LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

BIUDŽETO IR FINANSŲ KOMITETAS

PAPILDOMO KOMITETO

IŠVADA

2005 m. spalio  14 d.   Nr. 50

Vilnius

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŪKININKO ŪKIO ĮSTATYMO 9 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XP-141.

1.  Komiteto posėdyje dalyvavo:

B.Bradauskas, A.Butkevičius, V.Galvonas, R.Palaitis, L.Počikovska, J.Lionginas.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados:

            Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

Teisės departamentas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Europos teisės departamentas

 

 

 

Alternatyvių projektų Teisės departamente negauta.

Vertinant projektą pagal jo santykį su Konstitucija, galiojančiais įstatymais bei juridinės technikos reikalavimais, teikiame šias pastabas:

Iš teikiamo projekto aiškinamojo rašto matyti, kad projekto tikslas – pakeisti šiuo metu galiojančią ūkininko ūkio išregistravimo tvarką, ūkininkui mirus. Tai yra siejama su asmens, paveldėjusio ūkio (nepriklausomai nuo to, ar toks asmuo yra pasiruošęs pats ūkininkauti, ar ne)  pareiga atstatyti ilgalaikio turto pirkimo PVM tuo atveju, jei miręs asmuo (ūkininkas)  buvo PVM mokėtojas.

Atkreiptinas dėmesys į tai, kad teikiamo projekto nuostatos tiesiogiai nėra susijusios su minėtų problemų sprendimu.

Pirma, projektu tik nustatoma išimtis, išregistruojant ūkį iš Ūkininkų ūkio registro, t.y. mirus ūkininkui, kurio ūkį paveldi asmuo, pasiruošęs tęsti ūkio veiklą, toks ūkis nebūtų išregistruojamas. Taigi, projektu tik numatoma ūkio neišregistravimo iš Ūkininkų ūkio registro atvejis, neapibrėžiant tolesnės procedūros. Tai reiškia, kad teikiamame projekte  nėra aptariamos jokios ūkį paveldėjusio asmens teisės ir pareigos. Pabrėžtina, kad ūkio paveldėtojas gali įgyti tam  tikras teises ir pareigas, pvz.: parduoti, išnuomoti  ūkį ir kt.  tik perregistravęs paveldėtą ūkį savo vardu. Iš kitos pusės, būtent perregistravimas ir sukelia neigiamas finansines pasekmes tokiam asmeniui. Taigi, manytume, kad Ūkininko ūkio įstatymą reikėtų papildyti nuostatomis, siejančiomis (paveldėjimo atveju, kai ūkio veiklą ketinama tęsti) ūkio neišregistravimą su prašymu perregistruoti ūkį bei nuostatomis, reglamentuojančiomis tokią ūkio perregistravimo procedūrą, kuri užtikrintų įpėdiniui ūkio tęstinumą.

Antra, teikiamo projekto nuostatų nebūtų galima sieti vien tik su ilgalaikio turto pirkimo PVM atstatymo problemomis, kurios kyla ūkio paveldėtojui tuo atveju, jei miręs ūkininkas buvo PVM mokėtojas. Manytume, kad didesnę dalį ūkininkų sudaro ne ūkininkai – PVM mokėtojai, bet  ūkininkai, kuriems pagal Pridėtinės vertės mokesčio įstatymą yra taikoma kompensacinio PVM tarifo schema. Ši schema gali būti taikoma tik ūkininkams. Taigi, ji galėtų būti taikoma tik tokiam ūkį paveldėjusiam įpėdiniui, kuris yra įregistravęs ūkį (arba atitinkamai perregistravęs ūkį savo vardu).

Trečia, Ūkininko ūkio įstatymas tiesiogiai nereglamentuoja klausimų, susijusių su PVM atstatymu ir kita. Todėl teikiamo projekto priėmimas, atitinkamai nepakeitus Pridėtinės vertės mokesčio įstatymo, kuris savo ruožtu turėtų neigiamų pasekmių valstybės biudžetui, neišspręstų teikiamo įstatymo projekto aiškinamajame rašte iškeltų problemų.

Išnagrinėję Lietuvos Respublikos ūkininko ūkio įstatymo 9 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XP-141, pažymime, kad pastabų ar pasiūlymų dėl projekto atitikties Europos Sąjungos teisę neturime.

 

Pritarti

 

 

 

 

 

            3.  Piliečių, visuomeninių organizacijų, politinių partijų bei politinių organizacijų, kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai, pataisos,   pastabos: negauta.

4. Valstybės institucijų, savivaldybių pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta.

5. Asmenų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta.

6. Komiteto pasiūlymai, pataisos, pastabos: Siūlome pagrindiniam Komitetui pritarti pateiktam įstatymo projektui, atsižvelgiant į Teisės departamento pastabas.

7.  Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu

            8. Komiteto paskirtas pranešėjas: J.Lionginas

9. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                                     J. Lionginas