LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

NACIONALINIO SAUGUMO IR GYNYBOS KOMITETAS

PAGRINDINIO KOMITETO

IŠVADA

 

 

DĖL KRAŠTO APSAUGOS SISTEMOS ORGANIZAVIMO IR KARO TARNYBOS ĮSTATYMO 59 STRAIPSNIO PAKEITIMO IR PAPILDYMO PROJEKTO (XP-441(2))

 

2005 m. rugsėjo 14 d.

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: NSGK pirmininko pavaduotojas A.Kašėta, NSGK nariai: R.Bašys, R.Juknevičienė, A.Matulevičius, S.Pabedinskas, S.Pečeliūnas, M.Petrauskienė, R.Smetona, komiteto l.e.p.vyr. patarėjas D.Blinkevičius, patarėjas D.Valatkevičius, patarėjas M.Žemaitis, padėjėja J.Strakšienė, Seimo narė M.A.Pavilionienė, Krašto apsaugos ministerijos valstybės sekretorius V.Sarapinas, Krašto apsaugos ministerijos brigados generolas Arvydas Pocius, Krašto apsaugos ministerijos ministro patarėjas teisės klausimais D.Žalimas.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados:

 

Eil. Nr.

Pasiūlymų teikėjas

Pasiūlymai

Komiteto nuomonė

Argumentai pagrindžiantys nuomonę

1

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

(2005-05-09 išvada Nr. XP –  441(2))

         Alternatyvių projektų Teisės departamente negauta.

        Keičiamo įstatymo 59 straipsnio 9 dalies šešto sakinio nuostatas, susijusias su vaiko priežiūros atostogų apmokėjimu, reikėtų suderinti su to paties įstatymo 68 straipsnio 6 dalimi (2005 m. vasario 15 d. įstatymo redakcija), kurioje numatyta, kad vaiko priežiūros, kol jam sueis vieneri metai, atostogų laikotarpiu kariui mokama 70 procentų jo vidutinio tarnybinio atlyginimo.

 

Pritarti

 

2

Europos teisės departamento 2005 m. gegužės 11 d. išvada.

           Europos teisės departamentas, išnagrinėjęs Lietuvos Respublikos krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatymo 59 straipsnio pakeitimo ir papildymo įstatymo projektą Nr. XP-441 (toliau – Projektas), pažymi, kad lygus požiūris į vyrus ir moteris yra diegiamas visose Bendrijos veiklos srityse (žr., EB sutarties 3 straipsnio 2 dalį). Lygaus moterų ir vyrų traktavimui bei nelygybės pašalinimui pasiekti Bendrijos rėmuose yra priimta nemažai antrinės teisės aktų, iš kurių labiausiai su Projekte aptariamais klausimais susiję bei paminėti yra šie teisės aktai:

 1.      1976 m. vasario 9 d. Tarybos direktyva 76/207/EEB dėl vienodo požiūrio į vyrus ir moteris principo taikymo įsidarbinimo, profesinio mokymo, pareigų paaukštinimo ir darbo sąlygų atžvilgiu;

2.      1992 m. spalio 19 d. Tarybos direktyva 92/85/EEB dėl priemonių, skirtų skatinti, kad būtų užtikrinta geresnė nėščių ir neseniai pagimdžiusių arba maitinančių krūtimi darbuotojų sauga ir sveikata darbe, priėmimo;

3.      1996 m. birželio 3 d. Tarybos direktyva 96/34/EEB dėl bendrojo susitarimo dėl tėvystės atostogų, sudaryto tarp UNICE , CEEP ir ETUC.

 

              Nagrinėjant Jūsų pateiktą Projektą dėl atitikties EB teisei šių direktyvų kontekste, pažymėtina, kad siekiamas tikslas – įgyvendinti krašto apsaugos sistemoje vyrų ir moterų vienodą traktavimą vaiko priežiūros atostogų suteikimo atžvilgiu – atitinka minėtų EB teisės aktų principus. Kita vertus, svarstytina, ar nereikėtų atsisakyti keičiamo įstatymo 59 straipsnio 9 dalies 2 sakinio: „Suteikus šias atostogas, karys atleidžiamas iš pareigų ir perkeliamas į laikinąjį profesinės karo tarnybos personalo rezervą“. Nes būtent ši nuostata ir suponuoja, kad vaiko priežiūros atostogose esantis karys atleidžiamas, kas prieštarauja, ypač, Direktyvos 92/85/EEB 10 straipsniui. Taigi, siūlytume, siekiant krašto apsaugos sistemoje įgyvendinti vienodą požiūrį į moteris ir vyrus vaiko priežiūros atostogų atžvilgiu, įtraukti į Projektą nuostatą, panaikinančią  keičiamo įstatymo 59 straipsnio 9 dalies 2 sakinį.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nepritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vadovaujantis Krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatymo (Žin., 1998 Nr. 49-1325) 42 straipsnio nuostatomis buvimas laikinajame profesinės karo tarnybos personalo rezerve reiškia profesinės karo tarnybos santykių tęstinumą.

 

3. Piliečių, visuomeninių organizacijų, politinių partijų, kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta.

4. Valstybinių institucijų, savivaldybių pasiūlymai, pataisos, pastabos: Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. rugsėjo 2 d. išvada Nr.963.

5. Asmenų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų pasiūlymai, pataisos, pastabos:

 

Eil. Nr.

Pasiūlymų teikėjas

Pasiūlymai

Komiteto

 nuomonė

Argumentai pagrindžiantys nuomonę

1

Socialinių reikalų ir darbo komiteto 2005 m. rugsėjis 14 d. išvada Nr. 29

Komiteto sprendimas: siūlyti pagrindiniam komitetui iš esmės pritarti įstatymo projekto 59 straipsnio 9 dalies pataisai redaguojant ją taip:

“Kariui grįžusiam iš vaiko priežiūros atostogų garantuojamos jo laipsnį atitinkančios pareigos.”

Pritarti

 

 

7. Komiteto pasiūlymai, pataisos, pastabos:

            1. Siekiant išvengti šio įstatymo taikymo praktikoje galinčios susidaryti situacijos, kai sudarytos profesinės karo tarnybos sutartis  baigiasi ankščiau negu atostogos vaikui prižiūrėti  (iki 3 m.), siūloma keičiamo įstatymo 59 straipsnio 9 dalį papildyti nuostata, kad atostogos vaikui prižiūrėti suteikiamos “neilgiau nei pasibaigs kario, kuriam suteikiamos atostogos, profesinės karo tarnybos sutarties terminas”.

            2. Atsižvelgiant į darbo įstatymų nustatytą tvarką bei siekiant savalaikiai rasti atitinkamas pareigas profesinės karo tarnybos kariams pageidaujantiems grįžti į tarnybą po vaiko priežiūros atostogų, siūloma nustatyt, kad apie apsisprendimą grįžti į tarnybą privalu informuoti nevėliau kaip prieš 14 dienų.

            3. Įvertinus tai, kad vadovaujantis galiojančio Lietuvos Respublikos krašto apsaugos organizavimo ir karo tarnybos įstatymo nuostatomis kariams konkreti tarnybos vieta nėra garantuojama, o tik privalu juos paskirti į jų laipsnius atitinkančias pareigas, siūloma patobulinti  keičiamo įstatymo 59 straipsnį numatant, kad grįžusiems kariams iš vaiko priežiūros atostogų būtų skiriamos jų laipsnius atitinkančios pareigos, o ne iki atostogų buvusi tarnybos vieta.

4. Atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Vyriausybės ir Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvadą, kad keičiamo įstatymo 59 straipsnio 9 dalies nuostatos, susijusios su vaiko priežiūros atostogų apmokėjimu, yra nesuderintos su to paties įstatymo 68 straipsnio 6 dalimi, bei atsižvelgiant į tai, kad vaiko priežiūros atostogų apmokėjimo klausimai yra reglamentuoti Lietuvos Respublikos ligos ir motinystės socialinio draudimo įstatyme (Žin.2000, Nr. 111-3574), siūloma  išbraukti keičiamo įstatymo 59 straipsnio 9 dalies šeštą sakinį kurio nuostatos perteklinės ir nesuderintos su motinystės socialinį draudimą bei išmokas vaikams reglamentuojančiais teisės aktais. 

           

Pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui.

 

8. Balsavimo rezultatai:. bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirtas pranešėjas: A.Kašėta.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nebuvo.

 

PRIDEDAMA: Komiteto patobulintas įstatymo projektas ir jo lyginamasis variantas.

 

 

 

Komiteto pirmininko pavaduotojas                                                                                                                  Algis Kašėta