Aiškinamasis raštas dėl Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso 149, 150, 151, 162, 260, 265, 266, 307, 308, 309 straipsnių ir priedo pakeitimo BEI papildymo IR kodekso papildymo 1511 straipsniu įstatymo projekto

 

Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso 149, 150, 151, 162, 260, 265, 266, 307, 308, 309 straipsnių ir priedo pakeitimo bei papildymo ir kodekso papildymo 1511 straipsniu įstatymo projektas (toliau vadinama – įstatymo projektas) parengtas siekiant užtikrinti šių Europos Sąjungos teisės aktų įgyvendinimą:

1. 2003 m. gruodžio 22 d. Tarybos pagrindų sprendimą 2004/68/TVR dėl kovos su seksualiniu vaikų išnaudojimu ir vaikų pornografija.

2. 2004 m. spalio 25 d. Tarybos pagrindų sprendimą 2004/757/TVR, nustatantį būtiniausias nuostatas dėl nusikalstamų veikų sudėties požymių ir bausmių neteisėtos prekybos narkotikais srityje.

Nurodytų Europos Sąjungos teisės aktų nuostatos jau iš esmės įgyvendintos galiojančiame Baudžiamajame kodekse (toliau vadinama – BK) ir kituose teisės aktuose, tačiau tam tikros neesminės pataisos yra reikalingos.

Įstatymo projektu siekiama užtikrinti didesnę vaikų apsaugą nuo seksualinio išnaudojimo, naujame BK 1511 str. numatant baudžiamąją atsakomybę už lytinį santykiavimą ar kitokį lytinės aistros tenkinimą su nepilnamečiu už pinigus ar kitokį atlygį arba kai tai daro tėvas, motina, globėjas, rūpintojas ar kitas teisėtas vaiko atstovas arba kitas asmuo, turintis teisės aktais apibrėžtų įgaliojimų nepilnamečio atžvilgiu. Šis straipsnis būtų taikomas tais atvejais, kai nėra sunkesnio nusikaltimo, pvz., išžaginimo, seksualinio prievartavimo ar privertimo lytiškai santykiauti, požymių. Pirmuoju atveju faktiškai numatoma griežtesnė atsakomybė už atlygintinį pasinaudojimą nepilnamečio prostitucijos paslaugomis, kuri šiuo metu numatyta Administracinių teisės pažeidimų kodekso 1821 str. Tačiau jeigu kaltininkas aktyviais veiksmais įtraukia anksčiau tokių paslaugų neteikusį nepilnametį į prostituciją, jis atsakytų pagal galiojančio Baudžiamojo kodekso 308 str. 2 d. Antruoju atveju siekiama numatyti atsakomybę asmenims, kurie lytinę aistrą tenkina būdami vaiko atstovai pagal įstatymą arba turėdami teisės aktais apibrėžtų įgaliojimų nepilnamečio atžvilgiu (pvz., pedagogai, vaiko priežiūros įstaigos ar teisėsaugos institucijų darbuotojai ir pan.). Šiuo atveju įtvirtinamas draudimas lytiškai santykiauti su pavaldžiu ar priklausomu nepilnamečiu, preziumuojant, kad šie įgaliojimai bet kuriuo atveju turi įtakos nepilnamečio apsisprendimui, net jei jis tai suvokia darąs savanoriškai. Kartu siekiama užtikrinti, kad tam tikrą viršenybę turintis asmuo nepasinaudotų nepakankama nepilnamečio lytine branda ir jo pasirinkimais. Ši norma skiriasi nuo BK 151 str. numatytos sunkesnės nusikaltimo sudėties, kadangi pagal ją atsakomybė kyla tik už santykiavimą prieš asmens valią, t. y. kuomet nėra nepilnamečio laisvo sutikimo lytiniams santykiams. Šiuo atveju atsakomybė kiltų net ir esant nepilnamečio sutikimui, nors asmuo dėl savo padėties nepilnamečio atžvilgiu turėtų susilaikyti nuo tokių santykių.

Įstatymo projektu taip pat griežtinama atsakomybė už nepilnamečio įtraukimą į pornografiją bei disponavimą pornografinio turinio dalykais, kuriuose vaizduojamas nepilnametis. Baudžiamoji atsakomybė griežtinama ir už neteisėtą aguonų ar kanapių didelio kiekio auginimą. Be to, įstatymo projektu už tam tikras veikas numatoma juridinio asmens baudžiamoji atsakomybė kaip to reikalauja Europos Sąjungos teisės aktai.

Kadangi Europos Teisingumo Teismas 2005 m. rugsėjo 13 d. sprendimu anuliavo 2003 m. sausio 27 d. Tarybos pagrindų sprendimą 2003/80/TVR dėl aplinkos apsaugos pagal baudžiamąją teisę, siūloma išbraukti nuorodą į jį iš BK įgyvendinamų Europos Sąjungos teisės aktų sąrašo.

Įsigaliojus įstatymui, neigiamų pasekmių nenumatoma.

Įstatymu siekiama sugriežtinti baudžiamąją atsakomybę už tam tikras nusikalstamas veikas, todėl tikimasi pozityvių pokyčių nusikalstamumo srityje.

Įstatymas neturės esminės įtakos verslo sąlygoms ir jo plėtrai.

Įstatymo projektas atitinka Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir yra suderintas su Europos Sąjungos dokumentais.

Įstatymui įgyvendinti naujų poįstatyminių teisės aktų priimti nereikia.

Įsigaliojus šiam įstatymui, jo įgyvendinimui nereikės papildomų finansinių išteklių.

Įstatymo projektas derintas su Generaline prokuratūra, Vidaus reikalų ministerija, Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Narkotikų kontrolės departamentu prie Vyriausybės, Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įstaiga, Europos teisės departamentu prie Teisingumo ministerijos.

Įstatymo projektą parengė Teisingumo ministerijos Teisėkūros ir viešosios teisės departamentas (direktorė – Živilė Liekytė, tel. 266 29 10).

Reikšminiai žodžiai: Baudžiamasis kodeksas, Europos Sąjunga, pornografija, narkotinės ir psichotropinės medžiagos, narkotinių ir psichotropinių medžiagų pirmtakai (prekursoriai).

 

 

 

Teisingumo ministras                                                                                            Gintautas Bužinskas