Pirmininkauja Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos Pirmininkas, deputatas V. LANDSBERGIS
Pirmininkas. Gerbiamieji Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos deputatai! Sveikinu jus, susirinkusius pirmą naujos dienos, naujos epochos Lietuvos istorijoje rytų. Tikriausiai visi turime pilnas krūtines jausmų ir pilnas galvas įvairios informacijos apie tai, kas vyksta šiuo metu Lietuvoje ir aplink ją. Ta informacija ne visada tiksli. Kai ką, kaip yra reaguojama, ko laukiama ir ko tikimasi, čia paskelbsime. Bet prieš pradėdamas kalbėti apie tai, kur esame, kaip šiandieną gyvename ir ką turime daryti, aš noriu pakviesti jus prisiminti visus tuos žmones, kurie tikėjosi, laukė, kovojo, kentė ir nesulaukė šitos dienos. Pagerbkime jų atminimą. (V i s i a t s i s t o j a.)
V. Landsbergio pranešimas apie politinę padėtį Lietuvoje
Nutarimo ,,Dėl Lietuvos teritorijoje esančių sąjunginio ir sąjunginio-respublikinio pavaldumo įmonių, įstaigų ir organizacijų statuso" projekto svarstymas
Mūsų darbotvarkėje, kurią aš vakar šiek tiek apibūdinau ir kurią mes turime ant savo stalo (nežinau, ar jūs turite naująjį variantą) , pirmasis buvo mano pasisakymas, toliau - kai kurie mūsų rengti dokumentai, kreipimaisi. Mes turime jų projektus, galime pradėti juos svarstyti. Tai Kreipimasis į TSRS tautas, Kreipimasis į Lietuvos tautines bendrijas, Kreipimasis į TSRS vyriausybę. O galbūt galima grįžti ir pabaigti tą klausimą, kurį vakar jau buvome iš dalies aptarę, pasikeitę nuomonėmis ir beveik suredagavę tekstą. Tai yra klausimas dėl Lietuvos teritorijoje esančių sąjunginio ir sąjunginio-respublikinio pavaldumo įmonių, įstaigų ir organizacijų statuso pakeitimo. Kiek išsiaiškinome ir sutarėme, buvo kalbama apie juridinį statusą - jurisdikciją, kuri dabar nusako tų įmonių, įstaigų ir organizacijų veikimą. Ar sutiktumėt, kad pradėtume nuo šio jau pradėto klausimo ir pakviestume pranešėją deputatą Gediminą Vagnorių? Gerai. Gerbiamasis G. Vagnoriau, ar jūs pasirengęs pratęsti tai, ką mes vakar buvome pradėję? Ar norėtumėte dar pasitarti su gerbiamąja Kazimiera Prunskiene? Tai gal jūs tada perskaitytumėte šitą tekstą? Ar jis padaugintas, kaip buvome vakar sutarę? Galutinio pavidalo? Yra išdalintas. Tada ir aš norėčiau gauti vieną egzempliorių.
G. Vagnorius (Justiniškių rinkiminė apygarda). Nutarimas dėl Lietuvos teritorijoje esančių sąjunginio ir sąjunginio-respublikinio pavaldumo įmonių, įstaigų ir organizacijų statuso pakeitimo. Jeigu leisite, aš jį perskaitysiu,
"Lietuvos Respublikos Aukščiausioji Taryba nutaria:
Pirmininkas. Gerbiamasis Vagnoriau, aš prisimenu šitą vakar aptartą problemą. Ką reiškia "jų"? Ar tų, kurios apibūdinamos po kablelio ir žodžio "kurios", ar visų, išvardintų pirmajame punkte?
G. Vagnorius. Teisingiausiai turbūt būtų atsisakyti žodžio "jų", o pradėti žodžiais "nuosavybės ir pavaldumo klausimus". Tada būtų visiškai aišku. "Įmonių nuosavybės ir pavaldumo klausimus. . ."
Balsas iš salės. Bet tada jis nelies įstaigų ir organizacijų.
Pirmininkas. Teisinga pastaba. Matyt, reiktų rašyti "įmonių, įstaigų ir organizacijų".
G. Vagnorius. Arba pradėti žodžiu "nuosavybės". Tada aišku iš konteksto.
Pirmininkas. Taip, bet būtų geriau tiksliai.
K. D. Prunskienė (Verkių rinkiminė apygarda). (Pradžios negirdėti.) ...iškrinta ginkluotųjų pajėgų objektai. Kadangi reikės kalbėti apie visus išvardintus punktus, todėl geriau pradėti arba žodžiu "jų", arba "pastarųjų", arba tiesiog nuo "nuosavybės". Mes tą žodį suredaguosim su teisininkais.
V. Čepaitis (Pietinė rinkiminė apygarda). Išeitų, kad iš viso atsisakoma derybų dėl naftotiekio, dujotiekio ir ginkluotųjų pajėgų.
Pirmininkas. Prašom. Deputatas A. Sakalas.
A. Sakalas (Antakalnio rinkiminė apygarda). Norėčiau į šį projektą įtraukti vieną esminį papildymą, kadangi 1-me paragrafe yra pasakyta "kurios priskiriamos TSRS ginkluotųjų pajėgų" ir t. t. Norėčiau priminti, kad įmonės ir organizacijos, priskiriamos TSRS ginkluotųjų pajėgų objektams, tai ir įvairios pašto dėžutės, kurios nėra tiesiogiai pavaldžios Gynybos ministerijai, o pavaldžios kitoms 3 ar 4 ministerijoms, anksčiau buvo pavaldžios 5 ministerijoms. Todėl aš siūlyčiau šitą dalį perredaguoti šitaip: "nustatyti, kad visos šio nutarimo priėmimo dieną Lietuvoje esančios sąjunginio, sąjunginio-respublikinio pavaldumo valstybinės įmonės, įstaigos ir organizacijos, išskyrus magistralinio naftotiekio bei dujotiekio ir TSRS gynybos ministerijai tiesiogiai pavaldžius objektus, pereina Lietuvos Respublikos jurisdikcijai". Toliau viskas kaip tekste. Tada neliktų neapibrėžtumo, kas gi yra gynybos objektai. Gynybos objektai turėtų būti tik tie objektai, kurie pavaldūs TSRS gynybos ministerijai. Ačiū.
Pirmininkas. Kalbės Nemuno rinkiminės apygardos deputatas Povilas Varanauskas.
P. Varanauskas (Nemuno rinkiminė apygarda). Iš dalies pritariu deputato A. Sakalo paaiškinimui, bet galvočiau, ar verta iš viso apsiriboti išvardinimu to, ką išskiriam. Jeigu kalbam apie dujotiekį ir apie naftotiekį, turime kalbėti ir apie atominę elektrinę, kurios vieni nepajėgsime eksploatuoti. Kita vertus, karinės įstaigos yra perėmusios daug Lietuvos Respublikos pastatų. Taigi čia ne visiškai logiška. Galbūt mes parenkim derybų pradžiai dokumentą, o paskui ir išsiaiškinkim, kam kas priklauso.
G. Vagnorius. Aš norėčiau atsakyti. Tai, ką jūs minėjote, kaip tik ši formuluotė ir leidžia padaryti. Pirmoje nutarimo dalyje mes paminime tas įmones, kurios, mūsų supratimu, dabar didesnių problemų nekelia, kadangi dėl tų įmonių apskritai jau susitarta, kai buvo pasirašytas TSRS įstatymas dėl Lietuvos, Latvijos ir Estijos savarankiškumo. Toliau išskiriam tas įmones ir rašom antrą sakinį, kuris nurodo, kad apskritai dėl visų šitų įmonių mes vesim derybas.
Balsas iš salės. O atominė elektrinė ar ne tos pačios reikšmės kaip naftotiekis ir dujotiekis?
G. Vagnorius. Ne. Čia valstybinės įmonės.
Č. Juršėnas (Švenčionėlių rinkiminė apygarda). Prašyčiau gerbiamuosius kolegas ir Prezidiumo darbuotojus pradėti greičiau vadovautis Laikinuoju Pagrindiniu įstatymu. Turiu galvoje 83-ią straipsnį. Lietuvos Respublikos įstatymai, Aukščiausiosios Tarybos nutarimai ir kitokie aktai skelbiami pasirašyti Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos Pirmininko, o mums pateiktieji projektai yra kol kas su dviem parašais. Manyčiau, kad čia yra laikinas sunkumas, bet siūlyčiau kuo greičiau dirbti pagal naująjį Pagrindinį įstatymą.
Pirmininkas. Aš noriu paklausti deputato Č. Juršėno, ar jis mato nusižengimą, kad pasirašo ir sekretorius.
Č. Juršėnas. Aš nematau nusižengimo. Įstatymas yra įstatymas.
Pirmininkas. Bet ar tai, ko įstatymas nedraudžia, nėra leidžiama?
Č. Juršėnas. Tada mes turime aiškiai patikslinti įstatymą, kad pasirašo tas ir tas, kaip buvo senojoje Lietuvos TSR Konstitucijoje. Arba taip, arba taip. Mes įsitikinome, kad Pagrindinis Įstatymas kol kas yra netobulai parengtas, o vakar, net nebalsavę skirsniais, viską patvirtinome. Prašom rinktis alternatyvą.
A. K. Leščinskas (Radviliškio rinkiminė apygarda) . Mano supratimu, mes truputį susiaurinam pasitarimo objektą. Kodėl tariamės tik dėl Lietuvos teritorijoje esančių įmonių? Juk atsiminkime, kad turime įmonių ir Tarybų Sąjungoje. Pavyzdžiui, statybinių medžiagų gamykla yra Ukrainoje. Šiuo metu Respublika kelius tiesia iš skaldos, kuri gaunama iš Ukrainos. Ką darysim su šita įmone?
G. Vagnorius. Aš turėčiau atkreipti dėmesį, kad šitas nutarimas nusako ne derybų objektą. Tai yra dokumentas, kurio pagrindu mes galėtume įteisinti dabartinių sąjunginių įmonių šiokį tokį teisinį statusą, kadangi jos nuo vakar dienos apskritai neturi jokio valdymo.
A. K. Leščinskas. Gerbiamasis Vagnoriau, šita Respublikos įmonė pakimba ore. Ji nėra Lietuvos teritorijoje. Vadinasi, jos statusas neapibrėžtas.
G. Vagnorius. Mes šitą klausimą jau daug kartų buvom diskutavę ir, atrodo, vienąkart priėjom tokią išvadą (gal akademikas E. Vilkas pataisys, jeigu aš suklysiu), kad pas mus šiandien Lietuvoje yra valstybinio turto tiek, kiek vidutiniškai jo yra Tarybų Sąjungoje. Mes lyg buvome sutarę, kad, kalbėdami apie nuosavybės santykius, nepretenduojame į turtą, esantį kitose respublikose. Savo ruožtu mes taip pat tikimės, kad kitos respublikos nereikš jokių pretenzijų į tą valstybinį turtą, kuris yra mūsų Respublikoje.
A. K. Leščinskas. Betgi statydami tą įmonę, mes įdėjome savo kapitalinius įdėjimus. Tai negalime jos palikti likimo valiai. Aš šito nesuprantu. Mano supratimu, reikia tai aptarti. Negalim taip atiduoti savo turto, lengva ranka nurašyti visą įmonę.
Pirmininkas. Aš labai pageidaučiau, kad nevyktų toks dialogas, bet būtų aiškiai apibrėžti pasisakymai ir atsakymai. Ką jūs norėtumėte pasiūlyti?
A. K. Leščinskas. Aš siūlau įtraukti ne tik Lietuvoje, bet ir už Lietuvos ribų esančias Respublikos įmones.
Pirmininkas. Aš turiu kitą pasiūlymą - kad šitas nutarimas vis dėlto spręstų klausimus, susijusius su įmonėmis, esančiomis konkrečiai Lietuvos teritorijoje. O Lietuvos įmonių, esančių už Lietuvos ribų, statusą ir santykius turėtų apibrėžti koks nors kitas dokumentas. Čia yra labai konkrečios ribos.
P. Makrickas. Gerbiamasis pirmininke, gal leistumėte man, kaip transporto ministrui, kadangi ši gamykla priklauso mūsų žinybai, truputį paaiškinti. Mūsų susivienijimas "Granitas", kuriam priklausė ši gamykla, sudarė bendrą įmonę su vietine Taryba. Ukrainos Ministrų Taryboje kartu su Rovno srities vykdomuoju komitetu surašėme dokumentą, kad 25 metams įsteigta ši bendra įmonė. Tačiau dokumento iki šios dienos nepasirašė Ukrainos Ministrų Tarybos pirmininkas draugas Borisovskis. O visi paskesni dokumentai yra sutvarkyti kaip bendros įmonės. Iš tos bendros įmonės mes atitinkamai skirtume ir pelną, ir kitus rodiklius. Manome, kad ta įmonė turėtų ir toliau bendrai dirbti. Ačiū.
Pirmininkas. Ar jūs manote, kad reikėtų kreiptis naujos Lietuvos Respublikos vadovybės vardu į Ukrainos Tarybų Socialistinės Respublikos vadovybę, kad pasirašytų?
P. Makrickas. Matyt, taip. Tačiau mums prižadėjo Rovno srities vykdomojo komiteto vadovybė ateinančią savaitę važiuoti į Kijevą ir tokį parašą gauti. Tuo labiau, kad praeitą savaitę Valstybinio plano komiteto pirmininko pirmasis pavaduotojas draugas Jackevičius buvo susitikęs su Borisovskiu Maskvoje, ir jis prižadėjo tokį dokumentą galutinai pasirašyti.
Pirmininkas. Žodžiu, jūs mus informuosite, kokia yra padėtis ir kokia parama reikalinga. Ačiū.
G. Vagnorius. O šis nutarimas bendrų ir apskritai tokių nevalstybinių įmonių neliečia.
Balsas iš salės. Gerbiamasis Vagnoriau, dokumente jūs pasitenkinat apibendrinimu "TSRS ginkluotosios pajėgos". Ar nemanot, kad reikėtų išskirti, detalizuoti, kadangi yra daug organizacijų, pavyzdžiui, gaisrinė, vidaus reikalų kariuomenė, vidaus reikalų milicijos pajėgos, kurias galima priskirti taip pat ir TSRS ginkluotosioms pajėgoms. Kaip traktuoti Valstybės saugumo komitetą, kokie ten pavaldumo ryšiai? Galbūt detalizuokime konkrečiai, apie ką kalbame.
G. Vagnorius. Aš supratau taip, kad po šito nutarimo Lietuvos TSR Ministrų Taryba priims konkretų sprendimą.
A. Sėjūnas (Dainų rinkiminė apygarda). Man atrodo, kad mes čia žengiame labai rizikingą žingsnį. Tokius klausimus reikėtų aptarti su tų įmonių ir tų organizacijų vadovais. Juk dabar daugelis įmonių šiems metams yra priėmusios sutartinius įsipareigojimus, yra sudarytos sutartys, yra tiekimo sutartys. Toks žingsnis gali privesti prie tiekimo nutraukimo, tada įmonės gali atsidurti labai rizikingoje situacijoje. Aš siūlyčiau neskubėti ir labai rimtai, apgalvotai spręsti šitą klausimą. Mes nieko nekalbame apie tų įmonių sutartinius įsipareigojimus. Turėtume įtraukti tokį punktą.
G. Vagnorius. Aš negaliu su jūsų pasiūlymu sutikti iš principo, kadangi mes kalbame ne apie ryšių, sutarčių nutraukimą, o paprasčiausiai apie valdymo statuso pakeitimą. Negali būti jokios kalbos apie ryšių, santykių ar sutarčių pažeidimus. Niekas nuo šito neatleis nė vienos įmonės.
A. Sėjūnas. Visa tai yra tik iš mūsų pusės, tačiau visiškai neaišku, kaip tokį mūsų sprendimą supras kita pusė.
Pirmininkas. Aš norėčiau atkreipti dėmesį į tame tekste esantį žodį "priskiriamos", "kurios priskiriamos". Aš galiu įsivaizduoti, kad taip norima apibūdinti įmones, kurias kita pusė laiko priskiriamomis sau, laiko savo įmonėmis. Bet gali būti suprasta, kad šiuo nutarimu jos priskiriamos. Kad kas nors nepradėtų taip interpretuoti to dviprasmiško žodžio: "Nustatyti, kad įmonės, kurios priskiriamos tiems objektams", lyg mes priskiriame. Čia yra pavojingas žodis.
G. Vagnorius. "Kurios priskirtos", tikriausiai.
Pirmininkas. "Priskirtos"? Kieno priskirtos?
A. Sakalas (Antakalnio rinkiminė apygarda). Aš vis dėlto siūlyčiau, kadangi yra rimtų pastabų, sudaryti nedidelę redakcinę komisiją ir šitą dokumentą perredaguoti. Tai būtų konstruktyvus pasiūlymas, ir mes baigtume ginčus, o į šitą komisiją būtų galima įtraukti ir tuos, kurie siūlė esminių pakeitimų.
Pirmininkas. Aš manau, būtų gerai, kad dalyvautų gerbiamasis deputatas R. Rudzys ir galbūt dar kas nors iš įmonių vadovų, kurie konkrečiai jaučia, kaip gali toks nutarimas atsiliepti jų veiklai, kaip gali padėti ją reguliuoti. Prašo žodžio gerbiamoji deputatė Kazimiera Prunskienė.
K. D. Prunskienė (Verkių rinkiminė apygarda). Gerbiamieji deputatai! Iš tų abejonių, kurias jūs šiandien išsakėte, aiškiai matyti, kad redakcinė grupė negalės visiems priimtinai suformuluoti teksto, jei mes neišsiaiškinsime keleto principinių dalykų. Iš tikrųjų šis dokumentas apibrėžia tiktai statusą, kuris savaime išplaukia iš jau priimtų dokumentų. Tai viena. Antra. Jis santykių su Sąjunga srityje nežengia toliau, negu jau yra pripažinta Maskvoje priimtame ekonominio savarankiškumo įstatyme. Traktuojant jį pačiu radikaliausiu būdu (kaip traktavome jį priiminėdami), neskaitant, žinoma, Tarybų Sąjungos vyriausybės interpretacijos. Todėl jame ieškoti papildomo konflikto tikrai nereikia. Čia nėra to konflikto. Mes kalbame, kad nuosavybės ir pavaldumo klausimus spręsime derybomis su TSRS.
Pirmininkas. Matau, kad nori kalbėti deputatas Kęstutis Glaveckas.
K. Glaveckas (Putinų rinkiminė apygarda). Norėjau keletą žodžių,. Kadangi nėra kam skirti paklausimo, tai aš tik kelis samprotavimus.
R. Rudzys (Lentvario rinkiminė apygarda). Aš jau vakar drįsau trukdyti gerbiamąjį parlamentą tuo įstatymo projekto klausimu. Kiek žinau, deputatas B. Lubys ir aš gavome Lietuvos pramonininkų asociacijos telegramą, kurioje mes kviečiami nesižavėti politika, bet ginti čia pramonininkų reikalus. Aš tą ir darysiu.
V. Šadreika (Šilalės rinkiminė apygarda). Manau, kad šį nutarimą, jeigu jis bus priimtas, reikėtų iš tikrųjų papildyti tokia nuostata, cituoju: "Lietuvos Respublikos Aukščiausioji Taryba pareiškia, jog Lietuvos Respublikos įmonės ir toliau vykdys prisiimtus sutartinius įsipareigojimus". Toks pareiškimas, mano supratimu, yra būtinas. Reikia turėti galvoje: jeigu rengiamasi sėsti prie derybų stalo, tai turi būti pareikštos ir kokios nors garantijos. O čia jokių garantijų nėra. Na, ir redakcinių pastabų čia yra labai daug. Ačiū už dėmesį.
Pirmininkas. Dėl pasiūlymo laikytis abipusių įsipareigojimų yra tam tikras dokumentas, kreipimasis į Tarybų Sąjungą, bet galbūt to reikia ir įstatyminiame nutarime.
T. Eidukevičius. Esu svečias, bet matau, kad galėčiau padėti.
Pirmininkas. Prašom prisistatyti. Aukščiausioji Taryba turi spręsti, ar svečiui suteikti žodį. Jūsų pareigos?
T. Eidukevičius. "Lietmedžio" akcinės kooperatinės bendrovės inžinierius mechanikas.
Pirmininkas. Prašom pasisakyti.
T. Eidukevičius. Aš siūlau nekonkretizuoti visų šitų dalykų: dėl ginkluotųjų pajėgų, magistralinio naftotiekio, dujotiekio objektų. Juos reikėtų apeiti. Aš siūlau šito punkto redakciją.
Pirmininkas. Atleiskite, jūs norite, kad jie lygiai taip pat patektų? . .
T. Eidukevičius. Kad užapvalintume kampus, bet išeitume į tą patį tikslą. Nustatyti, kad visos šio nutarimo priėmimo dieną Lietuvos teritorijoje esančios sąjunginio ir sąjunginio-respublikinio pavaldumo valstybinės įmonės, įstaigos ir organizacijos pereina Lietuvos Respublikos jurisdikcijon. Kai kurių jų nuosavybės ir pavaldumo klausimai diskutuotini ir galutinai spręstini derybomis su TSRS.
Pirmininkas. Aš labai paprašysiu pateikti šitą savo projektą kaip tekstą būsimai redakcinei komisijai įvertinti. Paklausius atrodo, kad jame irgi daug prieštaringų dalykų.
Prašome gerbiamąjį deputatą Liudviką Narcizą Rasimavičių.
L. N. Rasimavičius (Kuršių rinkiminė apygarda). Aš noriu kreiptis į deputatus, kad, svarstant ir ypač papildant redakcinėj komisijoj šį nutarimą, nebūtų pasiduodama atskirų pramonininkų norams šį nutarimą paversti vien tik tų įmonių interesų gynėju. Šitas nutarimas turi būti pakankamai bendras, o kaip jį pritaikyti, paskui turėtų spręsti atskiros įmonės. Ir dar noriu atkreipti dėmesį, kad mes, pereidami į valstybingumą arba atkurdami valstybę, niekada neišvengsime tam tikrų revoliucinių lūžių. Šio nutarimo priėmimas ir yra vienas iš tų lūžių.
Pirmininkas. Ačiū.
K. Glaveckas. Labai trumpai. Noriu pasiūlyti. Kur "įstaigos ir organizacijos", matyt, verta pridėti "gamybos priemonės", tai yra mobilios gamybos priemonės, kurių Respublika gali netekti.
Pirmininkas. Aš norėčiau pasiūlyti, kad sudarytume redakcinę komisiją, kuri taip pat pagalvotų apie būsimą Aukščiausiosios Tarybos Ekonomikos reikalų komisiją. Kaip matome, būtų naudinga, jeigu tokia komisija jau dabar dirbtų ir jai būtų galima pavesti labai konkrečius ir svarbius klausimus. Ar yra pasiūlymų dėl šio nutarimo projekto? Kas į tą redakcinę komisiją turėtų įeiti? O galbūt profesorė K. Prunskienė dar norėtų ką nors pasakyti dėl šitų klausimų, pavyzdžiui, kas bus atsakingas, jeigu išeis blogai? Mes visi būsime atsakingi, priėmę tokį nutarimą.
K. D. Prunskienė. Suteikti tiek daug svorio ir atsakomybės šiam dokumentui būtų, sakyčiau, keista po to, kas įvyko vakar. Čia tik sukonkretinama, ką tai reikštų įmonėms. Atsargiesiems pasakysiu, kad tai yra labai kuklus, Sąjungos atžvilgiu labai korektiškas dokumentas. Dėl deputato K. Glavecko pastabų...
Pirmininkas. Prašom vis dėlto prie mikrofono. Ir pakartokite savo mintį, kad visi, ne tik šioje salėje sėdintieji, girdėtų.
K. D. Prunskienė. Pirmiausia šis dokumentas nėra radikalesnis nei vakarykščiai valstybinės reikšmės dokumentai, o yra tiktai konkretus įmonėms pritaikytas atvejis. Jame to radikalumo yra kur kas mažiau, nei iš viso šiandien galėtume tokiame dokumente rašyti, turint minty būsimas derybas. Todėl aš nesuprantu atsargumo tų deputatų, kurie įžiūrėjo jame ypatingą pavojų sukiršinti Sąjungos aparatą arba mūsų ūkinius partnerius. Tai viena. Antra, dėl gerbiamojo deputato Kęstučio Glavecko pastabų. Vakar gerbiamasis K. Lapinskas, komentuodamas priimamus dokumentus, prisimenate, akcentavo laikiną tarybinių įstatymų galiojimą Lietuvos Respublikoje. Iš mūsų pusės tebegalioja tiekimų įsipareigojimai ir visa, kas iki šiol galiojo, kas konkrečiai neatšaukiama, na, o Sąjungos aparatas, sakysime, sulaikyti reisus ar ką nors kita negero padaryti gali ir nesant šio dokumento.
Pirmininkas. Kas turi pasiūlymų dėl redakcinės komisijos, kuri užsiimtų šiuo dokumentu? Suredaguosim. Taip? Aš manau, kad tam tikra didesnė grupelė paskui galėtų pateikti pasiūlymą ir dėl būsimosios Aukščiausiosios Tarybos Ekonominių reikalų komisijos.
Balsas iš salės. ...struktūra neaiški. Ar bus viena komisija, ar dvi? Reikia pirmiau išsiaiškinti struktūrą.
Pirmininkas. Per anksti. Bet tuo tarpu tegu dirba.
Balsas iš salės. ...siūlyčiau konsultantu pakviesti į šią komisiją ir Lietuvos pramonininkų asociacijos prezidentą gerbiamąjį R. Jasinavičių. Jis tikrai mums pagelbėtų. Labai gerai išmano įmonių padėtį, kvalifikuotas žmogus.
Pirmininkas. Ar jums atrodo, kad jis labai greit galėtų čia atvykti? Gal komisijos nariai įvertins tą pasiūlymą ir galimybę pasitarti? Gal ir telefonu galima?
Balsas iš salės. Siūlyčiau deputatą B. Lubį.
Pirmininkas. Ar deputatas B. Lubys galėtų atstovauti pramoninkų asociacijai? Ar jo šiandien nėra?
Balsas iš salės. Aš siūlau deputatą A. Brazauską.
Pirmininkas. Būtų tikrai labai naudinga.
B. V. Rupeika (Širvintų rinkiminė apygarda). Ar galima siūlyti?
Pirmininkas. Taip. Prašom.
B. V. Rupeika. Pritariu komisijos sudarymui, tačiau norėčiau šiek tiek apibendrinti tai, kas dabar vyksta mūsų parlamente. Suprantama, galima pajuokauti: jeigu šį įstatymo projektą būtume svarstę vakar vakare, mes jį būtume priėmę iš karto, kaip ir Laikinąjį Pagrindinį Įstatymą. Tačiau šįryt mes priartėjome prie tokios svarbios temos kaip derybos su TSRS. Kadangi nežinome anos pusės pozicijų, argumentų, norų ir kėslų, mes dabar vedame derybas patys su savimi prieš savo nuogąstavimus, įvairius baiminimusis ir prognozes. Siūlyčiau, aptariant šitą įstatymo projektą, plėsti ir šią komisiją, kuri čia sudarinėjama, komisiją, kuri rengtų dokumentų paketą deryboms su TSRS. Ginčysimės ne vien tik dėl šitų įmonių. Matyt, šį vakarą mes aiškiau žinosime Maskvos pozicijas, reikalavimus, todėl tokia rimta komisija turi būti sudaryta ir rengtis tam darbui arba jį pradėti. Kyla klausimas, ar mes lauksime, kokias pozicijas užims Maskva, arba mūsų derybų partneris, ir tuomet, remdamiesi esama situacija, rengsime dokumentų paketą, ar ruošimės tam iš anksto? Tai principinis klausimas. Kadangi komisija jau pradedama sudaryti, manyčiau, reikia rengtis iš anksto ir nelaukti, kol mus privers gyvenimas. Tai daryti būtina kvalifikuotai, sudarant vyriausybinę komisiją ir pasitelkiant kvalifikuotus ekspertus, geriausius Lietuvos specialistus.
Pirmininkas. Ačiū. Čia, žinoma, naujas pasiūlymas, bet aš neabejoju, kad ta kryptimi yra nemažai daroma. Galbūt deputatė Kazimiera Prunskienė gali painformuot.
K. D. Prunskienė. Gerbiamasis B. Rupeika praklausė, ką aš anksčiau sakiau, kad Ministrų Taryboj šį rytą pradėjome formuoti darbo grupę arba komisiją derybų reglamentui ir sutarties projektui rengti. Tai pirmiausia dėl ekonominės dalies. Reiktų parlamentui apsispręsti, ar ekonominę dalį iš tikrųjų patikėti Ministrų Tarybai. Kaip tada dėl kitų punktų: dėl armijos, dėl sienų (nors mes įtraukėm tą bloką dėl sienų muitų)? Ar sudaryti komisiją prie parlamento, pasitelkiant Ministrų Tarybą? Čia yra grynai parlamento kompetencijos klausimas. Mes galėsime jau po pietų pranešti, kokia yra siūloma komisijos sudėtis ekonominių derybų reglamentui ir sutarčiai parengti.
Pirmininkas. Labai ačiū. Labai lauksime jūsų informacijos. Manau, iš to visiškai aišku, kad šis dokumentas tai nėra, kaip deputatas B. Rupeika sakė, derybos su savimi. Tai rengimasis deryboms, vienas iš to pasirengimo elementų.
Kalbės deputatas Zigmas Vaišvila.
Z. Vaišvila (Ventos rinkiminė apygarda). Gerbiamieji deputatai! Nemaišykim dviejų dalykų. Vyriausybė pradėjo dirbti šiuo klausimu, ir nemaišykim to su redakcinės komisijos sudėtimi. Visų pirma šis dokumentas nieko naujo nepasako, kas buvo po politinio sprendimo. Pasakoma, kad reikia vadovautis tik mūsų įstatymais, o visa kita lieka. Prašau nebegrįžt prie to ir nesiginčyt. Ir nuosavybės, ir sutartys, ir visa kita lieka. O čia dar kartą konstatuojama, kad įmonės ir įstaigos veikia pagal mūsų įstatymus. Gal ir nereikėtų šito dokumento, paskelbus Nepriklausomybės Aktą, bet tai daroma tam, kad neatsirastų tokių dvejonių, kaip kad salėje atsirado. Ir neplėskim šitos redakcinės komisijos. Reikia sureguliuoti tiktai vieną aspektą. Kadangi aš priklausau darbo grupei teisėtvarkos ir krašto apsaugos sistemai kurti, galiu pasakyti, jog reikia atsargiai kalbėti apie ginkluotųjų pajėgų įmones ir visas įstaigas. Tai irgi yra derybų objektas. Gal pasakykim, kad jos vadovaujasi mūsų įstatymais, o jeigu nesivadovauja, tai pažeidžia mūsų suverenumą. Atskiru punktu išskirkime - "nuosavybės ir kiti klausimai sprendžiami taip ir taip". Atskirai, derybų keliu. Ir nėra ko ginčytis.
K. Antanavičius (Statybininkų rinkiminė apygarda). Pritariu Z. Vaišvilai ir siūlau balsuoti: priimti štai tokį mažą įstatymą ar nepriimti, ir tuo šitą klausimą baigti. Visų ekonominių klausimų, kuriuos užsimojom čia išspręsti, vis tiek neišspręsim ir nėra ko pradėti. Tai ne dienotvarkės klausimai. Bus formuojama Vyriausybė, bus Aukščiausiosios Tarybos Ekonominė komisija (viena, dvi ar trys), bus Ministrų Tarybos komisija, kaip gerbiamoji K. Prunskienė sakė, ir visa tai spręs. Siūlau balsuoti, ar mes priimam tokį mažą įstatymą, kad visos sąjunginės įmonės (tai yra nusakyta TSRS įstatyme dėl Estijos, Latvijos, Lietuvos ekonominio savarankiškumo) priklauso Lietuvos ekonominei reguliavimo sferai. Siūlau balsuoti.
Pirmininkas. Kokių bus nuomonių? Nori kalbėti deputatas gerbiamasis Eduardas Vilkas.
E. Vilkas (Panemunio rinkiminė apygarda). Man rodos, kad tas įstatymas atskirai iš viso nereikalingas. Mes turim analogiškus teiginius jau galiojančiuose Lietuvos įstatymuose: Dėl Lietuvos ekonominio savarankiškumo, Nuosavybės įstatyme ir kituose. Jeigu manot, kad kelioms dienoms išliks neapibrėžtumas, tai tos įmonės jau daugiau kaip pusmetis nežino, kas čia bus. Taigi per kelias dienas čia nieko neatsitiks. Aš siūlau pradėti tvarkingiau dirbti. Dabar mes priimkim visus kreipimusis (šitoj srity mums daug geriau sekasi), o tada išsiskirstykim į komisijas. Tada būtų aišku: jeigu iškyla koks klausimas, žinoma, kam jį pavesti. O kad Vyriausybė dirba, aš netikiu. Kol nebus naujos vyriausybės, nedirbs. Aš ne pirmą kartą tvirtinu, kad pirmiausia reikia patogiai atsisėsti, išsirinkti visus Aukščiausiosios Tarybos organus, paskirti vyriausybę ir taip toliau. Ir tada normaliai dirbti. Vyriausybė žinos, ką ji turi dirbti. Aukščiausioji Taryba neturi imtis vyriausybės funkcijų. (P l o j i m a i.)
Pirmininkas. Gal sutarkim taip, kad tie žmonės, kurie maždaug suformavo tokią redakcinę grupę, padirbėtų. Padirbėtų, įvertintų, kas čia buvo pasakyta, įvertintų tokio dokumento reikalingumą ir kartu argumentuotų, kodėl mums jį reikia šiandien priimti. Akademiko E. Vilko nuomone, neapibrėžtumas ir taip yra, jis gali tęstis. Aš vis dėlto manau, kad tas neapibrėžtumas, kuris buvo užvakar, šiandien yra gerokai padidėjęs. Ir gal tai nėra tas pats.
K. Antanavičius. Kartoju siūlymą. Siūlau balsuoti: priimti šitą mažą dokumentą ar nepriimti jokio.
Pirmininkas. Aš, profesoriau, ne visai supratau. Kaip priimti, kai jame pilna visokių klaustukų? Kitaip sakant, ar verta komisijai dirbti?
K. Antanavičius. Aš dar sykį norėčiau pasakyti. Ar priimti štai tokį mažą, tokio stiliaus dokumentą, ar iš viso nepriimti? Didelio dokumento priimti nėra prasmės, ir tai patvirtina akademikas E. Vilkas. Priimti tokio, kokį siūlė pramonininkai, mes šiandien negalim. Dirbsim tris savaites ir tada dar nepriimsim.
Pirmininkas. Suprantama. Gerai, čia labai aiškus, konkretus pasiūlymas. Pirmiausia ta proga mes turim pasitikrinti kvorumą. Šiandien pamažu rinkomės į posėdį, ir dabar pats laikas paprašyti duomenų. Iš pradžių aš turėjau duomenis, kad iš 133-jų deputatų buvo užsiregistravę tik 93, bet galbūt dabar yra kitaip. Gal pasitikrinkim tiesiog šičia, ir skaičiavimo komisija mums pasakys duomenis. Arba pabandykim mygtukais, jeigu jie patikimi. Patikrinkim kortelėmis, kas išeis.
Balsų skaičiavimo komisijos pirmininkas. Šiandien posėdyje dalyvauja 126 deputatai.
Pirmininkas. 126 deputatai. Technika ne visai patikima. Galbūt kur nors neveikia mygtukai.
G. Vagnorius (Justiniškių rinkiminė apygarda). Man atrodo, kad kai kas apskritai nesuprato šito dokumento turinio. Situacija gana aiški ir paprasta. Visuose mūsų dabartiniuose įstatymuose, tarp jų ir TSRS įstatymuose, kurie galioja ir dar ilgai galios Lietuvoje, yra parašyti tokie sakiniai: "tvirtina aukštesnė organizacija", "skiria aukštesnė organizacija". Vadinasi, čia neliks sąjunginio pavaldumo įmonės direktoriaus. Įmonė dirbs be direktoriaus, kadangi nebus kam jį skirti. Tame antrame punkte ir parašyta, kas aukštesnė organizacija. Po šitų mūsų aktų savininkas visiškai aiškus. Antrame punkte yra parašyta, kad valstybinį valdymą perima Lietuvos Ministrų Taryba. Taigi aukštesnė organizacija yra Lietuvos Ministrų Taryba.
Pirmininkas. Atleiskite, gerbiamasis Vagnoriau, ar tai yra funkcionalu, veiksminga be kokio nors nacionalizacijos ar panašaus akto?
G. Vagnorius. Tai nėra nacionalizacijos aktas. Kalbame apie valstybinę nuosavybę, esančią Lietuvoje. Jeigu mes paskelbėme, kad tai yra Lietuvos valstybė, yra priimti TSRS įstatymai dėl šitos valstybės (dėl Lietuvos, Latvijos ir Estijos savarankiškumo), tai po šito aš nematau reikalo diskutuoti.
Balsas iš salės. Teisinė sistema taip ir kuriama: priimamas bendras įstatymas, paskui jis konkretizuojamas.
Balsas iš salės. (Negirdėti.)
Pirmininkas. Aš manau, jeigu nutarsime, jog tokį dokumentą reikia rengti, tai redakcinė komisija turės darbo ir galės tarpusavy gerokai padiskutuoti.
Kas už tai, kad toks dokumentas būtų rengiamas? Tai dar nereiškia, kad jis bus parengtas arba kad mes jį priimsim.
Balsų skaičiavimo komisijos pirmininkas. Už balsavo 84 deputatai.
Pirmininkas. Taigi nutarta rengti šį dokumentą. Atleiskite, kas yra prieš, o kas susilaikė, taip pat reikia žinoti. Kas prieš tai, kad būtų rengiamas toks dokumentas?
Balsų skaičiavimo komisijos pirmininkas. Prieš balsavo 20 deputatų.
Pirmininkas. Kas susilaikė?
Balsų skaičiavimo komisijos pirmininkas. Susilaikė I2 deputatų.
Pirmininkas. Taigi pritarta, kad dokumentas būtų rengiamas. Būtų gerai patvirtinti tos grupės vadovaujantį asmenį, kuris galbūt išvardytų ir savo grupės narius. Gal tai grupei vadovauti galėtų deputatė Kazimiera Prunskienė? Ar čia ne per smulkus darbas?
K. Antanavičius. (Kalba iš salės, negirdėti.)
Pirmininkas. Aš manau, kad ten reiktų teisininkų. Jūs pasitarsite ir paskelbsite grupės sudėtį.
Balsas iš salės. (Negirdėti.)
Pirmininkas. Suprantama. Tikriausiai iš tų, kurie balsavo už. Ar Taryba pritaria pavesti deputatei K. Prunskienei sudaryti tą redakcinę grupę ir parengti naują dokumento projektą? Pritaria. Balsuot nereikia? Gerai. Ačiū. Prašom klausti.
Balsas iš salės. Sakėte grupę sudaryti iš tų, kurie balsavo už. Ar jūs juokavote?
Pirmininkas. Man atrodo, tuos, kas balsavo prieš tokio dokumento sudarymą, labai nelogiška būtų prievartauti.
Balsas iš salės. (Negirdėti.)
Pirmininkas. Jūs ne visai supratote. Tuos, kurie prieš tokį tekstą, reikia pasitelkti dėl teksto. Bet kurie iš principo prieš? Kaip galima kviesti žmogų, kuris nenori to dokumento, kuris mano, kad jo nereikia? Nereikėtų dėl to diskutuoti.