LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJA

      TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO STATUTO “DĖL SEIMO STATUTO  77  STRAIPSNIO PAKEITIMO” PROJEKTO

 

2006-03-01  Nr. XP-1154

Vilnius   

 

 

  Alternatyvių projektų Teisės departamente negauta.

  Vertinant projektą pagal jo santykį su Konstitucija, galiojančiais įstatymais bei juridinės technikos taisyklėmis, teikiame šias pastabas:         

1. Atkreipiame dėmesį į tai, kad pagal Konstitucijos 76 straipsnį Seimo statutas turi įstatymo galią. 2005 m. gruodžio 23 d. Seimas priėmė Seimo statutą  “Dėl Seimo statuto 10, 11, 16, 21, 32, 78 straipsnių pakeitimo ir papildymo, statuto papildymo 151, 152, 153, 154, 155, 156, 161 straipsniais bei 19 straipsnio pripažinimo netekusiu galios” (Žin., 2005, Nr.153-5645). Todėl teikiant šį Seimo statuto projektą reikėtų atsižvelgti į Seimo statuto 135 straipsnio 7 dalį, kurioje nurodoma, kad “įstatymo papildymo ar pakeitimo įstatymo projektas gali būti pateikiamas Seimo plenariniame posėdyje ne anksčiau kaip 6 mėnesiai po to įstatymo priėmimo. Šis reikalavimas netaikomas <...> kai įstatymo papildymo ar pakeitimo įstatymo projektą teikia <...> ne mažiau kaip 1/5 visų Seimo narių”.

2. Pažymėtina, kad Seime yra įregistruoti projektai Reg. Nr.XP-74, Reg. Nr.XP-88(2), Reg. Nr. XP-116, Reg. Nr. XP-275, Reg. Nr. XP-337, Reg. Nr. XP-337A, Reg. Nr. XP-775, Reg. Nr. XP-1030, Reg. Nr. XP-1054, kurių nuostatomis siūloma keisti tą patį įstatymą – Seimo statutą - kaip ir šiuo projektu. Todėl realizuojant nurodytų įstatymų projektų leidybą reikėtų atsižvelgti į Seimo statuto 137 straipsnio 4 dalies nuostatą.

 

 

3. Teikiamame projekte nesiūloma nustatyti kokio nors jo įsigaliojimo termino. Vadinasi, jis įsigaliotų bendrąja tvarka – kai Seimo Pirmininkas jį pasirašytų ir paskelbtų “Valstybės žiniose”. Atsižvelgiant į tai pažymėtina, kad teikiamu projektu siūloma iš esmės keisti Seimo Etikos ir procedūrų komisijos formavimo tvarką: atsisakyti dabar galiojančios ir taikomos nuostatos, kai po vieną atstovą į šią komisiją gali pasiūlyti ne mažiau kaip 1/10 Seimo narių, o taikyti Seimo frakcijų proporcinio atstovavimo principą. Atkreiptinas dėmesys, kad šiuo metu veikianti Seimo Etikos ir procedūrų komisija buvo sudaryta (jos personalinė sudėtis patvirtinta) remiantis dabar galiojančia jos sudarymo tvarka. Ši komisija yra nuolat veikianti komisija, todėl praktiškai ji sudaryta visam kadencijos laikui. Teikiamas projektas nėra pakankamas teisinis pagrindas iš naujo sudaryti Seimo Etikos ir procedūrų komisiją, t.y. komisijos narius skirti jau taikant Seimo frakcijų proporcinio atstovavimo principą. Atsižvelgiant į tai, nelabai aišku, kaip praktiškai reikėtų spręsti komisijos personalinės sudėties keitimo klausimą (pvz. kuriam nors komisijos nariui atsistatydinus iš pareigų) nesibaigus Seimo kadencijai ir, tuo pačiu, komisijos įgaliojimams. Seimo frakcijų proporcinio atstovavimo principo taikymas būtų keblus, kadangi visi dabartiniai Seimo Etikos ir procedūrų komisijos nariai buvo paskirti kitais (dabar galiojančiais) pagrindais. Todėl tikriausiai reikėtų nustatyti teikiamo projekto įsigaliojimo terminą ir sieti jį su naujos kadencijos Seimo įgaliojimų pradžia.

  

Teisės departamento vyresnioji patarėja                                                   Jurgita Meškienė

 

Sutinku:

Teisės departamento direktorius                                                                Kęstutis Virketis