Lietuvos Respublikos valstybės sienos ir jos apsaugos įstatymo 26 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto

AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

 

1. Projekto rengimą paskatinusios priežastys, pirminiai jo siūlytojai

Rengdama Lietuvos Respublikos valstybės sienos ir jos apsaugos įstatymo 26 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą (toliau – Projektas), Krašto apsaugos ministerijos darbo grupė vykdė Lietuvos Respublikos Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto siūlymą „peržiūrėti kariuomenės panaudojimo šalies viduje teisinį reglamentavimą bei teikti siūlymus jam tobulinti“.

 

2. Parengto projekto tikslai ir uždaviniai

Projekto tikslaspatikslinti Valstybės sienos ir jos apsaugos įstatymo 26 straipsnio 3 dalies nuostatas ir suderinti jas su tą pačią sritį reglamentuojančiu Krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatymo 18 straipsniu, kurį siūloma keisti Lietuvos Respublikos krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatymo 2, 7, 10, 16, 18, 21, 24, 28, 46, 49, 50, 52, 53, 56, 59, 65, 67, 68, 77(1) straipsnių ir penktojo skirsnio pavadinimo pakeitimo bei papildymo 23(1) ir 77(2) straipsniais įstatymo projektu.

Projekto uždavinys – vengiant galimų dviejų įstatymų kolizijų, palikti reglamentuoti sprendimo dėl kariuomenės pagalbos Valstybės sienos apsaugos tarnybai priėmimo tvarką minėtam Krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatymo 18 straipsniui, Valstybės sienos ir jos apsaugos įstatymo 26 straipsnio 3 dalyje numatant blanketinę nuostatą.

 

3. Projekte aptariamų klausimų dabartinė teisinio reguliavimo būklė

Kariuomenės panaudojimo taikos metu atvejus ir tvarką reglamentuoja Krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatymo 18 straipsnis. Minėtu Krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatymo 2, 7, 10, 16, 18, 21, 24, 28, 46, 49, 50, 52, 53, 56, 59, 65, 67, 68, 77(1) straipsnių ir penktojo skirsnio pavadinimo pakeitimo bei papildymo 23(1) ir 77(2) straipsniais įstatymo projektu siūloma keisti šį straipsnį taip, kad sprendimą dėl karinių vienetų panaudojimo, kai prireikia sustiprinti valstybės sienos apsaugą, priima krašto apsaugos ministras, gavęs vidaus reikalų ministro prašymą. Tuo tarpu galiojanti Valstybės sienos ir jos apsaugos įstatymo 26 straipsnio 3 dalies nuostata atkartoja ir dubliuoja kitokią galiojančio Krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatymo 18 straipsnio 2 dalies nuostatą ir neatspindi parengtų šio straipsnio pataisų.

 

4. Naujos teisinio reguliavimo nuostatos

Atsižvelgiant į tai, kad sprendimų dėl kariuomenės pagalbos Valstybės sienos apsaugos tarnybai priėmimo tvarką reglamentuos Krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatymo 18 straipsnis, Projekte atsisakyta dubliuoti šio straipsnio nuostatas ir siūloma Valstybės sienos ir jos apsaugos įstatymo 26 straipsnio 3 dalyje numatyti blanketinę normą, kad tokie sprendimai priimami „įstatymų nustatyta tvarka“.

 

5. Galimos neigiamos priimto įstatymo projekto pasekmės

Neigiamų priimto Projekto pasekmių nenumatoma.

 

6. Įtaka kriminogeninei situacijai, korupcijai, verslo sąlygoms

Projekto nuostatos neturi įtakos kriminogeninei situacijai, korupcijai ir verslo sąlygoms.

 

7. Įstatymo projekto inkorporavimas į teisinę sistemą, atitiktis Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijai, įstatymų lydimieji aktai

Projekto nuostatos derinamos su kartu teikiamu svarstyti Lietuvos Respublikos krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatymo 2, 7, 10, 16, 18, 21, 24, 28, 46, 49, 50, 52, 53, 56, 59, 65, 67, 68, 77(1) straipsnių ir penktojo skirsnio pavadinimo pakeitimo bei papildymo 23(1) ir 77(2) straipsniais įstatymo projektu, kuriuo keičiamas minėto įstatymo 18 straipsnis, reglamentuojantis kariuomenės pagalbą kitoms valstybės institucijoms ekstremalių situacijų atvejais.

Projektui įgyvendinti papildomi teisės aktai nereikalingi.

Projekto normos atitinka Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos ir Europos Sąjungos dokumentų nuostatas.

 

8. Įtaka biudžeto lėšoms

Projektui įgyvendinti papildomų valstybės biudžeto lėšų nereikės.

 

9. Įstatymo projekto autoriai

            Projektą parengė krašto apsaugos ministro sudaryta darbo grupė (vadovas – ministro patarėjas-teisininkas dr. Dainius Žalimas, tel. 273 55 06, el. p. [email protected]).

Projektą Vyriausybei pateikė krašto apsaugos ministras.

            Projektą Seimui teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybė.

 

10. Reikšminiai įstatymo projekto žodžiai: ginkluotosios pajėgos, įstatymo keitimas, kariškiai, kariuomenė, krašto apsauga, krašto karinė tarnyba, nacionalinis saugumas, valstybės gynyba.

 

 

 

Krašto apsaugos ministras                                                                   Gediminas Kirkilas