LIETUVOS RESPUBLIKOS

LIGOS IR MOTINYSTĖS SOCIALINIO DRAUDIMO ĮSTATYMO, NELAIMINGŲ ATSITIKIMŲ DARBE IR PROFESINIŲ LIGŲ SOCIALINIO DRAUDIMO ĮSTATYMO, ŽALOS ATLYGINIMO DĖL NELAIMINGŲ ATSITIKIMŲ DARBE AR SUSIRGIMŲ PROFESINE LIGA LAIKINOJO ĮSTATYMO BEI VALSTYBINIO SOCIALINIO DRAUDIMO ĮSTATYMO PAKEITIMO IR PAPILDYMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

A I Š K I N A M A S I S   R A Š T A S

 

1. Projekto tikslai ir uždaviniai

Projekto tikslas: Ligos ir motinystės socialinio draudimo įstatymo, Nelaimingų atsitikimų darbe ir profesinių ligų socialinio draudimo įstatymo, Žalos atlyginimo dėl nelaimingų atsitikimų darbe ar susirgimų profesine liga laikinojo įstatymo bei Valstybinio socialinio draudimo įstatymo pakeitimo ir papildymo įstatymo projekto (toliau – Įstatymo projektas) tikslas – suderinti keičiamų įstatymų nuostatas su Lietuvos Respublikos neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymo nuostatomis. Įstatymo projektu siūloma nustatyti, kad apdraustieji, kurie dalyvaus profesinės reabilitacijos programoje, už tą laikotarpį galės gauti profesinės reabilitacijos pašalpą bei vėliau grįžti į darbo rinką.

 

2. Projekte siūlomų nuostatų teisinio reguliavimo būklė šiuo metu

Šiuo metu galiojančiuose teisės aktuose nėra numatytas profesinės reabilitacijos pašalpos mokėjimas, o tai pat nenumatyta, kad Valstybinė socialinės ekspertizės komisija gali siųsti asmenis dalyvauti profesinės reabilitacijos programoje.  

 

3. Projekte siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos

Įstatymo projekte siūloma, atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymo (kuris įsigalios nuo 2005 m. liepos 1 d.) nuostatas  įteisinti, kad asmenims, draudžiamiems visų rūšių valstybiniu socialiniu draudimu ir dalyvaujantiems profesinės reabilitacijos programoje, mokamos reabilitacijos pašalpos pagal Ligos ir motinystės socialinio draudimo įstatymą. Todėl šiame įstatyme siūloma nustatyti šių pašalpų dydžius bei mokėjimo tvarką. Įsigaliosiančiame Neįgaliųjų socialinės integracijos įstatyme pakeisti kai kurių sąvokų apibūdinimai. Todėl visuose keičiamuose įstatymuose atitinkamai koreguojamos sąvokos: „Valstybinė socialinės ekspertizės komisija prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos“ – į „Neįgalumo ir darbingumo nustatymo tarnyba prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos“, „invalidas“ – „neįgalus“ ir kt.

Įstatymo projekte taip pat siūloma:

- patikslinti ligos ir motinystės socialiu draudimu bei nelaimingų atsitikimų darbe socialiniu draudimu apdraustų asmenų kategorijas (atsižvelgiant į nuo 2005 m. sausio 1 d. įsigaliojusią Valstybinio socialinio draudimo įstatymo naują redakciją);

- suderinant su Nelaimingų atsitikimų darbe ir profesinių ligų socialinio draudimo įstatymo 18 straipsniu, Ligos ir motinystės socialinio draudimo įstatyme nustatyti, kad pašalpų sumos, kurios priklausė apdraustajam ir kurių jis dėl mirties negavo, išmokamos asmenims, kuriems paveldėjimo tvarka pereina mirusiojo asmens turtas, pateikusiems paveldėjimo teisės liudijimą;

- patikslinti, kad pagal Nelaimingų atsitikimų darbe ir profesinių ligų socialinio draudimo įstatymą draudiminiu įvykiu nelaikomas toks įvykis, kai prieš apdraustąjį buvo panaudotas smurtas, jeigu smurto aplinkybės ir motyvai nesusiję su darbu, išskyrus tuos atvejus, kai nelaimingas atsitikimas įvyksta pakeliui į darbą ar iš darbo;

- patikslinti ir suderinti su Nelaimingų atsitikimų darbe ir profesinių ligų socialinio draudimo įstatymo 21 straipsniu Žalos atlyginimo dėl nelaimingų atsitikimų darbe ar susirgimų profesine liga laikinojo įstatymo 12 straipsnį dėl vienkartinės netekto darbingumo kompensacijos mokėjimo, pasikeitus asmens netekto darbingumo procentui.

 

4. Teigiami rezultatai, kurių galima tikėtis priėmus įstatymo projektą

Priėmus teikiamą įstatymą ligos ir motinystės socialiniu draudimu apdrausti asmenys, kurie bus siunčiami dalyvauti profesinės reabilitacijos programoje galės gauti profesinės reabilitacijos pašalpą, kuri kompensuos dėl dalyvavimo profesinės reabilitacijos programoje negautas pajamas ar jų dalį.

 

5. Galimi neigiami priimto įstatymo padariniai ir priemonės, kurių reikėtų imtis jiems išvengti

Nenumatoma.

 

6. Įstatymo įtaka kriminogeninei situacijai, korupcijai

Kriminogeninės situacijos, korupcijos įstatymas neįtakos.

 

7. Įstatymo įtaka verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Verslo ir jo plėtros įstatymas neįtakos.

 

8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą

Įstatymo projektas neprieštarauja Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos socialinės apsaugos reglamentams.

 

9. Galiojantys teisės aktai, kuriuos būtina pakeisti

Priėmus įstatymą reikės keisti Vyriausybės nutarimais tvirtinamus Ligos ir motinystės socialinio draudimo išmokų nuostatus, Nelaimingų atsitikimų darbe ar susirgimų socialinio draudimo išmokų nuostatus, Žalos atlyginimo nukentėjusiems dėl sveikatos sužalojimo ar susirgimo profesine liga, kai ši prievolė pereina valstybei, tvarką.

 

10. Teisės aktai, kuriuos reikia parengti

Nereikia.

 

11. Projekto įgyvendinimo išlaidos

Šio įstatymo vykdymui Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžete lėšos numatytos.

 

13. Įstatymo projekto reikšminiai žodžiai

Profesinės reabilitacijos pašalpa.

 

14. Ar priėmus įstatymą būtina jį skelbti rusų ar anglų kalbomis

Būtina skelbti tomis kalbomis, į kurias išversti pagrindiniai įstatymai.

 

 

Socialinės apsaugos ir darbo ministrė                                                 Vilija Blinkevičiūtė