LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

SOCIALINIŲ REIKALŲ IR DARBO KOMITETAS

PAGRINDINIO KOMITETO

IŠVADA

 

DĖL Lietuvos Respublikos VALSTYBĖS POLITIKŲ, TEISĖJŲ IR VALSTYBĖS PAREIGŪNŲ DARBO APMOKĖJIMO ĮSTATYMO 5 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XP-294

 

2005 m. spalio 19 d. Nr. 35

Vilnius

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto nariai: A. Sysas – komiteto pirmininkas, A. Balsienė, R. Baškienė, V. Blinkevičiūtė, J. Čekuolis, I.Degutienė, V. V. Margevičienė, Z.Mikutis, R. Visockytė; komiteto patarėjos: R. Molienė – vyresn. patarėja, D.Aleksejūnienė, D. Bidvaitė, E.Bulotaitė, D. Jonėnienė, padėjėjos R. Liekienė, R. Virbalienė; kviestasis asmuo A. Bartkevičius – Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Darbo santykių ir apmokėjimo skyriaus vedėjas.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

 

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

Vertinant projektą dėl jo atitikties Konstitucijai, galiojantiems įstatymams ir juridinės technikos reikalavimams, teikiame šias pastabas ir pasiūlymus:

            Įstatymo projekte siūloma nustatyti, kad prokurorams mokamas priedas už ištarnautus Lietuvos valstybei metus, į tarnybos metus įskaičiuojant laiką iki 1990 m. kovo 11 d., jeigu pareigūnas dirbo statutiniu valstybės tarnautoju vidaus reikalų sistemoje ar prokuratūroje prokuroru, prokuroro pavaduotoju, prokuroro padėjėju ar tardytoju. Iš Įstatymo projekto bei aiškinamojo rašto turinio galima daryti išvadą, kad projekto nuostatos teikiamos siekiant padidinti prokurorų darbo užmokestį ir jo dydį priartinti prie teisėjams nustatyto darbo užmokesčio. Toks siekis yra pagrįstas, nes Europos valstybėse taip pat siekiama suvienodinti teisėjų ir prokurorų socialines garantijas bei nustatyti galimybes iš teisėjo pareigų pereiti dirbti į prokuroro pareigas ar atvirkščiai. Tačiau teikiamame projekte nesiūloma spręsti esminių prokurorų statuso klausimų, pvz., prokurorų kvalifikacinių rangų panaikinimo. Kvalifikacinių rangų neturi Europos valstybių prokurorai, o juo labiau teisėjai, todėl projekto nuostatos turėtų būti tobulinamos ir kartu teikiamas Prokuratūros įstatymo pakeitimo įstatymo projektas.

Atsižvelgiant į tai, kad projekto nuostatoms įgyvendinti reikėtų tam tikro laiko, projekte reikėtų nustatyti Įstatymo įsigaliojimo datą. Atsižvelgiant į tai, kad Įstatymo nuostatoms įgyvendinti reikalingos papildomos lėšos, sutinkamai su Seimo statuto 145 straipsniu, būtina gauti Seimo Biudžeto ir finansų komiteto bei Vyriausybės išvadą dėl galimų lėšų šaltinių. 

 

Nepritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Projektą siūloma atmesti.

 

Europos teisės departamentas prie TM

Išnagrinėję Lietuvos Respublikos Seimo narių pateiktą derinti „Lietuvos Respublikos valstybės politikų, teisėjų ir valstybės pareigūnų darbo apmokėjimo įstatymo 5 straipsnio  pakeitimo įstatymo“ projektą Nr. XP-294, teikiame savo pastabas.

Norėtume pažymėti, kad šio įstatymo projekto nuostata numato skirtingas sąlygas dėl mokamo priedo už ištarnautus Lietuvos valstybei metus: valstybės politikams, teisėjams ir valstybės pareigūnams mokamas priedas už ištarnautus Lietuvos valstybei metus nuo 1990 m. kovo 11 d., o prokurorams mokamas priedas už ištarnautus Lietuvos valstybei metus, įskaitant ir tarnybos laiką iki 1990 m. kovo 11 d. Minėta įstatymo projekto nuostata prieštarauja lygiateisiškumo ir nediskriminavimo principams. Šioje srityje reikia pabrėžti, kad asmenų lygiateisiškumo ir diskriminavimo draudimo principai yra išplėtoti Europos Bendrijų Teisingumo Teismo ir yra įtvirtinti Europos Sąjungos teisėje: 2000 m. ES pagrindinių teisių chartijos 20 straipsnyje „Lygybė įstatymui“, kuris numato, kad prieš įstatymą visi lygūs ir 21 straipsnyje „Nediskriminavimas“ (2004 m. spalio 29 d. sutarties  dėl Konstitucijos Europai II dalis). 1950 m. lapkričio 4 d. Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos Dvyliktojo protokolo 1 staipsnyje yra įtvirtintas reikalavimas, kad „naudojimasis bet kokia teise, numatyta įstatyme, užtikrinamas be diskriminacijos dėl kokio nors pagrindo“.

 Norėtume atkreipti dėmesį, jog minėti principai yra įtvirtinti ne tik ES teisėje ar Lietuvos Respublikos tarptautiniuose įsipareigojimuose, jie taip pat yra Lietuvos nacionalinės teisinės sistemos dalis: Lietuvos Respublikos Konstitucijos 29 straipsnyje yra įtvirtinta, kad įstatymui visi asmenys lygūs.

Priėmus minėto įstatymo projektą, ne visiems asmenims bus sudaromos vienodos teisės į priedą už ištarnautus metus, teisėjams, valstybės pareigūnams ir kitiems įstatyme numatytiems asmenims mokamas priedas už ištarnautus Lietuvos valstybei metus bus skaičiuojamas skirtingai nei prokurorams. 

Atsižvelgiant į tai, siūlytume  patikslinti įstatymo projekto nuostatą.

 

 

 

 

Pritarti.

 

3. Piliečių, visuomeninių organizacijų, politinių partijų bei politinių organizacijų, kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta.

4. Valstybės institucijų, savivaldybių pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta.

5. Asmenų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai, pataisos, pastabos:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

 

Lietuvos Respublikos Vyriauysbė

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (Žin., 1994, Nr. 15-249; 1999, Nr. 5-97; 2000, Nr. 86-2617; 2004, Nr. 165-6025) 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2005 m. liepos 1 d. sprendimo Nr. 376 1 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Nepritarti Lietuvos Respublikos valstybės politikų, teisėjų ir valstybės pareigūnų darbo apmokėjimo įstatymo 5 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XP-294 (toliau vadinama - Įstatymo projektas) dėl šių priežasčių:

1. Pasiūlymas numatyti, kad prokurorams mokamas priedas už ištarnautus Lietuvos valstybei metus būtų skaičiuojamas už tarnybos metus, įskaitant laiką iki 1990 m. kovo 11 d., jeigu pareigūnas dirbo statutiniu valstybės tarnautoju vidaus reikalų sistemoje ar prokuratūroje, neatitinka keičiamo straipsnio pavadinimo „Priedas už ištarnautus Lietuvos valstybei metus“ esmės.

2. Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2004 m. gruodžio 13 d. nutarime (Žin., 2004, Nr. 181-6708) konstatuota, kad negalima nustatyti tokio teisinio reguliavimo, kuris įtvirtintų privilegijuotą tam tikrų valstybės tarnautojų padėtį kitų analogiškų institucijų valstybės tarnautojų atžvilgiu arba, priešingai, jų diskriminavimą. Pritarus Įstatymo projektui, būtų įtvirtintos skirtingos sąlygos dėl mokamo priedo už ištarnautus Lietuvos valstybei metus valstybės politikams, teisėjams, valstybės pareigūnams ir valstybės tarnautojams. Prokurorams būtų nustatytos palankesnės nei valstybės politikams, kitiems valstybės pareigūnams ir valstybės tarnautojams darbo apmokėjimo sąlygos.

 

 

 

 

Pritarti.

 

 

6.  Seimo paskirtų papildomų komitetų pasiūlymai, pataisos, pastabos:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

1.

Biudžeto ir finansų komitetas

Atsižvelgiant į tai, kad priėmus siūlomas nuostatas, būtų įtvirtintos skirtingos sąlygos dėl mokamo priedo už ištarnautus Lietuvos valstybei metus valstybės politikams, teisėjams, valstybės pareigūnams, prokurorams ir valstybės tarnautojams - pasiūlyti pagrindiniam Socialinių reikalų ir darbo komitetui įstatymo projektą XP-294 atmesti.

Pritarti

 

2.

Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas

Išvada negauta.

 

 

 

7. Komiteto sprendimas: atsižvelgiant į LR Vyriausybės, Europos teisės departamento bei Biudžeto ir finansų komiteto nuomonę bei argumentus projektą siūlome atmesti.


 

8. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu .


 

         9. Komiteto paskirtas pranešėjas: Irena Degutienė.

Priedai: nėra.

 

            Komiteto pirmininkas

 

Algirdas Sysas