LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

SOCIALINIŲ REIKALŲ IR DARBO KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO

IŠVADOS PROJEKTAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS DARBO KODEKSO 145 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO (XP-153)

 

2005 m. balandžio 18 d. Nr.

Vilnius


 

1. Klausymų dėl įstatymo projekto nebuvo.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas

Pasiūlymo turinys

Išvadų rengėjų nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

1.

Seimo teisės departamentas

            1. Įstatymo projekte siūloma papildyti Darbo kodekso 145 straipsnio 2 dalį ir nustatyti, kad darbuotojams, kurių darbo pobūdis yra susijęs su didesne protine, emocine įtampa, leidžiama toje pačioje arba kitoje darbovietėje pagal dvi ar daugiau darbo sutarčių dirbti su pagrindiniu darbu nesusijusius arba susijusius ar jam analogiškus darbus, jei tai nepažeidžia Darbo kodekso 144 straipsnio 5 dalyje nustatytų darbo laiko apribojimų.

            Būtina atkreipti dėmesį, kad Darbo kodekso nuostatos ne tik nedraudžia, bet priešingai – leidžia dirbti papildomus darbus ar antraeilėse pareigose (Darbo kodekso 108 straipsnio 1 dalies 2 punktas, 114 straipsnis), tačiau nustato, kad darbuotojų, dirbančių ne vienoje darbovietėje arba vienoje darbovietėje, bet pagal dvi ar daugiau darbo sutarčių, darbo dienos trukmė negali būti ilgesnė kaip dvylika valandų. Teikiamo projekto aiškinamajame rašte nurodyta, kad projektas teikiamas dėl to, jog iš įvairių savivaldybių gaunami nusiskundimai, nes remiantis Švietimo ir mokslo ministerijos išaiškinimais, pedagoginiams darbuotojams yra draudžiama dirbti daugiau nei vienu etatu. Teisės teorijoje galioja taisyklė, kad aiškinti teisės akto nuostatas turi teisę tik tą aktą priėmęs subjektas. Švietimo ir mokslo ministerijos išaiškinimai, jeigu tokių būta, gali būti vertinami tik kaip ministerijos ar jos tarnautojų nuomonė, todėl ji nėra privaloma.

Jeigu, remiantis aiškinimais, yra varžomos asmenų teisės, būtina kreiptis į kompetentingas institucijas ir skųsti neteisėtus savivaldybių, ministerijų ar kitų institucijų veiksmus, tačiau tai nėra pagrindas keisti aiškiai reglamentuotus visuomeninius teisinius santykius. Atsižvelgiant į išdėstytas aplinkybes, projekto nuostatos vertintinos kaip perteklinės.

            2. Jeigu Įstatymo projektui būtų pritarta, reikėtų tikslinti siūlomas nuostatas.

Visų pirma, būtina atkreipti dėmesį į tai, kad Darbo kodekso 145 straipsnio 2 dalis reguliuoja darbo laiko sutrumpinimo tvarkos nustatymą, todėl projekto nuostatas reikėtų formuluoti Darbo kodekso 114 straipsnyje, reguliuojančiame papildomo ir antraeilio darbo teisinius santykius.

            Antra, projekto nuostata, kad leidžiama toje pačioje arba kitoje darbovietėje pagal dvi ar daugiau darbo sutarčių dirbti su pagrindiniu darbu nesusijusius arba susijusius ar jam analogiškus darbus, yra perteklinė, nes iš jos turinio darytina išvada, kad siūloma dar kartą įteisinti tai, kas jau nustatyta Darbo kodekso 114 straipsnyje. Be to, projekto formuluotė nevisiškai aiški, todėl gali būti įvairiai interpretuojama (pvz., nevisiškai aišku kas yra analogiškas darbas).

            3. Atkreiptinas dėmesys, kad Seime yra svarstomas Darbo kodekso 3, 4, 14, 22, 29, 36, 47, 52, 67, 77, 78, 79, 84, 85, 88, 92, 95, 98, 99, 101, 107, 108, 114, 127, 129, 130, 132, 133, 134, 138, 140, 141, 144, 145, 146, 147, 149, 151, 152, 161, 168, 177, 183, 225, 235, 256, 285, 286, 288, 293, 294, 295, 297, 302 straipsnių pakeitimo ir papildymo bei XIX skyriaus pavadinimo pakeitimo įstatymo projektas (IXP-3871).

 

1. Pritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Atsižvelgti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Atsižvelgti

 

2.

Europos teisės departamentas

Išnagrinėję pateiktą Lietuvos Respublikos Darbo kodekso 145 straipsnio pakeitimo projektą (XP-153) pažymime, jog ES teisei šis projektas neprieštarauja. Norėtumėme atkreipti projekto rengėjų dėmesį į Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymo (V.Ž. 1995, Nr. 41-991; 2002, Nr. 66-2705) 121 straipsnio reikalavimus pateikti nuorodas į kodeksu įgyvendinamus ES teisės aktus. Pažymėtina, kad Lietuvos Respublikos Seimo siųstame įstatymo projekte IXP-3871 toks sąrašas buvo pateiktas, tačiau pats kodeksas juo taip ir nebuvo papildytas. Todėl manome esant tikslinga šiuo įstatymo projektu keičiant kodeksą taip pat jį papildyti ir įgyvendinamų teisės aktų priedu.

 

 Atsižvelgti

 

 

3. Piliečių, visuomeninių organizacijų, politinių partijų bei politinių organizacijų, kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai, pataisos, pastabos:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas

Pasiūlymo turinys

Išvadų rengėjų nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

1.

Trišalė taryba

Projektui nepritarė.

Pritarti

 

 

4. Valstybės institucijų, savivaldybių pasiūlymai, pataisos, pastabos: negauta.

5. Asmenų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai, pataisos, pastabos:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas

Pasiūlymo turinys

Išvadų rengėjų nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

1.

LR Vyriausybė

 Nepritarti Lietuvos Respublikos darbo kodekso 145 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XP-153 (toliau vadinama – Įstatymo projektas Nr. XP-153) dėl šių priežasčių:

 Įstatymo projektu Nr. XP-153 siūlomas pakeitimas yra perteklinis, kadangi darbo sutarčių nuostatas dėl papildomo darbo ir antraeilių pareigų, taip pat asmenų, dirbančių pagal šias darbo sutartis, darbo dienos trukmę reglamentuoja Lietuvos Respublikos darbo kodekso 108 straipsnio 1 dalies 3 punktas, 114 straipsnis (jeigu to nedraudžia įstatymai ir kiti norminiai teisės aktai) ir 144 straipsnio 5 dalis. Lietuvos Respublikos darbo kodekse nėra nuostatų, kurios ribotų asmenų, dirbančių sutrumpintą darbo laiką, teisę susitarti dėl papildomo darbo ar eiti antraeiles pareigas.

Atsižvelgdama į Įstatymo projekto Nr. XP-153 aiškinamajame rašte nurodytą problemą dėl galimybės dirbti ilgiau negu nustatytą darbo laiką per savaitę, Socialinės apsaugos ir darbo ministerija Lietuvos Respublikos trišalei tarybai yra pateikusi pasiūlymą pakeisti Lietuvos Respublikos darbo kodekso 144 straipsnio 5 dalį: numatyti, kad darbuotojų, dirbančių ne vienoje darbovietėje arba vienoje, bet pagal dvi ar daugiau darbo sutarčių, darbo savaitės trukmė negali daugiau nei pusantro karto viršyti darbo laiko trukmės, kurią teisės aktai nustato pagal pagrindinę sutartį atliekamam darbui.

Teisinės darbo laiko nuostatos bus dar kartą išnagrinėtos priėmus šiuo metu Europos Parlamente ir Taryboje svarstomas Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2003/88/EB dėl tam tikrų darbo laiko organizavimo aspektų pataisas.

 

Pritarti

 

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų pasiūlymai, pataisos, pastabos: paskirtų nebuvo.


 

7. Komiteto narių – komiteto išvados rengėjų komitetui siūlomi sprendimai: atsižvelgiant į Teisės departamento pastabas ir Vyriausybės išvadą projektą siūlome atmesti.

 

Komiteto nariai - komiteto išvadų rengėjai

 

V.Margevičienė

 

Z.Mikutis