Lietuvos Respublikos Vyriausybė

 

NUTARIMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS pelno mokesčio įstatymo 26 STRAIPSNIO PAPILDYMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XP-94, LIETUVOS RESPUBLIKOS GYVENTOJŲ PAJAMŲ MOKESČIO ĮSTATYMO 17 STRAIPSNIO PAPILDYMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XP-95, LIETUVOS RESPUBLIKOS GYVENTOJŲ PAJAMŲ MOKESČIO ĮSTATYMO 17 STRAIPSNIO PAPILDYMO IR PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XP-229 IR LIETUVOS RESPUBLIKOS GYVENTOJŲ PAJAMŲ MOKESČIO ĮSTATYMO 6, 20 IR 27 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XP-404

 

2005 m. birželio 20 d. Nr. 666

Vilnius

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (Žin., 1994, Nr. 15-249; 1999, Nr. 5-97; 2000, Nr. 86-2617; 2004, Nr. 165-6025) 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2005 m. balandžio 29 d. sprendimą Nr. 243, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Atsižvelgiant į tai, kad pagal Lietuvos Respublikos pelno mokesčio įstatymo (Žin., 2001, Nr. 110-3992) nuostatas, apskaičiuojant apmokestinamojo vieneto (toliau vadinama – vienetas) mokestinio laikotarpio apmokestinamąjį pelną, leidžiamiems atskaitymams priskiriamos tik tokios to vieneto tą mokestinį laikotarpį faktiškai patirtos sąnaudos, kurios būtinos vieneto pajamoms uždirbti ar vieneto ekonominei naudai gauti, nepritarti Lietuvos Respublikos pelno mokesčio įstatymo 26 straipsnio papildymo įstatymo projektui Nr. XP-94, tačiau įvertinus iškeltos problemos aktualumą ir tai, kad vieneto patirtos būsimų darbuotojų – fizinių asmenų mokymo išlaidos uždirbtų pajamų ir vienetas gautų ekonominės naudos, kai tie fiziniai asmenys dirbtų vienete, pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui papildyti Lietuvos Respublikos pelno mokesčio įstatymo 13 straipsnio 3 dalį nuostata, kad ilgalaikiam nematerialiajam turtui priskiriamos vieneto tiesiogiai sumokėtos sumos mokymo įstaigoms už fizinių asmenų (pagal sudarytą su šiuo vienetu sutartį įsipareigojusių jame dirbti po mokymo pabaigos) mokymą, kurį baigę jie įgyja aukštesnįjį arba aukštąjį išsilavinimą ir (ar) kvalifikaciją: tai sudarytų sąlygas sukauptas išlaidas atskaityti iš pajamų pagal Lietuvos Respublikos pelno mokesčio įstatymo 1 priedėlio nuostatas per 4 metus.

2. Nepritarti:

2.1. Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų mokesčio įstatymo 17 straipsnio papildymo įstatymo projektui Nr. XP-95, kadangi pagal Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų mokesčio įstatymo (Žin., 2002, Nr. 73-3085) nuostatas, vienetui sumokėjus mokesčius už mokymą, nelaikoma, kad gyventojas gavo pajamų natūra, kurios būtų apmokestinamos pajamų mokesčiu;

2.2. Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų mokesčio įstatymo 17 straipsnio papildymo ir pakeitimo įstatymo projektui Nr. XP-229 dėl šių priežasčių:

2.2.1. Siūloma mokestinė lengvata, nustatanti aukštųjų mokyklų studentų pajamų, gaunamų iš užsienio šaltinių, atleidimą nuo pajamų mokesčio Lietuvoje, įtvirtintų nuostatą, neatitinkančią bendrųjų apmokestinimo principų ir diskriminuojančią Lietuvoje dirbančius studentus, kurių analogiškoms pajamoms būtų taikomas 33 procentų pajamų mokesčio tarifas. Ji sudarytų išskirtines iš užsienio šaltinių gaunamų pajamų neapmokestinimo sąlygas vienai asmenų kategorijai (studentams), palyginti su visais kitais nuolatiniais Lietuvos gyventojais, gaunančiais su darbo santykiais ar jų esmę atitinkančiais santykiais susijusių pajamų iš užsienio šaltinių.

2.2.2. Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų mokesčio įstatymas užtikrina pajamų dvigubo apmokestinimo panaikinimą – nuolatinio Lietuvos gyventojo Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų mokesčio įstatyme nustatytoje užsienio valstybėje sumokėtas mokestis nuo ten gautų pajamų atskaitomas iš Lietuvoje mokėtino mokesčio nuo tų užsienio valstybėje gautų pajamų, t.y. dvigubam apmokestinimui panaikinti taikomas kredito metodas. Pritarus siūlomam Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų mokesčio įstatymo pakeitimui, būtų įtvirtintas nenuoseklus dvigubo apmokestinimo panaikinimas – dalies nuolatinių Lietuvos gyventojų pajamų dvigubo apmokestinimo panaikinimui būtų taikomas atleidimo nuo apmokestinimo, o ne Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų mokesčio įstatyme įtvirtintas kredito metodas. Be to, pažymėtina, kad Lietuvos Respublikos Seimas 2005 m. birželio 7 d. priėmė Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų mokesčio įstatymo 6, 20, 27 ir 37 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymą, užtikrinantį visose užsienio valstybėse sumokėto mokesčio atskaitymą iš Lietuvoje mokėtino pajamų mokesčio ir laipsniškai mažinantį gyventojų pajamų mokesčio tarifą nuo 33 iki 24 procentų, – tai užtikrins pajamų mokesčio, mokamo nuo Lietuvoje ir užsienio valstybėse gautų pajamų, naštos sumažėjimą visiems gyventojams.

2.2.3. Vieneto sumokamos gyventojo naudai sumos už gydymo paslaugas, kai to reikalauja teisės aktai, nelaikomos gyventojo natūra gautomis pajamomis, kurios būtų apmokestinamos pajamų mokesčiu, o kitos vieneto savanoriškai mokamos gyventojo naudai sumos už tam tikras gydymo paslaugas iš esmės yra darbo užmokesčio dalis. Atsižvelgiant į tai, nėra pagrindo priskirti gyventojo neapmokestinamosioms pajamoms vieneto mokamų išmokų gyventojo medicininei reabilitacijai ir sanatoriniam gydymui;

2.3. Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų mokesčio įstatymo 6, 20 ir 27 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XP-404 dėl šių priežasčių:

2.3.1. Preliminariu vertinimu, valdžios sektoriaus biudžetas 2006 metais netektų apie 1,4 mlrd. litų, o šalies fiskalinis deficitas padidėtų 1,86 procento. Atsižvelgiant į siūlomo įstatymo projekto galimą poveikį valstybės finansams, planuojamą fiskalinį deficitą 2006 metais pagal jau prisiimtus įsipareigojimus, tai būtų kliūtis Lietuvos siekiui įsivesti eurą 2007 metais.

2.3.2. Kaip jau minėta šio nutarimo 2.2.2 punkte, Lietuvos Respublikos Seimas 2005 m. birželio 7 d. priėmė Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų mokesčio įstatymo 6, 20, 27 ir 37 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymą, kuriuo 2006–2008 metų laikotarpiu laipsniškai mažinamas gyventojų pajamų mokesčio tarifas nuo 33 iki 24 procentų,– tai užtikrins gyventojų pajamų mokesčio naštos ir darbo jėgos sąnaudų nuoseklų mažėjimą, turės teigiamą įtaką konkurencingumui regione ir nesudarys Lietuvai kliūčių vykdyti įsipareigojimus, būtinus eurui įvesti.

 

 

 

Ministras Pirmininkas                                                                      Algirdas Brazauskas

 

 

Finansų ministras                                                                            Zigmantas Balčytis