LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

SOCIALINIŲ REIKALŲ IR DARBO KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBINIŲ SOCIALINIO DRAUDIMO PENSIJŲ ĮSTATYMO 67 STRAIPSNIO PAPILDYMO IR PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO (XP-854)

 

2006 m. kovo 29 d. Nr. 7

Vilnius


 

 

1.         Komiteto posėdyje dalyvavo: - komiteto nariai: A. Sysas – komiteto pirmininkas, R. Baškienė, J.Čekuolis, I. Degutienė, Z.Mikutis, R.Visockytė, J. Zinkevičiūtė; komiteto patarėjos: R. Molienė – vyresn. patarėja, D. Aleksejūnienė, D.Bidvaitė, E. Bulotaitė, D.Jonėnienė, padėjėja R. Virbalienė; kviestieji asmenys: D. Akulavičienė – Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Pensijų skyriaus vedėjo pavaduotoja,  S. Černuševič – Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Socialinio draudimo ir pensijų departamento direktorė, J.Daunoravičienė – Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos Pensijų skyriaus vedėja, G. Jackūnienė - Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos Pensijų skyriaus vyr. specialistė.

2.         Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (2005-11-08 išvada)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Europos Teisės departamentas prie Lietuvos Respublikos Teisingumo ministerijos (2005-10-13)

Vertinant projektą dėl jo atitikties Konstitucijai, galiojantiems įstatymams ir juridinės technikos reikalavimams, teikiame šias pastabas ir pasiūlymus:

            1. Būtina patikslinti nuorodą į oficialaus Įstatymo paskelbimo šaltinius (papildyti tekstu “Žin.,1994, Nr.59-1153”).

 

            2. Įstatymo 1 straipsniu keičiamo Įstatymo 67 straipsnį siūloma papildyti nauja 5 dalimi ir nustatyti teisę į kompensaciją už ypatingas darbo sąlygas asmenims, nenurodytiems šio straipsnio 2-4 dalyse, tačiau dirbusiems iki 1995 m. sausio 1 d. įvairiose įmonėse, įstaigose bei organizacijose, išskyrus medicinos įstaigas, kenksmingomis darbo sąlygomis, tai yra darbo metu naudojusiems radioaktyvią spinduliuotę skleidžiančius įrenginius.

Šios nuostatos svarstytinos dėl kelių priežasčių. Projekte siūloma nustatyti teisę į kompensaciją už ypatingas darbo sąlygas iki šiol įstatymuose nenumatytai asmenų grupei – asmenims, dirbusiems iki 1995 m. sausio 1 d. įvairiose įmonėse, įstaigose bei organizacijose, išskyrus medicinos įstaigas, kenksmingomis darbo sąlygomis, tai yra darbo metu naudojusiems radioaktyvią spinduliuotę skleidžiančius įrenginius. Toks asmenų, turinčių teisę į kompensaciją už ypatingas darbo sąlygas, apibrėžimas gali būti įvairiai interpretuojamas. Samprata “darbo metu naudojo” neatskleidžia nei darbo pobūdžio nei profesijos, todėl neaišku kas ir kokiais kriterijais remdamasis turės teisę konstatuoti, kad asmuo dirbo kenksmingomis darbo sąlygomis.

            3. Projekte reikėtų nustatyti jo įsigaliojimo datą.

 

4. Keičiamo Įstatymo pakeitimai buvo priimti 2005 metų gegužės 19 dieną (Žin.,2005, Nr.71-2555), todėl, sutinkamai su Seimo statuto 135 straipsnio 7 dalimi, Įstatymo papildymo ar pakeitimo įstatymo projektas gali būti pateikiamas Seimo plenariniame posėdyje ne anksčiau kaip 6 mėnesiai po įstatymo priėmimo. Šis reikalavimas netaikomas įgyvendinant Konstitucinio Teismo nutarimus Seimo statuto 1812 straipsnyje nustatyta tvarka arba kai įstatymo papildymo ar pakeitimo įstatymo projektą teikia Vyriausybė ar ne mažiau kaip 1/5 visų Seimo narių.

 

Išnagrinėję Lietuvos Respublikos valstybinių socialinio draudimo pensijų įstatymo 67 straipsnio papildymo ir pakeitimo įstatymo projektą Nr. XP-854, pažymime, kad pastabų ar pasiūlymų dėl projekto atitikties Europos Sąjungos teisę neturime.

 

 

 

1.Nepritarti projekto tobulinimui.

2. Pritarti.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Nepritarti projekto tobulinimui.

 

4. Atsižvelgta.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Žr. Komiteto sprendimą.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Žr. Komiteto sprendimą.

 

4. Įstatymo projektas pateiktas praėjus 6 mėn. po įstatymo priėmimo.

 

 

 

 

3.         Piliečių, visuomeninių organizacijų, politinių partijų bei politinių organizacijų, kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta.

4.         Valstybės institucijų, savivaldybių pasiūlymai, pataisos, pastabos:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

1.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė (2006-01-23 nutarimas)

Nepritarti Lietuvos Respublikos valstybinių socialinio draudimo pensijų įstatymo 67 straipsnio papildymo ir pakeitimo įstatymo projektui Nr. XP-854 (toliau vadinama – Įstatymo projektas Nr. XP-854) dėl šių priežasčių:

1. Pateiktas pasiūlymas neatitinka kompensacijų už ypatingas darbo sąlygas esmės ir paskirties. Šiomis kompensacijomis pereinamuoju laikotarpiu tenkinami teisėti lūkesčiai tų dirbusių kenksmingomis ar ypatingomis darbo sąlygomis asmenų, kurie pagal anksčiau (iki 1995 m. sausio 1 d.) galiojusius pensijų teisės aktus galėjo pasinaudoti senatvės pensijos amžiaus lengvata, bet nespėjo to padaryti dėl naujų pensijų įstatymų priėmimo. Asmenys, kuriuos Įstatymo projekte Nr. XP-854 siūloma įteisinti kaip kompensacijų už ypatingas darbo sąlygas gavėjus, šių teisėtų lūkesčių neturėjo, nes pagal anksčiau galiojusius pensijų teisės aktus jiems senatvės pensijos amžiaus lengvatos nebuvo taikomos.

2. Pateiktą pasiūlymą skirti kompensacijas už ypatingas darbo sąlygas asmenims, dirbusiems iki 1995 m. sausio 1 d. įvairiose įmonėse, įstaigose ir organizacijose, išskyrus medicinos įstaigas, kenksmingomis darbo sąlygomis, tai yra darbo metu naudojusiems radioaktyviąją spinduliuotę skleidžiančius įrenginius, būtų neįmanoma įgyvendinti. Siūlomas asmenų, turinčių teisę į kompensaciją už ypatingas darbo sąlygas, apibrėžimas gali būti įvairiai interpretuojamas. Samprata „darbo metu naudojo“ neatskleidžia nei darbo pobūdžio, nei profesijos, nei asmens pareigų. Dėl to neaišku, kas ir kokiais kriterijais remdamasis turės teisę konstatuoti, kad asmuo dirbo kenksmingomis darbo sąlygomis, ypač tais atvejais, kai įmonė, įstaiga ar organizacija, kurioje asmuo dirbo, jau seniai neveikia, o archyviniai dokumentai neperduoti saugoti.

3. Kadangi siūlomas asmenų, turinčių teisę į kompensaciją už ypatingas darbo sąlygas, apibrėžimas gali būti įvairiai interpretuojamas, neįmanoma nuspėti, kiek asmenų galėtų pretenduoti į šias kompensacijas ir kiek Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto lėšų prireiktų kompensacijoms jiems mokėti. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004–2008 metų programoje, kuriai pritarta Lietuvos Respublikos Seimo 2004 m. gruodžio 14 d. nutarimu Nr. X-43 (Žin., 2004, Nr. 181-6703), ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004–2008 metų programos įgyvendinimo priemonėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. kovo 24 d. nutarimu Nr. 315 (Žin., 2005, Nr. Nr. 40-1290), įsipareigota perteklines šio biudžeto lėšas naudoti valstybinėms socialinio draudimo pensijoms, motinystės (tėvystės) socialinio draudimo pašalpoms ir šioms pašalpoms skaičiuoti taikomoms kompensuojamojo uždarbio maksimalioms riboms didinti.

 

 

Pritarti.

 

 

5.         Asmenų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai, pataisos, pastabos:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

1.

Seimo narys A. Dumčius (2006-02-06)

Siūlau įstatymo projekte padaryti šias pataisas:

1. Pataisyti 1 straipsnio 1 dalį ir ją skaityti taip:

 

,,5. Asmenims, nenurodytiems 2-4 dalyse, tačiau dirbusiems iki 1995 m. sausio 1 d. įvairiose  įmonėse, įstaigose bei organizacijose, įstaigų ar įmonių cechuose – rentgenodefektoskopistais, išskyrus medicinos įstaigas, kenksmingomis darbo sąlygomis, tai yra darbo metu naudojo radioaktyvią spinduliuotę skleidžiančius įrenginius, kompensacija už 10 metų išmokama, kai vyrai yra išdirbę ne mažiau kaip 10 metų, o moterys – ne mažiau kaip 7,5 metų.‘‘

 

2. Papildyti įstatymo projekta nauju 2 straipsniu.

 

„2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas.

Šis įstatymas įsigalioja nuo 2006 m. liepos 1 d.“

 

1.Nepritarti.

 

 

 

 

 

2. Nepritarti projekto tobulinimui.

 

 

 

 

1. Pasiūlymas nustatyti teisę  į kompensaciją už ypatingas darbo sąlygas nurodytiems asmenims, neatitinka šių kompensacijų   mokėjimo paskirties.

 

2. Žr. Komiteto sprendimą.

 

6.         Seimo paskirtų papildomų komitetų pasiūlymai, pataisos, pastabos:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

1.

Seimo Sveikatos reikalų komitetas (2006-03-02 išvada)

Pritarti įstatymo projektui.

 

Nepritarti.

Žr. Komiteto sprendimą.


 

 

7.      Komiteto sprendimas:  projektą atmesti.


 

8.      Priimto sprendimo argumentai:

9.1  Projektu siūloma nustatyti naują asmenų, dirbusių iki 1995 m. sausio 1 d., grupę kompensacijoms už ypatingas darbo sąlygas gauti, kurios nebuvo numatyta iki šios datos galiojusiuose teisės aktuose. Toks siūlymas neatitinka šių kompensacijų mokėjimo paskirties, nes kompensacijomis pereinamuoju laikotarpiu tenkinami teisėti lūkesčiai tų dirbusių kenksmingomis ar ypatingomis sąlygomis asmenų, kurie pagal anksčiau galiojusius teisės aktus (iki 1995 m. sausio 1 d.) būtų galėję pasinaudoti senatvės pensijos amžiaus lengvata, tuo tarpu projekte nurodyti asmenys tokių lūkesčių neturėjo;

9.2 Šiuo metu priešpensinio amžiaus asmenys turi teisę gauti išankstinę senatvės pensiją.

9.      Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu  už.


 

10.  Komiteto paskirta pranešėja: Jadvyga Zinkevičiūtė.


 

 

 

 

 


 

 

Komiteto pirmininkas

 

Algirdas Sysas