Administracinių teisės pažeidimų kodekso 183 straipsnio

                                    pakeitimo įstatymo projekto  XP-411(2)

AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

1. Įstatymo projekto rengimą paskatino gyventojų skundai ir jų pasiūlymai sureglamentuoti triukšmo šaltinių valdytojų administracinę atsakomybę dėl keliamo triukšmo, kurio ribiniai dydžiai gali būti nustatomi.

2. Įstatymo projektas teikiamas, siekiant įgyvendinti Seimo 2004m. spalio 26 d. priimto Triukšmo valdymo įstatymo vieną iš tikslų – reglamentuoti triukšmą skleidžiančios veiklos valdymą, siekiant išvengti klausos sutrikimų, apsaugoti žmonių sveikatą  nuo veiksnių, trikdančių žmogaus gyvenimo kokybę.

3. Teikiamo ATPK 183 str. pakeitimo įstatymo projekto uždavinys – nustatyti administracinio poveikio priemones asmenims, trikdantiems žmogaus gyvenimo kokybę nuolatiniu triukšmu, ypač gyvenamosiose patalpose. Užsienio valstybių įstatymai ypatingą dėmesį skiria politikai, nukreiptai skatinti aplinką laisvą nuo triukšmo, keliančio riziką sveikatai ir gerovei. Antai, Didžiojoje Britanijoje savivaldybėms suteikta teisė reglamentuoti triukšmo apribojimus paros metu, Olandijoje priimtas Triukšmo diskomforto įstatymas,  Austrijoje gyvenamosios aplinkos triukšmo kontrolės priemonės decentralizuotos į regioninį ir municipalinį lygmenį, Japonijoje triukšmo leistini lygiai diferencijuojami pagal teritorijų pobūdį (gyvenamosios, darbo, industrinės). Visos šalys nustato griežtą administracinę atsakomybę už kenksmingą poveikį sveikatai triukšmu.

4. Galiojančio ATPK 183 straipsnio (Viešosios rimties trikdymas) norma nustato administracinę atsakomybę dėl keliamo triukšmo gyvenamosiose patalpose, įmonėse , įstaigose ir organizacijose tik nuo 22 iki 6 valandos, o viešosiose vietose – visą parą.

5. Teikiamo projekto naujas reglamentavimas, kaip minėta, suderinamas su Triukšmo valdymo įstatymo tikslais ir sąvokomis. Projekte pateikiamas triukšmo apibūdinimas, iki Triukšmo valdymo įstatymo priėmimo neturėjęs jo oficialaus apibrėžimo. Kita Triukšmo valdymo įstatymo nuostata apibrėžta, kad triukšmo šaltinio valdytojas privalo imtis priemonių skleidžiamam triukšmui šalinti ar mažinti, jei jis viršija triukšmo ribinį dydį dienos, vakaro ar nakties metu, todėl teikiamame projekte ir siūloma taikyti administracinio poveikio priemones triukšmo šaltinio valdytojams, nesiimantiems triukšmo, trikdančio viešąją rimtį ar viršijančio nustatomus jo ribinius dydžius, ribojimo priemonių ir dienos metu ne tik viešosiose vietose, bet ir gyvenamosiose patalpose, įmonėse, įstaigose ir organizacijose bei jų teritorijose. Apklausos parodo visuotinį bendruomenės nepasitenkinimą nekontroliuojamu triukšmu taip pat ir dieną, ypač gyvenamosiose vietose, todėl toks ATPK pakeitimas turėtų teigiamą rezultatą.

ATPK 2591 straipsnis suteikia įgaliojimus savivaldybių vykdomosioms institucijoms ir jų tam įgaliotiems pareigūnams surašyti administracinio teisės pažeidimo, numatyto 183 straipsnio 2 ir 3 dalyse (piliečiams ir pareigūnams, taip pat asmenims, jau baustiems administracine tvarka) protokolą, kurį pagal Kodekso 221 straipsnį svarsto administracinės komisijos prie savivaldybių tarybų, nagrinėdamos tokio administracinio teisės pažeidimo bylą. Įgaliotais pareigūnais, kaip nustatytų savivaldybių tarybos, turėtų būti savivaldybių sanitarinės kontrolės inspekcijos pareigūnas, ar gal seniūnas, kadangi, balandžio 14 d. priimtu Vietos savivaldos įstatymo pakeitimo įstatymo Nr.X-160 padarytu 17 straipsnio papildymu savivaldybių tarybų funkcija - nustatyti pavaldžių viešojo administravimo institucijų kompetenciją triukšmo valdymo srityje.

6. Priimto įstatymo neigiamų pasekmių negali būti.

7. Verslo sąlygoms ar jo plėtrai šio įstatymo įgyvendinimas atsiliepti negali niekaip.

8. Įstatymo reguliacinė norma inkorporuojama į administracinės teisės normų teisės šaką. Yra nuomonė, kad reikėtų pakeisti Triukšmo valdymo įstatymo 6 straipsniu nustatytą Vidaus reikalų ministerijos kompetenciją atlikti triukšmo kontrolę tik vakaro ir nakties metu bei poilsio ir švenčių dienomis. Kadangi policijai ATPK 2591 straipsnis suteikia įgaliojimus surašyti  administracinių teisės pažeidimų protokolus tik dėl nepilnamečių  keliamo triukšmo (183 str. 3 dalis), tai būtų akivaizdu, kad, priėmus teikiamo projekto įstatymą, reikėtų nustatyti Triukšmo valdymo įstatyme įgaliojimus Vidaus reikalų ministerijai atlikti triukšmo kontrolę ne tik poilsio, švenčių dienomis ar naktį, bet ir dieną. Įstatymo projektą turėtų parengti Vidaus reikalų ministerija.

9. Įstatymo projektu nepažeidžiamos Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatos. Europos Parlamento ir Komisijos direktyvoje 2002/49/EB “Dėl aplinkos triukšmo įvertinimo ir valdymo”, kuri įgyvendinama Lietuvoje, pabrėžta, kad “Bendrijos politika siekiama užtikrinti aukšto lygio sveikatos bei aplinkos apsaugą, o vienas iš tikslų yra apsauga nuo triukšmo”.

10. Vyriausybės programos įgyvendinimo priemonių plano 495 priemone nutarta triukšmo valdymo reglamentavimui 2005 m. III ketv. parengti Vyriausybės nutarimu tvirtinamą Valstybinės triukšmo kontrolės aprašą, jis rengiamas Sveikatos apsaugos ministerijoje. Šiame apraše ir bus reglamentuota, kaip  ir kur vykdoma valstybinė triukšmo kontrolė. 2003 m. rugsėjo mėn. Visuomenės aplinkos sveikatos centras patvirtino Higienos Normą “Akustinio triukšmo leidžiami lygiai gyvenamojoje ir darbo aplinkoje”, todėl manytina, kad naujų lydimųjų teisės aktų parengti nereikės.

Triukšmo valdymo įstatymo 13 straipsniu, įsigaliosiančiu 2005 m. birželio 1 d., nustatyta, kad savivaldybių institucijos nustato pavaldžių viešojo administravimo institucijų kompetenciją triukšmo valdymo srityje. Ryšium su nustatytąja data, teikiamo įstatymo projekto 2 straipsniu nustatoma Įstatymo įsigaliojimo data 2005 m. birželio 1 d.

11. Biudžeto lėšų šio Įstatymo įgyvendinimas nepareikalaus.

12. Įstatymo projekto autorė Seimo narė Violeta Boreikienė.

13. Įstatymo projekto reikšminiai žodžiai triukšmas, administracinė nuobauda, viešoji rimtis.

 

 

 

 

 

Teikia                                                                              Violeta Boreikienė