LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS AUKŠTOJO MOKSLO ĮSTATYMO IR MOKSLO IR STUDIJŲ ĮSTATYMO PAKEITIMO IR PAPILDYMO ĮSTATYMO PROJEKTO

2005-06-29  Nr. XP – 384(2)

Vilnius

 

                Alternatyvių projektų Teisės departamente negauta.

    Vertinant projektą pagal jo santykį su Konstitucija, galiojančiais įstatymais bei juridinės technikos reikalavimais, galima būtų pateikti šias pastabas:

     1. Aukštojo mokslo įstatymo pakeitimo ir papildymo projekto 1 straipsnio keičiamo įstatymo 5 straipsnio 10 dalyje nustatyta, kad aukštosios mokyklos pavadinime negali būti kitos aukštosios mokyklos pavadinimo. Pažymėtina, kad visų rūšių juridinių asmenų pavadinimų formavimo klausimus išsamiai reglamentuoja Civilinio kodekso 2.39 – 2.43 straipsnių nuostatos. Be to, 2.39 straipsnio 5 dalis numato, kad papildomi reikalavimai juridinio asmens pavadinimui nustatomi Juridinių asmenų registro nuostatuose. Šie nuostatai yra patvirtinti 2003-11-12 Vyriausybės nutarimu Nr.1407 (Žin., 2003, Nr. 107-4810).

      Pagal minėtų Civilinio kodekso straipsnių nuostatas juridinis asmuo privalo turėti savo pavadinimą, pagal kurį jį būtų galima atskirti nuo kitų juridinių asmenų, juridinio asmens pavadinimas neturi prieštarauti viešajai tvarkai ar gerai moralei  ir klaidinti visuomenę dėl juridinio asmens steigėjo (pabraukta – mūsų), dalyvio, buveinės, veiklos tikslo, teisinės formos, tapatumo ar panašumo į kitų juridinių asmenų pavadinimus ir t. t. Taigi Civilinio kodekso nuostatos išsamiau reglamentuoja juridinio asmens pavadinimo formavimą, nei projektu siūlomas reikalavimas savo pavadinime neturėti kitos aukštosios mokyklos pavadinimo. Todėl projekto nuostatą galima vertinti kaip perteklinę.

    Pažymėtina, kad Civilinis kodeksas numato ir teisines priemones, užkertančias kelią nesąžiningam naudojimuisi kito juridinio asmens pavadinimu. 

   2. Aukštojo mokslo įstatymo pakeitimo ir papildymo projekto 1 straipsnio keičiamo įstatymo 5 straipsnio 11 dalyje numatyta, kad kiti studijas vykdantys subjektai savo pavadinime negali vartoti žodžių “aukštoji mokykla”, “universitetas”, “kolegija”, “akademija”, “institutas”.  Atkreiptinas dėmesys, jog būtų neaišku koks subjektas vykdytų studijas, jeigu Aukštojo mokslo įstatymo 15 straipsnio 3 dalyje paminėti subjektai savo pavadinime negalėtų vartoti minėtų žodžių.

Pagal Aukštojo mokslo įstatymo 2 straipsnio 22 dalį studijos yra ne žemesnį kaip vidurinį išsilavinimą turinčio asmens mokymasis aukštojoje mokykloje pagal tam tikrą studijų programą. Be to, Aukštojo mokslo įstatymo 4 straipsnio 1 dalis nustato, kad studijų sistemą sudaro nuosekliosios universitetinės ir neuniversitetinės studijos pagal studijų programas taip pat nenuosekliosios studijos  aukštosiose mokyklose. Todėl žodžių “aukštoji mokykla” eliminavimas iš aukščiau paminėtų studijas vykdančių subjektų pavadinimų prieštarautų Aukštojo mokslo įstatymo 4 ir kitų straipsnių nuostatoms.

3. Teikiamo įstatymo projekto trečiojo skirsnio 1 straipsnyje reglamentuojamas įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas. Šio straipsnio 1 dalyje numatyta, kad įstatymas įsigalioja nuo 2005 m. rugpjūčio 1 d., 2 dalyje – siūloma Vyriausybei iki 2006 m. sausio 1 d. nustatyti tvarką, pagal kurią aukštosios mokyklos ir kiti studijas vykdantys subjektai, kurių pavadinimai neatitinka šio įstatymo pirmojo skirsnio 1 straipsnyje išdėstytų Aukštojo mokslo įstatymo 5 straipsnio 10 ir 11 dalių nuostatų, pakeistų savo pavadinimus pagal šias nuostatas. Iš šios nuostatos reikėtų išbraukti perteklinius žodžius “šio įstatymo pirmojo skirsnio 1 straipsnyje išdėstytų”.

 Šio straipsnio 2 dalies nuostata kelia abejonių dėl Vyriausybės kompetencijos nustatyti tvarką, pagal kurią aukštosios mokyklos ir kiti studijas vykdantys subjektai, pakeistų savo pavadinimus. Aukštojo mokslo įstatymo 8 straipsnyje nustatyta, kad aukštosios mokyklos pavadinimas yra aukštosios mokyklos statuto elementas, todėl, norint pakeisti aukštosios mokyklos pavadinimą, reikėtų keisti aukštosios mokyklos statutą. Statuto priėmimo ir pakeitimo tvarką reglamentuoja Aukštojo mokslo įstatymo 8 straipsnio 4 ir 5 dalys. Pavyzdžiui, keičiant valstybinio universiteto statutą, jo pakeitimus ar papildymus tvirtina Seimas, nevalstybinės aukštosios mokyklos statutas keičiamas statute nustatyta tvarka. Todėl neaišku, kaip Vyriausybė galėtų įtakoti pavadinimo keitimo tvarką pagal projekte pateiktą nuostatą. 

Be to, projekte siūloma Vyriausybei nustatyti aukštųjų mokyklų ir kitų studijas vykdančių subjektų pavadinimų keitimo tvarką iki 2006 m. sausio 1 d., kai įstatymo įsigaliojimo terminas – 2005 m. rugpjūčio 1 d. Tokiu atveju, nuo 2005 m. rugpjūčio 1 d.  iki 2006 m. sausio 1 d. būtų toleruojama faktinė situacija, prieštaraujanti galiojančioms įstatymo nuostatoms,  kas prieštarautų teisinio tikrumo principui.

 

Teisės departamento patarėjas                                                                                Vidmondas Vėgelis Teisės departamento patarėja                                                                                  Audronė Ožiūnienė

                                                                                      Kęstutis Virketis