asmenys: Teisingumo ministerijos sekretorius P.Koverovas, Teisingumo ministerijos vyriausioji specialistė J.Šuminienė, Seimo Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto patarėja B.Senkienė, Viešosios įstaigos “Europos parkas” direktorius G.Karosas ir direktoriaus padėjėja L.Karosienė.

 

            2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados:       

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

1.

Seimo Teisės departamento išvada

Alternatyvių projektų Teisės departamente negauta.

Projektas iš esmės atitinka Konstituciją, galiojančius įstatymus ir juridinės technikos taisykles.

Atsižvelgti

 

 

2.2 Teisės ir teisėtvarkos komiteto vyresniojo  patarėjo A.Kabišaičio pastabos:

Įstatymo projekto 2 straipsnio 1 dalimi keičiamo bazinio įstatymo 10 straipsnio 1 dalies nuostata “valstybinės žemės sklypų, priskirtų privatizuojamiems statiniams ir įrenginiams bei statiniams, kurie teisės aktų nustatyta tvarka įtraukti į Vyriausybės patvirtintus valstybės turto atnaujinimo sąrašus ir perduoti Vyriausybės įgaliotam valstybės nekilnojamojo turto atnaujinimo organizatoriui patikėjimo teise, pardavimo ar kitokio perleidimo tvarką nustato Vyriausybė“ prieštarauja Konstitucijos 128 straipsnio 2 daliai, kuri numato, kad valstybinio turto valdymo, naudojimo ir disponavimo tvarką nustato įstatymas. Norint pavesti Vyriausybei nustatyti kokią nors tvarką, pagal Konstitucinio Teismo jurisprudenciją, turi būti įstatyme nurodomi kriterijai ir reikalavimai, kadangi Vyriausybė gali tik realizuoti įstatymu aiškiai jai pavestas funkcijas.

Komiteto nuomonė: pastabai pritarti.

 

3.      Piliečių, visuomeninių organizacijų, politinių partijų bei politinių organizacijų, kitų suinteresuotų asmenų pateikti pasiūlymai, pataisos, pastabos:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

1.

Viešoji įstaiga “Europos parkas”

DĖL ŽEMĖS ĮSTATYMO 7,10 IR 32 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XP-1082

           

            Siūlome:

1. Papildyti Žemės įstatymo pakeitimo įstatymo projektą XP-1082, po 1 straipsnio įterpiant 2 straipsnį:

            „2 straipsnis. 8 straipsnio 1 dalies pakeitimas 

8 straipsnio 1 dalyje po žodžių „turinčioms Švietimo ir mokslo ministerijos leidimus (licencijas) mokyti“ įrašyti žodžius „ir muziejams, veikiantiems kaip viešosios įstaigos“ ir šią dalį išdėstyti taip:

„1. Sudarant valstybinės žemės panaudos sutartis, valstybinė žemė gali būti perduodama laikinai neatlygintinai naudotis valstybės institucijoms, savivaldybėms, miškų urėdijoms, valstybinių rezervatų direkcijoms, valstybinių parkų direkcijoms, kitoms iš valstybės ar savivaldybių biudžetų išlaikomoms įstaigoms, tradicinėms religinėms bendruomenėms ir bendrijoms, viešosioms įstaigoms, veikiančioms pagal Viešųjų įstaigų įstatymą, kai bent vienas iš jų dalininkų yra valstybės ar savivaldybės institucija, viešosioms įstaigoms, turinčioms Švietimo ir mokslo ministerijos leidimus (licencijas) mokyti ir muziejams, veikiantiems kaip viešosios įstaigos. Kitiems Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 13 straipsnyje nurodytiems asmenims, kuriems valstybės turtas (statiniai ar įrenginiai) perduotas panaudos pagrindais neatlygintinai naudotis, gali būti perduodami laikinai neatlygintinai naudotis valstybinės žemės sklypai, reikalingi šiems statiniams ar įrenginiams eksploatuoti. Tuo atveju, kai panaudos pagrindais perduodamas žemės sklypas yra reikalingas panaudos pagrindais perduotiems statiniams ar įrenginiams eksploatuoti, žemės panaudos sutarties terminas negali būti ilgesnis už statinių ar įrenginių panaudos sutarties terminą. Valstybinė žemė perduodama neatlygintinai naudotis Vyriausybės nustatyta tvarka“.

2. Buvusius įstatymo projekto XP-1084 2-4 straipsnius, laikyti atitinkamai 3-5 straipsniais. 

3. Įstatymo projekto pavadinime po skaičiaus „7“ įrašyti skaičių „8“ ir įstatymo projekto pavadinimą išdėstyti taip:

„Lietuvos Respublikos žemės įstatymo 7, 8, 10 ir 32 straipsnių pakeitimo įstatymas“. 

 

Žemės įstatymo 8 straipsnio papildymo tikslas – papildyti viešųjų juridinių asmenų, kurių steigėjų (dalyvių) tarpe nėra valstybės ar savivaldybės, tačiau kuriems gali būti perduota valstybinė žemė (miško žemė) sąrašą t.y. greta viešųjų įstaigų, turinčių Švietimo ir mokslo ministerijos leidimus (licencijas) mokyti, įrašyti muziejus, veikiančius kaip viešosios įstaigos. Tokiu būdu sudaryti galimybę muziejams, veikiantiems kaip viešosios įstaigos tęsti visuomenei naudingą veiklą, neatsiejamai susijusią su valstybinės žemės (miško žemės) sklypo naudojimu.

Dėl šiuo metu galiojančio Žemės įstatymo trūkumo tolimesnė kitų muziejų, kurių teisinė forma - viešoji įstaiga, turinčių ekspozicijas po atviru dangumi, veikla gali tapti neįmanoma. Viešosios įstaigos, kurios muziejinei veiklai naudojo panaudos pagrindais anksčiau joms perduotą valstybinę žemę ir sukūrė ekspozicijas po atviru dangumi, nesant įstatyminės galimybės toliau naudotis valstybine žeme (miško žeme) panaudos pagrindais negalėtų tęsti veiklos.

            Pavyzdžiui, muziejui, veikiančiam kaip viešoji įstaiga „Europos parkas“, 1998 metais muziejaus po atviru dangumi kūrimui panaudos pagrindais 49 metų laikotarpiui buvo suteiktas miško plotas. Nuo 1998 metų pasikeitė daugybė įstatymų.  Įsigaliojus naujajam Civiliniam kodeksui, pasikeitus kitų teisės aktų nuostatoms (teisės aktuose nebeliko sąvokos „miško plotas“, jis pakeistas sąvoka „miško žemė“, valstybinės žemės panaudos/nuomos sandorius gali sudaryti tik apskrities viršininkas ir kt. nuostatos), minėtą panaudos sutartį reikalinga perrašyti, deja, keičiant įstatymų nuostatas dėl žemės panaudos, toks atvejis, nebuvo numatytas t.y. nebuvo numatyta visuomenei naudingos (muziejinės) veiklos, neatsiejamai susijusios su valstybinės miško žemės naudojimu, galimybė.

           Europos parkas meno ekspertų laikomas vienu įspūdingiausių šiuolaikinio meno muziejų po atviru dangumi. Čia eksponuojama daugiau kaip 100 meno kūrinių, kurių autoriai – 32 pasaulio šalių menininkai. Europos parke pastatyti garsiausių pasaulio menininkų D. Oppenheimo, S. LeWitto, M.Abakanowicz, B. Pepper  ir kt. ambicingi kūriniai.  Kasmet Europos parką aplanko kelios dešimtys turistų iš Lietuvos ir įvairių pasaulio šalių. Muziejus inicijavo, vykdo ir dalyvauja ES PHARE, Kultūra 2000 programų remiamuose projektuose, aktyviai veikia meno edukacijos srityje. Pasaulio skulptūrų muziejus po atviru dangumi kuriamas kaip vientisas kūrinys, gamtinė aplinka kartu su skulptūromis sudaro nedalomą visumą.

            Manome, kad kartą suteikusi teritoriją muziejaus po atviru dangumi kūrimui, Valstybė turi sukurti teisines prielaidas toliau naudotis suteikta teritorija panaudos pagrindais. Muziejus, veikiantis kaip viešoji įstaiga, savo materialinių ir kūrybinių investicijų dėka valstybiniame miško sklype sukūręs vertę, muziejus, kurio eksponatai kartu su gamtine aplinka sudaro vieningą ansamblį, neįstengs išsinuomoti dėl savo veiklos vertingu tapusio žemės sklypo. Tokiu būdu, tolimesnė tokių muziejų po atviru dangumi veikla taptų neįmanoma.   

Papildžius Žemės įstatymą, kiti muziejai, veikiantys kaip viešosios įstaigos, galėtų toliau tęsti savo darbą ir išsaugoti jau sukurtas ekspozicijas po atviru dangumi, Panaudos sutartys dėl žemės (miško žemės) panaudos galėtų būtų perrašytos, vadovaujantis galiojančiais teisės aktais.

Pabrėžtina, kad iškelta problema susijusi tik su žemės panauda, o ne apskritai valstybės (savivaldybės) turto panauda, todėl vadovaujantis Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 1 straipsnio 1 dalimi, siūloma papildyti tik Žemės įstatymą.  Remiantis Teisingumo ministerijos 2005 11 08 rašte pateiktu išaiškinimu, „Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 1 straipsnio 1 dalyje numatyta, kad šis įstatymas nustato valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo tvarką bei sąlygas, valstybės ir savivaldybių institucijų įgaliojimus šioje srityje tiek, kiek to nereglamentuoja kiti šio turto valdymo ir (ar) naudojimo bei (ar) disponavimo juo įstatymai. Valstybės žemės valdymo, naudojimo ir disponavimo ja klausimai reglamentuojami Žemės įstatyme ir sprendžiant klausimą dėl valstybinės žemės panaudos, vadovaujamasi būtent šio įstatymo normomis. <…> Darytina išvada, kad siekiant suteikti teisę viešosioms įstaigoms, kurių dalyve valstybė nėra, naudotis valstybinės žemės sklypais panaudos teisėmis, pildytinas turi būti Žemės įstatymas“.

 

Jei Komiteto nuomone, kartu turi būti pildytinas ir Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymas, prašytume mūsų siūlymą taip pat taikyti ir Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 22 ir 23 straipsnių pakeitimo ir papildymo ir Įstatymo papildymo 81 ir 161 straipsniais įstatymo projektui Nr. XP-542(2).

Prašome viešosios įstaigos „Europos parkas“ atstovus kviesti į komiteto posėdžius, kuriuose bus svarstomi įstatymų pakeitimo projektai Nr. XP-1082 ir XP-542(2).

 PRIDEDAMA.

1. Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos 2005 11 08 rašto Nr. (1.11)-7R-8502  kopija, 1 lapas.

 

 

 

 

 

Nesvarstytas

 

 

 

 

 

   Viešosios įstaigos “Europos parkas” pasiūlymo nuostatos nėra susiję su įstatymo projekto tikslais.

 Atsižvelgiant į pasiūlymo turinį, siūlytina registruoti atskirą įstatymo projektą Seimo statuto nustatyta tvarka.

  

 

4.      Valstybės institucijų, savivaldybių pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta.

 

5. Komiteto sprendimas:       1. Siūlytina pagrindiniam komitetui grąžinti projektą iniciatoriams patobulinti, pagal pastabas, kurioms komitetas pritarė. Įstatymo projektas susijęs su LR Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21, 22 ir 23 straipsnių pakeitimo ir papildymo ir Įstatymo papildymo 8(1) straipsniu įstatymo projektu Nr. XP-542(2), kurį komitetas siūlo grąžinti iniciatoriams patobulinti.

Kadangi svarstomo LR Žemės įstatymo 7, 10 ir 32 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto XP-1082 nuostatos susiję įstatymo projektu Nr. XP-542(2), siūlytina atitinkamai tobulinti ir svarstomą įstatymo projektą. Valstybinės žemės sklypų, priskirtų statiniams, kurie įtraukti į Vyriausybės patvirtintus valstybės turto atnaujinimo sąrašus ir perduoti Vyriausybės įgaliotam valstybės nekilnojamojo turto atnaujinimo organizatoriui patikėjimo teise, pardavimo ar kitokio perleidimo aiškūs kriterijai ir išsamūs reikalavimai turėtų būti nurodomi įstatyme, o ne Vyriausybės nutarime. Vyriausybė turėtų realizuoti įstatymu aiškiai jai pavestas funkcijas, o valstybinio turto valdymo, naudojimo ir disponavimo tvarką turėtų nustatyti įstatymas.

 

6.      Balsavimo rezultatai: 7 – už, 1 – susilaikė.

 

7. Komiteto paskirtas pranešėjas: R.Šukys, N.Steiblienė.

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                 Julius Sabatauskas