DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS AUKŠTOJO MOKSLO IR MOKSLO IR STUDIJŲ ĮSTATYMO PAKEITIMO IR PAPILDYMO ĮSTATYMO PROJEKTO Nr.IXP-3155
2005 m. kovo 30 d. Nr. 10
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto nariai — V.Gedvilas, J.Dautartas, R.Žakaitienė, D.Teišerskytė, G.Steponavičius, M.A.Pavilionienė, P.Jakučionis, E.Žakaris, V.Kamblevičius, A.Pitrėnienė
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados:
Eil Nr. |
Pasiūlymo autorius |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, jeigu pasiūlymas nepriimtinas |
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas |
1. Projekto pirmojo skirsnio 2 straipsnio keičiamo įstatymo 13 straipsnio 4 dalyje numatyta, kad “nevalstybinę aukštąją mokyklą gali steigti fizinis arba juridinis asmuo <…>, turintis penkerių metų neformaliojo arba formaliojo švietimo organizavimo patirtį <…>”. Iš šios nuostatos neaišku ką reikėtų laikyti neformaliojo arba formaliojo švietimo organizavimo patirtimi. Todėl, manytume, kad reikėtų detalizuoti šią nuostatą įvardinant kokia veikla turėtų būti laikoma neformaliojo arba formaliojo švietimo organizavimo patirtimi. |
|
Patobulintame projekto variante šis straipsnis nekeičiamas |
|
|
2. Projekto 5 straipsnyje keičiamo įstatymo 32 straipsnyje nustatyta, kad profesoriaus emerito mėnesinė išmoka mokama universiteto senato nustatyta tvarka, o konkretų išmokos dydį nustato universiteto senatas. Manytume, kad paskutinis straipsnio sakinys yra perteklinis, nes universiteto senato nustatyta tvarka, pagal kurią mokama profesoriaus emerito mėnesinė išmoka, apima visus išmokos mokėjimo aspektus, tuo pačiu ir išmokos dydį. Analogišką pastabą galima būtų pateikti ir dėl antrojo skirsnio 1 straipsnyje keičiamo įstatymo 38 straipsnio 3 dalies paskutiniojo sakinio. Be to, nevisiškai aišku koks nuostatos “konkretus išmokos dydis” turinys. |
|
Patobulintame projekto variante šis straipsnis nekeičiamas |
|
|
3.Dėl projekto 6 straipsnio. Keičiamo įstatymo 47 straipsnyje,visų pirma, turėtų būti įtvirtintos bendrosios nuostatos reglamentuojančios aukštųjų mokyklų bendro studentų priėmimo klausimus. Detaliau šios klausimus galėtų reguliuoti poįstatyminis teisės aktas – projekte minimos Aukštųjų mokyklų bendro studentų priėmimo taisyklės. Tačiau tokiu atveju projekte reikėtų įvardyti instituciją, kuri šias taisykles priimtų, o jei tikslinga – nustatyti ir jų derinimo tvarką. Išsprendus šiuos klausimus šiame straipsnyje, nebereikėtų pildyti įstatymo 67 straipsnio projekte siūloma 8 dalimi. |
|
Patobulintame projekto variante ši straipsnio nuostata nekeičiama |
2. |
Prezidento patarėja N.Putinaitė |
Pakeisti 5 straipsnio 7 dalies 4 punktą ir jį išdėstyti taip: “4) informuoti steigėjus, visuomenę ir valdžios bei valdymo institucijas apie savo veiklą, studijų kokybės užtikrinimo priemones ir lėšų naudojimą;” |
Pritarti |
|
3. |
ŠMKK vyr. patarėjas A.Ramonas |
Papildyti 5 straipsnį 9 ir 10 dalimis: „9. Nevalstybinė aukštoji mokykla savo pavadinime negali vartoti valstybinės aukštosios mokyklos pavadinimo. 10. Kiti studijas vykdantys subjektai savo pavadinime negali vartoti žodžių „aukštoji mokykla“, „universitetas“, „kolegija“, „akademija“, „institutas“, taip pat kitų žodžių, galinčių klaidinti dėl studijas vykdančio subjekto statuso.“ |
Pritarti |
|
|
|
Papildyti 25 straipsnio 2 dalies 8 punktą žodžiais “tų ataskaitų pagrindu parengia informaciją steigėjui apie metinę universiteto veiklą ir perskaito pranešimą Seimo Švietimo, mokslo ir kultūros komitete;” ir visą 9 punktą išdėstyti taip: “8) viešai skelbia ir teikia senatui ir Ministerijai metinę universiteto veiklos ataskaitą, metinę pajamų ir išlaidų sąmatą bei jos įvykdymo ataskaitą; tų ataskaitų pagrindu parengia informaciją steigėjui apie metinę universiteto veiklą ir perskaito pranešimą Seimo Švietimo, mokslo ir kultūros komitete;” |
Nepritarti |
Informacijos Seimui pateikimo formos gali būti ir kitokios |
|
|
Pakeisti 47 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip: „5. Asmenys, sutinkantys mokėti visą studijų kainą, konkurso būdu gali būti priimami į vakarinės ir neakivaizdinės formų visų pakopų studijas ir dieninės formos rezidentūros studijas, taip pat iki 2005-2006 metų – į antrosios pakopos dieninės formos studijas.“ |
Pritarti |
|
4. |
Mokslo ir studijų departamento teisininkė J.Voitkun |
8 straipsnio 5 dalies pakeitimas 8 straipsnio 5 dalyje išbraukti paskutinį sakinį ir šią dalį išdėstyti taip: „5.
Nevalstybinės aukštosios mokyklos statutas priimamas jos steigėjo nustatyta
tvarka, o keičiamas – statute nustatyta tvarka. |
Pritarti |
|
|
|
12 straipsnio pakeitimas Pakeisti 12 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „12
straipsnis.
|
Pritarti |
|
|
|
13 straipsnio 4 dalies pakeitimas 13 straipsnio 4 dalyje vietoj žodžių „leidimo steigti aukštąją mokyklą išdavimo“ įrašyti žodžius „pritarimo išduoti leidimą vykdyti studijas“ ir šią dalį išdėstyti taip: „4. Nevalstybinę
aukštąją mokyklą ar užsienio aukštosios mokyklos filialą gali steigti tik
juridinis asmuo (išskyrus Lietuvos Respublikos valstybines aukštąsias
mokyklas), turintis materialinę bazę, būtiną
aukštosios mokyklos veiklai užtikrinti ir Vyriausybės nustatyta tvarka gavęs
leidimą vykdyti studijas. Ministerija Vyriausybės nustatyta tvarka teikia
Vyriausybei išvadą dėl |
Pritarti |
|
|
|
16 straipsnio 1 ir 4 dalių pakeitimas 1. Pakeisti 16 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: „1. Aukštoji
mokykla turi teisę pradėti savo veiklą nuo jos ir studijų programų
įregistravimo 2. 16 straipsnio 4 dalyje vietoj žodžių „išduotos licencijos“ įrašyti žodžius „išduoto leidimo vykdyti studijas“ ir šią dalį išdėstyti taip: „4. Jei aukštosios mokyklos
veikla įvertinama neigiamai, ministras gali nustatyti aukštajai mokyklai ne
didesnį kaip 2 metų laikotarpį trūkumams pašalinti. Jeigu pasibaigus
nustatytam terminui valstybinė aukštoji mokykla vėl įvertinama neigiamai,
ministras inicijuoja valstybinės aukštosios mokyklos reorganizavimą arba
likvidavimą. Jei pakartotinai neigiamai įvertinama nevalstybinės aukštosios
mokyklos veikla, Vyriausybė sprendžia šiai mokyklai |
Pritarti |
|
|
|
17 straipsnio 5 dalies 1 punkto bei 8 ir 9 dalių pakeitimas 1. 17 straipsnio 5 dalies 1 punkte vietoj žodžio „licenciją“ įrašyti žodžius „leidimą vykdyti studijas“ ir šį punktą išdėstyti taip: „1) panaikinti nevalstybinės
aukštosios mokyklos 2. 17 straipsnio 8 dalyje vietoj žodžio „licencijos“ įrašyti žodžius „leidimo vykdyti studijas“ ir šią dalį išdėstyti taip: „8. Nuo nevalstybinės
aukštosios mokyklos 3. 17 straipsnio 9 dalyje vietoj žodžių „Švietimo įstaigų bei mokslo ir studijų institucijų valstybės “ įrašyti žodžius „juridinių asmenų“ ir šią dalį išdėstyti taip: „9.
Aukštoji mokykla laikoma likviduota nuo jos išregistravimo iš
Taip pat reikėtų sutvarkyti įstatymų įsigaliojimo nuostatas. |
Pritarti |
|
3. Piliečių, visuomeninių organizacijų, politinių partijų bei politinių organizacijų, kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai, pataisos, pastabos:
Eil.Nr. |
Pasiūlymo autorius |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, jeigu pasiūlymas nepriimtinas |
1. |
Institutų direktorių konferencijos prezidentas S.Ašmontas, Rektorių konferencijos prezidentas V.Kaminskas, Mokslų akademijos prezidentas Z.R.Rudzikas |
Nepritarti Aukštojo mokslo įstatymo 30 straipsnio 2 dalies pakeitimui |
Pritarti |
|
2. |
KTU Senato pirmininkas R.P.Žilinskas |
Pakeisti 31 straipsnio 6 dalies redakciją: “6.
Į aukštųjų mokyklų, taip pat jų padalinių vadovų ar jų pavaduotojų pareigas
gali būti renkami (skiriami) |
Pritarti iš esmės |
|
3. |
Kolegijų direktorių konferencijos prezidentas G.Bražiūnas |
Pakeisti 2 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip: “7. Kvalifikacinis laipsnis – laipsnis (bakalauro, magistro, meno licenciato), suteikiamas asmeniui, išėjusiam atitinkamą nuosekliųjų universitetinių arba neuniversitetinių studijų pakopos (išskyrus doktorantūrą) programą. Kvalifikaciniai laipsniai gali būti akademiniai (teikiami universitetuose) ir profesiniai (teikiami kolegijose);”
|
Nepritarti |
Aukštosios mokyklos dar nėra pasirengusios |
|
|
Pakeisti 2 straipsnio 13 dalį ir ją išdėstyti taip: “13.
Neuniversitetinės studijos -
|
Nepritarti |
Aukštosios mokyklos dar nėra pasirengusios |
|
|
Pakeisti 7 straipsnio 2 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip: “1)
sudaryti sąlygas asmeniui įgyti aukštąjį išsilavinimą ir profesinį
kvalifikacinį laipsnį |
Nepritarti |
Aukštosios mokyklos dar nėra pasirengusios |
|
|
Pakeisti 7 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip: “3. Kolegijoje
rengiami specialistai praktikai, gebantys savarankiškai dirbti švietimo,
kultūros, ūkio ir kitose srityse. Kvalifikacinius profesinius laipsnius
bei profesines kvalifikacijas kolegija teikia |
Nepritarti |
Aukštosios mokyklos dar nėra pasirengusios |
|
|
Pakeisti 7 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip: ”5. Asmenys,
įgiję kolegijoje profesinio bakalauro kvalifikacinį laipsnį, gali bendrąja
tvarka stoti į magistrantūrą universitetuose
|
Nepritarti |
Aukštosios mokyklos dar nėra pasirengusios |
|
|
Pakeisti 42 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: “1. Pagrindinių studijų programa skiriama teoriniams profesijos pagrindams perteikti bei savarankiškam darbui būtiniems profesiniams įgūdžiams suformuoti. Baigusiems pagrindines universitetines studijas suteikiama profesinė kvalifikacija ir (ar) akademinio bakalauro laipsnis, baigusiems neuniversitetines pagrindines studijas – profesinė kvalifikacija ir (ar) profesinio bakalauro laipsnis.” |
Nepritarti |
Aukštosios mokyklos dar nėra pasirengusios |
4. |
Lietuvos mokslo tarybos pirmininkas E.Butkus |
Nesiūlau keisti 27 straipsnio 3 dalies.
|
Nepritarti |
Mokslininkų stažuotojų pareigybių reikalavimai turi būti reglamentuojami atskirai, todėl 27 str. 3 dalyje būtina rašyti “išskyrus mokslininkus stažuotojus” |
|
|
27 straipsnio 4 d. formuluoti taip: Kvalifikacinius daktarų-stažuotojų pareigybių reikalavimus, skyrimo į šias pareigas tvarką bei daktarų stažuočių finansavimo tvarką nustato Vyriausybė.“ |
Pritarti |
|
|
|
29 straipsnio 7 dalį formuluoti taip: 7. Daktaro-stažuotojo pareigas kitoje institucijoje nei parengė daktaro disertaciją gali eiti mokslininkas, kuris apgynė daktaro disertaciją ne anksčiau kaip prieš 3 metus iki skyrimo į šias pareigas dienos.“ |
Pritarti |
|
5. |
Studijų kokybės vertinimo centro direktorius E.Stumbrys |
Siūlau vietoje „daktaro-stažuotojo“ vartoti „mokslo stažuotojo“ terminą. |
Pritarti iš esmės |
|
|
|
Siūlau vietoje „bendrosios kvalifikacijos“ vartoti „sukauptojo kvalifikacinio laipsnio“ terminą. Pakeisti 42 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip: „3. |
Pritarti iš esmės |
|
|
|
Pataisyti meno aspirantūros apibrėžimą bei jos trukmę. 10.
Meno aspirantūra –
bei 41 str. 7 dalies redakcija: 7. Meno aspirantūros trukmė |
Nepritarti |
|
|
|
4.Siūlau 58 str. 4 dalį suredaguoti taip: 4. Lietuvos Respublikos piliečiams šio straipsnio 3 dalyje nurodyta studijų kaina negali būti didesnė negu metinės išlaidos, vidutiniškai tenkančios vienam studentui, numatytos studijoms, moksliniams tyrimams ir meninei kūrybai plėtoti bei administravimui ir ūkiui, vadovaujantis valstybės biudžeto lėšų poreikio nustatymo ir jų skyrimo mokslo ir studijų institucijoms metodika. |
Nepritarti |
|
|
|
Aiškiai nustatyti, kas moka visą studijų kainą. Pakeisti 61 straipsnį taip: 61 straipsnis. Mokamos studijos valstybinėse aukštosiose mokyklose 1. Už studijas valstybinėje aukštojoje mokykloje visą studijų kainą moka:
1) asmenys, studijuojantys pagal neuniversitetinių arba universitetinių pagrindinių studijų programą, jeigu jie iki studijų pagal šią programą pradžios yra baigę valstybinėje aukštojoje mokykloje bet kurią studijų programą ir mažiau kaip už pusę baigtos studijų programos kreditų mokėję visą studijų kainą; 2) asmenys, studijuojantys pagal universitetinių antrosios pakopos studijų programą, jeigu jie iki studijų pagal šią programą pradžios yra baigę valstybinėje aukštojoje mokykloje antrosios arba trečiosios universitetinių studijų pakopos programą ir mažiau kaip už pusę baigtos studijų programos kreditų mokėję visą studijų kainą; 3) asmenys, studijuojantys pagal universitetinių trečiosios pakopos studijų programą, jeigu jie iki studijų pagal šią programą pradžios yra baigę valstybinėje aukštojoje mokykloje trečiosios universitetinių studijų pakopos programą ir mažiau kaip už pusę baigtos studijų programos kreditų mokėję visą studijų kainą;
2.
Už studijas valstybinėje aukštojoje mokykloje studijų kainą, proporcingą 1) asmenys, studijuojantys nenuosekliai; 2) asmenys, kartojantys nuosekliųjų studijų programos atskirus dalykus. |
Nepritarti |
|
6. |
Studijų skyriaus vedėja D.Lukošiūnienė |
„42 straipsnio 2 dalyje po žodžio „pagrindinių“ įrašyti žodžius „ir vientisųjų“ ir šią dalį išdėstyti taip: 2. Pagrindinių ir vientisųjų studijų programos turi atitikti atitinkamos studijų krypties reglamentą, kurį tvirtina Ministerija. Studijų krypties reglamente nustatomi visų tos krypties studijų programų bendrieji reikalavimai, bendrojo socialinio ir humanitarinio (ar gamtos mokslų ir matematikos bei informatikos), mokslo ar meno srities pagrindų ir mokslo ar meno krypties specialaus lavinimo dalykų santykis, bendrieji praktinių įgūdžių formavimo reikalavimai, pagrindiniai kvalifikaciniai reikalavimai akademiniam ir profesiniam personalui.“ |
Pritarti |
|
7. |
Lietuvos studentų sąjungos prezidentas J.Okunis |
Aukštojo mokslo įstatymo 63 straipsnio 3 dalies pakeitimas: ,,1. Valstybės
paskolų suteikimo, administravimo ir grąžinimo tvarką nustato |
Nepritarti |
|
|
|
31 straipsnio 5 dalies pakeitimas „5.
Vyresni kaip 65 metų dėstytojai ir mokslo darbuotojai gali dirbti aukštojoje
mokykloje, jei Universiteto Studentų atstovybė ir Senatas (akademinė
taryba) pritaria, kad su jais būtų sudaryta terminuota darbo sutartis ne
ilgesniam kaip 3 metų laikotarpiui. Tokia sutartis Studentų atstovybės ir
Senato (akademinės tarybos) sprendimu gali būti sudaroma |
Nepritarti |
|
|
|
31 straipsnio 6 dalies pakeitimas 6. Į aukštųjų mokyklų, taip pat jų padalinių vadovų ar jų pavaduotojų pareigas gali būti renkami (skiriami) asmenys viešo konkurso būdu ne ilgesnei kaip 5 metų kadencijai. Vyresni kaip 65 metų asmenys konkurse renkamoms vadovaujančioms pareigoms užimti gali dalyvauti, pritarus Universiteto Studentų atstovybei, Tarybai ir Senatui. Vyresniems kaip 65 metų asmenims, kurie eina aukštųjų mokyklų ar jų padalinių vadovų ar šių vadovų pavaduotojų pareigas ir kurių kadencija dar nėra pasibaigusi, šio straipsnio 5 dalies reikalavimai netaikomi iki kadencijos pabaigos. |
Pritarti iš esmės |
|
|
|
Mokslo ir studijų įstatymo 10 straipsnio pakeitimas ,,1.Lietuvos
valstybinis mokslo ir studijų fondas yra biudžetinė įstaiga. Jį steigia, jo
nuostatus ir valdybą tvirtina 2. Lietuvos valstybinis mokslo ir studijų fondas,
vykdydamas specialiąsias programas, |
Nepritarti |
|
8. |
Lietuvos studentų atstovybių sąjungos prezidentas V.Palkevičius |
1.Siūlome 28 straipsnyje pridėti “(28.9) Aukštųjų mokyklų dėstytojai vadovaujasi dėstytojų elgesio kodeksu, kurį pagal LR Švietimo ir mokslo ministerijos pasiūlytą formą ruošia ir tvirtina aukštoji mokykla”. |
Pritarti |
|
|
|
2. Siūlome 49 straipsnio 3 punkte pridėti “(49.3.5) Laikytis studentų etikos kodekso, kurį pagal LR Švietimo ir mokslo ministerijos pasiūlytą formą ruošia ir tvirtina aukštoji mokykla suderinus su studentų atstovybe”. |
Pritarti |
|
|
|
3. Siūlome 51 straipsnio 1 – ame punkte “Studentų atstovybė savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos visuomeninių organizacijų įstatymu ir kitais teisės aktais, jeigu šis įstatymas nenustato kitaip, taip pat aukštosios mokyklos statutu ir visuotinio studentų susirinkimo (konferencijos) patvirtintais įstatais” keisti į “Studentų atstovybė savo veikloje vadovaujasi asociacijų įstatymu ir kitais teisės aktais, jeigu šis įstatymas nenustato kitaip, taip pat aukštosios mokyklos statutu ir visuotinio studentų susirinkimo (konferencijos) patvirtintais įstatais”. |
Pritarti |
|
|
|
4. Siūlome 51 straipsnio 1 - ame punkte “Atstovybę sudaro visuotinio studentų susirinkimo (konferencijos) išrinkti studentai” keisti į “Studentų atstovybės nariais laikomi visi aukštosios mokyklos studentai”. |
Nepritarti |
Niekur Lietuvoje nėra įteisintų priverstinio dalyvavimo visuomeninėje organizacijoje nuostatų |
4. Valstybės institucijų, savivaldybių pasiūlymai, pataisos, pastabos:
Pasiūlymų autorius |
Pasiūlymų turinys |
Komiteto nuomonė |
Pastabos |
Panevėžio apskrities viršininkė G.Umbrasienė, Panevėžio meras V.Matuzas |
Nekeisti 6 straipsnio 1 dalies |
Pritarti |
|
5. Asmenų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai, pataisos, pastabos:
Pasiūlymų autorius |
Pasiūlymų turinys |
Komiteto nuomonė |
Pastabos |
Seimo narys A.Sysas |
Pakeisti 31 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „31 straipsnis. Skyrimo į pareigas tvarka 1. Į aukštųjų mokyklų dėstytojų ir mokslo darbuotojų pagrindines pareigas asmenys skiriami viešo konkurso būdu. 2. Senato (akademinės tarybos) sprendimu gali būti rengiama neeilinė aukštosios mokyklos dėstytojo ar mokslo darbuotojo atestacija. Neatestuotas dėstytojas ar mokslo darbuotojas atleidžiamas iš pareigų įstatymų nustatyta tvarka. 3. Rektorius (kolegijos direktorius) ne ilgesniam kaip vienerių metų laikotarpiui nepagrindinėms pareigoms gali be konkurso priimti dėstytojus dirbti pedagoginį darbą pagal terminuotą darbo sutartį. Šiems dėstytojams taikomi šio įstatymo 28 straipsnyje atitinkamoms pareigoms numatyti kvalifikaciniai reikalavimai, išskyrus reikalavimą vykdyti mokslinius tyrimus. “ 2 straipsnis. Įstatymo įgyvendinimas Įsigaliojus šiam įstatymui, dėstytojų ir mokslo darbuotojų sutikimu terminuotos darbo sutartys pakeičiamos į neterminuotas. Ši nuostata netaikoma, kai dėstytojas dirbti pedagoginį darbą pagal terminuotą darbo sutartį yra priimtas nepagrindinėms pareigoms. |
Pritarti iš dalies |
Nepritarti dėstytojų ir mokslo darbuotojų konkursų panaikinimui |
6. Seimo paskirtų papildomų Komitetų pasiūlymai, pataisos, pastabos:
Papildomas Komitetas |
Pasiūlymų turinys |
Komiteto nuomonė |
Pastabos |
Seimo Biudžeto ir finansų komitetas |
Pasiūlyti pagrindiniam komitetui patobulinti įstatymo projektą pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvadas. |
|
Patobulintame projekto variante straipsniai, kurie minimi Teisės departamento išvadoje, nekeičiami |
8. Balsavimo rezultatai: 9 — “už”, 1 — susilaikė.
9. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nebuvo.
10. Komiteto paskirtas pranešėjas: V.Gedvilas.
Komiteto pirmininkas Vydas Gedvilas