LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
NACIONALINIO SAUGUMO IR GYNYBOS KOMITETAS
PAGRINDINIO KOMITETO
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ANTROJO OPERATYVINIŲ TARNYBŲ DEPARTAMENTO PRIE KRAŠTO APSAUGOS MINISTERIJOS STATUTO PAKEITIMO IR PAPILDYMO ĮSTATYMO PROJEKTO (XP-718) IR DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ANTROJO OPERATYVINIŲ TARNYBŲ DEPARTAMENTO PRIE KRAŠTO APSAUGOS MINISTERIJOS STATUTO 9 STRAIPSNIO 1 DALIES 6 PUNKTO PRIPAŽINIMONETEKUSIU GALIOS ĮSTATYMO PROJEKTO (XP-506)
2005 m. spalio 19 d.
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: NSGK pirmininkas A.Sadeckas, komiteto nariai: R.Bašys, R.Juknevičienė, G.Kirkilas, S.Pabedinskas, S.Pečeliūnas, M.Petrauskienė, R.Smetona, komiteto l.e.p. vyr. patarėjas D.Blinkevičius, patarėjas M.Žemaitis, padėjėja A.Silickienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados:
Eil. Nr. |
Pasiūlymų teikėjas |
Pasiūlymai |
Komiteto nuomonė |
Argumentai pagrindžiantys nuomonę |
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2004-05-18 išvada projektui Nr. XP-506 |
Alternatyvių projektų Teisės departamente negauta. Pastabų dėl projekto atitikties Konstitucijai, įstatymams, neturime, tačiau atkreipiame dėmesį į tai, kad įstatymo projekte įstatymo pavadinimo pradžioje esantis žodžių junginys “LIETUVOS RESPUBLIKOS” turėtų būti dėstomas atskira eilute. |
Pritarti |
Įstatymų projektai Nr. XP-506 ir XP-718 sujungti, o parengtame bendrame projekte įstatymo pavadinimo pradžioje žodžių junginys “LIETUVOS RESPUBLIKOS” išdėstytas atskiroje eilutėje. |
2. |
Europos teisės departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005-05-31 išvada projektui XP-506 |
Išnagrinėję Lietuvos Respublikos Antrojo operatyvinių tarnybų departamento prie Krašto apsaugos ministerijos statuto 9 straipsnio 1 dalies 6 punkto pripažinimo netekusiu galios įstatymo projektą (XP-506), pažymime, kad Europos Sąjungos teisė projekte aptariamų klausimų nereglamentuoja, todėl pastabų ar pasiūlymų neturime. |
|
|
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2004-09-12 išvada projektui Nr. XP-718 |
Alternatyvių projektų Teisės departamente negauta. Vertinant projektą juridinės technikos požiūriu ir jo santykį su galiojančiais įstatymais, būtų galima pateikti šias pastabas: 1. Teikiamo įstatymo projektą ir jo lyginamąjį variantą reikėtų išdėstyti laikantis Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymo reikalavimų. Pastebėtina, jog galiojantį Antrojo operatyvinių tarnybų departamento prie Krašto apsaugos ministerijos statutą sudaro 41 straipsnis, tuo tarpu jo pakeitimo ir papildymo įstatymo projektu siūloma pakeisti ar papildyti 29 straipsnius. Atkreipiame dėmesį, kad Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymo 11 straipsnio 2 dalyje nustatyta “jei keičiamajame teisės akte keičiama ar buvo pakeista daugiau kaip pusė jo straipsnių, keičiamasis teisės paprastai dėstomas nauja redakcija arba parengiamas naujas teisės aktas”. Taip pat atkreiptinas dėmesys, jog projekto 13 straipsnio pavadinime vartojamas žodis "Statuto", o projekto lyginamojo varianto to paties straipsnio pavadinime - žodis "Įstatymo". 2. Keičiamo statuto 26 straipsnio 3 dalyje reikėtų patikslinti sąvoką “auginančiam vaikų iki 14 metų”, nes lieka neaišku, ar pakanka, kad statutinis tarnautojas turėtų bent vieną tokio amžiaus vaiką, ar kelis?
3. Keičiamo statuto 33 straipsnio 1 dalyje reikėtų nustatyti konkretų vienkartinės piniginės išmokos, kuria skatinamas karys ar statutinis tarnautojas, dydį.
4. Keičiamo statuto 35 straipsnio 1 dalyje nustatoma, kad kario ar statutinio tarnautojo buvimo rezerve laikas įskaitomas į tarnybos stažą. Tačiau to paties straipsnio 2 dalyje nustatoma, kad tuo metu darbo užmokestis ir kitos su tarnybos santykiais susijusios išmokos nemokamos. Tokiu atveju susidarys situacija, kad asmuo neidamas atitinkamų pareigų ir negaudamas už jas jokių išmokų įgys teisę į didesnės trukmės kasmetines atostogas (statuto 39 straipsnis) ir kitas su tuo susijusias garantijas. Atsižvelgiant į tai reikėtų konkretizuoti keičiamo 35 straipsnio 1 dalies nuostatas, nes manytina, kad čia omeny turimas tarnybos stažas, už kurį skiriama valstybinė karių ir pareigūnų pensija.
|
1. Pritarti
2. Pritarti
3. Pritarti iš dalies
4. Pritarti |
Įstatymo projektas ir jo lyginamasis variantas išdėstytas nauja redakcija.
Atsižvelgiant į Krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatymo (Žin., 1998, Nr. 49-1325) 40 str. 3 dalyje esančią formuluotę “auginančiam vaiką ar vaikus iki 14 metų” atitinkamai patikslintas ir teikiamo Įstatymo projektas. Teikiamo Įstatymo projekto nuostatos patikslintos atsižvelgiant į Seimo nario Br. Bradausko siūlymą ir keičiamo Statuto 31 str. (buvęs 33 str.) 1 d. 2 p. išdėstytas taip: “2) vienkartinė piniginė išmoka Valstybės tarnybos įstatymo ir Krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatymo nustatyta tvarka;”
Komitetas iš esmės patobulino Įstatymo projekto 35 str. (naujame projekte 33 str.). Siūlomoje naujoje šio statuto 33 straipsnio redakcijoje tiksliau apibrėžiami karių ir statutinių tarnautojų perkėlimo į Departamento rezervą atvejai, patikslinamos sąlygos, kada rezerve praleistas laikas įskaičiuojamas į tarnybos stažą, numatyta buvimo rezerve laiko pratesimo galimybė bei tvarka, įtvirtinama nuostata, kad kariai ir statutiniai tarnautojai, kurių vykdomos funkcijos susijusios su žvalgybos ir kontržvalgybos veiklos vykdymu, būdami Departamento rezerve išsaugo Žvalgybos įstatymo jiems nustatytas teises ir pareigas |
3. Piliečių, visuomeninių organizacijų, politinių partijų, kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta.
4. Valstybinių institucijų, savivaldybių pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta.
5. Asmenų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai, pataisos, pastabos:
Eil. Nr. |
Pasiūlymų teikėjas |
Pasiūlymai |
Komiteto nuomonė |
Argumentai pagrindžiantys nuomonę |
1. |
Seimo nario Broniaus Bradausko 2005-09-28 siūlymas projektui XP-718 |
Siūlau: 1. Papildyti įstatymo projekto 20 straipsnio (bazinio įstatymo 26 straipsnio) 3 dalį ir ją išdėstyti taip:
„3. Visiems atleidžiamiems statutiniams tarnautojams šio Statuto 24 straipsnio 3 dalies 2, 9, 11, 12, 14 punktuose nustatytais pagrindais, jeigu jie šio Statuto nustatyta tvarka iš anksto neįspėjami, be šio straipsnio 2 dalyje nurodytos kompensacijos, išmokama 1 mėnesio vidutinio darbo užmokesčio dydžio papildoma kompensacija. Statutiniam tarnautojui, auginančiam bent vieną vaiką iki 14 metų, išmokama 2 mėnesių vidutinio darbo užmokesčio dydžio papildoma kompensacija.“
2. Papildyti įstatymo projekto 24 straipsnio (bazinio įstatymo 33 straipsnis) 1 dalį žodžiais “Valstybės tarnybos įstatymo ir Krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatymo nustatyta tvarka;“ ir šią dalį išdėstyti taip:
“1. Papildyti 33 straipsnio 1 dalį nauju 2 punktu: 2) vienkartine pinigine išmoka Valstybės tarnybos įstatymo ir Krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatymo nustatyta tvarka;“
3. Pakeisti projekto 26 straipsnio (bazinio įstatymo 35 straipsnis) 1 dalį ir šią dalį išdėstyti taip: „1. Departamente gali būti sudaromas karių ir statutinių tarnautojų rezervas. Į šį rezervą gali būti įtraukiami iš tarnybos Departamente atleisti (perkelti) kariai ir statutiniai tarnautojai. Į Departamento rezervą asmenys gali būti įtraukti ne ilgiau kaip 4 metus per visą tarnybos laiką. Rezerve praleistas laikas įskaičiuojamas į tarnybos stažą valstybinei karių ir pareigūnų pensijai gauti.“ |
1. Pritarti iš dalies
2. Pritarti
3. Pritarti iš dalies |
Projektas patobulintas, tačiau atsižvelgiant į Krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatymo 40 str. 3 dalyje jau esančią formuluotę, Statuto 24 str. (buvęs 26 str.) 3 dalyje vietoje siūlomos formuluotės įrašyta “auginančiam vaiką ar vaikus iki 14 metų”.
Statutas patobulintas atsižvelgiant šį siūlymą.
Komitetas iš esmės patobulino Statuto 33 straipsnį. (buvęs 35 str.). |
2. |
Seimo nario Gedimino Kirkilo 2005-10-04 siūlymas projektui XP-718 |
Siūlau papildyti įstatymo 17 straipsnio 2 dalį nauju sakiniu ir ją išdėstyti taip:
„2. Kariai ir statutiniai tarnautojai, vykdydami savo pareigas, krašto apsaugos sistemoje turi administracinius įgaliojimus pavaldiems ir (ar) nepavaldiems asmenims. Kariai ir statutiniai tarnautojai turi pareigūno statusą.“ |
Pritarti |
|
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų pasiūlymai, pataisos, pastabos:
Eil. Nr. |
Pasiūlymų teikėjas |
Pasiūlymai |
Komiteto nuomonė |
Argumentai pagrindžiantys nuomonę |
1. |
Socialinių reikalų ir darbo komiteto išvada projektui XP-718 (2005-09-28 Nr.31) |
Siūlyti pagrindiniam komitetui pritarti įstatymo projektui, patobulintam pagal Teisės departamento pastabas ir šias Socialinių reikalų ir darbo komiteto pastabas: 1. Įstatymo projekto 20 straipsnyje (Įstatymo 26 straipsnio 2 d.) išbraukti žodžius “statutinis tarnautojas [...] turi teisę gauti pareigūnų ir karių valstybinę pensiją”;
2. Išbraukti įstatymo projekto 24 straipsnį (Įstatymo 33 straipsnio 1 d ), nustatantį neribotas vienkartines pinigines išmokas;
3. Išbraukti įstatymo projekto 28 straipsnį (Įstatymo 38 straipsnis), reglamentuojantį valstybinių pensijų skyrimą valstybės tarnautojams.
|
1. Nepritarti
2. Nepritarti
3. Nepritarti
|
Komitetas pritarė Įstatymo projekto nuostatoms įtvirtinančioms teisę Antrajame operatyvinių tarnybų departamente prie Krašto apsaugos ministerijos civilinę krašto apsaugos tarnybą atliekantiems civiliams statutiniams valstybės tarnautojams gauti pareigūnų ir karių pensiją.
Straipsnis patobulintas atsižvelgiant į Seimo nario Br. Bradausko siūlymą.
Komitetas pritarė Įstatymo projekto nuostatoms įtvirtinančioms teisę Antrajame operatyvinių tarnybų departamente prie Krašto apsaugos ministerijos civilinę krašto apsaugos tarnybą atliekantiems civiliams statutiniams valstybės tarnautojams gauti pareigūnų ir karių pensiją. |
2. |
Biudžeto ir finansų komiteto išvada projektui XP-718 (2005-09-28 Nr. 47) |
Iš esmės pritarti pateiktam įstatymo projektui ir pasiūlyti pagrindiniam Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetui patobulinti projektą pagal Seimo nario Br. Bradausko ir Seimo kanceliarijos Teisės departamento pasiūlymus bei išvadas. |
Pritarti |
|
7. Komiteto pasiūlymai, pataisos, pastabos:
7.1. Vadovaujantis Seimo statuto 137 str. 4 d. nuostatomis, sujungti įstatymo projektus XP-506 ir XP-718 bei pateikti Seimui svarstyti vieną bendrą komiteto patobulintą įstatymo projektą.
7.2. Atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabą, Įstatymo projektą ir jo lyginamąjį variantą išdėstyti nauja redakcija, atitinkamai pernumeruoti Statuto straipsnius, jų dalis bei punktus.
7.3. Siūloma tikslinti Statuto 9 str. 1 d. 4 p. nuostatas, apibrėžiančias Departamento atliekamas funkcijas tikrinant pretendentus į tarnybą krašto apsaugos sistemoje ir šios sistemos personalą dėl tinkamumo tarnybai, šio punkto nuostatas išskiriant į 2 atskirus punktus ir juos išdėstant taip:
“4) tikrina pretendentų į tarnybą krašto apsaugos sistemoje ir krašto apsaugos sistemos personalo pateiktą informaciją apie save, savo aplinką, ryšius ir interesus, galinčius turėti reikšmės įslaptintos informacijos apsaugai, patikimam tarnybos (darbo) pareigų vykdymui ar galinčius būti interesų konflikto priežastimi, teikia krašto apsaugos ministrui išvadas ir rekomendacijas;
5) tikrina pretendentus į tarnybą (darbą) krašto apsaugos sistemoje ir krašto apsaugos sistemos personalą dėl leidimų dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija išdavimo ar panaikinimo, teikia krašto apsaugos ministrui išvadas ir rekomendacijas;”
7.4. Atsižvelgiant į tai, kad statutiniams tarnautojams priimamiems į tarnybą Departamente negali būti pritaikyti visi Krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatymo 28 straipsnyje numatyti reikalavimai, siūloma Statuto 13 straipsnio (buvo 12 straipsnis) 1 dalies 4 punkte po žodžių “28 straipsnio” įrašyti žodžius “1, 3, 4, 6, dalyje” ir šį punktą išdėstyti taip:
“4) statutiniams tarnautojams – Valstybės tarnybos įstatyme nustatytas išsilavinimas pretenduojant į atitinkamas pareigas, Krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatymo 28 straipsnio 1, 3, 4, 6 dalyje kariams ir 73 straipsnyje statutiniams tarnautojams nustatyti reikalavimai;”
7.5. Atsižvelgiant į Seimo nario G.Kirkilo pasiūlymą, papildyti Statuto 17 straipsnio 2 dalį sakiniu “Kariai ir statutiniai tarnautojai turi pareigūno statusą” bei šią dalį išdėstyti taip:
“2. Kariai ir statutiniai tarnautojai, vykdydami savo pareigas, krašto apsaugos sistemoje turi administracinius įgaliojimus pavaldiems ir (ar) nepavaldiems asmenims. Kariai ir statutiniai tarnautojai turi pareigūno statusą.”
7.6. Siekiant aiškesnės ir tikslesnės Statuto 23 straipsnio (buvo 25 straipsnis) 8 dalies formuluotės, ją siūloma išdėstyti taip:
“8. Jei nėra šių statutinių tarnautojų kaltės, negalima nutraukti civilinės krašto apsaugos tarnybos sutarties ir atleisti iš pareigų Departamente nėščios moters, taip pat motinos ar tėvo, kurie yra vaiko (vaikų) iki trejų metų priežiūros atostogų metu.”
7.7. Atsižvelgiant į Seimo nario Br. Bradausko siūlymą bei Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabą, tikslintina Statuto 24 straipsnio (buvo 26 straipsnis) 3 dalies formuluotė vietoje žodžių “vaikų” įrašant žodžius “vaiką ar vaikus” ir šią dalį išdėstant taip:
“3. Visiems atleidžiamiems statutiniams tarnautojams šio statuto 22 straipsnio 2 dalies 2, 7, 9, 10, 12 punktuose nustatytais pagrindais, jeigu jie šio statuto nustatyta tvarka iš anksto neįspėjami, be šio straipsnio 2 dalyje nurodytos kompensacijos, išmokama vieno mėnesio vidutinio darbo užmokesčio dydžio papildoma kompensacija. Statutiniam tarnautojui, auginančiam vaiką ar vaikus iki 14 metų, išmokama 2 mėnesių vidutinio darbo užmokesčio dydžio papildoma kompensacija.”
7.8. Siūloma patikslinti Statuto 25 straipsnio (buvo 27 straipsnis) naujos 7 dalies formuluotę, numatant kokiais pagrindais ir kokia tvarka kariai ir statutiniai tarnautojai gali būti paskirti į pareigas Lietuvos Respublikos diplomatinėse atstovybėse, konsulinėse įstaigose ir t.t., bei šią dalį išdėstyti taip:
“7. Esant tarnybiniam būtinumui, taip pat atsižvelgiant į kitų valstybės institucijų interesus ir atitinkamų specialistų poreikį, kariai ir statutiniai tarnautojai Krašto apsaugos ministro įsakymu Vyriausybės nustatyta tvarka gali būti paskirti į pareigas Lietuvos Respublikos diplomatinėse atstovybėse, konsulinėse įstaigose, atstovybėse prie tarptautinių organizacijų, taip pat užsienio valstybių ir tarptautinėse karinėse ar gynybos institucijose bei tarptautinių operacijų kariniuose vienetuose.”
7.9. Atsižvelgiant į Seimo nario Br. Bradausko siūlymą bei Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabą, siūloma patikslinti Statuto 31 straipsnio (buvo 33 straipsnis) 1 dalies 2 punktą po žodžių “pinigine išmoka” įrašant žodžius “Valstybės tarnybos įstatymo ir Krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatymo nustatyta tvarka” ir šį punktą išdėstant taip:
“2) vienkartine pinigine išmoka Valstybės tarnybos įstatymo ir Krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatymo nustatyta tvarka;”
7.10. Atsižvelgiant į Seimo nario Br. Bradausko siūlymą, Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabą, o taip pat siekiant tiksliau reglamentuoti Departamento rezervo sudarymo, jo veiklos, karių ir statutinių tarnautojų perkėlimo į šį rezervą pagrindus bei tvarką, rezerve esančių karių ir tarnautojų teises, pareigas bei socialines garantijas, siūloma tobulinti 33 straipsnį (buvo 35 straipsnis) jį išdėstant taip:
“33 straipsnis. Departamento rezervas
1. Departamente sudaromas karių ir statutinių tarnautojų rezervas. Į Departamento rezervą kariai ir statutiniai tarnautojai perkeliami šiais atvejais:
1) darbo kitose Lietuvos ar užsienio karinėse bei gynybos institucijose, kuriose jie vykdo atskiras Departamento tarnybines užduotis, laikotarpiui;
2) šio statuto 25 straipsnio 7 dalyje numatytais atvejais.
2. Departamento rezerve esantys kariai ir statutiniai tarnautojai, kurių vykdomos funkcijos susijusios su žvalgybos ir kontržvalgybos veiklos vykdymu, turi Žvalgybos įstatymo nustatytas teises ir pareigas.
3. Kariams ir statutiniams tarnautojams, esantiems rezerve, tarnybinis atlyginimas ir kitos su tarnybos santykiais susijusios išmokos nemokamos bei socialinės garantijos netaikomos.
4. Rezerve praleistas laikas įskaičiuojamas į tarnybos stažą tik tuo atveju, jei karys ar statutinis tarnautojas vėl paskiriamas į pareigas Departamente ir ten išdirba ne mažiau kaip vienerius metus.
5. Kariai ir statutiniai tarnautojai Departamento rezerve nepertraukiamai gali būti ne ilgiau kaip 4 metus. Esant tarnybiniam būtinumui, karių ir statutinių tarnautojų buvimo Departamento rezerve laikas gali būti pratęstas, tačiau bendras karių ir statutinių tarnautojų buvimo Departamento rezerve laikas per visą jų tarnybą negali viršyti 8 metų.
6. Rezervo sudarymo, jo veiklos, karių ir statutinių tarnautojų perkėlimo į šį rezervą, buvimo rezerve pratęsimo tvarką nustato krašto apsaugos ministras.”
Komiteto išvada: pritarti iniciatorių pateiktam ir komiteto patobulintam įstatymo projektui.
8. Balsavimo rezultatai: Bendru sutarimu
9. Komiteto paskirtas pranešėjas: A.Sadeckas.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.
PRIDEDAMA: Komiteto patobulintas įstatymo projektas ir jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas Alvydas Sadeckas